Środowisko lądowe jest niezwykle zróżnicowane, m.in. pod względem temperatury, wilgotności, nasłonecznienia, dostępności pokarmu, wahań temperatury oraz siły wiatru. Dlatego rośliny i zwierzęta musiały wykształcić wiele cech umożliwiających życie w różnych warunkach.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
jakie warunki życia panują w wodzie i na lądzie;
na czym polegają przystosowania roślin i zwierząt do życia w określonym środowisku.
Twoje cele
Określisz czynniki warunkujące życie na lądzie.
Opiszesz przystosowania organizmów do życia na lądzie.
Podasz przykłady roślin i zwierząt żyjących w lesie, na polu i na łące.
ieLEpZCuLv_d5e252
1. Czynniki warunkujące życie na lądzie
Głównymi czynnikami środowiska, które mają wpływ na życie organizmów, są woda, tlen, światło i temperatura. Występują one w różnej ilości w danym środowisku.
Woda to środowisko życia niektórych roślin i zwierząt, ale też składnik ciała wszystkich organizmów. Jej brak prowadzi do odwodnienia i śmierci. Dostępność słodkiej wody na Ziemi jest zróżnicowana. Organizmy lądowe są przystosowane do pobierania, magazynowania oraz oszczędzania wody.
Tlen służy organizmom do oddychania. Organizmy mają różne przystosowania do pobierania tlenu z otoczenia. Wymiana gazowa u roślin lądowych odbywa się przez specjalne otwory w liściach i łodygach (aparaty szparkowe), a u zwierząt przez narządy oddechowe, np. płuca. Wiele zwierząt lądowych pobiera tlen i usuwa dwutlenek węgla całą powierzchnią ciała. Na lądzie ilość tlenu jest większa niż w wodzie.
Światło słoneczne służy roślinom do wytwarzania pokarmu z wody i dwutlenku węgla w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy. Zwierzętom umożliwia orientację w środowisku za pomocą wzroku. Ma też wpływ na temperaturę powietrza.
Temperatura otoczenia oddziałuje na rozwój roślin oraz zachowanie zwierząt. W wodzie wahania temperatury są małe, natomiast na lądzie – znacznie większe.
R1SBHmBe7mSXz
Na fotografii widać płaską skałę, na której rosną dwa porosty. Mają postać owalnych placków o nierównej powierzchni koloru ciemno‑pomarańczowego.
Porosty wytrzymują skoki temperatur, a także brak wody. Występują niemal we wszystkich środowiskach na całej Ziemi. Spotkać je można na skałach, kamieniach, czy korze drzew.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
ieLEpZCuLv_d5e298
Więcej informacji na temat wpływu czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów znajdziesz w e‑materiale Czy wszędzie żyje się tak samo?DcfMbqUJ1Czy wszędzie żyje się tak samo?
2. Jak zbudowana jest roślina?
Części ciała rośliny i ich funkcje:
Korzeń – umożliwia pobieranie wody z rozpuszczonymi w niej solami mineralnymi, a także utrzymuje roślinę w podłożu.
Łodyga – podtrzymuje liście i kwiaty. Razem z liśćmi i kwiatami tworzy pęd, czyli nadziemną część rośliny. U większości roślin łodyga jest sztywna i skierowana do góry. Umożliwia transport wody z korzenia do liści i kwiatów oraz substancji pokarmowych z liści do korzenia.
Liście – wytwarzają pokarm w procesie fotosyntezy, dzięki zawartemu w nich zielonemu barwnikowi.
Kwiaty – umożliwiają rozmnażanie się roślin. Często tworzą skupienia zwane kwiatostanami.
RzCQ7QGRr2HbU
Rysunek przedstawia roślinę wraz z przekrojem przez glebę w celu ukazania korzeni. Na rysunku znajdują się wskazania na zieloną, podłużną łodygę orasz szerokie liście, czyli część nadziemną (pęd) i brązowy, rozłożysty korzeń, czyli część nadziemną.
Schemat budowy rośliny.
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.
Rośliny lądowe przybierają różne formy:
Rośliny zielne to rośliny o niezdrewniałej łodydze. Mogą być jednoroczne, dwuletnie i wieloletnie (byliny).
Krzewy to wieloletnie rośliny o zdrewniałych łodygach – od drzew odróżnia je brak pnia.
Drzewa to wieloletnie rośliny o zdrewniałych łodygach – łodyga główna tworzy pień, który się rozgałęzia i wraz z liśćmi tworzy koronę.
Ze względu na rodzaj liści drzewa i krzewy dzieli się na liściaste, których liście mają płaską, szeroką blaszkę liściową, oraz iglaste, których liście są przekształcone w igły.
ieLEpZCuLv_d5e357
3. Procesy życiowe roślin
Etapy życia rośliny:
kiełkowanie nasion;
rozwój korzeni, łodygi i liści;
kwitnienie;
wytwarzanie owoców i nasion;
starzenie się i obumieranie rośliny.
Czynności życiowe roślin:
Odżywianie polega na wytwarzaniu pokarmu z wody (w której rozpuszczone są sole mineralne) i dwutlenku węgla przy udziale energii słonecznej w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy. Zachodzi w zielonych częściach rośliny, głównie w liściach.
Oddychanie to uwalnianie energii z pokarmu przy udziale tlenu.
Rozmnażanie to wydawanie na świat potomstwa. Niezbędnym organem u roślin służącym do rozmnażania płciowego jest kwiat.
R1L8Lren7k9gY
Na planszy widoczna jest ilustracja rośliny rosnącej w brązowej ziemi. Ma ona białe korzenie, brązową, cienką łodyżkę z szerokimi, zielonymi liśćmi. Nad rośliną świeci duże, żółte, okrągłe słońce, z którego strzałka skierowana jest na zielony liść. Nad nią widoczny jest napis energia światła słonecznego. Na liściu widoczna jest żółta strzałka z napisem: cukier. Przy drugim liściu widoczna jest strzałka czerwona, która znajduje się pod liście z napisem: dwutlenek węgla oraz biała strzałka, znajdująca się nad liściem z napisem: tlen. Przy łodydze znajduje się niebieska strzałka z napisem woda. Przy korzeniu widoczne są dwie, niebieskie strzałki z białym napisem: woda z rozpuszczonymi minerałami.
Na planszy widoczna jest ilustracja rośliny rosnącej w brązowej ziemi. Ma ona białe korzenie, brązową, cienką łodyżkę z szerokimi, zielonymi liśćmi. Nad rośliną świeci duże, żółte, okrągłe słońce, z którego strzałka skierowana jest na zielony liść. Nad nią widoczny jest napis energia światła słonecznego. Na liściu widoczna jest żółta strzałka z napisem: cukier. Przy drugim liściu widoczna jest strzałka czerwona, która znajduje się pod liście z napisem: dwutlenek węgla oraz biała strzałka, znajdująca się nad liściem z napisem: tlen. Przy łodydze znajduje się niebieska strzałka z napisem woda. Przy korzeniu widoczne są dwie, niebieskie strzałki z białym napisem: woda z rozpuszczonymi minerałami.
Przebieg fotosyntezy u roślin.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., edycja: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
Więcej informacji na temat procesów życiowych roślin znajdziesz w e‑materiale Procesy życiowe roślinDcfA2x01sProcesy życiowe roślin.
ieLEpZCuLv_d5e417
4. Przystosowania roślin do życia na lądzie
Rośliny musiały poradzić sobie m.in. z ograniczoną dostępnością wody, małą gęstością powietrza, dużymi wahaniami temperatur, niewielką zawartością dwutlenku węgla w powietrzu oraz dużą dostępnością światła, a także zmienić sposób rozmnażania się.
Ograniczona dostępność wody
Rośliny zmuszone zostały nie tylko do sprawnego pobierania wody, ale również zminimalizowania jej strat. W związku z tym wykształciły sprawny system korzeniowy, umożliwiający ciągłe pobieranie wody z podłoża oraz warstwę okrywającą łodygę i liście, która ogranicza parowanie wody. Dodatkowo, niektóre rośliny (szczególnie rosnące w bardzo suchym środowisku) wytworzyły możliwość gromadzenia wody w łodygach lub liściach.
RYTn897D5mQXR
Na planszy widoczny jest zielony Torfowiec błotny. Jest on duży, rozrośnięty o rozgałęzionych łodyżkach. Liście łodyżkowe płaskie, pociągłe, w niektórych miejscach mają żółte zabarwienie.
Torfowiec błotny. Mchy magazynują duże ilości wody, dzięki czemu podczas opadów zapobiegają powodziom.
Źródło: Bernd Haynold, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EFQMfF3ljpo
Na planszy widoczny jest Paprotnik kolczysty. Ma on bardzo długie, cienkie, jasno‑brązowe łodygi, które porastają ciemno‑zielone, pociągłe liście. Blaszka liścia jest lancetowata, podwójnie pierzasto złożona.
Paprotnik kolczysty.Paprocie dobrze rosną w miejscach wilgotnych i zacienionych.
Źródło: Rasbak, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EO6AkBgCrHy
Na planszy widoczny jest kaktus Echinocactus grusonii. Ma on okrągłą, ciemno‑zieloną łodygę, pokrytą krótkimi cierniami ze spłaszczonym, żółtym wierzchem, na którym widoczny jest wieniec uschniętych, pomarańczowych kwiatów.
Kaktusy gromadzą wodę w zgrubiałych łodygach.
Źródło: Benutzer:Ra'ike, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1OcOI58E7c3b
Na planszy widoczny jest gęsto rozrośnięty grubosz jajowaty. Ma pociągłe, zielone, masywne łodygi, szerokie liście jajowate, mięsiste, jasno‑zielone, z czerwonymi obrzeżami.
Grubosz jajowaty. Liście i łodygi roślin pokrywa warstwa kutykuli chroniąca przed nadmierną utratą wody.
Źródło: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
ROari7xbgFblc
Na planszy widoczne jest jasno‑brązowe drzewa z rozrośniętymi, podłużnymi korzeniami, przytwierdzonymi do gruntu. Pomiędzy korzeniami widoczne są liczne, uschnięte, czerwone liście.
Ta cecha środowiska lądowego przyczyniła się do wykształcenia przez rośliny usztywnionej lub elastycznej łodygi. Wzmocniona i usztywniona łodyga utrzymuje pionową pozycję rośliny, co zapewnia lepszy dostęp do światła. Rośliny o masywnej budowie wytrzymują silne wiatry. Natomiast rośliny wiotkie i elastyczne poddają się podmuchom wiatru i unikają w ten sposób złamania czy rozerwania.
R157nVti3aKDy
Na planszy widoczny jest Skrzyp polny. Ma on długie, cienkie, jasno‑zielone łodyżki z podłużnymi, licznymi, zielonymi z żółtymi przebarwieniami na czubku, postrzępionymi, pociągłymi rozgałęzieniami, skierowanymi ku górze.
Skrzyp polny. Osiąga niewielkie rozmiary.
Źródło: MPF, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rf3T91Yk8CdIX
Na planszy widoczna jest Konwalia majowa. Ma ona długie, jasno‑zielone łodygi ze zwisającymi, białymi, kulisto‑dzwonkowatymi, pochylonymi do dołu kwiatami oraz szerokie, ciemno‑zielone, epileptyczne liście.
Konwalia majowa. Delikatna łodyga poddaje się ruchom wiatru.
Źródło: Amanda Slater, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
RMdGsgbHNvFb2
Na planszy widoczny jest Dąb szypułkowy. Ma on szeroki, ciemno‑brązowy, wysoki pień z licznymi rozgałęzieniami, które porastają ciemno‑zielone, liczne liście.
Dąb szypułkowy.Masywna budowa pozwala roślinom przetrwać silne wiatry.
Źródło: Samsong, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Duże wahania temperatury powietrza
Drzewa i krzewy okrywa gruba kora, chroniąca wnętrze łodyg przed zbyt wysoką lub zbyt niską temperaturą. Natomiast rośliny zielne, np. szarotka i sasanka, wytwarzają gęste włoski na łodygach, liściach i kwiatach, które chronią przed niekorzystnymi temperaturami.
RxnWTmtIj45MQ
Na planszy widnieje sasanka łąkowa. Łodyga ma brązowy kolor, silnie owłosiona długimi, białymi włoskami. U jej podstawy i na czubku, widnieją długie, postrzępione, zielone listki. Kwiat jest dzwonkowaty, skierowany w dół, płatki są w szaro‑fioletowym kolorze.
Sasanka łąkowa jest pokryta gęstymi włoskami, które chronią ją przed zimnem, gorącem oraz utratą wody.
Źródło: Krzysztof Ziarnek, Kenraiz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R14Ja8b0blTnW
Na planszy widoczny jest Buk zwyczajny. Ma on szeroki, brązowy, omszony, wysoki pień z szeroką dziuplą i licznymi rozgałęzieniami, które porastają jasno‑zielone, liczne liście.
Buk zwyczajny. Kora chroni drzewa przed mrozem, upałem oraz wahaniami temperatur.
Źródło: Pascal Dihe, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R7aAPiOoVCEc9
Na planszy widoczna jest Sosna zwyczajna. Ma ona cienki, ciemno‑brązowy, wysoki pień z licznymi rozgałęzieniami, które porastają ciemno‑zielone, liczne liście, przekształcone w igły. W lewym, dolnym rogu widoczne jest zbliżenie gałązkę z zielonym, długim igliwiem.
Sosna zwyczajna. Liście roślin iglastych mają silnie zredukowaną powierzchnię, co chroni je przed niskimi temperaturami oraz suszą.
Źródło: Agnieszka Kwiecień, Nova, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Nasłonecznienie
Rośliny starają się jak najlepiej wykorzystać światło. Dlatego też ustawiają swoje liście tak, by jedne nie przysłaniały drugich. Natomiast gdy nasłonecznienie jest zbyt duże, obracają swoje liście brzegiem do słońca.
R11gItOFaIvBn
Na planszy widoczne są liczne liście bluszczu pospolitego. Mają ciemno i jasno zielony kolor, widoczne, białe, pierzaste unerwienie i gwiaździste kształty.
Liście bluszczu pospolitego układają się tak, by nie zasłaniać sobie nawzajem dostępu do światła.
Źródło: Agnieszka Kwiecień, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RGXYfjsofSqyi
Na planszy widoczna jest brązowa, cienka, długa gałązka eukaliptusa, którą porastają pociągłe, wąskie, ciemno‑zielone, liczne, skierowane w dół liście eukaliptusa.
Liście eukaliptusa ustawiają się brzegiem do padania promieni słonecznych.
Źródło: Krzysztof Ziarnek, Kenraiz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
ieLEpZCuLv_d5e617
5. Przystosowania zwierząt do życia na lądzie
Zwierzęta również musiały się przystosować do warunków panujących na Ziemi.
Ograniczona dostępność wody
Zwierzęta na różne sposoby radzą sobie z ochroną ciała przed wysychaniem. Węże i jaszczurki mają grubą i suchą skórę, pokrytą łuskami, a żółwie – tarczkami, chroniącymi przed utratą wody. Natomiast inne zwierzęta (np. żaba rogata) na czas suszy zakopują się w ziemi i otaczają warstwą śluzu. Swoje kryjówki opuszczają dopiero wtedy, gdy zaczyna padać deszcz i robi się wilgotno.
RvRg46UDywbl8
Fotografia przedstawia jaszczurkę zwinkę. Ciało jaszczurki jest zielone z brązowym ogonem. Stoi pod trawą na ziemi, lekko skosem, duża głowa z brązowym okiem w lewo. Ma bardzo krótkie łapy. Na ciele drobne łuski.
Zdjęcie przedstawia samca jaszczurki zwinki. Ciało jaszczurki pokrywają łuski chroniące przed utratą wody i uszkodzeniami.
Źródło: Böhringer Friedrich, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1M24rhUcONAP
Na planszy widoczna jest żaba rogatka. Ma masywną budowę ciała, krótkie kończyny, głowę szeroką i dużą, silnie wysklepioną oraz wypukłe, znajdujące się na czubku, żółto‑czarne oczy. Ciało ma kolor zielony z brązowymi plamami, boki mają żółtawy odcień spód jest jasny w brązowe plamy.
Żaba rogata na czas suszy zakopuje się pod ziemią.
Źródło: Maks, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1TSIxvHV1rRn
Zdjęcie dorosłej traszki. Zwierzę ma długie, smukłe ciało barwy czarnej. Na brzuchu widoczne żółte plamy. Na końcu ciała ogon długości równej długości tułowia. Wzdłuż grzbietu i ogona ciągnie się wyrostek w kształcie grzebienia. Na głowie duże czarne oczy. Tułów wyposażzony w dwie pary krótkich kończyn, z których każda ma cztery palce.
Traszka grzebieniasta. Obecność powiek chroni oczy przed wysychaniem.
Źródło: Piet Spaans, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
RU3ZaQqfROduE
Na planszy widoczny jest chrząszcz. Ma jajowaty kształt, ciało pokryte tęczowym pancerzem, bardzo małą głowę z długimi czułkami oraz szeroki odwłok z długimi odnóżami.
Ciało chrząszczy pokryte jest pancerzem, który chroni przed urazami oraz utratą wody.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Silne wiatry
Silny wiatr wychładza, zatem zwierzęta zbierają się w duże, zwarte stada. Dzięki temu zwierzęta mogą się nawzajem ogrzewać. Robią tak np. pingwiny.
RqTtWV906XuH8
Na planszy widoczny jest biały lodowiec, przez którego środek płynie ciemny akwen. Na jednej części znajduje się rząd stojących, niewielkich, biało‑czarno‑żółtych pingwinów, a na drugą część lodowca, uchwycony w locie, wskakuje pojedynczy pingwin.
Pingwiny cesarskie narażone są na bardzo silne wiatry i niskie temperatury.
Źródło: Christopher Michel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Duże zmiany temperatur
Wiele zwierząt posiada włosy lub pióra chroniące je przed chłodem.
R9FwjbLSKAkff
Na planszy widoczna jest Sikora bogatka. Ma ona drobne, żółto‑czarno‑białe ciało, niewielką głowę z małym czarnym okiem i dziobem. Ptak stoi na zielonej desce, na dwóch, długich, szarych odnóżach.
Bogatka zwyczajna (sikora bogatka) zamieszkuje rozległe obszary Europy, oprócz najwyższych gór. Zasiedla lasy, parki, skwery i ogrody.
Źródło: Evas-naturfotografie, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rg9Y2U3pyHDAK
Na planszy widoczne są dwa osobniki gronostaja. Zwierzęta mają długi tułów, krótkie odnóża, małe głowy z zaokrąglonymi uszami oraz pociągłe ogony. Jeden z nich ma sierść koloru czekoladowo‑brązowego na grzbiecie oraz żółto‑białego na brzuchu, drugi ma białe futro z czarnym końcem ogona.
Zimą sierść gronostaja staje się gęstsza i zmienia kolor na biały.
Źródło: Steven Hint, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Niektóre zwierzęta przesypiają okres niskich temperatur (np. niedźwiedzie, susły i świstaki).
RPagnqybvvvLO
Na planszy widoczny jest stojący suseł. Ma on podłużne ciało, pokryte szaro‑rudą sierścią na brzuchu, zaś na bokach żółtawo‑szara z białymi cętkami. Głowę ma niewielką z przylegającymi uszami i czarnymi oczami.
Susły większą część swojego życia spędzają pod ziemią.
Źródło: Jan Svetlík, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
R3zvM0SPabGCL
Na planszy widoczny jest świstak. Ma on masywne ciało, odnóża oraz głowę z dużym, szarym nosem, małymi uszami i parą czarnych oczu. Sierść jest gruba, szorstka, w odcieniach szarości i żółci.
Świstak zapada w sen, gdy tylko dni stają się krótsze i chłodniejsze.
Źródło: François Trazzi, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RyCfkryStThuh
Na planszy widoczny jest niedźwiedź brunatny. Ma masywną sylwetką ciała, umięśnione kończyny i dużą głowę z zaokrąglonymi uszami i czarnym nosem oraz parą oczu. Sierść jest gęsta, ma ciemno‑brązowy kolor.
Niedźwiedzie wykształciły mechanizm, który pozwala im obniżyć tętno, temperaturę ciała i metabolizm, gdy zimą ilość pożywienia jest ograniczona. Jako źródło energii wykorzystują zapasy tłuszczu zgromadzonego latem.
Źródło: Adrian Grycuk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Niektóre ptaki na czas zimy wędrują do cieplejszych krajów (np. bociany), gdzie łatwiej jest im znaleźć pożywienie.
ROTgEe5q4Wiiy
Na planszy widoczny jest bocian biały. Ma duży, biało‑czarny tułów, podłużne, pomarańczowe nogi, długą, zgiętą szyję oraz niewielką głowę z czarnymi oczami oraz długim, spiczastym, czerwonym dziobem.
Bocian biały, aby przetrwać zimę, migruje do Afryki.
Źródło: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Inne zwierzęta, np. żaby, chronią się przed upałem, chowając się w szczelinach skalnych lub trawach, myszy w swoich norach, a rysie, wilki i jelenie – w cieniu drzew.
RZ8eYH6fEHFN0
Fotografia przedstawia zbliżenie oliwkowej żaby z boku, pyskiem w prawo. Żaba trawna siedzi na podłożu z brunatnych liści i gałązek. Na głowie duże, wypukłe, okrągłe oczy ze złotawymi tęczówkami. Szpara źrenicy czarna, poziomo owalna. Przez pysk, oko aż do przednich łap brązowa plama. Ciało krępe, kończyny przyciągnięte do tułowia. Brzuch jasny. Na tylnych łapach ciemniejsze, poprzeczne pasy.
Żaba trawna jest aktywna wieczorem i w nocy.
Źródło: Stephan Sprinz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RnqFFVnNrCTM9
Na planszy widoczny jest ryś, stojący na szarym gazie, pośród drzew iglastych. Ma on masywne, pomarańczowe z brązowymi elementami i białym spodem, ciało, umięśnione odnóża oraz okrągłą głowę ze szpiczastymi uszami.
Fotografia przedstawia głowę beżowego psa. Ma on otwarty pysk i wystawiony język.
Psy, by ochłodzić organizm, wystawiają język i szybko oddychają.
Źródło: tookapic, pixabay.com, domena publiczna.
Duża zawartość tlenu w powietrzu
Niektóre zwierzęta prowadzą wymianę gazową całą powierzchnią ciała. Inne natomiast wykształciły specjalne narządy oddechowe, np. płuca.
RIGGJfqzfD0Mh
Na planszy widoczna jest zgięta dżdżownica na zielonym mchu. Ma ona podłużne, jasno‑brązowe, segmentowane ciało z widocznym, kwadratowym siodełkiem.
Dżdżownice oddychają całą powierzchnią ciała.
Źródło: Rob Hille, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RTgwh1OVdChra
Fotografia przedstawia małego żółwia, wychodzącego z wody na kawałek drewna. Żółw ma małą głowę na grubej szyi, skierowany w lewo. Skorupa płaska, łuski szerokie, czarno brązowe. Łapy masywne na końcach.
Żółw błotny oddycha za pomocą płuc.
Źródło: George Chernilevsky, Wikimedia Commons, domena publiczna.
ieLEpZCuLv_d5e681
Mniejsza gęstość powietrza
Środowisko lądowe ma znacznie mniejszą gęstość niż wodne, dlatego zwierzęta zamieszkujące lądy wykształciły mocną konstrukcję układu ruchu (szkieletu i mięśni) oraz różne narządy służące do poruszania się (odnóża lub kończyny). Dzięki nim zwierzęta te mogą się poruszać:
ruchem ślizgowym – posługują się nim bezkręgowce wykorzystujące napięcie powierzchniowe wody oraz ptaki unoszące się na wodzie dzięki sile wyporu;
poprzez pełzanie – występuje u zwierząt lądowych pozbawionych odnóży lub kończyn;
ruchem kroczącym – najczęstszy rodzaj przemieszczania się zwierząt lądowych;
biegając – ruch umożliwiający szybką ucieczkę przed zagrożeniem lub dogonienie ofiary;
ruchem skaczącym – umożliwia on bardzo szybkie przemieszczanie się, ale występuje rzadko ze względu na duże zapotrzebowanie energetyczne;
poprzez lot – związany z wykształceniem zdolności do poruszania się w powietrzu.
RzZuUfU7Y3YD2
Fotografia biedronki zrywającej się do lotu. Zwierzę jest skierowane w prawą stronę zdjęcia, siedzi na krawędzi liścia. Ciało jest czarne, z białymi plamami w przedniej części. Skrzydła są rozpostarte. Przednie skrzydła są twarde i mają kształt ćwierci kuli. Są czerwone w dużymi czarnymi plamami. Tylne skrzydła są przezroczyste i dwukrotnie dłuższe od przednich.
Biedronka zrywająca się do lotu.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1Qsf6c1kyQgR
Fotografia przedstawia grubą, zwiniętą brązową żmiję, leżącą na piasku. Ma uniesioną trójkątną głowę. Na ciele żmii zygzakowaty wzór z jasno i ciemno brązowych łusek.
Żmija zygzakowata porusza się, pełzając. Jej organizm opiera się o podłoże, a porusza za pomocą skurczów całego ciała. Występuje na obrzeżach lasów i na podmokłych łąkach na terenie całego kraju. Objęta jest częściową ochroną gatunkową.
Źródło: Benny Trapp, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RC9fv1Q5x0SEI
Fotografia przedstawia zająca szaraka. Jest szarobrązowy. Widoczne jest duże oko i długie uszy z ciemnymi końcami. Przednie łapy wyprostowane, tylne przygięte, jest gotowy zerwać się do biegu.
Zając szarak. Żyje na terenie całego kraju, głównie na otwartych przestrzeniach: łąkach i polach uprawnych.
Zające to jedne z najlepiej przystosowanych do biegu zwierząt. Osiągają prędkość 70–80 km/h i utrzymują ją przez kilkanaście minut.
Źródło: Jakub Hałun, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RQXqXUjgV3nQy
Na planszy widoczny jest kangur. Ma on masywne, umięśnione ciało, porośnięte szaro‑brązową sierścią, z długimi kończynami skończonymi, bardzo długim, cienkim ogonem oraz dużą głową z podłużnymi, stojącymi uszami.
Niewiele zwierząt używa skakania jako głównej metody lokomocji. Do tych, które to robią, należą np. kangury, króliki i zające. Na zdjęciu kangur olbrzymi.
Źródło: Quartl, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ptaki wykształciły przystosowania do lotu, takie jak: opływowy kształt ciała czy kończyny przednie przekształcone w skrzydła.
RbHs83jhjc0xd
Na planszy widoczny jest Kos zwyczajny. Ma on okrągłe, szerokie ciało, pokryte czarnymi piórami, z długim ogonem, cienkimi, czarnymi odnóżami i małą głową z okrągłym okiem i spiczastym, pomarańczowym dziobem.
Kos zwyczajny. Przekształcenie kończyn przednich w skrzydła, umożliwia ptakom latanie.
Źródło: Zeynel Cebeci, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1LTEr6ovLoBB
Na planszy widoczna jest Modraszka zwyczajna. Ma szeroki tułów z żółto‑zielonymi piórami na spodzie ciała i niebiesko‑białymi piórami na grzbiecie, podłużnym ogonie i drobnej głowie z małym, czarnym okiem i spiczastym dziobem.
Modraszka zwyczajna (sikora modra). Ptaki mają skórę pokrytą piórami.
Źródło: Francis Franklin, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R106SkXxgfPpa
Zdjęcie przedstawia mewę w locie. Jest to ptak o biało‑szarym upierzeniu. W tle widać duży zbiornik wodny i strome zbocza wzgórza.
Opływowy kształt ciała pozwala zmniejszyć opór powietrza, a tym samym ułatwia ptakom latanie.
Ze względu na to, że twardy roślinny pokarm wymaga posiadania narządów gębowych zdolnych do odcinania liści, drążenia drewna czy wyjadania owoców, owady wytworzyły narządy gębowe typu gryzącego. Narządy te mają szerokie i płaskie krawędzie podobne do nożyc.
R1UMeUEprJQ0a
Na planszy widoczny jest Jelonek rogacz (samiec). Ma masywne, lekko błyszczące, o brązowo‑bordowym kolorze ciało, pokryte pancerzem. Widoczny jest szeroki odwłok, krótki tułów, cienkie odnóża, szeroka głowa z długimi żuwaczkami.
Jelonek rogacz (samiec) ma aparat gębowy typu gryzącego.
Źródło: Simon A. Eugster, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Ptaki roślinożerne żywią się głównie owocami lub nasionami, dlatego zwykle mają grube, mocne dzioby.
R1HWoJu6BMg4k
Na planszy widoczne są dwa osobniki Wróbla domowego, siedzące na zielonym żywopłocie. Ptak po lewej stronie ma ubarwienie szaro‑brązowe, a ptak po prawej, szaro‑czarne. Oba ptaki są niewielkie, mają pociągły tułów, długi ogon, małą głowę z czarnymi oczami i szarymi, krótkimi dziobami.
Wróbel domowy bardzo chętnie zjada ziarna zbóż, a także kiełkujące nasiona innych roślin – rzodkiewki, sałaty, szpinaku czy grochu oraz dojrzałe czereśnie i wiśnie.
Źródło: Milvus, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
Z kolei koliber, który żywi się płynnym nektarem kwiatów, ma długi, wąski i stosunkowo miękki dziób.
RdBZT3Vo1Evel
Na planszy widnieje mały, pomarańczowo‑brązowy ptak. Ma on niewielkie, owalne ciało, podłużny ogon, krótkie, rozłożone, spiczaste skrzydła oraz drobną głowę z czarnym okiem i podłużnym, szarym dziobem, który znajduje się przy różowym kwiecie.
Koliber żywi się drobnymi bezkręgowcami i nektarem kwiatowym, zawisając nieruchomo nad kwiatem.
Źródło: fprose, pixabay.com, domena publiczna.
Przystosowania do pobierania pokarmu roślinnego widoczne są w budowie zębów. Przednie zęby ssaków żywiących się trawą są łopatowate i ułożone w jednej linii, dzięki czemu tworzą ostrą krawędź tnącą. Tylne zęby z kolei są szerokie i mają płaską koronę, pokrytą ostrymi fałdami przypominającymi tarkę. Służą do rozcierania pokarmu.
R1MqoMaFfRUAI
Na planszy widoczny jest brązowy, duży koń. Ma on uniesioną w górę, masywną głowę i rozchylone, czarne wargi, pod którymi znajdują się różowe dziąsła oraz żółte, równe zęby.
U gryzoni, które żywią się twardszym pokarmem, siekacze rosną przez całe życie. W przeciwnym razie zużyłyby się zbyt szybko. Dzięki nim ssaki te są w stanie gryźć korę i drewno, twarde nasiona i owoce.
R70DsS7gGaObT
Na planszy widnieje mała, szaro‑brązowa mysz, siedząca na cienkiej gałązce. Ma ona masywne ciało, nieduże kończyny, długi ogon, dużą głowę z czarnymi oczami, małym nosem i zaokrąglonymi, stojącymi uszami.
Zęby myszy stale rosną, około 1 do 2 milimetrów tygodniowo.
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
R13GPbJyRRqFD
Fotografia przedstawia rudą wiewiórkę. Ma duże, czarne oczy, małe, spiczaste uszy i szary nos. W przednich łapkach trzyma pożywienie blisko pyszczka. Siedzi na podkulonych tylnych łapach, długimi palcami i pazurami trzyma się gałązki. Długi, puszysty ogon ma zawinięty na grzbiet.
Zdjęcie przedstawia wiewiórkę pospolitą. Wiewiórki są wszystkożerne. Jedzą ziarna, nasiona, ale też rośliny, owoce, warzywa, grzyby, a nawet drobne zwierzaki, jak owady, larwy czy małe jaszczurki. Potrafi ostrymi siekaczami przegryźć skorupkę orzecha w ciągu kilku sekund. Nasiona z szyszek wydobywa kolejno językiem po uprzednim obgryzieniu łusek.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
W przeciwieństwie do diety roślinnej, mięso jest pokarmem wysokokalorycznym, dlatego żywiące się nim zwierzęta nie muszą cały czas jeść i mogą dużo odpoczywać.
Wiele drapieżnych zwierząt zaopatrzonych jest w silne i ostre pazury lub szpony służące do pochwycenia i przytrzymania zwierzyny.
RqLXY8X7gVwnY
Na planszy widoczne są dwie fotografie. Na zdjęciu górnym widnieje białą, duża głową orła z żółtym okiem i pomarańczowym, zakrzywionym dziobem. Na zdjęciu dolnym znajduje się duży, brązowy orzeł z rozłożonymi, szerokimi skrzydłami i ogonem, który zbliża się do małego zająca siedzącego na trawie.
Orły mają typowy dla ptaków drapieżnych doskonały wzrok, mocno zakrzywiony, twardy dziób oraz silne szpony.
Drapieżne ssaki mają kły, które służą do chwytania i przytrzymywania pokarmu.
R1TX0QDDoX2Aq
Na planszy widoczna jest duża, okrągła głowa pomarańczowo‑biało‑brązowego tygrysa. Ma on okrągłe, żółte oczy, trójkątny, różowy nos i otwartą jamę gębowa z widocznymi dużymi, białymi kłami oraz zaokrąglonym, różowym językiem.
Kły tygrysa mogą mierzyć nawet 10 cm. Stanowią bardzo ważny element jego ciała, decydujący o przeżyciu. W momencie ich utraty (np. wskutek uszkodzenia) niemożliwe staje się upolowanie i zjedzenie ofiary. Konsekwencją jest więc śmierć głodowa.
Źródło: aitoff, pixabay.com, domena publiczna.
W niektórych grupach zwierząt najważniejszym narządem służącym do polowania jest język. U dzięcioła jest długi i ostro zakończony, zaopatrzony w skierowane do tyłu ząbki. Ptak wsuwa go do korytarza wydrążonego przez ofiarę w drzewie, zahacza o nią językiem i wyciąga.
R1ce9mz5s2n4l
Na planszy widnieje Dzięcioł duży znajdujący się na kłodzie drewna. Ma on czarno‑białe upierzenie z czerwonym elementem na głowie, podłużny tułów, długi ogon, krótkie odnóża i okrągłą głowę z krótkim, szarym dziobem.
Dzięcioł duży występuje na terenie całej Polski. Można go zobaczyć w lasach. Na wiosnę i w lecie dzięcioł duży żywi się najchętniej larwami owadów wydobywanych spod kory drzew.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Zwierzęta takie jak żaby, kameleony i mrówkojady chwytają drobne bezkręgowce lepką końcówką wyjątkowo długiego języka. Taka strategia doskonale sprawdza się u zwierząt, których ofiary są liczne i drobne.
RbUfgOYglHfiJ
Na planszy widoczny jest kameleon. Ma on pociągłe, brązowe w ciemne cętki ciało, niewielkie kolce znajdujące się na grzbiecie, długi ogon, delikatne kończyny oraz dużą głowę z wyłupiastymi oczami i wyciągniętym, długim, różowym językiem, na którym znajduje się czarny owad.
Język kameleona może osiągnąć znacznie większą długość niż ciało zwierzęcia.
Źródło: kolibri5, pixabay.com, domena publiczna.
Do lokalizacji ofiar służą drapieżnikom świetnie rozwinięte narządy zmysłów: węchu, wzroku i słuchu. Niektóre węże, pozbawione ucha zewnętrznego, o słabym wzroku, orientują się za pomocą receptorów reagujących na temperaturę ciała ofiar. Wykrywają w ten sposób zwierzęta stałocieplne. EcholokacjąecholokacjaEcholokacją posługują się nietoperze.
RYbDeX61Dc0Dg
Na planszy widoczny jest wąż grzechotnik znajdujący się na szarych głazach. Ma pociągłe, zwinięte ciało, pokryte jasno‑brązowymi łuskami z ciemno‑brązowymi wzorem na grzbiecie.
Węże grzechotniki mogą polować nawet w ciemności, ponieważ wyczuwają ciepło swojej ofiary.
Fotografia przedstawia nietoperza. Zwierzę zwisa z gałęzi. Głowę i kark ma pokryty brązowym puszystym futrem. Skóra skrzydeł nie jest pokryta futrem i są koloru czarnego.
Aby poradzić sobie nawet w całkowitej ciemności, nietoperze zamiast wzroku wykorzystują zmysł echolokacji: wydają krótkie dźwięki o bardzo wysokiej częstotliwości i odczytują wracające do nich dźwięki odbite od przeszkód. Dzięki analizie ich kierunku, czasu powrotu i siły nietoperze sprawnie omijają przeszkody i potrafią zapolować na owada mniejszego od komara nawet wśród gałęzi drzew.
Fotografia przedstawia kreta. Ma krótkie, czarne futerko. Przednie łapy są szerokie, zaopatrzone w mocne pazury i rozłożone na boki przy głowie. Pysk różowy, wydłużony, z wąsami. Oczu nie widać.
Kret europejski ma silne, łopatowate łapy z mocnymi zagiętymi do tyłu pazurami, przystosowane do kopania podziemnych tuneli. Kret odżywia się dżdżownicami, larwami owadów i drobnymi kręgowcami, które lokalizuje dzięki czułemu słuchowi oraz włosom czuciowym na pysku i ogonie, czułym na drgania.
Źródło: Didier Descouens, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
13. W lesie
Las to zbiorowisko roślinne, w którym przeważają drzewa. Roślinność w lasach tworzy piętra, dzięki czemu obok siebie mogą rosnąć rośliny, które mają różne zapotrzebowanie na światło słoneczne.
Piętra lasu:
Ściółka to przykrywające ziemię szczątki roślin (opadłe liście, gałązki, nasiona, owoce, szyszki), odchody zwierząt i martwe zwierzęta. Żyją tu liczne bakterie i grzyby, owady, larwy owadów, dżdżownice i ślimaki.
Runoleśne tworzą mchy, skrzypy, paprocie, grzyby, wrzosy, konwalie. Żyją tu owady, ropuchy, jaszczurki i węże.
Podszyt składa się z krzewów takich jak jeżyna, malina, leszczyna i bez czarny, a także z młodych drzew. Ze zwierząt żyją tu liczne owady i ich larwy, pająki czy ptaki, takie jak rudzik zwyczajny.
Koronydrzew tworzą sklepienie lasu. Do drzew liściastych należą m.in. dąb, buk, klon, a do iglastych sosna, świerk czy jodła. W koronach drzew żyją liczne ptaki i owady, a także wiewiórki.
R1IjvajRkeKTX
Ilustracja przedstawia schemat pięter roślinnych w lesie. Od lewej rysunek wysokiego drzewa z brązowym pniem i jasnozieloną koroną. Poniżej krzew w warstwie podszytu. Po prawej niskie rośliny z fioletowymi kwiatami w warstwie runa. Wszystkie te rośliny wyrastają z jasnobrązowego paska, czyli ściółki. Niżej jest brunatny pasek, symbolizujący glebę.
Piętra lasu.
Źródło: Dariusz Adryan, Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ieLEpZCuLv_d5e1009
Więcej informacji dotyczących lasu znajdziesz w e‑materiale W lesieD4RJpXXNQW lesie.
14. Na łące i na polu
Łąka to zbiorowisko roślin, w którym dominują trawy i rośliny zielne. Większość roślin na łące to byliny – wieloletnie rośliny zielne. Przykładami roślin łąkowych są: trawa, koniczyna, mak polny, jaskier.
Sad i pole to tereny, które utworzył człowiek w celu zapewnienia sobie pokarmu, ziół, włókien do wyrobu tkanin, a także paszy dla zwierząt hodowlanych.
Na planszy widoczne są maki. Mają one bardzo cienkie, zielone, pojedyncze łodyżki, na których końcach widoczne są pąki oraz rozkwitnięte, czerwone, szerokie kwiaty.
Mak polny. Występuje na rumowiskach, łąkach oraz przydrożach.
Źródło: Zysko serhii, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
R10LCj2VBo2us
Na planszy przedstawiona jest Kukurydza. Widoczna jest kolba kukurydzy z dojrzałymi, żółtymi nasionami. Są jasnożółte, gęsto ułożone, błyszczące. Znajduje się na brązowej łodydze.
Kukurydza rośnie na polu.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RrRqhVeLGcSOa
Na planszy widoczna jest Pole słoneczników. Mają one szerokie, zielone, pojedyncze łodyżki z dużymi, ciemno‑zielonymi liśćmi, na których końcach widoczne są rozwinięte kwiaty z brązowym, okrągłym środkiem i żółtymi płatkami.
Zdjęcie przedstawia pole żyta. Ma jasnobrązowy kolor. Widać liczne kłosy zakończone długimi strukturami przypominającymi wąsy.
Żyto uprawia się na polu.
Źródło: Pxhere, domena publiczna.
R1Xv6u5jEL0eu
Na planszy widoczne jest pole Lnu zwyczajnego. Ma on bardzo cienkie, zielone, rozgałęzione łodyżki, na których końcach widoczne są pąki oraz rozkwitnięte, jasno‑fioletowe, szerokie kwiaty.
Len zwyczajny można spotkać na łące.
Źródło: Andrew Smith, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
RirOAykGvsQHk
Na planszy widoczny jest jaskier. Ma on bardzo cienkie, zielone, rozgałęzione łodyżki, na których końcach widoczne są pąki oraz rozkwitnięte, żółte, drobne kwiaty.
Jaskier ostry występuje na łące.
Źródło: NickyPe, pixabay.com, domena publiczna.
RaZxttTrkK6Nw
Na planszy widoczna jest intensywnie zielona, wysoka, cienka trawa z pojedynczymi szarymi źdźbłami, które na swoim czubku mają podłużne nasiona.
Trawa rośnie na łące.
Źródło: Natubico, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RH8SOhos3PFnu
Na planszy widoczne jest pole Lawendy wąskolistnej. Ma ona liczne, cienkie, zielone łodyżki oraz na czubku, skupiska fioletowych, drobnych kwiatków.
Lawenda wąskolistna. Można ją spotkać zarówno na polu, jak i na łące.
Źródło: Marcus Augustine, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
Słownik
echolokacja
echolokacja
zdolność niektórych zwierząt (m.in. nietoperzy) do znajdowania przeszkody lub ofiary na podstawie porównania charakterystyki wydanych przez siebie dźwięków z dźwiękami (echem) odbitymi od obiektu
fotosynteza
fotosynteza
proces, w którym z dwutlenku węgla, wody i soli mineralnych przy wykorzystaniu energii światła słonecznego powstają cukier (glukoza) i tlen
stałocieplność
stałocieplność
zdolność zachowania względnie stałej temperatury ciała mimo zmiennych warunków środowiskowych
ieLEpZCuLv_d5e1070
Zadania
1
Pokaż ćwiczenia:
R14HoTBRQpgh11
Ćwiczenie 1
Wskaż, gdzie żyje zwierzę przedstawione na zdjęciu.
Wskaż, gdzie żyje zwierzę przedstawione na zdjęciu.
Źródło: Brygida Baranowska, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2
RAGcH2ExKgFBO
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RChCCIPWurC24
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R5mb1gmlHtZIS1
Połącz nazwę rośliny z jej opisem. roślina o zielonej lub częściowo zdrewniałej łodydze Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach rozgałęziających się tuż przy ziemi Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach; główna łodyga tworzy pień Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna
Połącz nazwę rośliny z jej opisem. roślina o zielonej lub częściowo zdrewniałej łodydze Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach rozgałęziających się tuż przy ziemi Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach; główna łodyga tworzy pień Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna
Połącz nazwę rośliny z jej opisem.
drzewo, krzew, roślina zielna
roślina o zielonej lub częściowo zdrewniałej łodydze
wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach rozgałęziających się tuż przy ziemi
wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach; główna łodyga tworzy pień
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
R1TnjngcO0ayS1
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj przystosowania organizmów do danego środowiska.
Przyporządkuj przystosowania organizmów do danego środowiska.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYjpGuVOmU5hj2
Ćwiczenie 6
Zaznacz przystosowania roślin do życia na lądzie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
RszxCFUNRpROX1
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Rośliny oddychają w nocy, a w dzień się odżywiają.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rośliny pobierają pokarm z gleby.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zielony barwnik w liściach służy do pobierania energii słonecznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwiaty służą do rozmnażania płciowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Rośliny oddychają w nocy, a w dzień się odżywiają.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rośliny pobierają pokarm z gleby.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zielony barwnik w liściach służy do pobierania energii słonecznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwiaty służą do rozmnażania płciowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8
RKEWsmtBIyoNa1
Wybierz nazwy roślin nasiennych. Możliwe odpowiedzi: 1. klon, 2. śliwa, 3. malina, 4. pomidor, 5. sosna, 6. jałowiec, 7. mech, 8. paproć, 9. torfowiec
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
RcAuZ0qSqaNyN
Ćwiczenie 9
Zaznacz grafiki przedstawiające rośliny łąkowe.
Zaznacz grafiki przedstawiające rośliny łąkowe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1QUUGKYvFHY91
Wskaż nazwy roślin łąkowych. Możliwe odpowiedzi: 1. trawa, 2. koniczyna, 3. jaskier, 4. mak polny, 5. bez łąkowy, 6. dąb łąkowy, 7. sosna, 8. pieczarka
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 10
Ro01ZlceGzKfA
Na planszy widoczna jest Salamandra plamista (po lewej stronie) i traszka (po prawej stronie). Salamandra plamista ma czarne, podłużne ciało w żółte, nieregularne plamki, niedużą głowę i odnóża oraz ługi ogon. Traszka ma zielone, podłużne ciało z brązowym paskiem, przebiegającym przez środek ciała oraz brązowe, nieregularne plamki, niedużą głowę i odnóża oraz ługi ogon.
Salamandra plamista (po lewej stronie) i jaszczurka (po prawej stronie).
Wskaż podobieństwa i różnice w budowie zewnętrznej między a) pszczołą i pająkiem krzyżakiem, b) salamandrą i jaszczurką. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę na kończyny i kształt ciała zwierząt.
Ciało walcowate i krępe. Głowa płaska i szeroka. Cztery, silne kończyny.
31
Ćwiczenie 11
RcYtW1YUFNRkA
Wymień po 2 przystosowania żaby do życia w wodzie i na lądzie. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że na lądzie i w wodzie panują odmienne warunki. Przypomnij sobie, w jaki sposób żaby się poruszają, oddychają oraz chronią się przed wysychaniem.
Życie w wodzie: błona pławna między palcami kończyn tylnych, oddychanie skrzelami u kijanek.
Życie na lądzie: obecność płuc, dwie pary kończyn, powieki na oczach.
31
Ćwiczenie 12
R1L41kKznG93u
Wyjaśnij, dlaczego mchy nie rosną na gorącej pustyni. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jakie warunki panują zimą?
Niektóre zwierzęta, takie jak: niedźwiedzie czy susły zapadają w sen zimowy, dzięki temu przesypiają niekorzystny okres niskich temperatur.
31
Ćwiczenie 13
Opisz (na przykładzie zwierząt), w jaki sposób organizmy lądowe chronią się przed przegrzaniem i utratą wody.
R4Gcf41qlJdL8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie, jakie przystosowania wykształciły m.in. psy, jaszczurki, rysie i żaby.
Psy, w celu ochłodzenia organizmu, wystawiają język na zewnątrz i szybko dyszą.
Jaszczurki posiadają skórę pokrytą łuskami, a obecność powiek chroni oczy przed wysychaniem.
Rysie polują głównie nocą.
Żaby chronią się przed upałem, chowając się w szczelinach skalnych lub trawach.
Tabela do ćwiczenia 14
Czynniki środowiska
Na łące
W lesie
nasłonecznienie
+++
+
siła wiatru
+++
+
wilgotność powietrza
+
++
wilgotność gleby
+
+++
temperatura powietrza w słoneczne południe
+++
++
31
Ćwiczenie 14
R1S37mKBCzr5j
Na podstawie informacji w tabeli: a) wskaż warunki, którymi najbardziej różni się łąka od lasu, b) opisz warunki panujące w tych środowiskach zimą. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeanalizuj tabelę pod kątem intensywności występowania danego czynnika na łące i w lesie. W przypadku których czynników występuje największa różnica w liczbie plusów?
Łąka najbardziej różni się od lasu poziomem nasłonecznienia, siłą wiatru i wilgotnością gleby.
ieLEpZCuLv_d5e1105
bg‑azure
Notatnik
RjnK9068LhjXH
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.