Środowisko lądowe jest niezwykle zróżnicowane, m.in. pod względem temperatury, wilgotności, nasłonecznienia, dostępności pokarmu, wahań temperatury oraz siły wiatru. Dlatego rośliny i zwierzęta musiały wykształcić wiele cech umożliwiających życie w różnych warunkach.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie warunki życia panują w wodzie i na lądzie;

  • na czym polegają przystosowania roślin i zwierząt do życia w określonym środowisku.

Twoje cele
  • Określisz czynniki warunkujące życie na lądzie.

  • Opiszesz przystosowania organizmów do życia na lądzie.

  • Podasz przykłady roślin i zwierząt żyjących w lesie, na polu i na łące.

ieLEpZCuLv_d5e252

1. Czynniki warunkujące życie na lądzie

Głównymi czynnikami środowiska, które mają wpływ na życie organizmów, są woda, tlen, światło i temperatura. Występują one w różnej ilości w danym środowisku.

Woda to środowisko życia niektórych roślin i zwierząt, ale też składnik ciała wszystkich organizmów. Jej brak prowadzi do odwodnienia i śmierci. Dostępność słodkiej wody na Ziemi jest zróżnicowana. Organizmy lądowe są przystosowane do pobierania, magazynowania oraz oszczędzania wody.

Tlen służy organizmom do oddychania. Organizmy mają różne przystosowania do pobierania tlenu z otoczenia. Wymiana gazowa u roślin lądowych odbywa się przez specjalne otwory w liściach i łodygach (aparaty szparkowe), a u zwierząt przez narządy oddechowe, np. płuca. Wiele zwierząt lądowych pobiera tlen i usuwa dwutlenek węgla całą powierzchnią ciała. Na lądzie ilość tlenu jest większa niż w wodzie.

Światło słoneczne służy roślinom do wytwarzania pokarmu z wody i dwutlenku węgla w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy. Zwierzętom umożliwia orientację w środowisku za pomocą wzroku. Ma też wpływ na temperaturę powietrza.

Temperatura otoczenia oddziałuje na rozwój roślin oraz zachowanie zwierząt. W wodzie wahania temperatury są małe, natomiast na lądzie – znacznie większe.

R1SBHmBe7mSXz
Porosty wytrzymują skoki temperatur, a także brak wody. Występują niemal we wszystkich środowiskach na całej Ziemi. Spotkać je można na skałach, kamieniach, czy korze drzew.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
ieLEpZCuLv_d5e298

Więcej informacji na temat wpływu czynników środowiska na funkcjonowanie organizmów znajdziesz w e‑materiale Czy wszędzie żyje się tak samo?DcfMbqUJ1Czy wszędzie żyje się tak samo?

2. Jak zbudowana jest roślina?

Części ciała rośliny i ich funkcje:

  • Korzeń – umożliwia pobieranie wody z rozpuszczonymi w niej solami mineralnymi, a także utrzymuje roślinę w podłożu.

  • Łodyga – podtrzymuje liście i kwiaty. Razem z liśćmi i kwiatami tworzy pęd, czyli nadziemną część rośliny. U większości roślin łodyga jest sztywna i skierowana do góry. Umożliwia transport wody z korzenia do liści i kwiatów oraz substancji pokarmowych z liści do korzenia.

  • Liście – wytwarzają pokarm w procesie fotosyntezy, dzięki zawartemu w nich zielonemu barwnikowi.

  • Kwiaty – umożliwiają rozmnażanie się roślin. Często tworzą skupienia zwane kwiatostanami.

RzCQ7QGRr2HbU
Schemat budowy rośliny.
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.

Rośliny lądowe przybierają różne formy:

  • Rośliny zielne to rośliny o niezdrewniałej łodydze. Mogą być jednoroczne, dwuletnie i wieloletnie (byliny).

  • Krzewy to wieloletnie rośliny o zdrewniałych łodygach – od drzew odróżnia je brak pnia.

  • Drzewa to wieloletnie rośliny o zdrewniałych łodygach – łodyga główna tworzy pień, który się rozgałęzia i wraz z liśćmi tworzy koronę.

Ze względu na rodzaj liści drzewa i krzewy dzieli się na liściaste, których liście mają płaską, szeroką blaszkę liściową, oraz iglaste, których liście są przekształcone w igły.

ieLEpZCuLv_d5e357

3. Procesy życiowe roślin

Etapy życia rośliny:

  • kiełkowanie nasion;

  • rozwój korzeni, łodygi i liści;

  • kwitnienie;

  • wytwarzanie owoców i nasion;

  • starzenie się i obumieranie rośliny.

Czynności życiowe roślin:

  1. Odżywianie polega na wytwarzaniu pokarmu z wody (w której rozpuszczone są sole mineralne) i dwutlenku węgla przy udziale energii słonecznej w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy. Zachodzi w zielonych częściach rośliny, głównie w liściach.

  2. Oddychanie to uwalnianie energii z pokarmu przy udziale tlenu.

  3. Rozmnażanie to wydawanie na świat potomstwa. Niezbędnym organem u roślin służącym do rozmnażania płciowego jest kwiat.

R1L8Lren7k9gY
Na planszy widoczna jest ilustracja rośliny rosnącej w brązowej ziemi. Ma ona białe korzenie, brązową, cienką łodyżkę z szerokimi, zielonymi liśćmi. Nad rośliną świeci duże, żółte, okrągłe słońce, z którego strzałka skierowana jest na zielony liść. Nad nią widoczny jest napis energia światła słonecznego. Na liściu widoczna jest żółta strzałka z napisem: cukier. Przy drugim liściu widoczna jest strzałka czerwona, która znajduje się pod liście z napisem: dwutlenek węgla oraz biała strzałka, znajdująca się nad liściem z napisem: tlen. Przy łodydze znajduje się niebieska strzałka z napisem woda. Przy korzeniu widoczne są dwie, niebieskie strzałki z białym napisem: woda z rozpuszczonymi minerałami.
Przebieg fotosyntezy u roślin.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., edycja: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji na temat procesów życiowych roślin znajdziesz w e‑materiale Procesy życiowe roślinDcfA2x01sProcesy życiowe roślin.

ieLEpZCuLv_d5e417

4. Przystosowania roślin do życia na lądzie

Rośliny musiały poradzić sobie m.in. z ograniczoną dostępnością wody, małą gęstością powietrza, dużymi wahaniami temperatur, niewielką zawartością dwutlenku węgla w powietrzu oraz dużą dostępnością światła, a także zmienić sposób rozmnażania się.

Ograniczona dostępność wody

Rośliny zmuszone zostały nie tylko do sprawnego pobierania wody, ale również zminimalizowania jej strat. W związku z tym wykształciły sprawny system korzeniowy, umożliwiający ciągłe pobieranie wody z podłoża oraz warstwę okrywającą łodygę i liście, która ogranicza parowanie wody. Dodatkowo, niektóre rośliny (szczególnie rosnące w bardzo suchym środowisku) wytworzyły możliwość gromadzenia wody w łodygach lub liściach.

Mała gęstość powietrza i silne wiatry

Ta cecha środowiska lądowego przyczyniła się do wykształcenia przez rośliny usztywnionej lub elastycznej łodygi. Wzmocniona i usztywniona łodyga utrzymuje pionową pozycję rośliny, co zapewnia lepszy dostęp do światła. Rośliny o masywnej budowie wytrzymują silne wiatry. Natomiast rośliny wiotkie i elastyczne poddają się podmuchom wiatru i unikają w ten sposób złamania czy rozerwania.

Duże wahania temperatury powietrza

Drzewa i krzewy okrywa gruba kora, chroniąca wnętrze łodyg przed zbyt wysoką lub zbyt niską temperaturą. Natomiast rośliny zielne, np. szarotka i sasanka, wytwarzają gęste włoski na łodygach, liściach i kwiatach, które chronią przed niekorzystnymi temperaturami.

Nasłonecznienie

Rośliny starają się jak najlepiej wykorzystać światło. Dlatego też ustawiają swoje liście tak, by jedne nie przysłaniały drugich. Natomiast gdy nasłonecznienie jest zbyt duże, obracają swoje liście brzegiem do słońca.

ieLEpZCuLv_d5e617

5. Przystosowania zwierząt do życia na lądzie

Zwierzęta również musiały się przystosować do warunków panujących na Ziemi.

Ograniczona dostępność wody

Zwierzęta na różne sposoby radzą sobie z ochroną ciała przed wysychaniem. Węże i jaszczurki mają grubą i suchą skórę, pokrytą łuskami, a żółwie – tarczkami, chroniącymi przed utratą wody. Natomiast inne zwierzęta (np. żaba rogata) na czas suszy zakopują się w ziemi i otaczają warstwą śluzu. Swoje kryjówki opuszczają dopiero wtedy, gdy zaczyna padać deszcz i robi się wilgotno.

Silne wiatry

Silny wiatr wychładza, zatem zwierzęta zbierają się w duże, zwarte stada. Dzięki temu zwierzęta mogą się nawzajem ogrzewać. Robią tak np. pingwiny.

RqTtWV906XuH8
Pingwiny cesarskie narażone są na bardzo silne wiatry i niskie temperatury.
Źródło: Christopher Michel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Duże zmiany temperatur

Wiele zwierząt posiada włosy lub pióra chroniące je przed chłodem.

Niektóre zwierzęta przesypiają okres niskich temperatur (np. niedźwiedzie, susły i świstaki).

Niektóre ptaki na czas zimy wędrują do cieplejszych krajów (np. bociany), gdzie łatwiej jest im znaleźć pożywienie.

ROTgEe5q4Wiiy
Bocian biały, aby przetrwać zimę, migruje do Afryki.
Źródło: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Inne zwierzęta, np. żaby, chronią się przed upałem, chowając się w szczelinach skalnych lub trawach, myszy w swoich norach, a rysie, wilki i jelenie – w cieniu drzew.

Duża zawartość tlenu w powietrzu

Niektóre zwierzęta prowadzą wymianę gazową całą powierzchnią ciała. Inne natomiast wykształciły specjalne narządy oddechowe, np. płuca.

ieLEpZCuLv_d5e681

Mniejsza gęstość powietrza

Środowisko lądowe ma znacznie mniejszą gęstość niż wodne, dlatego zwierzęta zamieszkujące lądy wykształciły mocną konstrukcję układu ruchu (szkieletu i mięśni) oraz różne narządy służące do poruszania się (odnóża lub kończyny). Dzięki nim zwierzęta te mogą się poruszać:

  • ruchem ślizgowym – posługują się nim bezkręgowce wykorzystujące napięcie powierzchniowe wody oraz ptaki unoszące się na wodzie dzięki sile wyporu;

  • poprzez pełzanie – występuje u zwierząt lądowych pozbawionych odnóży lub kończyn;

  • ruchem kroczącym – najczęstszy rodzaj przemieszczania się zwierząt lądowych;

  • biegając – ruch umożliwiający szybką ucieczkę przed zagrożeniem lub dogonienie ofiary;

  • ruchem skaczącym – umożliwia on bardzo szybkie przemieszczanie się, ale występuje rzadko ze względu na duże zapotrzebowanie energetyczne;

  • poprzez lot – związany z wykształceniem zdolności do poruszania się w powietrzu.

Ptaki wykształciły przystosowania do lotu, takie jak: opływowy kształt ciała czy kończyny przednie przekształcone w skrzydła.

ieLEpZCuLv_d5e874

6. Przystosowania zwierząt do zdobywania pokarmu

Ze względu na to, że twardy roślinny pokarm wymaga posiadania narządów gębowych zdolnych do odcinania liści, drążenia drewna czy wyjadania owoców, owady wytworzyły narządy gębowe typu gryzącego. Narządy te mają szerokie i płaskie krawędzie podobne do nożyc.

R1UMeUEprJQ0a
Jelonek rogacz (samiec) ma aparat gębowy typu gryzącego.
Źródło: Simon A. Eugster, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Ptaki roślinożerne żywią się głównie owocami lub nasionami, dlatego zwykle mają grube, mocne dzioby.

R1HWoJu6BMg4k
Wróbel domowy bardzo chętnie zjada ziarna zbóż, a także kiełkujące nasiona innych roślin – rzodkiewki, sałaty, szpinaku czy grochu oraz dojrzałe czereśnie i wiśnie.
Źródło: Milvus, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Z kolei koliber, który żywi się płynnym nektarem kwiatów, ma długi, wąski i stosunkowo miękki dziób.

RdBZT3Vo1Evel
Koliber żywi się drobnymi bezkręgowcami i nektarem kwiatowym, zawisając nieruchomo nad kwiatem.
Źródło: fprose, pixabay.com, domena publiczna.

Przystosowania do pobierania pokarmu roślinnego widoczne są w budowie zębów. Przednie zęby ssaków żywiących się trawą są łopatowate i ułożone w jednej linii, dzięki czemu tworzą ostrą krawędź tnącą. Tylne zęby z kolei są szerokie i mają płaską koronę, pokrytą ostrymi fałdami przypominającymi tarkę. Służą do rozcierania pokarmu.

R1MqoMaFfRUAI
Konie uwielbiają jeść świeżą, soczystą, zieloną trawę.
Źródło: CharlesRondeau, Wikimedia Commons, domena publiczna.

U gryzoni, które żywią się twardszym pokarmem, siekacze rosną przez całe życie. W przeciwnym razie zużyłyby się zbyt szybko. Dzięki nim ssaki te są w stanie gryźć korę i drewno, twarde nasiona i owoce.

R70DsS7gGaObT
Zęby myszy stale rosną, około 1 do 2 milimetrów tygodniowo.
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
R13GPbJyRRqFD
Zdjęcie przedstawia wiewiórkę pospolitą. Wiewiórki są wszystkożerne. Jedzą ziarna, nasiona, ale też rośliny, owoce, warzywa, grzyby, a nawet drobne zwierzaki, jak owady, larwy czy małe jaszczurki. Potrafi ostrymi siekaczami przegryźć skorupkę orzecha w ciągu kilku sekund. Nasiona z szyszek wydobywa kolejno językiem po uprzednim obgryzieniu łusek.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W przeciwieństwie do diety roślinnej, mięso jest pokarmem wysokokalorycznym, dlatego żywiące się nim zwierzęta nie muszą cały czas jeść i mogą dużo odpoczywać.

Wiele drapieżnych zwierząt zaopatrzonych jest w silne i ostre pazury lub szpony służące do pochwycenia i przytrzymania zwierzyny.

RqLXY8X7gVwnY
Orły mają typowy dla ptaków drapieżnych doskonały wzrok, mocno zakrzywiony, twardy dziób oraz silne szpony.
Źródło: Alexas_Fotos, Ralphs_Fotos, pixabay.com, domena publiczna.

Drapieżne ssaki mają kły, które służą do chwytania i przytrzymywania pokarmu.

R1TX0QDDoX2Aq
Kły tygrysa mogą mierzyć nawet 10 cm. Stanowią bardzo ważny element jego ciała, decydujący o przeżyciu. W momencie ich utraty (np. wskutek uszkodzenia) niemożliwe staje się upolowanie i zjedzenie ofiary. Konsekwencją jest więc śmierć głodowa.
Źródło: aitoff, pixabay.com, domena publiczna.

W niektórych grupach zwierząt najważniejszym narządem służącym do polowania jest język. U dzięcioła jest długi i ostro zakończony, zaopatrzony w skierowane do tyłu ząbki. Ptak wsuwa go do korytarza wydrążonego przez ofiarę w drzewie, zahacza o nią językiem i wyciąga.

R1ce9mz5s2n4l
Dzięcioł duży występuje na terenie całej Polski. Można go zobaczyć w lasach. Na wiosnę i w lecie dzięcioł duży żywi się najchętniej larwami owadów wydobywanych spod kory drzew.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Zwierzęta takie jak żaby, kameleony i mrówkojady chwytają drobne bezkręgowce lepką końcówką wyjątkowo długiego języka. Taka strategia doskonale sprawdza się u zwierząt, których ofiary są liczne i drobne.

RbUfgOYglHfiJ
Język kameleona może osiągnąć znacznie większą długość niż ciało zwierzęcia.
Źródło: kolibri5, pixabay.com, domena publiczna.

Do lokalizacji ofiar służą drapieżnikom świetnie rozwinięte narządy zmysłów: węchu, wzroku i słuchu. Niektóre węże, pozbawione ucha zewnętrznego, o słabym wzroku, orientują się za pomocą receptorów reagujących na temperaturę ciała ofiar. Wykrywają w ten sposób zwierzęta stałocieplne. EcholokacjąecholokacjaEcholokacją posługują się nietoperze.

13. W lesie

Las to zbiorowisko roślinne, w którym przeważają drzewa. Roślinność w lasach tworzy piętra, dzięki czemu obok siebie mogą rosnąć rośliny, które mają różne zapotrzebowanie na światło słoneczne.

Piętra lasu:

  • Ściółka to przykrywające ziemię szczątki roślin (opadłe liście, gałązki, nasiona, owoce, szyszki), odchody zwierząt i martwe zwierzęta. Żyją tu liczne bakterie i grzyby, owady, larwy owadów, dżdżownice i ślimaki.

  • Runo leśne tworzą mchy, skrzypy, paprocie, grzyby, wrzosy, konwalie. Żyją tu owady, ropuchy, jaszczurki i węże.

  • Podszyt składa się z krzewów takich jak jeżyna, malina, leszczyna i bez czarny, a także z młodych drzew. Ze zwierząt żyją tu liczne owady i ich larwy, pająki czy ptaki, takie jak rudzik zwyczajny.

  • Korony drzew tworzą sklepienie lasu. Do drzew liściastych należą m.in. dąb, buk, klon, a do iglastych sosna, świerk czy jodła. W koronach drzew żyją liczne ptaki i owady, a także wiewiórki.

R1IjvajRkeKTX
Piętra lasu.
Źródło: Dariusz Adryan, Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ieLEpZCuLv_d5e1009

Więcej informacji dotyczących lasu znajdziesz w e‑materiale W lesieD4RJpXXNQW lesie.

14. Na łące i na polu

Łąka to zbiorowisko roślin, w którym dominują trawy i rośliny zielne. Większość roślin na łące to byliny – wieloletnie rośliny zielne. Przykładami roślin łąkowych są: trawa, koniczyna, mak polny, jaskier.

Sadpole to tereny, które utworzył człowiek w celu zapewnienia sobie pokarmu, ziół, włókien do wyrobu tkanin, a także paszy dla zwierząt hodowlanych.

Przykłady roślin uprawnych:

  • warzywa: marchew, pietruszka, cebula;

  • zboża: pszenica, jęczmień, żyto, owies, kukurydza;

  • rośliny oleiste: rzepak, słonecznik, len;

  • drzewa owocowe: jabłoń, grusza, wiśnia;

  • krzewy owocowe: porzeczka, agrest, malina;

  • rośliny włókniste: len, bawełna;

  • rośliny zielarskie: mięta, lawenda, bazylia.

Przykłady roślin rosnących na polu i na łące

Słownik

echolokacja
echolokacja

zdolność niektórych zwierząt (m.in. nietoperzy) do znajdowania przeszkody lub ofiary na podstawie porównania charakterystyki wydanych przez siebie dźwięków z dźwiękami (echem) odbitymi od obiektu

fotosynteza
fotosynteza

proces, w którym z dwutlenku węgla, wody i soli mineralnych przy wykorzystaniu energii światła słonecznego powstają cukier (glukoza) i tlen

stałocieplność
stałocieplność

zdolność zachowania względnie stałej temperatury ciała mimo zmiennych warunków środowiskowych

ieLEpZCuLv_d5e1070

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
R14HoTBRQpgh11
Ćwiczenie 1
Wskaż, gdzie żyje zwierzę przedstawione na zdjęciu.
Źródło: Brygida Baranowska, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2
RAGcH2ExKgFBO
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RChCCIPWurC24
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R5mb1gmlHtZIS1
Połącz nazwę rośliny z jej opisem. roślina o zielonej lub częściowo zdrewniałej łodydze Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach rozgałęziających się tuż przy ziemi Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna wieloletnia roślina o zdrewniałych łodygach; główna łodyga tworzy pień Możliwe odpowiedzi: 1. drzewo, 2. krzew, 3. roślina zielna
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
R1TnjngcO0ayS1
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj przystosowania organizmów do danego środowiska.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYjpGuVOmU5hj2
Ćwiczenie 6
Zaznacz przystosowania roślin do życia na lądzie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
RszxCFUNRpROX1
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Rośliny oddychają w nocy, a w dzień się odżywiają.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rośliny pobierają pokarm z gleby.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zielony barwnik w liściach służy do pobierania energii słonecznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwiaty służą do rozmnażania płciowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8
RKEWsmtBIyoNa1
Wybierz nazwy roślin nasiennych. Możliwe odpowiedzi: 1. klon, 2. śliwa, 3. malina, 4. pomidor, 5. sosna, 6. jałowiec, 7. mech, 8. paproć, 9. torfowiec
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
RcAuZ0qSqaNyN
Ćwiczenie 9
Zaznacz grafiki przedstawiające rośliny łąkowe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1QUUGKYvFHY91
Wskaż nazwy roślin łąkowych. Możliwe odpowiedzi: 1. trawa, 2. koniczyna, 3. jaskier, 4. mak polny, 5. bez łąkowy, 6. dąb łąkowy, 7. sosna, 8. pieczarka
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 10
Ro01ZlceGzKfA
Salamandra plamista (po lewej stronie) i jaszczurka (po prawej stronie).
Źródło: Böhringer Friedrich, Didier Descouens, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RqTRBbMWbspIS
Wskaż podobieństwa i różnice w budowie zewnętrznej między
a) pszczołą i pająkiem krzyżakiem,
b) salamandrą i jaszczurką. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 11
RcYtW1YUFNRkA
Wymień po 2 przystosowania żaby do życia w wodzie i na lądzie. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 12
R1L41kKznG93u
Wyjaśnij, dlaczego mchy nie rosną na gorącej pustyni. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 13

Opisz (na przykładzie zwierząt), w jaki sposób organizmy lądowe chronią się przed przegrzaniem i utratą wody.

R4Gcf41qlJdL8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Tabela do ćwiczenia 14

Czynniki środowiska

Na łące

W lesie

nasłonecznienie

+++

+

siła wiatru

+++

+

wilgotność powietrza

+

++

wilgotność gleby

+

+++

temperatura powietrza w słoneczne południe

+++

++

31
Ćwiczenie 14
R1S37mKBCzr5j
Na podstawie informacji w tabeli:
a) wskaż warunki, którymi najbardziej różni się łąka od lasu,
b) opisz warunki panujące w tych środowiskach zimą. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ieLEpZCuLv_d5e1105
bg‑azure

Notatnik

RjnK9068LhjXH
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.