Światowe procesy dekolonizacyjne, konflikty zimnowojenne i proces rozpadu „imperium szatana”. ZSRS na przełomie lat 80. i 90

Kategorie
Historia
Szkoła podstawowa IV-VIII

Wątek Rozpad dwubiegunowego świata składa się z  6 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje zagadnienia dotyczące okresu historii najnowszej Polski i przemian społeczno - politycznych w Europie i na świecie w okresie rozpadu ZSRS.. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Cytat za: Scorpions, Wind of change, tekst dostępny online.
  • Źródło: Terytoria mandatowe, [w:] Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna, wiek XX, Warszawa 2012, s. 314.
  • Źródło: dostępny w internecie: http://www.grocjusz.edu.pl/Documents/dekl2514.html.
  • Źródło: „Wartość” Afryki, [w:] Antoni Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003, s. 259–260.
  • Źródło: Przemówienie brytyjskiego premiera Harolda Macmillana, wygłoszone 3 lutego 1960 roku w parlamencie RPA., dostępny w internecie: https://pl.wikiquote.org/wiki/Dekolonizacja_Afryki.
  • Cytat za: Artykuł Wojna wietnamska: Konflikt, który był do wygrania, H. Kozieł, 2019 r., rp.pl.
  • Źródło: Wojciech Jagielski, MAHATMA GANDHI NIEMILE WIDZIANY, „Tygodnik Powszechny”, dostępny w internecie: tygodnikpowszechny.pl.
  • Źródło: Adrian Kosowski, Interwencja ZSRR w Afganistanie, dostępny w internecie: pionier.net.pl [dostęp 26.10.2020].
  • Źródło: (…) – sojusznik naszych wrogów, 26.11.2011, dostępny w internecie: newsweek.pl [dostęp 26.10.2020].
  • Źródło: Andrzej Chwalba, Historia powszechna 1989–2011, Warszawa 2011, s. 157.