Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W tym materiale nauczysz się znajdować argument, dla którego funkcja przyjmuje zadaną wartość. Ponadto dowiesz się, jak wyznaczać wartość funkcji, gdy dany jest jej argument. Rozwiążesz zadania dotyczące tych zagadnień. Jeżeli chcesz przypomnieć sobie podstawowe definicje dotyczące funkcji zajrzyj do materiału Pojęcie funkcji. Zależności funkcyjnePWaOIJrbEPojęcie funkcji. Zależności funkcyjne.

Przykład 1

Aby odczytać z wykresu, czy i dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartość w, wystarczy dorysować prostą równoległą do osi X, na której leżą wszystkie punkty, których druga współrzędna jest równa w (o takiej prostej mówimy, że ma równanie y=w). Jeżeli taka dorysowana prosta przecina wykres danej funkcji, to odczytując pierwszą współrzędną każdego z punktów przecięcia, wyznaczymy argumenty, dla których funkcja przyjmuje daną wartość.

R1GOQYdV6ydwX1
Animacja przedstawia w jaki sposób odczytujemy argumenty, dla których funkcja przyjmuje zadaną wartość.
1
Przykład 2

Odczytaj z wykresu funkcji f liczbę rozwiązań równania fx=m.

Zapoznaj się z opisem apletu.

RvHdiuMmHk5LB1
W aplecie przedstawiono układ współrzędnych z poziomą osią X od minus dwóch do jedenastu oraz z pionową osią Y od minus trzech do siedmiu. Na płaszczyźnie narysowano wykres funkcji będący przekształconą parabolą. Wykres składa się z trzech części. W pierwszej funkcja jest malejąca, a jej wykres jest półprostą biegnącą od minus nieskończoności przez punkt 2, 3 do punktu 3, -2. Dalej mamy kawałek paraboli o ramionach skierowanych do dołu, o wierzchołku znajdującym się w punkcie 5, 2. Końce ramion tego fragmentu paraboli znajdują się w punktach: lewy w punkcie 3, -2, a prawe w punkcie 7, -2. W trzeciej części funkcja jest rosnąca, a jej wykres to druga półprosta biegnąca od punktu 7, -2, przez punkt 8, 3 do plus nieskończoności. W aplecie umieszczono suwak, czyli poziomy odcinek z ruchomym punktem, którym można ustalać wartość m z zakresu od minus pięciu do dziesięciu co pół. Wartość m określa równanie poziomej prostej, która przecina się lub nie z wykresem opisanej przez nas funkcji. Przykładowe ustawienia dla wartości m: jeśli m równa się minus cztery, to brak punktów wspólnych z wykresem funkcji. Jeśli m równa się minus dwa, to punkty wspólne z wykresem funkcji są następujące: 3, -2 oraz 7, -2. Ogólnie dla wartości m powyżej minus dwóch do wartości mniejszej, niż dwa mamy cztery punkty wspólne dwa na półprostych i dwa na kawałku paraboli. Dla wartości m równego dwa mamy trzy punkty: dwa na półprostych i jeden na wierzchołku paraboli. Dla wartości m większej od dwa mamy dwa punkty wspólne znajdujące na dwóch półprostych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3

Wyznaczymy wszystkie miejsca zerowe funkcji.

  • px=8-7x.

Dziedziną tej funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych.

Rozwiązujemy równanie px=0, a zatem 8-7x=0, skąd 7x=8, czyli x=87.

Funkcja p ma jedno miejsce zerowe x=87.

  • kx=3x-2x+1.

Dziedziną tej funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych.

Rozwiązujemy równanie kx=0, a zatem 3x-2x+1=0. Ponieważ iloczyn jest równy 0 wtedy i tylko wtedy, gdy co najmniej jeden z jego czynników jest równy 0, więc 3x-2=0 lub x+1=0. Stąd x=23 lub x=-1.

Funkcja k ma dwa miejsca zerowe: x1=23 oraz x2=-1.

  • fx=x2-4.

Dziedziną tej funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych.

Rozwiązujemy równanie fx=0, a zatem x2-4=0. Korzystając ze wzoru na różnicę kwadratów, zapisujemy równanie w postaci x-2x+2=0, a więc x-2=0 lub x+2=0. Wynika z tego, że x=2 lub x=-2.

Funkcja f ma dwa miejsca zerowe: x1=2 oraz x2=-2.

Fragment wykresu funkcji fx=x2-4 przedstawiony jest na rysunku.

R1bBDJffU2x7X1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • gx=x-1x+1x-2.

Dziedziną tej funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych.

Rozwiązujemy równanie gx=0, a zatem x-1x+1x-2=0, skąd x-1=0 lub x+1=0 lub x-2=0. Wynika z tego, że funkcja g ma 3 miejsca zerowe: x1=1, x2=-1 oraz x3=2.

Fragment wykresu funkcji gx=x-1x+1x-2 przedstawiony jest na rysunku.

R1b9RPrQetMLp1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • tx=x2-1x+1.

Dziedziną funkcji t jest zbiór wszystkich liczb rzeczywistych z wyjątkiem liczby -1.

Zauważmy, że dla x-1 funkcję t można zapisać w postaci
tx=x-1x+1x+1=x-1. Jedynym miejscem zerowym funkcji t jest zatem x=1.

Fragment wykresu funkcji tx=x2-1x+1 przedstawiony jest na rysunku.

RQ6BodMe2jTBZ1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • mx=-2x-2dla -2x<-1      0dla -1x1   2x-2dla      1<x2.

Dziedziną tej funkcji jest przedział -2,2.

Zauważmy, że:

  1. Jeżeli x-2,-1, to mx=-2x-2. Rozwiązujemy równanie mx=0, a zatem -2x-2=0, skąd x=-1. Ale -1 nie należy do przedziału -2,-1, zatem w tym przedziale funkcja m nie ma miejsc zerowych;

  2. Ponieważ dla x-1,1 funkcja m dana jest wzorem mx=0, to każda liczba z przedziału -1,1 jest miejscem zerowym tej funkcji;

  3. Jeżeli x1,2, to mx=2x-2. Rozwiązujemy równanie mx=0, a więc 2x-2=0, skąd x=1. Ale 1 nie należy do przedziału 1,2, zatem w tym przedziale funkcja m nie ma miejsc zerowych.

A zatem każda liczba rzeczywista z przedziału -1,1 jest miejscem zerowym funkcji m. Funkcja m ma nieskończenie wiele miejsc zerowych.

Cały wykres funkcji m przedstawiony jest na rysunku.

R1ERfpT7KQjQ01
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 4

Funkcja f każdej liczbie rzeczywistej dodatniej przyporządkowuje liczbę o 30% od niej mniejszą. Obliczymy, dla jakiego argumentu funkcja f przyjmuje wartość 14.

Oznaczmy taką liczbę rzeczywistą przez x. Przyporządkowanie opisane w treści zadania zapisujemy wzorem fx=x-30%x=x-0,3x=0,7x. Dziedziną tej funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych dodatnich.

Szukamy argumentu, dla którego fx=14, a więc 0,7x=14, skąd x=140,7=20.

Jedynym argumentem, dla którego funkcja f przyjmuje wartość 14, jest x=20.

Przykład 5

Wyznaczymy wszystkie argumenty, dla których funkcja gx=x2-4x2 przyjmuje wartość -2.

Dziedziną tej funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych.

Rozwiązujemy równanie gx=-2

x2-4x2=-2

x2-4x=-4

x2-4x+4=0.

Korzystamy ze wzoru skróconego mnożenia na kwadrat różnicy. Wtedy x-22=0,

czyli x-2=0, a zatem x=2.

Wobec tego funkcja gx=x2-4x2 przyjmuje wartość -2 tylko wtedy, gdy x=2.

Przykład 6

Wyznaczymy wszystkie argumenty, dla których funkcja kx=2x+1 przyjmuje wartość 13.

Najpierw ustalimy dziedzinę funkcji k. Jest to zbiór wszystkich liczb rzeczywistych różnych od -1.

Rozwiązujemy równanie kx=13

2x+1=13.

Z własności proporcji x+1=2·3,

czyli x=5.

A zatem funkcja kx=2x+1 przyjmuje wartość 13 tylko wtedy, gdy x=5.

Przykład 7

Funkcja P każdej dodatniej liczbie rzeczywistej a przyporządkowuje pole trójkąta równobocznego o boku a. Obliczymy a, dla którego funkcja P osiąga wartość 3.

Korzystając ze wzoru na pole trójkąta równobocznego, ustalamy wzór funkcji P:

Pa=34a2>, dla a>0.

Rozwiązujemy równanie Pa=3

34a2=3·43
a2=4.

Ponieważ a jest liczbą dodatnią, to korzystamy z definicji pierwiastka kwadratowego, skąd a=4=2.

A zatem P osiąga wartość 3 dla a=2.

Przykład 8

Funkcje: an=n2n-3n-4bn=-3n2+1 określone są na zbiorze dodatnich liczb całkowitych.

  • Obliczymy miejsce zerowe funkcji a.

Rozwiązujemy równanie an=0, a więc n2n-3n-4=0, skąd n=0 lub 2n-3=0 lub n-4=0, czyli n=0 lub n=32 lub n=4. Spośród tych trzech liczb jedynie 4 jest liczbą całkowitą dodatnią, a zatem funkcja a ma tylko jedno miejsce zerowe, n=4.

  • Wyznaczymy wszystkie argumenty, dla których funkcja b przyjmuje wartość -26.

Rozwiązujemy równanie bn=-26

-3n2+1=-26
-3n2=-26-1
-3n2=-27:-3
n2=9.

Ponieważ n jest liczbą dodatnią, to korzystamy z definicji pierwiastka kwadratowego, skąd

n=9=3.

Wynika z tego, że funkcja b przyjmuje wartość -26 tylko wtedy, gdy n=3.

Przykład 9

Dana jest funkcja fx=    4dla     x-12-7xdla -1<x3    x2dla     x>3.

Wyznaczymy wartości funkcji f dla argumentów:

x=-5, x=-1, x=157, x=4.

R1QX0qCcqgnsD1
Animacja pokazuje jak obliczyć wartości funkcji f(x) dla podanych argumentów.
1
Ćwiczenie 1

Funkcję f przedstawiono za pomocą grafu.

Rh7SgfwtQqGRi1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13NuuLtDAnnh
Wskaż, która równość jest poprawna. Możliwe odpowiedzi: 1. f-1=2, 2. f-2=-3, 3. f-3+f-1=0, 4. 25·f25=1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Funkcję g przedstawiono za pomocą tabelki.

Funkcja g

x

-2

-1

0

1

2

3

gx

2

4

-1

0

-2

2

Funkcja g

x

gx

-2

2

-1

4

0

-1

1

0

2

-2

3

2

R1BljGVDWP8qu
Wynika z tego, że funkcja g Możliwe odpowiedzi: 1. ma dwa miejsca zerowe, 2. dla x=0 przyjmuje wartość 1, 3. dla każdego argumentu ujemnego przyjmuje wartość dodatnią, 4. przyjmuje wartość 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1xhm6aKYM9k31
Ćwiczenie 3
Funkcja i każdej dodatniej liczbie dwucyfrowej przyporządkowuje iloraz tej liczby przez sumę jej cyfr. Zaznacz, co z tego wynika. Możliwe odpowiedzi: 1. i10=10, 2. i24=4, 3. i35 jest liczbą całkowitą, 4. i20<i21
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11IrdKGWO2bY1
Ćwiczenie 4
Rozpatrzmy funkcję gx=3-2x5. Funkcja g Możliwe odpowiedzi: 1. dla x=-1 przyjmuje wartość 1, 2. dla x=7 przyjmuje wartość całkowitą, 3. ma jedno miejsce zerowe, 4. nie przyjmuje wartości 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RICtmN1aljtWn2
Ćwiczenie 5
Funkcja z każdej dodatniej liczbie całkowitej n przyporządkowuje liczbę o 1 mniejszą od dwukrotności liczby n. Wtedy Możliwe odpowiedzi: 1. z5=4, 2. funkcja z nie ma miejsc zerowych, 3. z2=z3, 4. do zbioru wartości funkcji z należy liczba 333
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Oznaczmy przez Pa pole powierzchni sześcianu o krawędzi długości a.

a. Oblicz P12.
b. Wykaż, że P2>10.
c. Wyznacz a, dla którego Pa przyjmuje wartość 6.
d. Wyznacz a, dla którego Pa przyjmuje wartość 30.

R7JfBpX0wr9DY
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 7

W każdym z podpunktów odczytaj z wykresów zbiory wartości poszczególnych funkcji. Odpowiedni zbiór przesuń w okrągłe pole na każdym z rysunków.

R1NVd0Q4W8TBf
a)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYeWV08oVH70j
b)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16AiVKYuXApi
c)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RolGCG9d6wwLm
d)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RBt3ALgmezwTD
e)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIUh8HBu74jgl
Uzupełnij luki, dopasowując zbiory wartości funkcji do podanych funkcji. a) Zbiorem wartości funkcji fx=log2x jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
b) Zbiorem wartości funkcji fx=x2+1 jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
c) Zbiorem wartości funkcji fx=x-1 jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
d) Zbiorem wartości funkcji fx=x jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
e) Zbiorem wartości funkcji fx=1x jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
f) Zbiorem wartości funkcji fx=sinx jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
g) Zbiorem wartości funkcji fx=cosx jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
h) Zbiorem wartości funkcji fx=-2x2 jest zbiór 1. -1, 1, 2. [1,), 3. , 4. (-,0], 5. [-1,), 6. -1, 1, 7. [0,), 8. 0,.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RNwmCuv7KmyHZ2
Ćwiczenie 8
Dziedziną funkcji an=7n-2 jest zbiór liczb naturalnych. Zaznacz, które liczy należą do zbioru wartości funkcji a. Możliwe odpowiedzi: 1. 5, 2. 15, 3. 110, 4. 1000
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1KQImoHuhENf
Miejscem zerowym funkcji fx=m+2x2-mx+8 jest liczba -1. Wynika stąd, że Możliwe odpowiedzi: 1. m=0, 2. m=-1, 3. m=8, 4. m=-5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
Rdmy48PUJXJHM
Funkcja f jest określona wzorem Dla jakich argumentów funkcja f przyjmuje wartość -5? Przeciągnij w lukę prawidłową odpowiedź.

fx=-5 tylko wtedy, gdy 1. x=-8, 2. x=4, 3. x=-6, 4. x=-4, 5. x=6, 6. x=8.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 11

Dla dowolnej liczby całkowitej dodatniej n przez sn oznaczamy sumę n początkowych liczb całkowitych dodatnich, to znaczy sn=1+2++n.

  1. Oblicz s10.

  2. Znajdź n, dla którego sn=66.

  3. Wykaż, że nie istnieje n, dla którego sn=60.

RVzfNkBWBudYy
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 12
RKFkb2EbiMU6j
Długość boku kwadratu ABCD jest równa 4. Punkt E leży na przekątnej AC kwadratu, przy czym AE=x. Dla jakiej wartości x pole P trójkąta ABE jest równe 32? Dla wartości x =  Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.