Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUdOgNNPElzdC
Ilustracja przedstawia odwrócone do góry nogami zdjęcie bloku mieszkalnego z małymi balkonami, mniejszymi od okna. Całe zdjęcie jest pokryte szachownicą okien, małych balkonów i jednokolorowej ściany.

(Nie)Codzienne zachwyty Mirona B. – o cechach poezji Białoszewskiego

Blokowisko
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Włodzimierz Sokorski

Nie istnieje neutralna postawa pisarza.

1 Źródło: Włodzimierz Sokorski, , [w:] Wokół zjazdu szczecińskiego 1949, red. P. Knap, Szczecin 2016, s. 23.
Stefan Żółkiewski Wokół zjazdu szczecińskiego 1949

Wartość dzieła literackiego sprawdza się odpowiedzią na pytanie, co zdziałało dla budowy socjalizmu w Polsce.

10 Źródło: Stefan Żółkiewski, Wokół zjazdu szczecińskiego 1949, red. P. Knap, Szczecin 2016, s. 23.

W ponurej rzeczywistości komunistycznej Polski marzenia artystów o swobodzie twórczej bardzo szybko okazały się żartem nie tyle mało zabawnym, co wręcz niebezpiecznym. Ci, którzy pragnęli, aby ich książki były wydawane, musieli podporządkować się żądaniom władz, które chciały mieć w literatach przede wszystkim wsparcie w budowaniu nowego ładu społecznego. Tematy były odgórnie narzucane, dlatego poeci w swoich wierszach opisywali, dlaczego polskie ziemniaki zaatakowała stonka, wyrażali głęboki żal po śmierci Józefa Stalina, chwalili szybkość budowy nowych osiedli mieszkaniowych. Oryginalności, skłonności do artystycznych eksperymentów, które kojarzą się nam często z poezją, nie traktowano wówczas poważnie. Wszelką niesubordynację artystów władze karały surowo – zakazem wydawania utworów, a w skrajnych przypadkach nawet całkowitym wykluczeniem z życia kulturalnego kraju. Obowiązywała jedna bezwzględna zasada: albo jesteś z nami, albo przeciwko nam. Wszechobecne propaganda i cenzura, bieda i szarzyzna komunistycznego państwa stały się doświadczeniem większości Polaków. A w tym wszystkim on – Miron Białoszewski. Oryginał, poeta osobny, trochę abnegat żyjący w niedostatku, niestrudzony komentator rzeczywistości. Artysta hołdujący zasadzie, że słowa mają się dziwić same sobie. Kim i jaki był Miron Białoszewski?

Twoje cele
  • Określisz, które elementy życiorysu Mirona Białoszewskiego miały największy wpływ na jego twórczość.

  • Rozpoznasz cechy charakterystyczne poezji lingwistycznej.

  • Poddasz analizie i interpretacji wybrane utwory Mirona Białoszewskiego.