Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1WlDzcl1pokT
Fresk przedstawia trzy stojące, kobiece postacie. Są one ubrane w togi. Kobieta po lewej stronie trzyma w dłoniach cytrę (kitarę). Kobieta pośrodku ma na głowie laurowy wieniec. Kobieta po prawej stronie trzyma w dłoniach aulos (piszczałkę podobną do długiego fletu).

Wpływ rytmu i melodii wiersza na jego znaczenie

Wizerunek trzech muz Erato, Polihymnii i Euterpe na freskach w Pompejach
Źródło: Miguel Hermoso Cuesta, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Warto przypomnieć, jak przedstawiano muzy greckie. Erato – opiekunka poezji miłosnej trzyma w dłoniach kitarękitarakitarę. Euterpe – muza poezji lirycznej w ręku dzierży aulosaulosaulos. Polihymnię – opiekunkę pieśni i poezji chóralnej przedstawiano co prawda bez instrumentu, jednak dwa powyższe przykłady jasno ilustrują, że w dobie antyku poezja oraz muzyka były ściśle ze sobą powiązane.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, jaki jest wpływ rytmu i melodii na warstwę znaczeń w wierszach.

  • Przedstawisz środki językowe, za pomocą których twórcy uzyskują rytm i melodię w utworach poetyckich.

  • Porównasz różne sposoby wykorzystania melodii i rytmu w wierszach.

kitara
aulos