Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Laboratorium 1
1

Korzystając z wiedzy na temat kiełkowania nasion, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli zbadać wpływ czynników środowiskowych na przebieg procesu. Hipotezę, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia, które bada wpływ czynników środowiskowych na kiełkowanie nasion. Zanotuj w formularzu hipotezę i wnioski.

Temat: Badanie czynników środowiskowych wpływających na kiełkowanie nasion

Problem badawczy:

Jakie czynniki środowiskowe wpływają na kiełkowanie nasion pomidora i sałaty?

Hipoteza 1:

Do czynników niezbędnych do kiełkowania należą: dostęp do wody, tlenu oraz odpowiednia temperatura.

Hipoteza 2:

Światło dzienne stymuluje kiełkowanie nasion, natomiast światło czerwone i światło dalekiej czerwieni hamują kiełkowanie nasion.

Materiał biologiczny:

  • nasiona pomidora

  • nasiona sałaty

Odczynniki:

  • woda (do podlewania roślin)

Sprzęt laboratoryjny:

  • szalki Petriego

  • szkiełko zegarkowe

  • marker

  • pęseta

  • bibuła

  • termometr

  • lodówka

  • fitotron

R1JGJEQw5VQKo
Na stole laboratoryjnym znajduje się szkiełko zegarkowe, marker, pęseta, bibuła, termometr, lodówka, filtron, woda do podelwania roślin, nasiona pomidora i sałaty oraz czternaście szalek Petriego. Zostają one następująco podpisane. 1. Sałata kontrola, 2. Sałata brak wody, 3. Sałata brak światła, 4. Sałata brak tlenu, 5. Sałata niska temperatura, 6. Sałata światło R, 7. Sałata światło FR, 8. Pomidor kontrola, 9. Pomidor brak wody, 10. Pomidor brak światła, 11. Pomidor brak tlenu, 12. Pomidor niska temperatura, 13. Pomidor światło R, 14. Pomidor światło FR. Następnie każda z szalek zostaje wyłożona bibułą. Bibułki zostają zwilżone we wszystkich szalkach oprócz szalek podpisanych „brak wody”. W siedmiu szalkach (w tym jednej bez wody) umieszczone zostają nasiona pomidora: w każdej szalce po dziesięć nasion. W pozostałych siedmiu szalkach umieszczone zostają nasiona sałaty: również w każdej szalce po dziesięć nasion. Szalki podpisane „brak tlenu” zamknięte zostają wieczkiem i szczelnie owinięte folią. Szalki podpisane „brak światła” zostają włożone do pudełka i zamknięte pokrywą. Szalki podpisane „światło R” umieszczone zostają w fitotronie generującym światło czerwone. Szalki podpisane „światło FR” umieszczone zostają w fitotronie generującym światło dalekiej czerwieni. Szalki podpisane „niska temperatura” zostają schowane do lodówki. Mija siedem dni. Szalki kontrolne pozostają w tym czasie na blacie laboratorium. Po tygodniu pojawiają się małe kiełki na szalce: „sałata niska temperatura”. Natomiast duże kiełki pojawiają się na szalkach: „sałata kontrola”, „sałata światło R”, „sałata światło FR”, „pomidor brak światła”, „pomidor światło R”. Na pozostałych szalkach nasiona pozostają bez zmian.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przebieg doświadczenia. Na stole laboratoryjnym znajduje się czternaście szalek Petriego. Zostają one następująco podpisane. 1. Sałata kontrola, 2. Sałata brak wody, 3. Sałata brak światła, 4. Sałata brak tlenu, 5. Sałata niska temperatura, 6. Sałata światło R, 7. Sałata światło FR, 8. Pomidor kontrola, 9. Pomidor brak wody, 10. Pomidor brak światła, 11. Pomidor brak tlenu, 12. Pomidor niska temperatura, 13. Pomidor światło R, 14. Pomidor światło FR. Następnie każda z szalek zostaje wyłożona bibułą. Bibułki zostają zwilżone we wszystkich szalkach oprócz szalek podpisanych „brak wody”. W siedmiu szalkach (w tym jednej bez wody) umieszczone zostają nasiona pomidora: w każdej szalce po dziesięć nasion. W pozostałych siedmiu szalkach umieszczone zostają nasiona sałaty: również w każdej szalce po dziesięć nasion. Szalki podpisane „brak tlenu” zamknięte zostają wieczkiem i szczelnie owinięte folią. Szalki podpisane „brak światła” zostają włożone do pudełka i zamknięte pokrywą. Szalki podpisane „światło R” umieszczone zostają w fitotronie generującym światło czerwone. Szalki podpisane „światło FR” umieszczone zostają w fitotronie generującym światło dalekiej czerwieni. Szalki podpisane „niska temperatura” zostają schowane do lodówki. Mija siedem dni. Szalki kontrolne pozostają w tym czasie na blacie laboratorium. Po tygodniu pojawiają się małe kiełki na szalce: „sałata niska temperatura”. Natomiast duże kiełki pojawiają się na szalkach: „sałata kontrola”, „sałata światło R”, „sałata światło FR”, „pomidor brak światła”, „pomidor światło R”. Na pozostałych szalkach nasiona pozostają bez zmian.

Szczegóły doświadczenia 1greenwhite
Szczegóły doświadczenia 2bluewhite
Szczegóły doświadczenia 3redwhite
R1ANkbbmqZcSS
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R11pgYdMyXfo9
Polecenie 1
RSWSNX0kwAtgX
Zastanów się, w jaki sposób można przyspieszyć kiełkowanie nasion. (Uzupełnij).