Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Uprawianie nauk przyrodniczych wymaga użycia specjalistycznych przyrządów i stosowania ustalonych metod, które zapewniają wiarygodność prowadzonym badaniom i obserwacjom. Dziś sporo już wiemy o budowie istot żywych i ich potrzebach życiowych, świat przyrody wciąż jednak skrywa przed nami wiele tajemnic.

R1FAuZyy2J6tX
Film przedstawia czynności życiowe wróbla domowego i bogatki zwyczajnej w karmniku.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • że każdy organizm potrzebuje do życia pokarmu;

  • że pokarm jest źródłem substancji niezbędnych do budowy ciała i energii potrzebnej do przeprowadzania procesów życiowych;

  • że organizmy różnią się sposobem zdobywania pokarmu – jedne są samożywne, inne są cudzożywne.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, na czym polega obserwacja i doświadczenie.

  • Podasz przykłady obserwacji i doświadczeń.

  • Omówisz etapy doświadczenia.

  • Wymienisz wspólne cechy organizmów.

  • Wyjaśnisz, czym są i na czym polegają czynności życiowe.

  • Rozróżnisz i podasz przykłady poszczególnych czynności życiowych.

  • Wymienisz najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów.

  • Wymienisz podstawowe grupy związków chemicznych występujących w organizmach i podasz ich funkcje.

  • Rozpoznasz podstawowe elementy budowy komórki i przedstawisz ich funkcje.

  • Przedstawisz istotę fotosyntezy jako jednego ze sposobów odżywiania się organizmów.

  • Przedstawisz oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej do życia.

  • Porównasz sposoby rozmnażania organizmów.

i0FC2AVjdZ_d5e173

1. Obserwacja i doświadczenie

W naukach przyrodniczych powszechnie stosuje się metodę naukową, której podstawą jest wyznaczanie problemów badawczych i stawianie hipotez oraz zapewnienie powtarzalności wyników. W poszukiwaniu odpowiedzi na zadawane pytania biolog wykorzystuje najczęściej obserwację i doświadczenie.

  • Obserwacja to celowe gromadzenie informacji o organizmach i zjawiskach. Prowadząc obserwację, badacz posługuje się narządami zmysłów i specjalistycznymi przyrządami, takimi jak lupa, mikroskop czy lornetka, ale nie ingeruje w przebieg obserwacji. Przykłady: obserwacja zachowań godowych ptaków w ich naturalnym otoczeniu, obserwacja stada saren pasących się na łące, obserwacja mikroskopowa tkanek roślinnych.

  • Doświadczenie polega na prowadzeniu badania w ściśle określonych i kontrolowanych warunkach, możliwych do wielokrotnego powtarzania. Podczas doświadczenia celowo zmienia się jeden z czynników wpływających na organizm lub przebieg zjawiska. Przykłady: badanie wpływu światła na wzrost i rozwój pszenicy, badanie wpływu temperatury na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej.

Etapy doświadczenia

RRZzEv4xSLxT6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Porównanie obserwacji i doświadczenia

Porównanie obserwacji i doświadczenia

Etapy schematu postępowania

Obserwacja

Doświadczenie

problem badawczy

Co się stanie ze świeżym mlekiem, jeśli przez kilka dni nie będzie przechowywane w lodówce?

Jaki jest wpływ niskiej temperatury na świeże mleko?

hipoteza

Mleko zmieni smak na kwaśny.

Niska temperatura spowalnia kwaśnienie mleka.

materiał badawczy

świeże mleko

zmienna niezależna

temperatura mleka

zmienna zależna

kwasowość mleka

próba kontrolna

próbka mleka przechowywana w temperaturze pokojowej (20°C)

próba badawcza

próbki mleka przechowywane w temperaturach niższych niż pokojowa: 15°C, 10°C, 5°C

warunki badania

naturalne

ściśle określone – wszystkie próbki mleka przechowywane w tych samych warunkach (z wyjątkiem zmienianego czynnika – temperatury)

zbieranie wyników

na początku obserwacji i po jej zakończeniu

co 12 godzin przez trzy dni

sposób gromadzenia wyników

sprawdzenie smaku mleka lub zmierzenie jego kwasowości za pomocą papierków wskaźnikowych lub pehametru

zmierzenie kwasowości mleka za pomocą papierków wskaźnikowych lub pehametru

wyniki i ich interpretacja

opisanie właściwości mleka przechowywanego w temperaturze pokojowej

porównanie kwasowości różnych prób w ustalonych odstępach czasu

wnioski

W tym przypadku brak – obserwacja ta kończy się podaniem wyniku, który nie jest interpretowany. Gdyby celem obserwacji było na przykład porównanie zawartości tłuszczu w mleku krowy, kozy i owcy, wówczas po przeprowadzeniu badania i ustaleniu wyników, przedstawionych na przykład w procentach, sformułowalibyśmy wniosek. Wskazalibyśmy w nim zwierzę dające mleko najbardziej i najmniej tłuste.

ustalenie zależności między temperaturą mleka a zmianą jego kwasowości

Więcej informacji na temat obserwacji i doświadczeń znajdziesz w e‑materiałach:

2. Podstawowe czynności życiowe organizmów

Organizmy należą do elementów przyrody ożywionej. Wszystkie, niezależnie od rozmiarów, cechują się budową komórkową (ich ciała są zbudowane z komórek) i wykonywaniem czynności życiowych, do których należą:

  • odżywianie się – dostarczanie do organizmu składników pokarmowych, które są wykorzystywane jako źródło energii oraz budulec komórek;

  • oddychanie – uwalnianie z pokarmu energii, która jest potrzebna organizmowi do życia;

  • wydalanie – usuwanie z organizmu niepotrzebnych substancji (np. nadmiaru wody) oraz szkodliwych substancji (np. dwutlenku węgla);

  • poruszanie się (ruch) – zmiana położenia ciała lub jego części;

  • wzrost i rozwój – zwiększanie rozmiarów i masy ciała oraz specjalizacja poszczególnych narządów;

  • rozmnażanie się – wydawanie na świat potomstwa;

  • reakcja na bodźce – reagowanie na zapach, światło czy dźwięk umożliwia organizmowi dostosowanie się do zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu.

Więcej informacji o czynnościach życiowych organizmów znajdziesz w e‑materiale Biologia dawniej i dziśDWzPOouB3Biologia dawniej i dziś.

3. Chemiczna budowa organizmów

Wszystkie organizmy zbudowane są z pierwiastków, głównie z tlenu, węgla, wodoru, azotu, wapnia i fosforu. Pierwiastki łączą się ze sobą i tworzą związki chemiczne, takie jak woda, białka, cukry, tłuszcze i kwasy nukleinowe. Związki chemiczne budują organizmy, są źródłem energii i regulują procesy zachodzące w organizmach.

Więcej informacji o chemicznej budowie organizmów znajdziesz w e‑materiale Chemiczna budowa organizmówD6m89nsL8Chemiczna budowa organizmów.

4. Porównanie budowy komórek organizmów jądrowych i bezjądrowych

Komórka jest podstawowym elementem budulcowym i funkcjonalnym organizmu, zdolnym do prowadzenia procesów życiowych. Komórki są zbudowane z żywych i martwych elementów. Wszystkie komórki można podzielić na bezjądrowejądrowe. Do bezjądrowych należą komórki bakterii, do jądrowych – komórki protistów, grzybów, roślin i zwierząt.

RxvlJFxFQR84Y
Porównanie komórek jądrowych i bezjądrowych. Podział na wakuole w komórkach roślinnych i wodniczki w komórkach zwierzęcych jest zwyczajowy – obie nazwy oznaczają przestrzeń w komórce otoczoną błoną i wypełnioną sokiem komórkowym.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o budowie komórek znajdziesz w e‑materiale Komórkowa budowa organizmówD1HT3dnqYKomórkowa budowa organizmów.

5. Przemiana materii i energii w komórkach i w organizmie

Całość procesów energetycznych i chemicznych, jakie przebiegają w komórkach i organizmach, określa się mianem metabolizmu, czyli przemiany materii i energii. Procesy te są ściśle powiązane i zależne od siebie. Każdy organizm, aby móc utrzymać się przy życiu, musi mieć dostęp do energii.

  • Organizmy samożywne magazynują energię, która powstaje w procesie fotosyntezy lub chemosyntezy.

  • Organizmy cudzożywne pobierają złożone substancje pokarmowe bogate w energię. Część pożywienia wykorzystują jako „budulec”, część – jako „paliwo”. Produkty rozkładu substancji pokarmowych – dwutlenek węgla i woda – muszą być wydalone z organizmu.

Więcej informacji o przemianie materii i energii w komórkach i organizmie znajdziesz w e‑materiałach:

6. Sposoby oddychania organizmów

Istotą oddychania jest rozkład związków organicznych w celu uzyskania energii potrzebnej do wykonywania czynności życiowych. Proces ten zachodzi we wszystkich żywych komórkach.

  • Większość komórek żyjących w środowisku bogatym w tlen oddycha tlenowo.

  • Przy ograniczonym dostępie do tlenu niektóre komórki roślinne i zwierzęce, a także pewne bakterie i grzyby prowadzą fermentację.

  • Oddychanie tlenowe dostarcza kilkakrotnie więcej energii niż fermentacja.

R1edRPao5yJJP1
Porównanie oddychania tlenowego i fermentacji.
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji o oddychaniu znajdziesz w e‑materiale OddychanieD19HASpRVOddychanie.

7. Porównanie sposobów rozmnażania organizmów

Rozmnażanie jest warunkiem istnienia gatunków i ciągłości życia na Ziemi. W jego wyniku powstają nowe osobniki danego gatunku. Nowe organizmy otrzymują od przodków informację genetyczną, na podstawie której tworzą się i funkcjonują ich ciała. Istnieją dwa sposoby rozmnażania organizmów: płciowe i bezpłciowe.

  • Osobniki powstające w wyniku rozmnażania płciowego są podobne do swoich rodziców, ale nie identyczne.

  • Rozmnażanie bezpłciowe prowadzi do powstania niemal identycznych osobników potomnych z jednego osobnika macierzystego.

Porównanie rozmnażania płciowego i bezpłciowego

Cecha

Rozmnażanie

bezpłciowe

płciowe

liczba osobników rodzicielskich

jeden osobnik

dwa osobniki

występowanie płci

brak

płeć żeńska i płeć męska lub obojnaki

podobieństwo osobników potomnych do rodziców

niemal identyczne jak rodzice

różniące się od rodziców

sposób rozmnażania

podział komórki

przy udziale gamet (komórek jajowych i plemników)

pączkowanie

fragmentacja

zarodniki

Więcej informacji o rozmnażaniu się organizmów znajdziesz w e‑materiale Rozmnażanie i rozwójDtBINqz25Rozmnażanie i rozwój.

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
R1SrXjUBTARRI1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Problem badawczy to...
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Jedne są dobrze rozpuszczalne w wodzie, inne nie rozpuszczają się w niej wcale. Dla wszystkich istot są podstawowym źródłem energii. Występują między innymi w mleku ssaków, w miąższu owoców i warzyw oraz w ścianach komórkowych roślin.

RHIcJ8Q4bWz7D
Których związków chemicznych dotyczy powyższy opis? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
R8Y9NMgfgTwqZ1
Ćwiczenie 3
Wskaż prawdziwe zdanie.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
RdJPrEt9YWR4A1
Ćwiczenie 4
Poprawnie zdefiniuj próbę kontrolną i próbę badawczą.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
RDgRU33oGRAN01
Ćwiczenie 5
Zaznacz nazwę elementu budowy mikroskopu, który odpowiada za ustawienie odległości obiektywu od preparatu oraz ustawienie przybliżonej ostrości obrazu.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
RJIg0Ivx5R5Mn1
Ćwiczenie 6
Uzupełnij poniższy tekst w taki sposób, aby przedstawiał prawdziwe informacje na temat błony komórkowej.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
RX8dPjl8ZOxih1
Ćwiczenie 7
Uporządkuj etapy doświadczenia.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
R7fQFj4YkF9Cz1
Ćwiczenie 8
Na podstawie analizy substratów i produktów reakcji zachodzących w organizmach rozpoznaj i wskaż proces oddychania tlenowego.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Nasiono kanianki kiełkuje w glebie. Rosnący pęd wykonuje okrężne ruchy w poszukiwaniu sąsiedniej rośliny. Gdy okaże się ona właściwa, kanianka wnika ssawkami w głąb jej tkanek. Niedługo potem łodyga kanianki obumiera i łamie się, przerywając połączenie z podłożem. Od tego czasu kanianka jest całkowicie uzależniona od drugiej rośliny, oplata ją pędami, które praktycznie pozbawione są chloroplastów.

R1Vx3y1YkowhH
Przeanalizuj tekst i wskaż poprawne dokończenie zdania, opisujące sposób odżywiania kanianki.

Kanianka jest rośliną...
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1ZngE7nh4ZwR
Odżywianie się Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Oddychanie Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Wydalanie Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Ruch Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Wzrost i rozwój Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Rozmnażanie się Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu Reakcja na bodźce Możliwe odpowiedzi: 1. Usuwanie z organizmu substancji niepotrzebnych, 2. Wydawanie na świat potomstwa, 3. Zmiana położenia ciała, 4. Reagowanie np. na zapach, 5. Dostarczanie składników pokarmowych do organizmu, 6. Zwiększanie rozmiarów ciała, 7. Uwalnianie energii z pokarmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsDOLRSZ3pjYK2
Ćwiczenie 11
Uzupełnij tabelę tak, aby przedstawiała poprawne informacje na temat rozmnażania.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12

Dwie jednakowe hodowle z jednodniowymi roślinami owsa umieszczono na parapecie okna w takiej samej temperaturze i warunkach oświetlenia oraz podlewano je tak samo przez dwa tygodnie. Doniczkę nr 1 obracano codziennie o 180°, a doniczkę nr 2 pozostawiono bez zmian. Wynik doświadczenia przedstawiono na poniższym rysunku.

R35HLn78ji8jS
Wynik doświadczenia.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OQkfAOMzg8n
Wskaż pytanie, na które odpowiedź dało doświadczenie opisane powyżej. Możliwe odpowiedzi: 1. Dlaczego rośliny rosną w kierunku światła?, 2. Czy duże natężenie światła jest istotne dla roślin?, 3. Jaki czynnik ma wpływ na kształt pędu owsa?, 4. Jaki jest związek między podlewaniem a wzrostem owsa?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 13
RchYEEu7pCWoF
Przyporządkuj opisy dotyczące obserwacji i doświadczenia w odpowiednie miejsca. Obserwacja Możliwe odpowiedzi: 1. najstarsze źródło wiedzy biologicznej, 2. kontrolujemy warunki badań, 3. polega na przyglądaniu się organizmom, 4. zmieniamy jeden z czynników wpływających na obiekt badany, 5. można w tej metodzie wykorzystać lupę, mikroskop, lornetkę, 6. nie należy ingerować w przedmiot badania, 7. stosujemy próbę badawcza i kontrolną, 8. w tej metodzie możemy zbadać wpływ światła na kiełkowanie roślin Doświadczenie Możliwe odpowiedzi: 1. najstarsze źródło wiedzy biologicznej, 2. kontrolujemy warunki badań, 3. polega na przyglądaniu się organizmom, 4. zmieniamy jeden z czynników wpływających na obiekt badany, 5. można w tej metodzie wykorzystać lupę, mikroskop, lornetkę, 6. nie należy ingerować w przedmiot badania, 7. stosujemy próbę badawcza i kontrolną, 8. w tej metodzie możemy zbadać wpływ światła na kiełkowanie roślin
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 14
R2CS5OZeQrtFp
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Hipoteza to jedna z proponowanych odpowiedzi na problem badawczy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Próba badawcza to zestaw, w którym nie zmienia się żadnego czynnika.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wynik doświadczenia pozwala przyjąć lub odrzucić hipotezę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Problem badawczy to pytanie, na które poszukujemy odpowiedzi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Próba kontrolna to zestaw, w którym zmieniamy wybrany czynnik.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wniosek zależy od wyniku uzyskanego w czasie doświadczenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 15
RXarAYXRFMx0O
Wypisz dwa przykłady obserwacji, które przeprowadziłeś/przeprowadziłaś w ciągu ostatniego miesiąca (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RuxlQTzuxvlbw2
Ćwiczenie 16
Połącz w pary nazwę procesu z jego substratami i produktami.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 17

Większość grzybów pozyskuje substancje odżywcze z podłoża. W przeciwieństwie do zwierząt, które pobierają pokarm do wnętrza ciała, a następnie trawią go, grzyb trawi pokarm poza swoim ciałem, wydzielając do otoczenia specjalne białka. W tym procesie złożone substancje są rozkładane na substancje proste, które grzyb może wchłaniać. W wyniku rozkładu związków chemicznych w podłożu i w obumarłych organizmach są uwalniane węgiel, azot i inne pierwiastki – dzięki temu mogą być ponownie wykorzystane w przyrodzie. Na przykład dwutlenek węgla powstały podczas rozkładu jest uwalniany do atmosfery, substancje mineralne wracają zaś do gleby.

R1BA08LU4ot2G
1. Podaj nazwę typu trawienia, które występuje u grzybów.
2. Nazwij grupę organizmów, które wykorzystują do swoich procesów życiowych uwalniany przez grzyby dwutlenek węgla i substancje mineralne.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 18
R1CHxCoYZ69Zh
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla organizmu ma umiejętność poruszania się. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 19
RSf3iuSBqrL9k
Joasia położyła słoiczek z mlekiem w ciepłym miejscu. Po trzech dniach na dnie słoiczka pojawił się żółtawy płyn, którego przybywało z każdym dniem. Szóstego dnia ścięte mleko wyraźnie oddzieliło się od obficie wydzielonej serwatki.
1. Podaj nazwę procesu, który zaszedł w słoiczku.
2. Podaj nazwę związku, który powstał podczas tego procesu.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 20

Iwona przeniosła bukiet tulipanów z tarasu do ciepłego salonu. Kwiaty zmieniły wygląd.

R10CkDqnkP3m4
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6ejFCQZyYSzq
Sformułuj problem badawczy oraz hipotezę dla tego doświadczenia. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 21

Przyjrzyj się podanej ilustracji i wykonaj poniższe zadania.

R1GTQ1s9IYAbj
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
  1. Ustal sposób odżywiania się komórki przedstawionej na ilustracji. Uzasadnij odpowiedź.

  2. Opisz kształt komórki.

  3. Rozpoznaj i nazwij wszystkie elementy komórki zaznaczone na ilustracji.

  1. Ustal sposób odżywiania się komórki przedstawionej na ilustracji. Uzasadnij odpowiedź.

  2. Opisz kształt komórki.

  3. Wymień organelle wchodzące w skład tego typu komórki.

R1EDllWBO1YFK
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 22

Do składników chemicznych pewnej komórki należą celuloza i skrobia. Cytoplazma i niewielkie jądro są zepchnięte przez dużą wakuolę na obwód komórki. W cienkiej warstwie cytoplazmy przemieszczają się chloroplasty.

R5DHI2p28Q8ms
1. Określ, jakiej komórki dotyczy opis – roślinnej czy zwierzęcej. Odpowiedź uzasadnij.
2. Wymień warunki niezbędne do tego, żeby komórka ta rozpoczęła proces fotosyntezy.
3. Podaj, gdzie nocą jest większe stężenie dwutlenku węgla – we wnętrzu opisanej komórki czy na zewnątrz. Odpowiedź uzasadnij.
4. Podaj nazwę związków chemicznych, do których należy celuloza i skrobia.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 23

Z pewnego jednokomórkowego organizmu za pomocą igły usunięto jądro komórkowe. Po zabiegu organizm nadal się poruszał, ale przestał rosnąć i po kilku dniach obumarł. Pojawiły się wątpliwości, czy śmierć komórki była spowodowana usunięciem jądra komórkowego, czy też wykonaniem samego zabiegu.

W celu wyjaśnienia tego problemu przeprowadzono doświadczenie. Dwie grupy organizmów poddano takim samym urazom operacyjnym. Komórkom z jednej grupy usunięto jądra, komórkom z drugiej pozostawiono je na miejscu po uprzednim nakłuciu i wykonywaniu ruchów symulujących usuwanie jądra. Organizmy po pozorowanej operacji powracały do zdrowia, a następnie rosły i się rozmnażały. Organizmy pozbawione jądra obumierały.

R1H5EZnwSdOyX
1. Sformułuj hipotezę sprawdzaną w opisanym doświadczeniu.
2. Wskaż próbę kontrolną i wyjaśnij jej znaczenie w tym doświadczeniu.
3. Wyjaśnij, dlaczego ameby z usuniętym jądrem umierały, te zaś, którym pozostawiono jądro, żyły i się rozmnażały.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 24

Jak się okazuje, ciemniejsze lub czerwonawe plamy na liściach sałaty są odpowiednikiem ludzkiej… opalenizny. Wystawiona na słońce roślina wytwarza pochłaniające promienie ultrafioletowe substancje zwane polifenolami. Czyni to, aby szkodliwe promieniowanie nie uszkodziło jej komórek i nie zmniejszyło efektywności fotosyntezy. My zaś, zjadając „opaloną” sałatę, przyswajamy więcej polifenoli – witamin i barwników roślinnych – które pomagają utrzymać nasz organizm w dobrej kondycji. Zespół Stevena Britza z amerykańskiego departamentu rolnictwa opracował metodę, dzięki której można mieć zdrowszą sałatę także zimą. Rośliny w szklarniach otrzymują mało promieniowania ultrafioletowego (UVB), ponieważ brakuje go w świetle tradycyjnych lamp, z kolei światło słoneczne, i tak skąpe w zimie, jest w dużej części zatrzymywane przez szkło. Rozwiązaniem jest zastosowanie diod LED emitujących promieniowanie UVB, dzięki którym już po dwóch dniach liście roślin czerwienieją. Teraz naukowcy pracują nad wykorzystaniem promieniowania do podnoszenia wartości odżywczej przechowywanych w magazynach warzyw i owoców.

Rkv2wYGMcpdBS
1. Wyjaśnij, jaką funkcję w komórkach sałaty pełnią polifenole.
2. Wymień korzyści, jakie odnosi człowiek, zjadając sałatę wysyconą polifenolami.
3. Wyjaśnij, dlaczego zawartość polifenoli w roślinach uprawianych w szklarniach jest niższa niż w roślinach uprawianych w gruncie.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 25

Woda podczas zamarzania zwiększa swoją objętość. Właściwość ta jest dobrze znana rolnikom i ogrodnikom.

R1WfPfxQyYTXh
1. Przedstaw negatywne skutki tego zjawiska dla roślin uprawnych.
2. Zaproponuj sposób, który pozwoli ochronić rośliny przed negatywnym wpływem mrozu.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 26

Uczniowie otrzymali zadanie obserwowania pewnego procesu charakterystycznego dla drożdży. Nastawili hodowlę według poniższej instrukcji i przez 30 minut śledzili przebieg zjawiska. Do wykrycia dwutlenku węgla użyli wody wapiennej, która pod jego wpływem mętnieje.

R5KtrhJo5ovqq
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Instrukcja nastawienia hodowli:

  1. Do kolby stożkowej o pojemności 100 cmIndeks górny 3 nalej ciepłej wody o temperaturze 35°C.

  2. Do kolby stożkowej z ciepłą wodą dodaj łyżkę cukru i grudkę drożdży.

  3. Kolbę zatkaj korkiem z rurką odprowadzającą.

  4. Drugi koniec rurki umieść w probówce z wodą wapienną.

R1Kd2GmHjxNH5
1. Podaj nazwę procesu, który obserwowali uczniowie.
2. Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
3. Sformułuj hipotezę, jaką uczniowie sprawdzali podczas hodowli drożdży.
4. Określ wynik obserwacji.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 27

Uczniowie chcieli zbadać wpływ wody na wzrost pędów fasoli. Użyli 40 sadzonek fasoli, które podlewali co dwa dni taką samą objętością wody i co pięć dni mierzyli ich przyrost na długość. W tabeli zamieścili wyniki pomiarów.

Dzień hodowli

1.

5.

10.

15.

20.

25.

30.

Średnia długość pędów (w cm)

10

12

16

21

25

29

32

R1RbJPg0rffim
1. Określ, czy działanie uczniów można nazwać doświadczeniem.
2. Uzasadnij, czy uczniowie zbadali wpływ wody na wzrost pędów fasoli.
3. Wyjaśnij, czy próbą kontrolną w tym doświadczeniu może być 40 sadzonek fasoli, których podlewania zaprzestano.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.

Projekt badawczy

Doświadczenie 1

Oddychanie roślin: prawda czy fałsz?

Problem badawczy: Czy rośliny wytwarzają dwutlenek węgla?

RhpT0ZagePuw9
Co będzie potrzebne
  • mała główka czerwonej kapusty

  • nóż

  • miska

  • woda destylowana

  • czajnik

  • 3 słoiki z pokrywkami

  • gałązki moczarki kanadyjskiej

  • folia aluminiowa

  • słomka

Instrukcja
  1. Przygotuj wskaźnik z czerwonej kapusty

  • Poszatkuj drobno małą główkę czerwonej kapusty i umieść ją w misce.

  • Zalej kapustę taką ilością gorącej wody destylowanej, aby wypełnić miskę.

  • Pozostaw kapustę w misce do wystygnięcia.

  • Odcedź powstały błękitny płyn.

  1. Wykaż, że rośliny wydzielają dwutlenek węgla podczas oddychania

  • Przemyj słoiki wodą destylowaną.

  • Wypełnij słoiki do połowy wskaźnikiem z czerwonej kapusty.

  • W jednym ze słoików umieść gałązki moczarki, zamknij słoik i owiń go folią aluminiową.

  • Drugi słoik (bez moczarki) również zamknij i owiń folią aluminiową.

  • Umieść oba słoiki w ustronnym, ciemnym miejscu.

  • Do trzeciego słoika wlej resztę pozostałego wskaźnika.

  • Do płynu w tym słoiku wdmuchuj powietrze przez słomkę, aż zmieni kolor.

  1. Pobierz kartę pracy. Odpowiedz na pytania:

  • Co dokładnie trzeba zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?

  • Do czego jest potrzebny wskaźnik z czerwonej kapusty?

  • Czy faktycznie trzeba wdmuchiwać powietrze do trzeciego słoika ze wskaźnikiem? Po co?

  • Dlaczego pierwszy i drugi słoik powinien być zamknięty i owinięty folią aluminiową?

  • Dlaczego wskaźnik z kapusty zmienił kolor?

  • Jakiego innego wskaźnika „domowej produkcji” można było użyć w tym doświadczeniu?

R15uPyytJI6NH

Plik zawiera powyższy projekt badawczy w formie PDF.

Plik PDF o rozmiarze 142.43 KB w języku polskim
bg‑azure

Notatnik

RUcWaP06Ix0GP
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.