Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R106sWynwv0s9
Zdjęcie przedstawia drewniany szkielet budynku.

Immanuel Kant: formy naoczności i kategorie intelektu

Źródło: CEphoto, Uwe Aranas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Filozoficzne teorie poznania dotyczą nie tylko poznania naukowego, ale również naszego codziennego życia. Poznajemy na każdym kroku. Teraz, kiedy czytasz, przetwarzasz, przyswajasz i porządkujesz informacje. Kiedy idziesz rano do szkoły, po drugiej stronie ulicy zauważasz swojego sąsiada. Widzisz go, rozpoznajesz – to również akt poznawczy.

W jaki sposób poznajemy? Czy wszystko zaczyna się od zmysłów, czy też od rozumu? Przed Kantem filozofia dawała różne odpowiedzi na te pytania, zazwyczaj jednak skupiała się na tym, kto poznaje – czyli na podmiocie poznania. Przedmiot poznania był tym, czym był – pytanie brzmiało, jak do niego dotrzeć. Kant odwrócił tę kwestię do góry nogami. Poznanie zaczyna się od tego, że sami tworzymy sobie przedmiot, który będziemy poznawać. Czy oznacza to, że każde odkrycie to tylko zbadanie czegoś, co sami wcześniej stworzyliśmy?

Z tego materiału dowiesz się, w jaki sposób – według Kanta – w procesie poznania konstruowany jest jego przedmiot.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz kontekst Kantowskiej teorii poznania – epistemologiczny spór o źródło wiedzy.

  • Dowiesz się, na czym polegało odwrócenie relacji między podmiotem a przedmiotem poznania.

  • Wskażesz formy poznania niezależne od doświadczenia.

  • Zastosujesz aprioryczne formy poznania i kategorie intelektu do opisu rzeczywistości.

  • Rozważysz pytanie o możliwość zdobycia wiedzy pewnej w kontekście Kantowskiej teorii poznania.