Rusyfikacja, germanizacja, autonomia – różne sposoby organizowania się Polaków wokół idei niepodległościowych

Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dziedzictwo pokoleń". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Przełom cywilizacyjny XIX w. Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, na świecie i ziemiach polskich w II poł. i na pocz. XX wieku składa się z 6 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje najważniejsze wydarzenia na świecie, w Europie i na ziemiach polskich po okresie Wiosny Ludów. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: J. Bojko, Okruszyny z Gręboszowa, [w:] Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych,, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk,, Warszawa 1998, s. 424–425.
  • Źródło: Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. Chwalba, Warszawa 2006, s. 264, 272, 279, 281.
  • Źródło: Wesele, Stanisław Wyspiański, dostępny w internecie: https://pl.wikiquote.org/wiki/A_to_Polska_w%C5%82a%C5%9Bnie [dostęp 21.07.2021].
  • Źródło: Stanisław Moniuszko, dostępny w internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/ [dostęp 21.07.2021].
  • Źródło: Jan Matejko, dostępny w internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/ [dostęp 21.07.2021].
  • Źródło: Jan Matejko, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Matejko [dostęp 21.07.2021].
  • Źródło: Jan Matejko - kochany i odrzucany, dostępny w internecie: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1546787,1,jan-matejko---kochany-i-odrzucany.read#ixzz2jVYW1urf. [dostęp 21.07.2021].
  • Źródło: dostępny w internecie: epodreczniki.pl.
  • Źródło: Ignacy Józef Kraszewski, Program Polski z 1872 r. Myśli o zadaniu narodowym, [w:] W stronę Odry i Bałtyku. Wybór źródeł (1795-1950) , t. 1, red. Wojciech Wrzesiński, Wrocław 1990.
  • Źródło: Roman Dmowski, Ze studiów nad szkolą rosyjską w Polsce w drugiej połowie XIX w., „Przegląd Wszechpolski" 1895, nr 17, [w:] Polska w latach 1864-1918. Wybór tekstów źródłowych do nauczania historii, oprac. A. Galos, Warszawa 1987, s. 17–18.
  • Źródło: Bohdan Cywiński, Edukacja niepokornych, [w:] Pięćdziesięciolecie odzyskania niepodległości, Wybór tekstów, Znak, nr 173-174, „Znak” Kraków 1968, nr 173-174, s. 1433.
  • Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 43, […] w latach 1864–1914, oprac. J. Buszko, Warszawa 1959, s. 13.