Ilustracja interaktywna przedstawia dwie instalacje. Pierwsza to dzieło Jeffa Koonsa „Kolorowanka”. Ukazuje abstrakcyjną formę, której pofalowana, chromatyczna powierzchnia mieni się i odbija otoczenie, sprawiając złudzenie przezroczystości, a nawet pozory ruchu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Ta instalacja została wykonana z chromowanej stali nierdzewnej, więc jej powierzchnia przypomina lustro. Sprawia wrażenie przezroczystej, ponieważ odbija widok otaczających ją budynków. Za każdym razem instalacja stanowi nieco inną kompozycję – zależną od widzów, których wizerunki również odbijają się w wypolerowanej stali. Druga instalacja to praca Roberta Kuśmirowskiego „Tężnia sztuki”. Ukazuje konstrukcję zbudowaną z drewna iglastego, systemu różnych łączeń, drewnianych podpór oraz wielu przedmiotów i urządzeń powystawowych, poukładanych w schowkach. Wewnątrz znajduje się tunel, w który można wejść. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Do rzeźby widz może wejść i, jak twierdzi sam twórca, inhalować się sztuką. Konstrukcja o wymiarach 6 m wysokości i 22 m szerokości przypomina ciechocińską tężnię – po jej ścianach spływa prawdziwa solanka. Instalacja została wypełniona przedmiotami użytkowymi zbieranymi przez artystę przez 12, opatrzonymi spisem inwentarzowym wzorowanym na spisach muzealnych. Pod wpływem pogody, a także użytkowania tężni przez zwiedzających, kształt instalacji wciąż się zmienia.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwie instalacje. Pierwsza to dzieło Jeffa Koonsa „Kolorowanka”. Ukazuje abstrakcyjną formę, której pofalowana, chromatyczna powierzchnia mieni się i odbija otoczenie, sprawiając złudzenie przezroczystości, a nawet pozory ruchu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Ta instalacja została wykonana z chromowanej stali nierdzewnej, więc jej powierzchnia przypomina lustro. Sprawia wrażenie przezroczystej, ponieważ odbija widok otaczających ją budynków. Za każdym razem instalacja stanowi nieco inną kompozycję – zależną od widzów, których wizerunki również odbijają się w wypolerowanej stali. Druga instalacja to praca Roberta Kuśmirowskiego „Tężnia sztuki”. Ukazuje konstrukcję zbudowaną z drewna iglastego, systemu różnych łączeń, drewnianych podpór oraz wielu przedmiotów i urządzeń powystawowych, poukładanych w schowkach. Wewnątrz znajduje się tunel, w który można wejść. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Do rzeźby widz może wejść i, jak twierdzi sam twórca, inhalować się sztuką. Konstrukcja o wymiarach 6 m wysokości i 22 m szerokości przypomina ciechocińską tężnię – po jej ścianach spływa prawdziwa solanka. Instalacja została wypełniona przedmiotami użytkowymi zbieranymi przez artystę przez 12, opatrzonymi spisem inwentarzowym wzorowanym na spisach muzealnych. Pod wpływem pogody, a także użytkowania tężni przez zwiedzających, kształt instalacji wciąż się zmienia.
Instalacje, fot 1: Jeff Koons [czytaj: dżef kiyns] „Kolorowanka”, fot. 2: Robert Kuśmirowski „Tężnia sztuki”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RUCTL1VOFUEV2
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Wśród rzeźb antropomorficznych, przedstawiających postacie ludzkie, można wyróżnić rzeźby pełnofigurowerzeźba pełnoplastycznarzeźby pełnofigurowe, popiersiapopiersiepopiersia i rzeźby głowy oraz płaskorzeźbypłaskorzeźbapłaskorzeźby. Zapoznaj się z przykładami rzeźb zamieszczonymi poniżej.
REL83tS6ChTRV
Ilustracja przedstawia rzeźbę Igora Mitoraja „Eros spętany”. Ukazuje leżącą na płycie głowę z wykrojonymi oczami. Na twarzy mężczyzna ma założoną opaskę. Tłem jest krakowski rynek.
Igor Mitoraj „Eros spętany”, 1999 r., Rynek Starego Miasta w Krakowie, fot.: Iwona Grabska
Źródło: pl.wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ri9xR6841z7ui
Ilustracja przedstawia „Pomnik Narodowy Mount Rushmore”(czytaj: maunt raszmor), autorstwa Gutzon Borglum (czytaj: gatsena burglem). Ukazuje wykute w skałach gigantycznych rozmiarów popiersia czterech prezydentów USA, każde o 18 m wysokości. Od lewej są to: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt oraz Abraham Lincoln. Mimika postaci wskazuje na powagę.
Gutzon Borglum [czytaj: gatsen burglem], „Pomnik Narodowy Mount Rushmore”[czytaj: maunt raszmor], ok. 1927‑1941 r., zbocza góry w Południowej Dakocie, USA
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RRn0GQIuPXQ3M
Ilustracja przedstawia balansującą, wiszącą na linie rzeźbę Jerzego Jotki Kędziory, znajdującą się w Częstochowie. Dzieło przedstawia akrobatę wykonującego sztuczki. Stoi on na głowie na linie. Z obu rąk zwisa mu po parze kulek na sznurkach. Fotografia jest wykonana od dołu, lekko z boku -rzeźba wydaje się znajdować powyżej zabudowań. Dodatkowo w kadrze jest górna cześć tryskającej wody z fontann.
Jerzy Jotka Kędziora, Wisząca rzeźba, XXI w., Częstochowa, fot.: Paweł "pbm" Szubert
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JF9OC4FMEBU
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Pomnik Fryderyka Chopina”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Pomnik Fryderyka Chopina”.
Marcin Rożek, „Pomnik Fryderyka Chopina”, film
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RJ68P4HVQ3U6H
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R4UpEyotPJwF7
Zaznacz rzeźbę, która jest popiersiem.
Zaznacz rzeźbę, która jest popiersiem.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że takie przedstawienie jak popiersie przedstawia więcej niż głowę, ale mniej niż całą postać.
Ilustracja, na której jest przedstawiona rzeźba kobiety.
Ćwiczenie 1
RKJtiPAjFgRtX
Wymień typy rzeźb antropomorficznych.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Rzeźba antropomorficzna, to inaczej rzeźba przedstawiająca człowieka.
Wśród rzeźb antropomorficznych, czyli przedstawiających postacie ludzkie, można wyróżnić rzeźby postaci, popiersia i głowy.
Ćwiczenie 2
Rmotlk4zwHOc3
Mieszkańcy Krakowa często umawiają się na Rynku Głównym „przy głowie”. Przypomnij, jakie są typy rzeźb antropomorficznych i zaznacz rzeźbę przedstawiającą głowę.
Mieszkańcy Krakowa często umawiają się na Rynku Głównym „przy głowie”. Przypomnij, jakie są typy rzeźb antropomorficznych i zaznacz rzeźbę przedstawiającą głowę.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Rzeźba głowy nie zawiera torsu ani całej postaci.
Ilustracja, na której znajduje się rzeźba przedstawiająca leżącą głowę.
Ćwiczenie 2
R4kcmFh07COP2
Odpowiedz na pytanie: co jest cechą charakterystyczną rzeźby antropomorficznej? Swoją odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, jaka jest tematyka rzeźb antropomorficznych. Informacje znajdziesz w treści podrozdziału powyżej.
Tematem rzeźb antropomorficznych są ludzie w formie rzeźb postaci, popiersi, głów, zarówno w rzeźbie pełnoplastycznej, jak i reliefowej.
Rzeźby przedstawiające zwierzęta noszą nazwę rzeźb zoomorficznych.
R1T8XIvN1tuzA
Ilustracja przedstawia rzeźbę Małgorzaty Więcławska i Karola Furyka „Osiołek”. Ukazuje stojącego na chodniku osła ze sterczącymi uszami oraz założoną na pysku uzdą, dzięki czemu dowiadujemy się, że osioł służył jako zwierze pociągowe. W tle widoczne są budynki.
Małgorzata Więcławska i Karol Furyk, 2007 r., „Osiołek”, Toruń
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.5.
Płaskorzeźba zoomorficzna
RuIxCc9jiIxqE1
Ilustracja przedstawia płaskorzeźbę, na której wyrzeźbiony jest ślimak z profilu, wypełniający cały kadr. Zamiast czułek ma łyżkę i widelec. Całość jest otoczona ramką. Jest to płaskorzeźba wypukła w kamieniu.
Autor nieznany, płaskorzeźba zoomorficzna na ścianie budynku w Santorini, Grecja
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Pomnik psa Dżoka”.
Polecenie 4
R14MOKD6334H2
Zaznacz poprawną odpowiedź. Zaznacz poprawną odpowiedź. Z jakich elementów składa się rzeźba? Możliwe odpowiedzi: 1. dłonie, pies, 2. popiersie mężczyzny w podeszłym wieku, pies , 3. pies, krzyż (symbolizujący śmierć właściciela)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R7P4JEC84UL8P
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R1536FBTHFA48
Wskaż miasto, w którym znajduje się pomnik psa Dżoka. Możliwe odpowiedzi: 1. Poznań, 2. Warszawa, 3. Łódź, 4. Kraków
Przedstawienia roślin występują najczęściej w rzeźbie jako reliefyreliefreliefy czyli płaskorzeźby.płaskorzeźbapłaskorzeźby. Mają one zazwyczaj zastosowanie w architekturze i sztuce użytkowej. Zobacz zdobienia kamiennej głowicy kolumny.
R17ZmgOFelRix
Ilustracja przedstawia głowicę kolumny, zdobioną akantem. Całą kostkową głowicę dekorują zwinięte liście.
Zdobienie głowicy akantem, XII w., Metropolitan Museum of Art [czytaj: metropolitan miuzijem of‑art], Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R1MFUEDGT23KF
Przyporządkuj poszczególne rzeźby do odpowiednich kategorii. Przeciągnij tekst pod właściwą ilustrację.
Przyporządkuj poszczególne rzeźby do odpowiednich kategorii. Przeciągnij tekst pod właściwą ilustrację.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie, co znaczą określenia z podanych kategorii. Zajrzyj do treści podrozdziału „Tematyka rzeźb”.
Ilustracja z człowiekiem - rzeźba antropomorficzna; ilustracja z lwem - rzeźba zoomorficzna; pozostałe dwie ilustracje - rzeźba floralna.
Ćwiczenie 4
R18mIAcm3tI5b
Co to znaczy, że rzeźba jest zoomorficzna? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, czy początek słowa „zoomorficzny” może być wskazówką.
Abstrakcja - to odejście od dosłownego przedstawiania rzeczywistości, jak na przykład w kompozycji plenerowej na ilustracji poniżej. Usytuowanie w naturalnym krajobrazie ciężkiej, metalowej formy wprowadza kontrast kształtów i materiałów względem otoczenia.
RYjXc1kBsRqp0
Zdjęcie przedstawia rzeźbę współczesną wykonaną z polerowanego metalu. Usytuowana jest w poziomie, w miejscu publicznym wśród zieleni. Jego abstrakcyjna forma złożona jest z wielu złączonych ze sobą, obłych kształtów pokaźnych rozmiarów.
Ilustracja przedstawia rzeźbę Thomas Sayre [czytaj: tomasa sejra]. Ukazuje trzy, znajdujące się w znacznej odległości od siebie i postawione na ziemi obręcze o średnicy ok. 5m - są to odlewy ziemne (beton zbrojony tlenkiem żelaza odlany w formach wykopanych z ziemi). W tle znajduje się las. Niebo na fotografii jest pogodne. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją o tytule rzeźby.
Thomas Sayre [czytaj: tomas seje], "Wir", 1999 r., Muzeum Sztuki Karoliny Północnej w Raleigh [czytaj: rajlij], Karolina Północna, USA
Źródło: pexels.com, domena publiczna.
Istnieją rzeźby, które są kompozycjami przestrzennymi z form spotykanych w rzeczywistym świecie, ale przetworzonymi przez wyobraźnię artysty. Są też kompozycje przestrzenne z form niespotykanych w rzeczywistym świecie. W obu przypadkach jest to rzeźba abstrakcyjnarzeźba abstrakcyjnarzeźba abstrakcyjna. Twórcy rzeźb abstrakcyjnych wykorzystują przedmioty lub ich elementy do uzyskania mało oczywistych obrazów, do zabawy formą, do stworzenia brył lub form przestrzennych, które nie zawsze są jednoznacznie rozpoznawalne.
Forma przestrzenna - to rodzaj rzeźby abstrakcyjnejrzeźba abstrakcyjnarzeźby abstrakcyjnej, ale nie tylko. Może również przedstawiać znane nam kształty rzeczywiste, jednak zmienione, przeobrażone. Różni się od tradycyjnej rzeźby, powstałej przez odkuwanie, czy modelowanie, przede wszystkim tym, że jest montowana ze specjalnie przygotowanych elementów, które tworzą całość.
Czasami tytuł rzeźby lub kilka zdań wyjaśnienia mogą zmienić jej postrzeganie. Przyjrzyj się ilustracji znajdującej się powyżej i zapoznaj się z jej tytułem - czy uważasz, że znajomość tytułu wpłynęła na Twój odbiór dzieła?
Ważne!
To, że rzeźba jest abstrakcyjnarzeźba abstrakcyjnaabstrakcyjna nie znaczy, że niczego nie przedstawia. To znaczy, że przedstawia świat wyobraźni artysty. Wyobraźnia jest nieograniczona, a świat wyobrażony nie musi być światem, który jest nam dobrze znany i możemy go rozpoznać - nawet jeśli poszczególne jego elementy wydają nam się znajome. Abstrakcja może także nawiązywać do świata przyrody, na przykład do takiego, który jest widoczny dopiero pod mikroskopem.
RGp6xOQa3w4VJ1
Ilustracja przedstawiająca pomnik autorstwa Władysława Hasiora pt. „Organy"(„Pomnik dla poległych w walce o utrwalenie władzy ludowej na Podhalu”). Pomnik przedstawia konstrukcję przypominającą organy, umieszczoną na słupie. Składa się z dwóch części: pionowej i poziomej. Element poziomy to betonowa płyta wystająca poza szczyt wzgórza, na którym został umieszczony pomnik. Pionowe elementy są najeżone długimi, geometrycznymi, trójkątnymi "kolcami".
Władysław Hasior, „Organy"(„Pomnik dla poległych w walce o utrwalenie władzy ludowej na Podhalu”), 1966 r., okolice Czorsztyna
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Intrygujące formy przestrzenne tworzył Władysław Hasior, takie, jak na przykład na ilustracji obok „Organy”.
Pojęcie formy przestrzennejforma przestrzennaformy przestrzennej jest dość szerokie. Obejmuje nie tylko potężne konstrukcje usytuowane w otwartej przestrzeni, ale też kompozycje niewielkich rozmiarów, jak ta, przedstawiona na zdjęciu poniżej. Kompozycja jest asymetryczna, ażurowa i otwarta ze wszystkich stron na przestrzeń.
RexeTL0f2j3Lc
Ilustracja przedstawia rzeźbę Katarzyny Kobro „Kompozycja przestrzenna”. Dzieło składa się z płaskich, pokolorowanych blach, których pasy są połączone i tworzą zwartą kompozycję. Rzeźbiarka stosuje kolory podstawowe - czerwony, żółty i niebieski oraz neutralne - czarny, biały i szary.
Punkt 1: Polska rzeźbiarka Katarzyna Kobro (1898‑1951) była zainteresowana wzajemnym przenikaniem się rzeźby i przestrzeni. Zależało jej na tym, aby każdy punkt jej dzieła i otoczenia był tak samo ważny. Podejmując kolejne próby, chciała uzyskać dzieło czysto abstrakcyjne, czyli postrzegane jedynie jako kompozycja kształtów i barw bez odniesienia do rzeczywistych przedmiotów. Praca jest przykładem nowoczesnego stylu rzeźby i wywodzi się z nurtu konstruktywistycznego.
Ilustracja przedstawia rzeźbę Katarzyny Kobro „Kompozycja przestrzenna”. Dzieło składa się z płaskich, pokolorowanych blach, których pasy są połączone i tworzą zwartą kompozycję. Rzeźbiarka stosuje kolory podstawowe - czerwony, żółty i niebieski oraz neutralne - czarny, biały i szary.
Punkt 1: Polska rzeźbiarka Katarzyna Kobro (1898‑1951) była zainteresowana wzajemnym przenikaniem się rzeźby i przestrzeni. Zależało jej na tym, aby każdy punkt jej dzieła i otoczenia był tak samo ważny. Podejmując kolejne próby, chciała uzyskać dzieło czysto abstrakcyjne, czyli postrzegane jedynie jako kompozycja kształtów i barw bez odniesienia do rzeczywistych przedmiotów. Praca jest przykładem nowoczesnego stylu rzeźby i wywodzi się z nurtu konstruktywistycznego.
Katarzyna Kobro, „Kompozycja przestrzenna"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Na ilustracji poniżej znajduje się przykład formy przestrzennejforma przestrzennaformy przestrzennej, opartej na jednym z podstawowych kształtów: kwadracie. Zwróć uwagę, że ażurowa figura kwadratu, z której powstają sześciany, tej samej wielkości, jest powtarzana wielokrotnie. O kompozycji tak skonstruowanej rzeźby możemy powiedzieć, że jest rytmiczna i otwarta.
RSsedx2rKTy9y
Fotografia przedstawia rzeźbę „Białe sześciany” autorstwa Sol LeWitta. Praca ta, to modułowo połączone ze sobą białe ażurowe sześciany, które są ustawione blisko siebie. Rzeźba jest dużych rozmiarów. Stoi na ziemi, wzdłuż jezdni, obok budynków.
Sol LeWitt [czytaj: sol liyłet], „Białe sześciany”, 1991r., Frankfurt n/Menem, Niemcy
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.
Niektórzy artyści rzeźbiarze interesowali się również ruchem. Tak powstały na przykład „Mobile” określane też jako rzeźby kinetycznerzeźba kinetycznarzeźby kinetyczne. Zapoznaj się z jedną z nich na ilustracji poniżej.
RvuYBecOvRbOG
Ilustracja przedstawia fotografię rzeźby Alexandra Caldera „Drzewo”. Zdjęcie ukazuje jednobarwną konstrukcję metalową ustawioną w plenerze na ziemi w otoczeniu drzew. Górna część konstrukcji jest mobilna: zawieszone w powietrzu elementy składają się z malowanych blach o kształtach zbliżonych do trójkątów łączonych szkieletem z prętów i drutu. Dolna część konstrukcji składa się z kilku form o kształtach trójkątów: są zdecydowanie większych rozmiarów od trójkątów zawieszonych w górnej części. Całość konstrukcji jest nieco przechylona, ale stoi stabilnie na ziemi porośniętej trawą.
Alexander Calder [czytaj: alekzande kolde], Drzewo, 1966 r., Basel, Szwajcaria
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
abakan
typ monumentalnej tkaniny dekoracyjnej stworzony z sizalu (włókno z agawy) przez Magdalenę Abakanowicz.
Ciekawe formy z materiału tekstylnego i farbowanego sizalusizalsizalu tworzyła Magdalena Abakanowicz. Specjalizowała się w wielkoformatowych (dużych rozmiarów), przestrzennych tkaninach, nazwanych od jej nazwiska – abakanamiabakanabakanami. W wyniku twórczości artystki tkaninę zaczęto traktować jako formę rzeźbiarską, a nie wyłącznie jako element dekoracji wnętrz, czy materiał, z którego powstają ubrania.
R1TW6q6g5Nh2W
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Magdaleny Abakanowicz pt. „Zespół Czarnych Form Organicznych”. Ukazuje zawieszone czarne tkaniny oraz lezące na podłodze czarne, grube liny oraz zwały materiału uformowane w kokony. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Abakan to struktura przestrzenna, zbliżona do rzeźby, wykonana z tkaniny artystycznej. Nazwę utworzono od nazwiska artystki – Magdaleny Abakanowicz, która jako pierwsza zaczęła tworzyć takie kompozycje.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Magdaleny Abakanowicz pt. „Zespół Czarnych Form Organicznych”. Ukazuje zawieszone czarne tkaniny oraz lezące na podłodze czarne, grube liny oraz zwały materiału uformowane w kokony. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Abakan to struktura przestrzenna, zbliżona do rzeźby, wykonana z tkaniny artystycznej. Nazwę utworzono od nazwiska artystki – Magdaleny Abakanowicz, która jako pierwsza zaczęła tworzyć takie kompozycje.
Magdalena Abakanowicz, „Zespół Czarnych Form Organicznych”, 1974 r., Łódź
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
R1JvyrAHB1zl4
Zaznacz poprawną odpowiedź, odpowiadając na pytanie: Jaki materiał Magdalena Abakanowicz wykorzystała do wykonania swoich Abakanów?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przyjrzyj się uważnie ilustracji znajdującej się nad ćwiczeniem i zwróć uwagę na strukturę materiału.
farbowany sizal
Ćwiczenie 5
R11OFJ918J3QA
Zaznacz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: Magdalena Abakanowicz tworząc abakany stosowała następujący materiał:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przeczytaj tekst znajdujący się nad ćwiczeniem, dotyczący tworzenia abakanów przez Magdalenę Abakanowicz.
że rzeźby abstrakcyjnerzeźba abstrakcyjnarzeźby abstrakcyjne są kompozycjami składającymi się z brył, płaszczyzn i różnorodnych form i tworzyw;
że rzeźby przedstawiające postać ludzką mogą być rzeźbami pełnoplastycznymirzeźba pełnoplastycznarzeźbami pełnoplastycznymi, popiersiami,popiersiepopiersiami, rzeźbami głowy lub płaskorzeźbami.
typ tkaniny dekoracyjnej tworzony przez Magdalenę Abakanowicz; nazwę utworzono od nazwiska artystki;
forma przestrzenna
forma przestrzenna
rodzaj rzeźby abstrakcyjnej, która powstaje przez montowanie elementów specjalnie przygotowanych (z metalu, tworzyw sztucznych, itp) lub gotowych (różnych przedmiotów lub odpadów przemysłowych); formy przestrzenne są przeważnie ażurowe, wykonane w dużej skali, usytuowane w otwartej przestrzeni;
instalacja rzeźbiarska
instalacja rzeźbiarska
kompozycja artystyczna umiejscowiona w konkretnej przestrzeni (dopasowana do niej), składająca się z jednego lub wielu elementów, które są ze sobą ściśle powiązane (zachodzą pomiędzy nią konkretne interakcje), powstałe przy wykorzystaniu dowolnych materiałów, w tym także nowych mediów; może być stała lub czasowa;
mobile
mobile
lekka, ruchoma rzeźba abstrakcyjna skonstruowana z drucików, blaszek, kulek itp.
rzeźba kinetyczna
rzeźba kinetyczna
rzeźba w ruchu, której kluczową rolę odgrywa ukazanie ruchu i wyeksponowanie zmienności; związana jest z warunkami atmosferycznymi – porusza się np. pod wpływem wiatru, ruchów wody albo zmiany temperatury;
rzeźba abstrakcyjna
rzeźba abstrakcyjna
rzeźba nieprzedstawiająca świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwana od obrazowania rzeczywistości; dzieło abstrakcyjne jest samodzielną kompozycją w przestrzeni, zbudowaną z układów form lub odrębną bryłą;
rzeźba pełnoplastyczna
rzeźba pełnoplastyczna
inaczej rzeźba pełna - wolnostojąca, przeznaczona do oglądania ze wszystkich stron; rzeźba pełnofigurowa rodzajem rzeźby pełnej przedstawiającej postać: całą, popiersie lub głowę.
sizal
sizal
twarde i bardzo wytrzymałe włókno naturalne, otrzymywane z agawy sizalowej, która jest gatunkiem tropikalnego krzewu; doskonałe na sznury i liny, używane też przez twórców tkaniny artystycznej;
środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego
elementy, jakimi twórcy posługują się tworząc dzieło sztuki; są dostosowane do dziedziny: np.: środki wyrazu plastycznego w rzeźbie to: kompozycja, bryła, światło, faktura, przestrzeń;
tworzywa sztuczne
tworzywa sztuczne
tworzywa wytwarzane przez człowieka, głównie z ropy naftowej, gazu ziemnego, soli, węgla. Podczas ogrzewania miękną i stają się plastyczne, po wystudzeniu twardnieją. Mają wiele zastosowań; jako opakowania produktów spożywczych, napojów, w sztuce - niekiedy do tworzenia rzeźb oraz instalacji;
półpostać; przedstawienie modelu w ujęciu do ramion;
płaskorzeźba
płaskorzeźba
rodzaj kompozycji rzeźbiarskiej powstałej z kamiennej, drewnianej lub rzadziej metalowej płyty, której tylna ściana ma tworzyć tło dla frontu;
relief
relief
przedstawienie skomponowane łącznie z tłem, przeznaczone do oglądania od frontu; uzyskane techniką rzeźbienia, kucia, odlewania itp. Rozróżnia się relief płaski, wypukły, wklęsły w zależności od stopnia wydobycia form z płaszczyzny;
płaskorzeźba
płaskorzeźba
rodzaj kompozycji rzeźbiarskiej powstałej z kamiennej, drewnianej lub rzadziej metalowej płyty, której tylna ściana ma tworzyć tło dla frontu;
popiersie
popiersie
półpostać; przedstawienie modelu w ujęciu do ramion;
popiersie
popiersie
półpostać; przedstawienie modelu w ujęciu do ramion;