Wirtualne laboratorium – S
Czy potrafisz podać przykłady tlenków, które reagują z tlenem? Zapoznaj się z poniższym problemem badawczym, zaprojektuj i przeprowadź odpowiedni eksperyment. Zweryfikuj postawioną samodzielnie hipotezę. Zanotuj obserwacje, wyniki i sformułuj wnioski. Następnie, w celu utrwalenia wiedzy, rozwiąż podane poniżej zadania.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DSsFsAkFB
Czy potrafisz podać przykłady tlenków, które reagują z tlenem? Zapoznaj się z poniższym doświadczeniem, w którym zweryfikowano postawioną hipotezę, zanotowano obserwacje, wyniki i sformułowano wnioski. Następnie, w celu utrwalenia wiedzy, rozwiąż podane poniżej zadania.
Analiza eksperymentu:
Badanie reaktywności tlenków w reakcjach z tlenem.
Problem badawczy:
Czy tlenek azotu(), tlenek magnezu i tlenek miedzi() reagują z tlenem?
Hipoteza:
Tlenek azotu() i tlenek miedzi() reagują z tlenem, a tlenek magnezu nie reaguje z tlenem.
Sprzęt laboratoryjny:
probówki – podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
krystalizator – płaskie, szklane naczynie laboratoryjne, służące do przeprowadzania krystalizacji, przypomina zlewkę, jednak średnica dna w krystalizatorze jest większa niż wysokość ścianek, w przeciwieństwie do zlewki;
statyw z uchwytem na probówkę – pionowy pręt ze stabilną podstawą, umożliwiający mocowanie na wybranej wysokości, np. szkła laboratoryjnego, umieszczonego w łapie lub innym uchwycie;
łyżeczka – długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu, zakończony z jednej strony łyżeczką;
pipeta – wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;
palnik – rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych;
korek do probówki z rurką odprowadzającą – korek, z reguły gumowy lub teflonowy, z dziurką, w której umieszczona jest rurka, umożliwiająca odprowadzanie np. gazu wydzielającego się podczas reakcji.
Odczynniki chemiczne:
miedź; kwas azotowy().
Przebieg eksperymentu:
Część
Umieszczenie probówki w statywie.
Napełnienie drugiej probówki wodą destylowaną i umieszczenie jej do góry dnem w krystalizatorze wypełnionym wodą.
Wrzucenie do probówki zamontowanej na statywie niewielkiej ilości wiórków miedzi i dodanie kilku mililitrów rozcieńczonego roztworu kwasu azotowego().
Zamknięcie probówki korkiem z rurką, wprowadzoną do drugiej probówki, umieszczoną w wodzie i odwróconą do góry dnem.
Wyciągnięcie probówki wypełnionej zebranym gazem z wody i obrócenie jej dnem do dołu.
Część
Umieszczenie probówki w statywie.
Do probówki umieszczonej w statywie wprowadzono łyżeczką niewielką ilość tlenku miedzi().
Zawartość probówki ogrzewano w płomieniu palnika. Zanotowano obserwacje.
Doświadczenie potwórzono dla tlenku magnezu.
Obserwacje:
Część
Metal roztwarza się, powstaje niebieski, klarowny roztwór. W probówce wypełnionej wodą zbiera się bezbarwny gaz, który wypiera wodę z probówki. Po obróceniu probówki dnem do dołu, u wylotu probówki j zaobserwowano brunatny gaz.
Część
W czasie ogrzewania tlenku miedzi() brunatnoczerwone ciało stałe zmienia zabarwienie na czarne.
W czasie ogrzewania tlenku magnezu nie zaobserwowano objawów reakcji.
Wyniki:
Część
W wyniku reakcji powstaje tlenek azotu(), który reaguje z tlenem z powietrza i powstaje brunatny gaz – tlenek azotu().
Część
W wyniku ogrzewania brunatnoczerwony tlenek miedzi() reaguje z tlenem zawartym w powietrzu, w wyniku czego tworzy się tlenek miedzi() – czarne ciało stałe.
Tlenek magnezu nie reaguje z tlenem z powietrza.
Wnioski:
Na podstawie przeprowadzonych prób stwierdzono, że tlenek azotu() i tlenek miedzi() reagują z tlenem zawartym w powietrzu (przy czym ten drugi reaguje z tlenem w widoczny sposób dopiero po ogrzaniu). Z kolei tlenek magnezu nie reaguje z tlenem. W związku z powyższym hipoteza została potwierdzona.
Równania reakcji chemicznych:
Część
Część
Wybierz prawidłową odpowiedź.
Wskaż, która cząsteczka pełni rolę utleniacza, a która reduktora w reakcji utleniania tlenku azotu().