R17Inqi2DtqTU
Rysowanie ołówkiem
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RLSboqSm9DEbI
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem, zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Linie wokół nas

  2. Kontur

  3. Linie i kreski

  4. Punkt - dotknięcie powierzchni

  5. Już wiesz

  6. Potrafisz

  7. Słownik

link1

Linie wokół nas

Otaczają nas różnorodne obrazy w postaci plam barwnych, detali, linii. Jeśli rozejrzymy się uważnie wokół siebie zauważymy wiele linii różnej długości i grubości. Niektóre są bardzo wyraźnie, ułożone rytmicznie, inne - prawie niewidoczne.

W pomieszczeniu możemy zobaczyć na przykład linie między ścianami, elementami podłogi, linie okien, drzwi. Poza budynkiem możemy zauważyć na przykład linie elektryczne. Linie pojawiają się także w koronach drzew, gałęziach, trawie, mogą być nimi także ślady na piasku, bruzdy na polu.

Polecenie 2
R18DS32UOGAP6
Przyjrzyj się najbliższemu otoczeniu, w którym aktualnie się znajdujesz.
Wskaż jak najwięcej linii, które zauważysz wokół siebie i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RgsCYKvWRvIWK
Wymień jak najwięcej rodzajów linii, które znajdują się w przestrzeni wokół ciebie.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z galerią, w której znajdziesz linie występujące w przyrodzie i najbliższym otoczeniu.

R1Qqi6YTWAN9G
Ćwiczenie 1
Liniom możemy przyporządkować różne właściwości. Przyjrzyj się wybranym ilustracjom zamieszczonym poniżej i przyporządkuj do nich podane nazwy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1WLfcaTG3dgw
Wypisz nazwy przedmiotów lub miejsc, w których można odnaleźć linie proste, owalne, równoległe, nieregularne.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1OSDGJ4K9VNJ
Zapoznaj się z fotografiami pejzaży.
Inspirując się nimi, wykonaj zdjęcie swojej okolicy, w którym głównym środkiem wyrazu będzie linia.
Nadaj tytuł swojej fotografii i wpisz w polu poniżej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RQxSSmXi9R9N3
Odpowiedz na pytanie. Czy do stworzenia kompozycji statycznej i symetrycznej będą bardziej odpowiednie linie poziome i pionowe czy ukośne i faliste? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1HHRRJ5JGQ97
Używając aplikacji MiniPaint, narysuj poniższe rodzaje linii w jednej kompozycji.
Użyj różnych narzędzi programu oraz różnych kolorów - stwórz swoją liniową abstrakcję.
Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
cienkie linie proste:
grube linie proste;
linie proste przerywane – grube lub cienkie (możesz wykorzystać gumkę);
linie łamane – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić);
linie łukowate – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić);
linie powyginane – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić);
linie nieregularne – grube lub cienkie, także przerywane (mogą na siebie nachodzić).
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1Ony6ROPLw1b
Aplikacja MiniPaint
Źródło: ViliusL, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1acRrD8hzKoU
Uruchom wyobraźnię i napisz jakich linii można użyć do narysowania krzesła: cienkich i prostych; grubych i prostych; prostych przerywanych; łamanych; łukowatych; powyginanych.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej znajdują się dwie reprodukcje dzieł sztuki, w których artysta nawiązał do techniki rysunku. Na pierwszym zdjęciu znajduje się olbrzymi ołówek, na drugim tablica szkolna z notatką dla uczniów plastyki.

RzN63HBAeLQ1t
„Ołówek” Stanisław Kośmiński 2014 r.
Źródło: Stanisław Kośmiński, Ołówek, licencja: CC BY 3.0.
R1CTjkdk0XVfB
„Lekcja. Rysunek kredą na tablicy” Stanisław Kośmiński 2014 r.
Źródło: Stanisław Kośmiński, „Lekcja. Rysunek kredą na tablicy”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RQ6OO9BGDRZTC
R1OkUnFMkFzJ4
Aplikacja Minipaint
Źródło: ViliusL, edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RorHFbGhXVnjS
Jak sądzisz, jakiego rodzaju linii należałoby użyć do narysowania np.: komiksu? Podaj przynajmniej jeden rodzaj linii i uzasadnij swój wybór.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

To tylko część przykładów linii, za pomocą których możesz wykreować świat – zarówno ten realny, jak i wymyślony. Wszystkie narysowane przez Ciebie linie to kreski – konkretne znaki, z których powstaje rysunek.

Ważne!

Kreska - to  ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe, którym posługuje się artysta. Kreska nie tylko zależy od rodzaju narzędzia, ale również od rysownika, bo każdy artysta ma swoją kreskę, swój sposób, czyli styl rysowania, po tym można poznać jego prace. Poniżej zobacz rysunki mistrzów.

Rvn6Y1tTQasw5
Peter Paul Rubens [czytaj: piter pol rubens], „Syn Nicolas”, 1619 r.
Źródło: ilustracja, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albert-rubens.jpg [dostęp 27.05.2022], domena publiczna.
R1PvZfFXSS45c
Michał Anioł Buonarroti, „Studium Libijskiej Sybylli” do fresku w Kaplicy Sykstyńskiej, ok. 1510 - 1511 r.
Źródło: ilustracja, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.metmuseum.org/it/art/collection/search/337497 [dostęp 27.05.2022], domena publiczna.

wróć do spisu treści

link2

Kontur

Ilustracja poniżej przedstawia rysunek konturowy.
Zwróć uwagę, że linia konturowa określająca kształt jest zróżnicowanej grubości i intensywności.

RS4OytA0ACFKR
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek konturowy siedzącego kota. Linia konturowa jest czarna i coraz cieńsza im bliżej ogona. Punkt nr 1: Linia konturowa. Linia gruba - jednolitej grubości, wyraźna, ciągła. Punkt nr 2: Linia konturowa. Linia o zróżnicowanej grubości i intensywności - mniej wyraźna bliżej końca ogona.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Klikając w aktywne punkty na ilustracjach przekonasz się jak poniższe obiekty wyglądają z dopasowanym do nich konturemkonturkonturem.

R1MSKA11DH41B
Ilustracja interaktywna przedstawia gruszkę z listkiem oraz jej obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zielony owoc, natomiast po prawej stronie jego kontur, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTN3O5EON6BMF
Ilustracja interaktywna przedstawia Minionka oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się żółty, uśmiechnięty ludzik z rozłożonymi na boki rękami. Ubrany jest w duże okulary, niebieskie ogrodniczki, a także czarne rękawiczki i buty. Po prawej stronie ukazany jest kontur tej samej postaci, wykonany niebieską linią. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z minionkiem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R96HR9A2VURD7
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż oraz jego obrys. Po lewej stronie grafiki znajduje się zdjęcie, ukazujące dużą, zieloną łąkę, którą okalają wysokie drzewa. Nad scenerią rozpościera się błękitne niebo. Po prawej stronie ukazany jest niebieski kontur, odzwierciedlający nieregularną linię koron drzew, przedstawionych na fotografii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. ilustracja z konturem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1242VAKRM8VR
Przyporządkuj definicję do hasła. Kontur. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Kreska. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe. 2. najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. 3. jeden z podstawowych elementów formy plastycznej, powstaje na miejscu styku plam barwnych i światłocieniowych.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1J6KAJD63UTM
Dopasuj wyjaśnienie do pojęcia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Linie i kreski

Możesz zetknąć się z określeniem w odniesieniu do konkretnego rysunku, czy twórcy rysunku „ma dobrą kreskę!”.

Możesz rozpoznać autora rysunku - szczególnie swojego ulubionego - po jego kresce.

KreskakreskaKreska to  ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe.  
LinialiniaLinia powstaje na styku form, plam barwnych i światłocieniowych; sama linia może być również formą: na przykład gałęzie, napisy i wiele innych.
W rysunku są zarówno kreski - czyli ślady narzędzia, jak i linie, które wynikają -  między innymi - z narzędzia, które zostało wykorzystane w rysunku.

Określony kształt linii, kreski może wyrażać emocje.
Czy zgadzasz się, że linia cienka, zygzakowata, ostro zakończona będzie wyrażać inne emocje niż linia cienka, falista?
W ćwiczeniu poniżej możesz zdecydować, jaki rodzaj kreski wyraża daną emocję.

Polecenie 6
R1aANeL8ZkSw2
Każde narzędzie rysunkowe zostawia na kartce określone ślady. Jeśli to jest kreska, lub wiele różnych kresek - stają się one środkiem wyrazu plastycznego.
Jak myślisz, czy za pomocą samej kreski można wyrazić swoje emocje?
Przyjrzyj się różnym kreskom, umieszczonym w dwóch rzędach i spróbuj odczytać emocje, które artysta przekazał za ich pomocą.
Do każdej z nich przyporządkuj tytuły.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
Polecenie 8
RnFsy2YNTDZ9p
Jak myślisz, czy za pomocą samej linii można wyrazić swoje emocje? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R1G8SOXDJ2HCG
Poprzednie ćwiczenie (kreski przedstawiające nastroje) wykonaj teraz narzędziami komputerowymi.
Następnie porównaj prace wykonane tradycyjnie i komputerowo.
Zwróć uwagę na: różnice w wyglądzie kresek, zależność od narzędzi, szybkość wykonania prac, łatwość wprowadzania zmian, zadowolenie z procesu rysowania oraz efektu końcowego.
Wymień spostrzeżenia z koleżanką/kolegą.
Wpisz w polu poniżej przynajmniej jeden wniosek dotyczący porównania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Q955Q8ZcuBU1
Źródło: ViliusL.
Polecenie 8
R19mh6u5ZR3op
Wyobraź sobie, że masz do dyspozycji tej samej długości: cienki drut, gruby sznurek, cienką nitkę. Których materiałów użyjesz do wykonania pracy pod tytułem „Deszcz”? Uzasadnij swój wybór.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R1CKPQZZD5U5L
We wcześniejszych ćwiczeniach używaliśmy różnych określeń linii ze względu na ich kształt np.: linia zgeometryzowana, linia przerywana, linia powyginana.
Nadawaliśmy również nazwy kresce ze względu na skojarzenie z nastrojem, jaki może wywołać: kreska wesoła czy smutna kreska.
Poniżej znajdują się ilustracje prac artystów wykonane techniką rysunkową – ołówkiem na papierze, w których ważną wartością plastyczną jest kreska.
Spróbuj znaleźć dla tych kresek ciekawe i pasujące nazwy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Qiha5xJxIGH
Weronika Tadaj‑Królikiewicz "Pęknięcie"
Źródło: dostępny w internecie: https://weronikatadaj-k.pl/rysunek/ [dostęp 10.05.2024], licencja: CC BY 3.0.

Linie w szczelinie proponuję nazwać liniami:

R1TPFaxuU3cRM
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R1OMTSWHjd0Ml
Weronika Tadaj‑Królikiewicz "Wejście II'
Źródło: dostępny w internecie: https://weronikatadaj-k.pl/rysunek/ [dostęp 10.05.2024], licencja: CC BY 3.0.

Linie pomiędzy bryłami proponuję nazwać liniami:

R16SRJZid2dqi
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R124a6PWR57do
Katarzyna Łyszkowska „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – trawy”
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

Linie przedstawiające trawy proponuję nazwać liniami:

RGfgAZLTszDVy
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R17ywbGZtxvFL
Katarzyna Łyszkowska „Droga jako alegoryczny obraz człowieka – asfalt”
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

Linie przedstawiające pęknięcia w asfalcie proponuję nazwać liniami:

RW1rapAE88rnz
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Ćwiczenie 3
R1bMcoVqFCtHc
Wśród prac rysunkowych wskaż dwie, które w różny sposób przedstawiają podobny motyw, które mogą należeć do jednego cyklu.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RUvqpzYm5Gy09
Dopasuj rodzaje linii, którymi można narysować liście, a którymi - pnie i konary drzew:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1C6T1CX9GF76
Odpowiedz, które zdania są prawdziwe. Zdania do wyboru: 1. Początkiem malarstwa jest rzeźba, 2. Kontur będący obrysem postaci jest rysunkiem, 3. Rysunek jest podstawową aktywnością plastyczną człowieka, 4. Każda myśl plastyczna powinna być przedstawiona w glinie, 5. Rysunek daje początek wszystkim dyscyplinom plastycznym.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1QA9H7XGAMQD
Wybierz zdania prawdziwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
Polecenie 10
RUU8CSKVT9BQX
Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć zupełnie inne podejście do sztuki, w którym autor dzieła także wykorzystuje linie dla osiągnięcia efektu artystycznego.
Tym razem linie tworzone są przez źdźbła rosnącej trawy.
Inspirując się pracą artysty, zasadź ziarna trawy w dowolnym, celowo wybranym, niekoniecznie typowym naczyniu (np. w szufladzie, w kaloszu, w pękniętej piłce).
Poszczególne fazy wzrostu trawy dokumentuj zdjęciami, zwracając szczególną uwagę na pokazanie linii.
Fotografiom nadaj tytuły i wpisz w polu poniżej.
R1QhvMCH2WZsB1
Źródło: Instalacja przestrzenna o charakterze czasowym „W poszukiwaniu horyzontu – oczekiwanie", autorstwa Witolda Pochylskiego, domena publiczna.
Polecenie 10
R1FYDngIOQETE
Jaki rysunek można wykonać, układając źdźbła trawy?
Wypisz swoje pomysły w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Punkt... dotknięcie powierzchni

Zobacz, jak jedna z artystek XXI wieku odnosi się do zagadnienia punktu. Poniżej umieszczono rysunki przedstawiające punkty sporządzone przez artystkę ręcznie oraz grafiki wektorowe z analogicznymi punktami wykonanymi komputerowo.

R18LTgolNllB0
Aleksandra Sojak‑Borodo "Punkty", technika własna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RYm19uFfCLzvL
Punkty wykonane komputerowo
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Powiększenie tych małych śladów pozwala nie tylko na porównanie pracy człowieka i pracy maszyny, ale również skłania do głębszej refleksji nad znaczeniem współczesnych technologii.

RWGlodlavAubf1
Wystawa "Punkty"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Mały, wykonany ludzką ręką punkt oglądany w powiększeniu staje się mniej wyrazisty, ale można zobaczyć jego kształt i indywidualne cechy. Te cechy wynikają z siły nacisku, koncepcji, koncentracji, czy zmęczenia artysty po dłuższym rysowaniu. Zupełnie inaczej wygląda punkt zaprojektowany w komputerze za pomocą grafiki wektorowej. Jest on perfekcyjnie okrągły i jednolity, bez względu na skalę powiększenia i ilość powtórzeń.

Obecność dzieci oglądających wystawę punktów umożliwia zwrócenie uwagi na wielkość rozmiarów punktów i porównanie ich do wzrostu dzieci.
Widać również emocje towarzyszące oglądaniu pozornie zwykłych obiektów.
Jak sądzisz, czy jednakowe punkty wykonane komputerowo mogłyby wzbudzić takie zainteresowanie?

R73GWeevgUQ4i
Dzieci na wystawie "Punkty"
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Ćwiczenie 5
RN40wvDAYFPDq
Wybierz ze zdań te, które odnoszą się do rysunku. Masz do wyboru następujące: 1. Służy oddaniu perspektywy barwnej. 2. Rysunek to kompozycja linii. 3. Techniki rysunkowe biorą często nazwy od narzędzi, którymi są wykonywane, np. ołówek, węgiel. 4. Rysunek służy przede wszystkim oddaniu płaskiej plamy barwnej.
Źródło: licencja: CC BY 3.0. online-skills.
Ćwiczenie 5
Rn70wSuTUyxdN
Jakiego materiału i narzędzi użyjesz, żeby narysować mały punkt, a jakiego, aby narysować wielki punkt? Wybierz z dostępnych i dopasuj.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Już wiesz:

  • że rysunek jest jedną z dziedzin sztuk plastycznych;

  • jak wyjaśnić pojęcia: rysunek, kontur, linia, kreska;

  • że środkami wyrazu plastycznego w rysunku są: kreska, kontur, walor, światłocień;

  • że rodzaj kreski oraz sposób użycia pozostałych środków wyrazu plastycznego  wskazuje na cechy stylu artysty;

  • że sztuka interaktywna może być powiązana z rysunkiem.

wróć do spisu treści

link6

Potrafisz:

  • odnaleźć linie w najbliższym otoczeniu, nazwać je i scharakteryzować;

  • opisać rysunek na wybranym przykładzie;

  • rozpoznawać rysunki mistrzów po charakterystycznych cechach stylu artysty;

  • za pomocą narzędzi programu graficznego, stworzyć własną rysunek abstrakcyjny za pomocą różnorodnych kresek;

  • dostrzec linie w naturze;

  • zauważyć, że w naturze linia może być złudzeniem optycznym powstałym między dwoma płaszczyznami o różnych kolorach;

  • wykonać samodzielną pracę plastyczną z użyciem nowych mediów (np. filmu, fotografii), którego przewodnim motywem będzie linia.

wróć do spisu treści

link7

Słownik

kontur
kontur

najczęściej jest to linia określająca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur może być gruby i wyrazisty, zróżnicowany, rysowany delikatną kreską, zanikający. Kontur w przyrodzie nie występuje

kreska
kreska

ślad, jaki na płaszczyźnie pozostawia narzędzie rysunkowe, którym posługuje się artysta; kreska nie tylko zależy od rodzaju narzędzia, ale również od rysownika, każdy artysta ma swój styl rysowania, można poznać jego kreskę

lawowanie
lawowanie

technika polegająca na posługiwaniu się rozmytą plamą barwną; służy także do podkolorowania rysunku konturowego, tworzenia światłocienia

linia
linia

jeden z podstawowych środków wyrazu artystycznego w rysunku; element formy plastycznej, powstający na styku form, plam barwnych i światłocieniowych; sama linia może być również formą, jak np. gałęzie drzew, dekoracyjne, kute ze stali ogrodzenia, napisy na szyldach

narzędzia rysunkowe
narzędzia rysunkowe

podstawowymi narzędziami, a zarazem technikami rysunkowymi są ołówek, węgiel, sepia i sangwina, oraz kredki, piórko, patyk i tusze, pędzle i farby (tzw. suchy pędzel), gumka, kreda; narzędziem rysunkowym może być wszystko, co pozostawia ślad na powierzchni

piktogram
piktogram

to zastąpienie słowa elementem graficznym, np.: znaki drogowe

rysunek
rysunek

kompozycja, najczęściej na płaszczyźnie, utworzona poprzez umieszczenie na powierzchni różnorodnych linii, kresek albo też  walorowe przejścia - przy użyciu odpowiednich narzędzi; rysunek jest jedną z dziedzin sztuk plastycznych

sangwina
sangwina

miękka, czerwono‑brązowa kredka używana do rysowania, może mieć również formę akwareli, tuszu; rysunek wykonany sangwiną i technika plastyczna ją wykorzystująca również noszą tę nazwę

środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego

to środki plastyczne, którymi  posługuje się artysta, tworząc swoją pracę, należą do nich: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, światłocień, plama, faktura, ekspresja

znaki ikoniczne
znaki ikoniczne

to konwencjonalne znaki umieszczane w narracji komiksowej i pozwalające w umowny sposób, w graficznej formie przekazać czytelnikowi dodatkowe informacje m.in. na temat stanów psychicznych postaci; na przykład gniew symbolizują błyskawice, a zamroczenie – gwiazdki unoszące się wokół głowy itd.

wróć do spisu treści

link2

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów