Modyfikacja układu tekstu zawierającego obrazy i tabele
Tworząc dokumenty tekstowe, masz nieograniczone możliwości ich modyfikacji. To od ciebie zależy, jaki układ tekstu zastosujesz i w jaki sposób rozmieścisz na stronie tekst, grafikę lub tabelę. Aby mieć pełną kontrolę nad swoją pracą, musisz nauczyć się „panować” nad wszystkimi elementami wchodzącymi w skład dokumentu. Pamiętaj, że wygląd dokumentów musi być zgodny z ich przeznaczeniem. Powinny być także czytelne i estetyczne. Więcej informacji na temat modyfikacji dokumentów tekstowych możesz znaleźć w poniższych materiałach:
Położenie grafiki i tabeli względem tekstu i innych obiektów można dokonać na kilka sposobów:
wyrównanie obiektu na stronie (wyśrodkowanie, wyrównanie do lewej, wyrównanie do prawej);
zawijanie (opływanie) tekstu wokół obiektu – czyli otoczenie tabeli lub grafiki tekstem;
pozycjonowanie obiektu poprzez dokładne określenie jej położenia na stronie (położenie bezwzględne).
1
Ćwiczenie 1
Pobierz i otwórz plik Zawody_sportowe prezentujący wyniki zawodów lekkoatletycznych w pewnej szkole. Tekst, tabelę i grafikę rozmieść na jednej stronie, komponując przejrzysty dokument. Zachowaj estetykę swojej pracy. Zapisz plik pod tą samą nazwą. Zapoznaj się z przykładowym rozwiązaniem.
RH56BiCGSexJL
Plik tekstowy z wynikami zawodów sportowych dostępny do pobrania w formie załącznika.
Plik tekstowy z wynikami zawodów sportowych dostępny do pobrania w formie załącznika.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Plik ODT o rozmiarze 24.87 KB w języku polskim
Przykładowy efekt końcowy:
RuqoySIacJysp
Zrzut ekranu zawiera grafikę i tabele z wynikami zawodów lekkoatletycznych. Na samej górze jest tytuł. Zawody lekkoatletyczne. Niże po prawej jest tabela złożona z kolumn: imię i nazwisko, klasa, skok w dal w centymetrach, bieg na 60 metrów w sekundach, bieg na 600 metrów w minutach, skok wzwyż w centymetrach. Tabela jest podzielona na wyniki konkurencji lekkoatletycznych dziewcząt i wyniki konkurencji lekkoatletycznych chłopców. Część tabeli u dziewcząt wygląda w sposób następujący: Anna K. – IIb – 469cm – 8,6s – 2,7min -140cm; Joanna M. – Ic – 468cm – 8,6s – 2,8min – 136min; Katarzyna N. – IIIa – 465cm – 8,7s - 102min – 137cm; Paulina O. – Iic – 470cm – 8,4s – 2,9min – 139cm; Justyna R. – Ia – 481cm – 8,1s – 2,0min – 138cm; Anna Z. – Iia – 472cm – 8,3s – 2,5min – 141cm. Część tabeli u chłopców wygląda w sposób następujący: Tomasz A. – IIIa – 509cm – 8,2s – 2,4min – 154cm; Rafał M. – IIc- 517cm – 7,9s – 2,3min – 152cm; Marek P. – IIIb -499cm- 7,8s – 2,5min – 151cm; Janusz S. – Iia – 512cm – 8,1s – 2,6min – 156cm; Krzysztof W. – Ia – 518cm – 8,0s – 2,0min – 153cm. Po lewej stronie, z boku tabeli jest tekst. Dnia 26 września br. z okazji święta szkoły odbyły się w naszym gimnazjum zawody lekkoatletyczne. W finałowych rozgrywkach uczestniczyło 5 dziewcząt i 5 chłopców, którzy startowali w czterech konkurencjach: w skoku w dal, w skoku wzwyż, w biegu na 60 i 6000 m. Wyniki zamieszczono w tabeli. Na dole po lewej jest grafika biegnącej osoby oraz po prawej tekst. A oto najlepsi zawodnicy w poszczególnych konkurencjach: Skok w dal – Anna Z., Krzysztof W.; Bieg na 60 m – Justyna R., Rafał M.; Bieg na 600 m – Justyna R., Krzysztof W.; Skok wzwyż – Anna Z., Janusz S. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy, a najlepsi w poszczególnych konkurencjach pamiątkowe medale. Wszystkim gratulujemy.
Zmodyfikowany plik dokumentu.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Aby ustawić tabelę w wybranym miejscu dokumentu, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
Zaznacz tabelę.
Odszukaj polecenia odpowiedzialne za wyrównanie tabeli lub uruchom okno Właściwości tabeli.
Sprawdź, z jakich możliwości możesz skorzystać.
Przetestuj różne opcje, a następnie wybierz te, które ci odpowiadają.
Uwaga!
Jeśli pracujesz w programie LibreOffice Writer lub nowszym i chcesz, aby tekst opływał tabelę, wstaw ją do ramki , a następnie uruchom narzędzia odpowiedzialne za ustawienie ramki w tekście. W programie Microsoft Word (wersja lub nowsza) wystarczy tabelę przeciągnąć.
Microsoft Word (wersja lub nowsza)
Microsoft Word (wersja lub nowsza)
R1Hk9sbN57IuS
Film przedstawia edycję dokumentu w edytorze tekstowym Microsoft Word.
Film przedstawia edycję dokumentu w edytorze tekstowym Microsoft Word.
Edycja dokumentu w edytorze tekstowym Microsoft Word.
Edycja dokumentu w edytorze tekstowym LibreOffice Writer.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Film przedstawia edycję dokumentu w edytorze tekstowym LibreOffice Writer.
1
Ćwiczenie 2
Pobierz i otwórz plik Uwaga_hałas zawierający informacje przeznaczone dla szkolnej gazetki ściennej. Tekst, tabelę i grafikę rozmieść na jednej stronie. Zachowaj estetykę swojej pracy. Zapisz plik pod tą samą nazwą. Przykładowe rozwiązanie podano poniżej.
RmnAP1OScmFcR
Plik tekstowy z informacjami do szkolnej gazetki dostępny do pobrania w formie załącznika.
Plik tekstowy z informacjami do szkolnej gazetki dostępny do pobrania w formie załącznika.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Plik ODT o rozmiarze 22.31 KB w języku polskim
Przykładowy efekt końcowy:
RrvCGnbIbMp8c
Zrzut ekranu z grafiką i dwiema tabelami. Na samej górze jest tekst. Uwaga na hałas. Otaczający nas świat to również świat dźwięków, wśród których wyróżniamy dźwięki przyjemne oraz te, które nam przeszkadzają. Te nieprzyjemne określamy mianem hałasu. Jednostką natężenia dźwięku jest decybel [1 dB]. Po prawej znajduje się grafika bezprzewodowych, nausznych słuchawek. Niżej jest dwukolumnowa tabela, wyglądająca w taki sposób: Dźwięki do 20 dB – nie są dla nas zauważalne, nie zwracamy na nie uwagi; Dźwięki do 30 dB – odbieramy jako spokojne, przyjemne, relaksujące; Dźwięki powyżej 70 dB – powodują zmęczenie i rozdrażnienie; Dźwięki powyżej 90 dB – osłabiają słuch, mogą powodować ubytek słuchu; Dźwięki powyżej 130 dB – mogą trwale uszkodzić słuch. Na dole po lewej znajduje się druga dwukolumnowa tabela, wyglądająca w taki sposób: Prób bólu – 140 dB; Start samolotu – 130 dB; Sztuczne ognie – 130 dB; Koncert rockowy – 100 dB; Młot pneumatyczny – 100 dB; Samochód ciężarowy – 100 dB; Motocykl bez tłumika 90 dB; Ruch uliczny – 90 dB; Głośna muzyka – 80 dB; Krzyk – 80 dB; Biuro – 60 dB; Odkurzacz – 60 dB; Normalna rozmowa – 50 dB; Czytelnia – 30 dB; Cicha rozmowa – 30 dB; Spokojna uliczka bez ruchu – 30 dB; Szelest liści – 10 dB. Po prawej jest tekst. Hałas otacza nas wszędzie: w szkole, na ulicy, w miejscach użyteczności publiczne, nawet w domu. Powoduje nasze rozdrażnienie, zmęczenie, a niekiedy ból. Hałas bardzo źle wpływa na nasz organizm. Rozprasza naszą uwagę, wywołuje agresywne zachowania, powoduje pogorszenie słuchu. Np. głośne słuchanie muzyki może spowodować trwałe jego uszkodzenie. W Polsce i na świecie od wielu lat prowadzone są badania nad negatywnym wpływem hałasu. O tym, jak zjawisko to jest szkodliwe, może świadczyć coroczna akcja prowadzona w kwietniu pod hasłem: Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. Natężenie dźwięku mierzy się w decybelach. Porównaj poziomy natężenia dźwięku w różnych sytuacjach. Zastanów się, jak często przebywasz w hałasie i jaki to może mieć wpływ na twoje samopoczucie. Porozmawiajcie o tym na godzinach wychowawczych w swoich klasach.
Zmodyfikowany plik dokumentu.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Aby ustawić tabelę w wybranym miejscu dokumentu, postępuj według poniższej instrukcji.
Zaznacz tabelę.
Znajdź polecenia, które są odpowiedzialne za wyrównanie tabeli lub uruchom okno Właściwości tabeli.
Sprawdź, z jakich możliwości możesz skorzystać.
Przetestuj różne opcje, a następnie wybierz te, które ci odpowiadają.
Uwaga!
Jeśli pracujesz w programie LibreOffice Writer ( lub nowszym) i chcesz, aby tekst opływał tabelę, wstaw ją do ramki , a następnie uruchom narzędzia odpowiedzialne za ustawienie ramki w tekście. W programie Microsoft Word (wersja lub nowsza) wystarczy tabelę przeciągnąć.
Microsoft Word (wersja lub nowsza)
Microsoft Word (wersja lub nowsza)
R1NfSPZ6QolAg
Film przedstawia edycję dokumentu w edytorze tekstowym Microsoft Word.
Film przedstawia edycję dokumentu w edytorze tekstowym Microsoft Word.
Edycja dokumentu w edytorze tekstowym Microsoft Word.