Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Krótka historia początków poezji

Nie mamy zbyt wielu źródeł, na podstawie których moglibyśmy zrekonstruować genezę poezji. Nie wiemy, jak wyglądały pierwsze utwory muzyczne. Giną one w mrokach dziejów. Jednak dla europejskiego kręgu kulturowego najważniejsze są początki literatury greckiej.

R10pOhHGZXGPa1
Pierwsze wersy Iliady
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Historia literatury greckiej rozpoczyna się w VIII wieku przed naszą erą dwoma eposami: IliadąOdyseją. Poematy przypisywane Homerowi nie mogły jednak pojawić się w poetyckiej próżni. Zanim je zapisano, wędrowni śpiewacy zwani aojdami przekazywali je ustnie. Odwiedzali domostwa dobrze urodzonych Greków i umilali biesiady śpiewem przy akompaniamencie kitary. Przez przynajmniej kilka wieków poezja rozwijała się bez jakiejkolwiek formy pisanej.

W czasach Homera nie istniało jeszcze rozdzielenie poezji i muzyki. Poezja była wykonywana w obecności publiczności, wymagała kontaktu z drugim człowiekiem. Aojdowie, a później - rapsodowie - śpiewali swe pieśni przed określoną publicznością. Ich utwory pełniły zatem funkcję społeczną. Zwróćmy uwagę na poruszaną przez aojdów tematykę mitologiczną i heroiczną. Poezja miała charakter konsolidujący ówczesną społeczność poprzez odniesienia do wspólnych wierzeń. Muzyczność, rytmiczność, wykorzystanie stałych epitetów i powtarzanie pewnych fraz pełniły funkcję mnemotechniczną - ułatwiały zapamiętanie usłyszanych słów.

Mimo że nigdy nie dowiemy się, jak wyglądały początki poezji, prawdopodobnie pierwotnym sposobem wyrażania uczuć było połączenie muzyki, słowa i tańca.

Czym jest rytm?

R1But5gCwQNPc1
Guglielmo Morghen, Arystoksenos z Tarentu na rycinie XIX wieku
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na przestrzeni stuleci rzesze teoretyków oraz artystów próbowało sformułować wyczerpującą odpowiedź na to z pozoru proste pytanie. Istotną definicję terminu rytm stworzył Arystoksenos z TarentuArystoksenos z TarentuArystoksenos z Tarentu:

Matila Ghyka Złota Liczba. Rytuały i rytmy pitagorejskie w rozwoju cywilizacji zachodniej.

Rytm to uporządkowanie określone odcinkami czasowymi.

09 Źródło: Matila Ghyka, Złota Liczba. Rytuały i rytmy pitagorejskie w rozwoju cywilizacji zachodniej., Kraków 2001, s. 142.

Na wiele wieków ta klarowna i przejrzysta formuła wyprowadzona przez greckiego muzykologa, stała się wręcz kanoniczna dla kolejnych badaczy.

Joanna Dembińska-Pawelec „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz — Rymkiewicz — Barańczak)
R1eUY84WRRNZh1
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

TemporalnytemporalnyTemporalny charakter oraz zasada uporządkowania stały się konstantami pojęcia rytmu do czasów współczesnych. Jednak rytm, będąc zjawiskiem powszechnym, przejawia się w niezliczonej różnorodności form i postaci, kształtując odmienne nieraz spojrzenie na samą ideę rytmu.

10 Źródło: Joanna Dembińska-Pawelec, „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz — Rymkiewicz — Barańczak), Katowice 2010, s. 9–10.

XX wiek przyniósł natomiast dziesiątki nowych spojrzeń teoretycznych na to pojęcie:

Joanna Dembińska-Pawelec „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz — Rymkiewicz — Barańczak)

E.A. Sonnenschein, filolog klasyczny zainteresowany prozodią i poetyką antyczną oraz współczesną, w pracy zatytułowanej Co to jest rytm zwracał przede wszystkim uwagę na psychologiczny aspekt odczucia rytmu: „Rytm jest tą właściwością ciągu zdarzeń zachodzących w czasie, która w umyśle obserwatora wywołuje wrażenie proporcji między czasami trwania różnych zdarzeń bądź grup zdarzeń, z jakich ciąg się składa” . Badacz rytmu Pius Servien w eseju o rytmach tonicznych ujął to zjawisko jeszcze bardziej esencjonalnie: „Rytm to periodyczność postrzeżona”. Rytm przestał być już zatem postrzegany jako obiektywna i konieczna własność świata, ale zaczęto podkreślać jego subiektywny i psychologiczny charakter.

11 Źródło: Joanna Dembińska-Pawelec, „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz — Rymkiewicz — Barańczak), Katowice 2010, s. 10.

Ostanie stulecie dostarczyło więc mnóstwo odrębnych oraz złożonych definicji rytmu, który stał się niezwykle ważną składową badań nad literaturą:

Joanna Dembińska-Pawelec „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz — Rymkiewicz — Barańczak)

Odmienne metody badania rytmu przyniosły prace Dereka Attridge’aDerek AttridgeDereka Attridge’a The Rhythms of English Poetry oraz Poetic Rhythm. An introduction (…) Dla Attridge’a bowiem istotą przejawiania się wszelkiej formy rytmu jest uderzenie (beat), wybijanie taktu. Beat rozumie on jako impuls energii, który jest częścią powtarzającego się i strukturującego schematu. (…) W pojęciu Attridge’a rytm jest zjawiskiem psychologicznym i fizjologicznym. Ten teoretyk literatury podkreśla, że mowa związana jest z ruchem myśli, emocji i dźwięków, objawia się jako proces wyłaniania się brzmień i znaczeń. Specyfiką języka poetyckiego jest dążenie do precyzji wysłowienia, które sprawia, że słowa stają się dogłębnym doświadczeniem ciała uwarunkowanego oddechem. Siłą wywołującą tę aktywność przeżycia jest rytm, będący percepcją uporządkowanej energii mowy i energii ciała w periodyczne, sekwencyjne przebiegi, wyznaczane akcentowaną sylabą (beat).

12 Źródło: Joanna Dembińska-Pawelec, „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz — Rymkiewicz — Barańczak), Katowice 2010, s. 37–38.
RKsRbNghHYCFk1

Wpływ rytmu i melodii wiersza na jego znaczenie

Przyglądając się zaledwie kilku ważniejszym współczesnym definicjom rytmu, łatwo zauważyć, że melodyczność wiersza jest nierozerwalnie związana z jego znaczeniem. Warto pamiętać, że w przeciwieństwie do wypowiedzi praktyczno‑użytkowych, warstwa językowa utworu literackiego nie jest „przezroczysta”, a skonstruowana tak, żeby skupić na sobie uwagę odbiorcy, dostarczyć mu zupełnie nowych „lirycznych” treści oraz wzbogacić jego percepcję o złożone odczucia estetyczne. To właśnie przy pomocy m.in. różnorodnych zabiegów fonicznych poeci starają się owe treści oraz odczucia przekazać czytelnikowi.

Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński Zarys teorii literatury

Bez względu na stopień samodzielności i wyrazistości porządku fonicznego jest on zawsze percypowany nieodłącznie od porządku znaczeniowego. Zależność ta wynika z samej natury znaku językowego, którego funkcja komunikatywna zagwarantowana jest właśnie jednością brzmienia i znaczenia, przy czym kształt foniczny znaku wyróżnia go spośród znaków innych i czyni rozpoznawalną jednostką semantyczną.

13 Źródło: Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Michał Głowiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986, s. 147.

Co istotne melodyczność oraz rytmiczność testu literackiego w największym i najdoskonalszym stopniu realizuje się w obrębie poezji lirycznej, która na przestrzeni wieków doczekała się wielu kierunków, odmian oraz charakterystycznych stylów.

Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński Zarys teorii literatury

W utworze poetyckim sfera brzmieniowa jest nie tylko wykładnikiem znaczeń, działającym według powszechnym norm systemu językowego, ale może ponadto funkcjonować jako układ samodzielny (np. jako układ rytmiczny), poddany własnym prawidłom organizacji i wytwarzający dodatkowe, swoiste znaczenia. Istnieje ponadto szereg utworów poetyckich, których kształt brzmieniowy wymaga indywidualnej, niestandardowej interpretacji semantycznej. Oczywiście, odbywa się ona zawsze na tle nawyków wytworzonych przez dany język, ale wymaga przypisania określonych sensów brzmieniom, które nie mają znaczeń skonwencjalizowanych, a są jedynie aluzjami do takich znaczeń.

14 Źródło: Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Michał Głowiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986, s. 147–148.

Najważniejsze zabiegi kształtujące tkankę dźwiękową wiersza

Poeci dysponują szeregiem środków, by uzyskać efekt rytmiczności i melodyjności w tekstach literackich. Najpopularniejszym z nich jest tzw. instrumentacja głoskowainstrumentacja głoskowainstrumentacja głoskowa, która

Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński Zarys teorii literatury

polega na takim dobrze i zestawieniu wyrazów na przestrzeni pewnego odcinka wypowiedzi, że jego budowa głoskowa traci charakter przypadkowy i zyskuje wartość samodzielną ze względu na swój własny porządek. Działania te zmierzają do nadania mowie konturu brzmieniowego, który by był widoczny na tle obojętnego fonicznie układu wyrazów o przeciętnym nagromadzeniu głoskowych współdźwięczności.

15 Źródło: Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Michał Głowiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986, s. 149.

Charakterystyczną odmianą instrumentacji głoskowej jest aliteracjaaliteracjaaliteracja, która bazuje na rozpoczynaniu kolejnych wyrazów lub ich części akcentowanych od tych samych głosek. Aliteracja pełni w tekstach dwie podstawowe funkcje. Oczywista jest funkcja instrumentacyjna - w tekście są intensyfikowane różne dźwięki mowy. Ważniejsza jest jednak funkcja semantyczna, czyli znaczeniowa - przy pomocy brzmienia konkretnych głosek wydobywa się różne emocje i dodatkowe znaczenie tekstu.

Tadeusz Boy-Żeleński Markiza

Ja, której kaprys korony
Królewskie deptał tą nóżką,
A czasem znowu, szalony,
Paziów przygarniał w me łóżko;

TBZ8 Źródło: Tadeusz Boy-Żeleński, Markiza, [w:] tegoż, Markiza i inne drobiazgi, Kraków 1914, s. 8.

Literaturoznawcy wyróżniają trzy zasadnicze rodzaje instrumentacji głoskowej:

  1. Instrumentację, która naśladuje różnorakie brzmienia, niepochodzące z języka i nazywana jest onomatopejąonomatopejaonomatopeją, czyli dźwiękonaśladownictwem, polega ona

Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński Zarys teorii literatury

na dążeniu do odtworzenia przy pomocy środków językowych brzmień charakteryzujących różnorodne zjawiska otaczającego świata. (…) W języku utworu literackiego onomatopeiczność nie ogranicza się do gromadzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych. W określonym treściowo i brzmieniowo kontekście wyrazy pod względem fonicznej wyrazistości, zdawałoby się obojętne – nabierają nowego znaczenia.

16 Źródło: Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Michał Głowiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986, s. 150.

Zabieg taki można znaleźć chociażby we fragmencie Reduty Ordona:

Adam Mickiewicz Reduta Ordona. Opowiadanie adiutanta

Tam kula, lecąc, z dala grozi, szumi, wyje.
Ryczy jak byk przed bitwą, miota się, grunt ryje;
Już dopadła; jak boa śród kolumn się zwija,
Pali piersią, rwie zębem, oddechem zabija.

AM270 Źródło: Adam Mickiewicz, Reduta Ordona. Opowiadanie adiutanta, [w:] tegoż, Dzieła.Wydanie Narodowe, t. 1, Wiersze, Warszawa 1948, s. 270.
  1. Instrumentację, która stanowi aluzję do brzmień wypowiedzi językowych i pełni rolę stylizacyjną. Najczęściej ten typ instrumentacji spotyka się

Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński Zarys teorii literatury

przy naśladowaniu brzmień obcojęzycznych w materiale języka rodzimego nie przez wprowadzenie obcych słów i zwrotów, ale jakby przez imitowanie, podrabianie charakterystycznych cech fonicznych danego języka w oderwaniu od konkretnych, istniejących w nim i obciążonych określonymi znaczeniami wyrazów.

17 Źródło: Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Michał Głowiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986, s. 151.

Tego typu instrumentacja wykorzystywana jest w przypadku m.in. stylizacji archaicznych, gwarowych oraz żargonowych. Dobry przykładem jej zastosowania jest wiersz Juliana Tuwima:

Julian Tuwim O mowie rosyjskiej

Tiewnaja piewunnica
Miłoj ni raduny!
Zwoniestie, zagoriste
Swietoładi struny!

Wjarkoti żurczałowo,
Wjunica płaczewna,
Grustiwie pieczałowo
Tiewnaja słopiewna!

18 Źródło: Julian Tuwim, O mowie rosyjskiej, [w:] tegoż, Wiersze zebrane, t. 1, Warszawa 1975, s. 314.
  1. Instrumentację, która pozbawiona jest odniesień do zjawisk spoza tkanki danego utworu i w jego kontekście

Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński Zarys teorii literatury

nadaje utworowi walory emocjonalne i estetyczne, nie dające się przełożyć na określone treści: wytwarza tylko ogólne wrażenie pewnego nastroju, jego jedności czy zmienności; drogą różnorodnych skojarzeń wywołuje u odbiorcy jakieś wzruszenia.

19 Źródło: Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Michał Głowiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986, s. 152.

Ten typ instrumentacji tworzą poeci najczęściej przez nagromadzenie, na niewielkiej przestrzeni wersów, elementów samogłoskowych lub spółgłoskowych:

Józef Czechowicz Sen

ziemio wonna winna i łunna
bita mrokiem nocy szklannej
śpiewem dzwonów dzwonna burgundia
durzy czarem snów porannych (...)

20 Źródło: Józef Czechowicz, Sen, [w:] tegoż, Nic więcej, Warszawa 1936, s. 6.

Słownik

aliteracja
aliteracja

(fr. allitération < ang. alliteration < łac. littera) – rodzaj instrumentacji głoskowej polegający na powtarzaniu tych samych liter bądź sylab w kolejnych wyrazach w zdaniu (zazwyczaj na początku)

instrumentacja głoskowa
instrumentacja głoskowa

zabieg stylistyczny polegający na takim doborze słów, aby pewne głoski powtarzały się częściej niż przeciętnie, występowały w grupach oraz tworzyły układy brzmieniowe. Instrumentacja głoskowa wpływa na melodyjność tekstu

onomatopeja
onomatopeja

(gr. onomatopoiía – tworzenie nazw) – wyraz bądź ciąg wyrazów naśladujących swym brzmieniem dźwięki naturalne, np. śpiew ptaków, szum drzew, szum morza itp.

Arystoksenos z Tarentu
temporalny
Derek Attridge