Zdjęcie przedstawia fragment wystawy. Wystawa została urządzona w dużym jasnym pomieszczeniu, gdzie każdy z obrazów ma własne oświetlenie umieszczone pod płótnem. Na zdjęciu znajduje się sześć prac autora. Trzy z nich przedstawiają kolorowe okręgi, a trzy kolorowe plamy.
Wojciech Fangor, „Znaki Czasu”, wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, 2022 r.
Źródło: eska.pl fot. Michał Kaproń, dostępny w internecie: https://www.eska.pl/torun/wojciech-fangor-w-torunskim-csw-sztuka-ktora-wprowadza-w-stany-mistyczne-aa-3UFb-1pzR-iwGj.html, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 1
RHMC5T7A9NXNZ
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Miejsce dla dzieła sztuki jest czymś więcej niż scenografią czy tłem. Może służyć do przechowywania i udostępniania, ale także być przez nie przekształcanym, inspirować do odbioru danego dzieła. Muzea i galerie są najbardziej powszechnymi miejscami spotkań ze sztuką. Poznaj kilka najsławniejszych muzeów i galerii oraz dzieła, które się w nich znajdują.
Dzieła w przestrzeni muzeów
Luwr, Paryż
RR51VINHeohz4
Zdjęcie wykonane w Paryżu w pochmurny dzień przedstawia przezroczystą budowlę w kształcie piramidy. Po lewej i prawej stronie piramidy stoją beżowe budynki z wieloma oknami z szarym dachem. W oddali za piramidą stoi Łuk Triumfalny.
Widok na Luwr, 2016 (data wykonania fotografii), Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Darafsh
Źródło: Darafsh, Widok na Luwr, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Mus%C3%A9e_du_Louvre_Darafsh_(1099).jpg [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Rr6T2zB2N9f7F
Na zdjęciu zaprezentowany został posąg w piaskowych kolorach kobiety ze skrzydłami, której luźne szaty lekko ją oplatają i wyraźnie zarysowują jej wdzięczne kształty, jednak rzeźba nie posiada ani głowy, ani rąk.
Nike z Samotraki, ok. 190 r. p.n.e., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna, fotograf: Marie‑Lan Nguyen
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Nike z Samotraki, rzeźba, marmur, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Nike_of_Samothrake_Louvre_Ma2369_n2.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
RUIwpiGm9YnS0
Obraz przedstawia malowidło Leonarda da Vinci[czyt. leonarda da winczi]. Jest to wizerunek Mony Lisy, młodej kobiety ubranej w suknię z epoki, której twarz zdobi tajemniczy delikatny uśmiech, włosy ma brązowe, ręce splecione w pasie i jest w pozycji siedzącej. W tle widać jezioro oraz drzewa.
Leonardo da Vinci, „Mona Lisa”, pomiędzy 1503 a 1506 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Leonardo da Vinci, „Mona Lisa”, Olej na płótnie, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
R2MkT563Lb8cB
Obraz przedstawia kobietę odzianą w żółtą sukienkę, która zsunęła się z jej piersi, a w lewej dłoni trzyma bagnet, natomiast prawą ręką trzyma nad sobą powiewającą flagę Francji. Pod nogami kobiety znajdują się zwłoki osób, tragicznie umarłych na wojnie, jedna z żyjących osób słania się pod jej nogami i spogląda z nadzieją w jej oczy. Obok kobiety stoi młody chłopak, a z drugiej strony są inni walczący.
Eugène Delacroix, „Wolność wiodąca lud na barykady”, 1830 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Eugene Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady, Olej na płótnie, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_Le_28_Juillet._La_Libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
Muzea Watykańskie, Rzym (Watykan)
RgI0dafi28BJH
Zdjęcie zostało wykonane z lotu ptaka i przedstawia państwo Watykan oraz kompleks budynków zbudowanych w stylu renesansowym, należących do Muzeów Watykańskich. Budynki muzeów zostały wykonane z pomarańczowej cegły, dachy pokryte zostały dachówkami w kolorach: brązowym, i szarym. Obok budynków muzeów (z lewej strony) znajduje się park oraz rosnące drzewa.
Widok na kompleks budynków Muzeów Watykańskich - widok z placu świętego Piotra, 2005 r. (data wykonania fotografii), Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 2.5, fotograf: F. Bucher
Źródło: F. Bucher F., Widok na kompleks budynków Muzeów Watykańskich - widok z placu świętego Piotra, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rome_Vatican_Museums.jpg [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY 2.5.
RwrQ2abki2nHE
Na zdjęciu zaprezentowana została rzeźba w białym kolorze, która przedstawia scenę, w której biorą udział mężczyźni. Mężczyzna w centralnej części rzeźby jest rosły, nagi i umięśniony ma kręcone włosy oraz brodę. Postać jest w pozycji półsiedzącej, a jego nogi, plecy oraz lewą rękę oplata ogromny wąż. Prawą rękę ma ugiętą i skierowaną ku górze, jednak dłoń posągu została odłamana. Na lewo od mężczyzny znajduje się postać nagiego chłopca o kręconych włosach, którego lewa ręka jest opleciona przez węża natomiast prawa ręka w całości została odłamana. Po prawej stronie znajduje się rzeźba kolejnego nagiego młodzieńca, on również posiada kręcone włosy. Z jego prawego ramienia zwisa szata, natomiast prawą rękę ma zgiętą i uniesioną ku górze, jednakże jego dłoń jest odłamana. Lewa noga jest ugięta i oplata ją część węża, tak samo jak jego prawą rękę.
Agesander z Rodos, Polydorus z Rodos, Atanodoros z Rodos, „Grupa Laokoona”, ok. 200 r. p.n.e., Muzea Watykańskie, Rzym (Watykan), Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Jean‑Christophe Benoist
Źródło: Agesander z Rodos, Atanadoros z Rodos, Polydoros z Rodos, Grupa Laokoona, rzeźba, marmur, Muzea Watykańskie, Rzym, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Vatican-Le_Laocoon.jpg [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
R1a4lzTIWOtyE
Malowidło przedstawia na tle błękitnego nieba kilkadziesiąt osób - kobiet i mężczyzn. Część z nich znajduje się na zielonej polanie, jednak większość unosi się w powietrzu bądź siedzi czy też stoi na chmurach. Pokaźna część jest naga, nieliczni przepasani są skąpymi szatami. W centrum obrazu znajduje się na niewielkiej chmurze mężczyzna, zza którego pleców bije światło. Najwyżej położone są postaci, które między innymi dźwigają wielki drewniany krzyż.
Michał Anioł Buonarroti, „Sąd ostateczny”, 1536 – 1541 r., Kaplica Sykstyńska, Pałac Apostolski, Rzym (Watykan), Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Michał Anioł Buonarroti, Sąd ostateczny, fresk, Kaplica Sykstyńska, Watykan, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Last_Judgement_(Michelangelo).jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
R1TfiU1YjU2FR
Obraz przedstawia trzech mężczyzn oraz trzy kobiety. Dwóch mężczyzn w pochyłej pozycji trzyma trzeciego mężczyznę, który jest martwy, jego biodra przepasane są jedynie białym materiałem. Kobiety stojące za mężczyznami mają skierowane twarze w stronę ziemi i są pogrążone w smutku. Jedna z nich patrzy w górę, a ręce skierowane ma ku niebu.
Caravaggio, „Złożenie do grobu”, 1602 – 1604 r., Muzea Watykańskie, Rzym (Watykan), Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Caravaggio, Złożenie do grobu, Olej na płótnie, Muzea Watykańskie, Rzym, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Michelangelo_Caravaggio_052.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
National Gallery [czytaj: naszional galery] (Narodowa Galeria), Londyn
R16hsbjKQ4ONd
Zdjęcie ukazuje fragment wielkiej budowli. Budynek jest w białym kolorze, jego część stanowi portyk stworzony z ośmiu filarów ogromnych rozmiarów, na których umieszczono tympanon. Na samej górze, z dalszej części wystaje kopuła. U podnóża obiektu przechadzają się liczni turyści, część z nich siedzi na schodach przed budynkiem.
Widok na gmach Galerii Narodowej, 2014 r. (rok wykonania fotografii) Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Diego Delso
Źródło: Diego Delso, Widok na gmach Galerii Narodowej, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galer%C3%ADa_Nacional,_Londres,_Inglaterra,_2014-08-07,_DD_035.JPG [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
RdtyWZUYH1CQa
Obraz przedstawia ceremonię składania przysięgi małżeńskiej. Giovanni di Nicolao Arnolfini i jego żona Giovanna Cenani stoją we wnętrzu mieszkania oświetlanego światłem wpadającym przez okno z lewej strony. Kobieta wysoko unosi bogato fałdowaną zieloną suknię przepasaną pod piersiami brązowym paskiem. Na głowie ma białą chustę wykończoną koronką. Ma lekko pochyloną głową zwróconą w kierunku centrum obrazu. Patrzy w kierunku mężczyzny znajdującego się po lewej stronie. Ubrany jest on w ciemną pelerynę wykończoną brązowym futrem. Na głowie ma duży czarny kapelusz. Twarz ma zwróconą na wprost, a oczy lekko spuszczone. Ma poważny wyraz twarzy. Unosi prawą dłoń. Po prawej znajduje się łoże pod baldachimem, a na ścianie z tyłu charakterystyczne okrągłe i wypukłe lustro, w którym można dostrzec także świadków zaślubin (w tym samego artystę). Niektórzy badacze twierdzą, iż obraz nie miał uwiecznić ceremonii zaślubin. Gest Arnolfiniego tłumaczą jako pozdrowienie osób, które pojawiają się w progu drzwi i które zobaczyć można w odbiciu w lustrze. Wypukłe zwierciadło jest środkiem artystycznym, dzięki któremu przestrzeń obrazu została rozciągnięta. Lustro ukazuje nie tylko widok z innej perspektywy, ale także jest nośnikiem dodatkowych informacji – dzięki niemu dowiadujemy się o dwóch innych osobach uczestniczących w scenie. Przedmioty wyobrażone na obrazie mają znaczenie symboliczne. Są to: owoce leżące z lewej strony pod oknem, pies znajdujący się między małżonkami, pantofle ułożone na dole obrazu po lewej stronie, zapalona świeca w wiszącym nad postaciami kandelabrze, wiszący z lewej strony lustra różaniec i znajdująca się z prawej strony miotełka, wiszące między małżonkami na ścianie zwierciadło, nad którym jest napis - sygnatura malarza, pod nim znajduje się ława przykryta czerwonym suknem, czerwone łoże umiejscowione jest po prawej stronie obrazu. Z lewej strony widoczne jest okno, przez które do wnętrza wpada światło. Ściany pomieszczenia są jasne.
Jan van Eyck, „Portret małżonków Arnolfinich”, 1434 r., Galeria Narodowa, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Jan van Eyck, Portret małżonków Arnolfinich, olej na desce, Galeria Narodowa, Londyn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Van_Eyck_-_Arnolfini_Portrait.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
R1dvc103X2pSm
Obraz przedstawia klęczącą, młodą kobietę o bladej cerze i brązowych włosach w niebieskich szatach, a nad jej głową widnieje aureola. Tuż przed nią są dwaj nadzy chłopcy, również mają nad głowami aureole, po prawej zaś stronie jest klęczący anioł w błękitnej szacie. W tle widać formacje skalne oraz rzekę.
Leonardo da Vinci, „Madonna w grocie”, 1503 – 1506 r., Galeria Narodowa, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Leonardo da Vinci, Madonna w grocie, olej na desce, Galeria Narodowa, Londyn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_-_Virgin_of_the_Rocks_(National_Gallery_London).png [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
RurdZxQLVoCqP
Obraz przedstawia w jasnych kolorach bukiet żółtych kwiatów słonecznika, włożonych do flakonu o kolorach beżowo‑żółtym. Wazon postawiony jest na żółtym stole na tle ściany w piaskowym kolorze.
Vincent van Gogh, „Waza z czternastoma słonecznikami”, 1888 r., Galeria Narodowa, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Vincent van Gogh, Waza z czternastoma słonecznikami, Olej na płótnie, Galeria Narodowa, Londyn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_Willem_van_Gogh_127.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
National Art Gallery [czytaj: naszional art galery] (Narodowa Galeria Sztuki), Waszyngton
R1NiBXHLayX88
Zdjęcie przedstawia na tle błękitnego nieba monumentalny budynek. Najbardziej wysunięta do przodu część to portyk z ośmioma wielkimi kolumnami w białym kolorze, na których umieszczono tympanon. Do portyku prowadzą potężne schody. Z lewej strony widać, jak turyści się przechadzają i podziwiają widoki. Przy obiekcie rosną bujne drzewa.
Gmach Narodowej Galerii Sztuki, 2016 r. (rok wykonania fotografii), Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Joaquim Alves Gaspar
Źródło: Joaquim Alves Gaspar, Gmach Narodowej Galerii Sztuki, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Alvesgaspar [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
R17rrBxYDiml7
Obraz przedstawia młodą jasnowłosą kobietę, której włosy związane są z tyłu w warkocz, odziana jest w suknię w barwach czerwieni oraz błękitu. Postać jest w pozycji siedzącej i trzyma w swej lewej ręce nagiego, małego blond chłopca. W tle ukazane zostało błękitne niebo oraz wolnostojący budynek do którego prowadzi dróżka, przy której rosną drzewa.
Rafael Santi, „Madonna z dzieciątkiem”, ok. 1505 r., Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Rafael Santi, Madonna z dzieciątkiem, olej na desce, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raffaello_Madonna_Cowper.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
R1NIoyjQTx5WU
Obraz przedstawia mężczyznę w starszym wieku o siwych bujnych włosach, które częściowo przykrywa ciemnobrązowa czapka. Jego cały strój jest w ciemnych kolorach. Na twarzy mężczyzny malują się liczne zmarszczki. Ma siwą, niewielką brodę i wąsy.
Rembrandt van Rijn, „Autoportret”, 1659 r., Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Autoportret, Olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Rembrandt_van_Rijn_-_Self-Portrait_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
R143bt5bwXd0f
Obraz przedstawia scenę, która rozgrywa się na kwiecistej polanie w środku lata. Niebo jest błękitne i częściowo pokrywają je chmury. W centrum obrazu stoi kobieta w długiej jasnej sukni, którą owiewa letni wiatr. W dłoniach trzyma parasolkę, która ma chronić ją od promieni słonecznych. Nieco dalej znajduje się mały chłopiec w jasnym ubraniu i słomkowym kapeluszu.
Claude Monet, „Kobieta z parasolką”, 1875 r., Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Claude Monet, Kobieta z parasolką, Olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_-_Woman_with_a_Parasol_-_Madame_Monet_and_Her_Son_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
Wiele muzeów i galerii ma na swoich stronach interaktywne zwiedzanie. Spróbuj odszukać je w Internecie i sprawdź, czy takie zwiedzanie Ci się podoba.
Niektóre miejsca spotkań ze sztuką proponują multimedialne doznania, łączące sztukę z innymi dziedzinami – filmem, muzyką oraz działaniami takimi, jak np.: performanceperformance [czytaj: performens]. Pomagają one doświadczać sztukę, zaangażować, poczuć wyjątkowość dzieła czy jego twórcy. Szczególną rolę pełnią miejsca prezentacji sztuki współczesnej, która często eksperymentuje z nowatorskimi formami wypowiedzi, np. wspomnianym działaniem typu performance [czytaj: performens], instalacjąinstalacja artystycznainstalacją lub video artemvideo artvideo artem.
W galerii zdjęć poniżej prezentujemy sławne współczesne galerie w Paryżu, Londynie i Warszawie oraz przykładowe wystawy sztuki, które miały tam miejsce.
performance
działanie artystyczne, przybierające formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością, która jest bezpośrednim, lecz biernym obserwatorem, a nie uczestnikiem akcji
R1PacoCVo9xfG
Zdjęcie przedstawia wysoką, metalową konstrukcję, której wierzchnia część przypomina rusztowanie, przez które prowadzi tunel w którym są schody. Przed obiektem znajduje się wielu turystów, większość z nich siedzi na ziemi i prowadzi rozmowy.
Widok na gmach Centrum Pompidou, 2018 r., Paryż, Francja, itinari.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Sladjana Perkovic
Źródło: Sladjana Perkovic, Widok na gmach Centrum Pompidou, fotografia, dostępny w internecie: https://www.itinari.com/pl/museums-in-paris-georges-pompidou-centre-kwq2 [dostęp 6.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RBkhqhjGx2wYd
Zdjęcie przedstawia wnętrze białego pokoju, w którym znajduje się pięć drewnianych krzeseł, a przed nimi ustawione zostały niewielkie telewizory.
Garry Hill, „Zakłócenia (wśród słoików)” („Disturbance (Among the Jars)”), 1998 r., Centrum Pompidou, Paryż, Francja, mca.com.au, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Garry Hill, „Zakłócenia (wśród słoików)” („Disturbance (Among the Jars)”), Instalacja artystyczna, Centrum Pompidou, Paryż, dostępny w internecie: https://www.mca.com.au/artists-works/exhibitions/centre-pompidou-video-art-1965-2005/ [dostęp 6.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Widok na gmach Centrum Pompidou, 2018 r., Paryż, Francja, itinari.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Sladjana Perkovic
Widok na gmach Centrum Pompidou, 2018 r., Paryż, Francja, itinari.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Sladjana Perkovic
Garry Hill, „Zakłócenia (wśród słoików)” („Disturbance (Among the Jars)”), 1998 r., Centrum Pompidou, Paryż, Francja, mca.com.au, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Garry Hill, „Zakłócenia (wśród słoików)” („Disturbance (Among the Jars)”), 1998 r., Centrum Pompidou, Paryż, Francja, mca.com.au, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
R1XLryswnZRHg
Zdjęcie przedstawia stary, przybrudzony budynek dużych rozmiarów pośrodku którego znajduje się wielki monolit. Przed obiektem dostrzec można rzekę, której tafla wody jest lekko pomarszczona.
Budynek Tate Modern widziany od strony Tamizy, 1985 r. (rok wykonania fotografii), Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Cjc13
Źródło: Cjc13, Budynek Tate Modern widziany od strony Tamizy, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bankside_Power_Station.jpg [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
RFWS72URH6WJj
Na zdjęciu przedstawiony został krótki tunel o nieregularnych, ostrych kształtach wykonany w srebrnym kolorze, w którym widać swoje odbicie, przez który prowadzi metalowy pomost. W środku tunelu jest postać.
Olafura Eliasson, „Twój widok spiralny”, 2019 r., Galeria Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, ft.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Anders Sune Berg
Źródło: Anders Sune Berg, Olafura Eliasson, Twój widok spiralny, instalacja, lustro ze stali nierdzewnej, stal, Galeria Tate Modern, Londyn, dostępny w internecie: https://www.ft.com/content/cbe9c3da-a255-11e9-a282-2df48f366f7d [dostęp 6.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Budynek Tate Modern widziany od strony Tamizy, 1985 r. (rok wykonania fotografii), Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Cjc13
Budynek Tate Modern widziany od strony Tamizy, 1985 r. (rok wykonania fotografii), Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Cjc13
Olafura Eliasson, „Twój widok spiralny”, 2019 r., Galeria Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, ft.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Anders Sune Berg
Olafura Eliasson, „Twój widok spiralny”, 2019 r., Galeria Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, ft.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Anders Sune Berg
RAQLY0ZRdKdQ4
Na zdjęciu biały potężny budynek o bogatych ornamentach. Wysuniętą do przodu część wspierają dwie wielkie kolumny, na których spoczywa tympanon. Przy wejściu do obiektu zarówno po lewej, jak i prawej stronie znajdują się zdobne lampy. Przed gmachem rośnie zadbana trawa.
Widok na budynek Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, 2015 r. (rok wykonania fotografii), Warszawa, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Robert Drózd
Źródło: Robert Drózd, Widok na budynek Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zach%C4%99ta_-_budynek_z_oddalenia.jpg [dostęp 7.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ReuPrlKTZLY
Na zdjęciu wnętrze galerii z widoczną ekspozycją. Jednym z elementów wystawy są podwieszone lampy na które zostały zarzucone materiały sięgające aż do samej ziemi w kolorach żółtym, pomarańczowym oraz różowym. Innym elementem jest wieszak, na którym zawieszone zostały barwne odzienia wierzchnie.
Karolina Balcer, „MPZ” - widok wystawy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, zacheta.art.pl, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Ania Zagrodzka
Źródło: Karolina Balcer, Ania Zagrodzka, „MPZ” - widok wystawy, instalacja, obrazy i obiekty z elementami tekstowymi, video art, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, dostępny w internecie: https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/karolina-balcer-happy-family?galeria=13 [dostęp 7.10.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Widok na budynek Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, 2015 r. (rok wykonania fotografii), Warszawa, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Robert Drózd
Widok na budynek Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, 2015 r. (rok wykonania fotografii), Warszawa, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Robert Drózd
Karolina Balcer, „MPZ” - widok wystawy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, zacheta.art.pl, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Ania Zagrodzka
Karolina Balcer, „MPZ” - widok wystawy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, zacheta.art.pl, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Ania Zagrodzka
W poniższej animacji dowiesz się między innymi: 1. Jak zorganizować wernisaż, czyli uroczyste otwarcie wystawy sztuki? 2. Jak zorganizować wystawę różnych dziedzin sztuki, w szczególności malarską oraz fotograficzną? O czym należy pamiętać? 3. Co jeszcze warto wiedzieć o organizacji wydarzeń artystycznych?
Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz więcej czasu na przeczytanie tekstu na ekranie, możesz wcisnąć pauzę i zatrzymać animację.
Rysunki, akwarele, grafiki oraz fotografie wymagają specjalnej oprawy. Taką oprawą oprócz ramek i antyramantyramaantyram jest passe‑partout. [czytaj: paspartu]. Obejrzyj poniższy film, a dowiesz się więcej, czym jest i jak je wykonać.
link5
Jak wykonać passe‑partout? - film
R1FXVSTJ81ETL
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Jak wykonać passe‑partout?
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Jak wykonać passe‑partout?
Jak wykonać passe‑partout? - film
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RK9T1brNUskAT
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R1bczsRAuxc9a
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
RNE7T7C7SXBLC
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rysunek, grafika, akwarela lub fotografia oprawione w passe‑partout [czytaj: paspartu] wyglądają zdecydowanie lepiej. Możesz teraz oprawić swoją pracę plastyczną lub ulubione zdjęcie.
(z gr. anti – przeciw, odwrotny) rodzaj oprawy dzieła plastycznego (rysunku, grafiki, akwareli, fotografii) bez ramy, składający się z cienkiej, twardej ścianki i szkła lub pleksy połączonych klamerkami, pomiędzy które umieszcza się prace; nazwa odnosi się do wyglądu, przypominającego pozostałość po usunięciu ramy
ekspozycja
ekspozycja
inaczej: wystawa, prezentowany zbiór przedmiotów w muzeum lub galerii.
galeria sztuki
galeria sztuki
kolekcja dzieł sztuki istniejąca jako samodzielna instytucja lub stanowiąca dział w muzeum.
instalacja artystyczna
instalacja artystyczna
wieloelementowa realizacja artystyczna skomponowana w zastanej, konkretnej przestrzeni (np. miejscu, obiekcie), będąca częścią, elementem tej przestrzeni
muzeum
muzeum
instytucja, której zadaniem jest naukowa analiza materialnych świadectw cywilizacji człowieka i jego otoczenia, ich pozyskiwanie, przechowywanie, konserwowanie oraz udostępnianie celem badań, nauczania i rozrywki
passe‑partout
passe‑partout
oprawa ryciny, fotografii itp. w postaci kartonu lub tektury z wycięciem w środku
wystawiennictwo
wystawiennictwo
sztuka organizowania, aranżacji wystaw.
Źródła
sjp.pl
encyklopedia.pwn.pl
Bibliografia
Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.
Kubalska – Sulkiewicz K., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Little S., Sztuka. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Elipsa, Poznań 2007.