Ilustracja przedstawia wieżowce z mnóstwem kolorowych świecących reklam.
Ilustracja przedstawia wieżowce z mnóstwem kolorowych świecących reklam.
Wierzyć czy nie wierzyć? Słowo, informacja, perswazja, manipulacja w życiu i reklamie
Źródło: online-skills.
Warto wiedzieć!
Ok. 1480 – wydruk pierwszej reklamy prasowej (Anglia)
1612 – wydruk pierwszej reklamy i pisma ogłoszeniowego Journal General d’AffichesJournal General d'AffichesJournal General d’Affiches
1614 – pierwsze regulacje prawne w zakresie reklamy (Anglia)
1704 – pierwsza amerykańska reklama prasowa
1835 – powstała agencja informacyjna Charlesa ChavasaCharlesa ChavasaCharlesa Chavasa
1848 – powstała agencja informacyjna Associated PressAssociated PressAssociated Press
1870 – pierwsza masowa reklama – Ivory Soap (Procter & Gamble)Ivory Soap (Procter & Gamble)Ivory Soap (Procter & Gamble)
1925 – rozpoczyna się cykl wykładów na temat reklamy w Wyższej Szkole dla Handlu Zagranicznego we Lwowie prowadzone przez prof. Olgierda Langera
1941 – pierwsza reklama telewizyjna w lokalnej telewizji WNBT (USA)
Journal General d'Affiches
[czytaj: żurnal dżeneral afisz]
Charlesa Chavasa
[czytaj: czarlsa czawsa]
Associated Press
[czytaj: asoszejted pres]
Ivory Soap (Procter & Gamble)
[czytaj: ajwory sołp prokter end gembl]
Historia reklamy
Słowo reklama pochodzi od łacińskich słów: reclamo, reclamarereclamo, reclamarereclamo, reclamare (odzew), re (w tył, znów, naprzeciw) i clamo, clamareclamo, clamareclamo, clamare (wołać).
Historia reklamy sięga początków cywilizacji. Reklamy znaleziono wśród glinianych tabliczek pokrytych pismem klinowympismo klinowepismem klinowym wytworzonych przez cywilizację Babilonu. Dwa tysiące lat przed narodzeniem Chrystusa swoje usługi zachwalali szewc, skrybaskrybaskryba i kupiec handlujący maścią. Pierwsze szyldy reklamowe pojawiły się starożytnym Rzymie. Rozwinęły się w średniowiecznych miastach, gdzie rzemieślnicy zaczęli wywieszać godła kojarzone z konkretnym wyrobem (np. ze ślusarzem - klucz, z szewcem - but itp.). Były one proste i czytelne, więc docierały do ogółu ówczesnego, niepiśmiennego, społeczeństwa. Stosowano wówczas formę reklamy, którą dzisiaj moglibyśmy nazwać bezpośrednią. Kupcy i rzemieślnicy zatrudniali ludzi, którzy na targach i jarmarkach głośno zachwalali produkty lub usługi. Kolejnym milowym krokiem w historii reklamy był przełom XVII i XVIII w. Godła czy znaki rzemieślników zastępuje się szyldami reklamowymi w dzisiejszym tego słowa rozumieniu. Pojawia się na nich nazwisko kupca, realistyczne przedstawienie danego produktu i coraz więcej napisów. Rewolucja przemysłowarewolucja przemysłowaRewolucja przemysłowa i coraz większa konkurencyjność produktów, powoduje rozwój różnorodnych form reklamy. Staje się ona coraz brutalniejsza; częściej przybiera formę negatywną, wskazuje na wady wyrobów konkurencji. Pojawia się również reklama, która wyolbrzymia pozytywne cechy produktu, często mijając się z prawdą. W Polsce rynek reklamowy był na wysokim poziomie. Plakaty malowali Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer, a sloganyslogan reklamowyslogany reklamowe tworzył wybitny pisarz Melchior Wańkowicz (Cukier krzepi, Z Lotem bliżej).
reclamo, reclamare
[czytaj: reklamo, reklamare]
clamo, clamare
[czytaj: klamo, klamare]
Reklama na przestrzeni wieków
R137u4JgHqGc6
Fotografia przedstawia płytę z brązu, na bokach której znajdują się znaki alfabetu chińskiego. W środku nieczytelny rysunek.
Brązowa płyta z okresu dynastii Song (Chiny) (960 - 1279), reklamująca sklep z igłami.
Źródło: en. wikipedia.org, domena publiczna.
R10Mx44rlhMWr
Ilustracja przedstawia samuraja w tradycyjnym stroju z kataną. Na głowie ma charakterystyczną fryzurę – włosy upięte na czubku głowy i wygolone z przodu, nad czołem. Nad nim widoczny tekst w języku japońskim, który stanowi reklamę tradycyjnej medycyny z 1806 roku.
Japońska reklama z 1806 r. tradycyjnej medycyny zwanej „Kinseitan”.
Źródło: wikimedia. org, Muzeum Tokijskie, Japonia, licencja: CC BY 3.0.
Rni1ZErv3OZ4z
Fotografia przedstawia fragment kamienicy z szyldem warsztatu rzemieślniczego szewca. Do ściany kamienicy przytwierdzono poziomo pręt w kształcie ozdobnego młotka. Od trzonka młotka zwisa metalowy, płaski but z cholewą, obcasem i ostrogą w kształcie gwiazdki. Za butem, przy ścianie znajdują się ozdobne obręcze różnej wielkości.
Szyld warsztatu rzemieślniczego szewca.
Źródło: zpe.gov.pl.
R7U6kToXBGYsi1
Ilustracja interaktywna przedstawia afisz teatralny wykonany ręcznie przez Stanisława Wyspiańskiego. Informuje o odczycie Stanisława Przybyszewskiego, połączonym z przedstawieniem teatralnym Maurycego Maeterlincka "Wnętrze". Na środku znajduje się treść informacji: W poniedziałek dnia 20 -ego lutego odbędzie się w sali miejskiego teatru odczyt Stanisława Przybyszewskiego połączonym z przedstawieniem dramatycznem fantazji Maurycego Maeterlincka pod tytułem: "Wnętrze" w którem wezmą łaskawy współudział pp. Zapolska, Bednarzewska, Pomian, Przybyło, Teodorowicz pp. Kamiński, Roman, Węgrzyn. Prelegent mówić będzie na temat: Mistyka a Maeterlinck , początek o godzinie 5 tej wieczorem. Ceny miejsc: fotel 3 zł, pozostałe 2 zł, parter 1 zł, inne miejsca widowni teatru zamknięte. Po obu stronach tekstu znajdują się dwa identyczne rysunki, przedstawiające popiersie dziewczynki, która opiera z twarz i otwarte dłonie o szybę okna. Dziewczynka patrzy w dal, ma długie ciemne włosy i bluzkę z kołnierzykiem. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Stanisław Wyspiański, ur. 15.01.1869 r., zm. 28.11.1907 r., dramaturg, poeta, malarz, grafik, architekt, projektant mebli, związany z dramatem symbolicznym. Tworzył w epoce Młodej Polski.
Ilustracja interaktywna przedstawia afisz teatralny wykonany ręcznie przez Stanisława Wyspiańskiego. Informuje o odczycie Stanisława Przybyszewskiego, połączonym z przedstawieniem teatralnym Maurycego Maeterlincka "Wnętrze". Na środku znajduje się treść informacji: W poniedziałek dnia 20 -ego lutego odbędzie się w sali miejskiego teatru odczyt Stanisława Przybyszewskiego połączonym z przedstawieniem dramatycznem fantazji Maurycego Maeterlincka pod tytułem: "Wnętrze" w którem wezmą łaskawy współudział pp. Zapolska, Bednarzewska, Pomian, Przybyło, Teodorowicz pp. Kamiński, Roman, Węgrzyn. Prelegent mówić będzie na temat: Mistyka a Maeterlinck , początek o godzinie 5 tej wieczorem. Ceny miejsc: fotel 3 zł, pozostałe 2 zł, parter 1 zł, inne miejsca widowni teatru zamknięte. Po obu stronach tekstu znajdują się dwa identyczne rysunki, przedstawiające popiersie dziewczynki, która opiera z twarz i otwarte dłonie o szybę okna. Dziewczynka patrzy w dal, ma długie ciemne włosy i bluzkę z kołnierzykiem. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Stanisław Wyspiański, ur. 15.01.1869 r., zm. 28.11.1907 r., dramaturg, poeta, malarz, grafik, architekt, projektant mebli, związany z dramatem symbolicznym. Tworzył w epoce Młodej Polski.
Źródło: zpe.gov.pl.
RWyBHRhS1qyoF
Ilustracja interaktywna przedstawia afisz informujący o Loterii na urządzenie Domu Matejki. Treść:
Loterya
na urządzenie
Domu Matejki
wygrane składają się z dzieł
najznakomitszych artystów polskich
cena losu 2 korony
losy nabywać można także seryami
każda serya składa się z 80 losów
i kosztuje 160 koron. Wygrane będą
zaś tak rozłożone iż każda serya
musi wygrać co najmniej jeden fant.
Sprzedażą całych seryi zajmuje się Bank
Galic: Dla Handlu i Przemysłu w Krakowie
pojedyncze losy nabywać można tamże oraz
w kancelaryi Domu Matejki i Towarzystwa
Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie.
Ciągnienie odbędzie się dnia 31 grudnia 1899.
Bliższych informacyi udziela kancell: Domu Matejki u. Floryańskia 41
Litery i narysowane ozdoby roślinne są w kolorze czarno - czerwonym. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje punkt: Józef Mehoffer, ur. 19.03. 1869 r., zm. 8.07.1946 r., polski malarz, witrażysta, grafik, przedstawiciel Młodej Polski.
Punkt 1: Józef Mehoffer, ur. 19.03. 1869 r., zm. 8.07.1946 r., polski malarz, witrażysta, grafik, przedstawiciel Młodej Polski.
Ilustracja interaktywna przedstawia afisz informujący o Loterii na urządzenie Domu Matejki. Treść:
Loterya
na urządzenie
Domu Matejki
wygrane składają się z dzieł
najznakomitszych artystów polskich
cena losu 2 korony
losy nabywać można także seryami
każda serya składa się z 80 losów
i kosztuje 160 koron. Wygrane będą
zaś tak rozłożone iż każda serya
musi wygrać co najmniej jeden fant.
Sprzedażą całych seryi zajmuje się Bank
Galic: Dla Handlu i Przemysłu w Krakowie
pojedyncze losy nabywać można tamże oraz
w kancelaryi Domu Matejki i Towarzystwa
Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie.
Ciągnienie odbędzie się dnia 31 grudnia 1899.
Bliższych informacyi udziela kancell: Domu Matejki u. Floryańskia 41
Litery i narysowane ozdoby roślinne są w kolorze czarno - czerwonym. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje punkt: Józef Mehoffer, ur. 19.03. 1869 r., zm. 8.07.1946 r., polski malarz, witrażysta, grafik, przedstawiciel Młodej Polski.
Punkt 1: Józef Mehoffer, ur. 19.03. 1869 r., zm. 8.07.1946 r., polski malarz, witrażysta, grafik, przedstawiciel Młodej Polski.
Afisz reklamującym loterię
Źródło: Józef Mehoffer, Loterya na urządzenie Domu Matejki, wydanie nautilus-art. pl, licencja: CC BY 3.0.
Rze9RFQtBhmSB
Ilustracja interaktywna przedstawia trzy plakaty reklamowe. Po lewej stronie plakat informuje o Powszechnej Wystawie Sztuki Polskiej. Kobieta w ludowym stroju trzyma w dłoniach obu rąk wieńce dożynkowe. Kobieta ma długie czarne warkocze, stoi na łące w dali widać las. Środkowy plakat jest reklamą Polskiego Fiata. Widać czerwony samochód pędzący polną drogą ściga się z nim wóz konny, na którym siedzą ludzie w ludowych strojach. Plakat po prawej stronie zachęca do picia piwa. Żołnierz w zielonym mundurze i hełmie na głowie, unosi w górę lewą rękę trzymając w dłoni butelkę piwa. Jego twarz jest uśmiechnięta. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje punkt:
Punkt 1: Wojciech Kossak, ur. 31.12.1856 r., zm. 29.07.1942 r., malarz, reprezentant nurtu malarstwa historycznego i batalistycznego utrzymanego w realistycznej konwencji. Syn Juliusza Kossaka.
Ilustracja interaktywna przedstawia trzy plakaty reklamowe. Po lewej stronie plakat informuje o Powszechnej Wystawie Sztuki Polskiej. Kobieta w ludowym stroju trzyma w dłoniach obu rąk wieńce dożynkowe. Kobieta ma długie czarne warkocze, stoi na łące w dali widać las. Środkowy plakat jest reklamą Polskiego Fiata. Widać czerwony samochód pędzący polną drogą ściga się z nim wóz konny, na którym siedzą ludzie w ludowych strojach. Plakat po prawej stronie zachęca do picia piwa. Żołnierz w zielonym mundurze i hełmie na głowie, unosi w górę lewą rękę trzymając w dłoni butelkę piwa. Jego twarz jest uśmiechnięta. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje punkt:
Punkt 1: Wojciech Kossak, ur. 31.12.1856 r., zm. 29.07.1942 r., malarz, reprezentant nurtu malarstwa historycznego i batalistycznego utrzymanego w realistycznej konwencji. Syn Juliusza Kossaka.
Afisze reklamowe okresu międzywojennego
Źródło: Wojciech Kossak, Józef Mehoffer cloud.netlifyusercontent.com;, mklr.pl, proszewycieczki.files.wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.
R1dUEXOkqMCVD1
Ilustracja interaktywna przedstawia przedwojenny plakat reklamowy kawy „Enrilo”. Na pierwszym planie umieszczono kwadratowe opakowanie napoju, na drugim planie, nieco wyżej trzy osoby, dwie kobiety i mężczyzna siedzą przy stole i piją kawę. Kobiety mają eleganckie suknie, są ładne i młode. Jedna nalewa kawę z dzbanka. mężczyzna siedzi tyłem, ma na głowie kapelusz, widać jego lewy profil. Tło jest szaro -beżowe. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje:
Punkt 1: Zofia Stryjeńska, ur.13.05.1891 r., zm. 28.02.1976 r., malarka, graficzka, ilustratorka, scenografka. Czołowa przedstawicielka polskiego art deco [czyt. art deko].
Ilustracja interaktywna przedstawia przedwojenny plakat reklamowy kawy „Enrilo”. Na pierwszym planie umieszczono kwadratowe opakowanie napoju, na drugim planie, nieco wyżej trzy osoby, dwie kobiety i mężczyzna siedzą przy stole i piją kawę. Kobiety mają eleganckie suknie, są ładne i młode. Jedna nalewa kawę z dzbanka. mężczyzna siedzi tyłem, ma na głowie kapelusz, widać jego lewy profil. Tło jest szaro -beżowe. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje:
Punkt 1: Zofia Stryjeńska, ur.13.05.1891 r., zm. 28.02.1976 r., malarka, graficzka, ilustratorka, scenografka. Czołowa przedstawicielka polskiego art deco [czyt. art deko].
Źródło: Zofia Stryjeńska, Muzeum Narodowe w Krakowie, Plakat reklamowy napoju Enrilo, licencja: CC BY 3.0.
R1L0CVc32Ubde
Ilustracja interaktywna przedstawia postać starszego mężczyzny z białą brodą i wąsami, który jest ubrany w białą koszulę i czerwone spodnie, przytrzymywane szelkami. Na głowie ma czerwoną czapkę z białym futerkiem. Mężczyna trzyma w ręku butelkę Coca-Coli [czyt. koka koli]. Po jego lewej stronie widać fragment choinki, lalkę, kolejkę. Po obu stronach umieszczone zostały hasła reklamowe. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje.
Punkt 1: Dzięki reklamom bożonarodzeniowym Coca-Coli rozpowszechnił się wizerunek wesołego dziadka w czerwony kubraczku jako Św. Mikołaja.
Ilustracja interaktywna przedstawia postać starszego mężczyzny z białą brodą i wąsami, który jest ubrany w białą koszulę i czerwone spodnie, przytrzymywane szelkami. Na głowie ma czerwoną czapkę z białym futerkiem. Mężczyna trzyma w ręku butelkę Coca-Coli [czyt. koka koli]. Po jego lewej stronie widać fragment choinki, lalkę, kolejkę. Po obu stronach umieszczone zostały hasła reklamowe. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje.
Punkt 1: Dzięki reklamom bożonarodzeniowym Coca-Coli rozpowszechnił się wizerunek wesołego dziadka w czerwony kubraczku jako Św. Mikołaja.
Reklama Coca‑Coli z 1936 roku
Źródło: dostępny w internecie: https://www.coca-colacompany.com/content/dam/company/us/en/about-us/history/coca-cola-a-short-history-125-years-booklet.pdf.
slogan reklamowy
krótkie, łatwe do zapamiętania hasło, służące reklamie produktu
Encyklopedia PWN (1999) definiuje reklamę jako zespół czynności i środków stosowanych w celu zainteresowania i zachęcenia do zakupu określonych towarów lub usług, zwrócenia uwagi na danego producenta, placówkę handlową; posługując się społecznie akceptowanym kodem komunikacyjnym (nawiązania, przenośnie, skojarzenia itp.) na dojrzałych rynkach funkcjonuje jako jawie subiektywny środek przekazu.
Historia języka ukryta w reklamie
RQXySv43fxSUo1
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat reklamy cukru, na którym widzimy dwójkę dzieci siedzących przy stole, na którym leżą rozsypane kostki cukru. Mają krótkie włosy i równo obcięte grzywki. Na bluzki mają nałożone białe śliniaczki. Dzieci mają smutny wyraz twarzy, jedno, o blond włosach, siedzące z lewej strony płacze i próbuje sięgnąć do kostek. Drugie o ciemnych włosach zakrywa cukier dwoma rękami. Na dole widoczny jest tekst: Cukier Krzepi! Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje.
Punkt 1: Autorem hasła Cukier krzepi był Melchior Wańkowicz - polski pisarz, dziennikarz, reportażysta i publicysta.
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat reklamy cukru, na którym widzimy dwójkę dzieci siedzących przy stole, na którym leżą rozsypane kostki cukru. Mają krótkie włosy i równo obcięte grzywki. Na bluzki mają nałożone białe śliniaczki. Dzieci mają smutny wyraz twarzy, jedno, o blond włosach, siedzące z lewej strony płacze i próbuje sięgnąć do kostek. Drugie o ciemnych włosach zakrywa cukier dwoma rękami. Na dole widoczny jest tekst: Cukier Krzepi! Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje.
Punkt 1: Autorem hasła Cukier krzepi był Melchior Wańkowicz - polski pisarz, dziennikarz, reportażysta i publicysta.
Źródło: Zofia Zakrzewska, "Cukier krzepi" : propaganda konsumpcji cukru w Polsce w latach 1925-1932, wydanie Warszawa 2020, s. 64–65.
Rffgwb8Tw4jvQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia ogłoszenie reklamowe z 1902 roku dotyczące składu ogni sztucznych i bengalskich. Plakat ozdobiony jest niebieskim motywem roślinnym. Treść:
Poznań, data stępla poczotwego. Ulica Wodna 25.
Na nadchodzący sezon latowy
pozwalam sobie uprzejmie zwrócić uwagę WPana na dołączony plakat i polecam w razie zapotrzebowaia mój jedynie dobrze zaopatrzony
SKŁAD
ogni sztucznych i bengalskich,
które się w roku ubiegłym wielkiem cieszyły uznaniem prawie wszystkich Towarzystw, miejscowych jak i licznych pozamiejscowych.
Nietylko na zabawach latowych, ale także przy innych uroczystościach okolicznościowych a szczególnie przy wizytacyach kościelnych przez Najprzew. Ks. Arcybiskupa, na wieńcach, ślubach, imieninach i t. d. nadają się moje ognie sztuczne jak najlepiej.
Ponieważ i w tym roku wiele nadeszło nowości, i sortymenta ułożone być mogą według życzenia, przeto jestem w stanie, zadowolić mych Szan. Odbiorców najzupełniej.
Przy większych zamówieniach wysełam na życzenie pyrotechinka, któremu tak ustawienie jak i odpaienie ogni bez żadnego ryzyka powierzyć można.
Polecając się łaskawym względom, pozostaję
Z wysokim szacunkiem
Tadeusz Siewicz
(przekreślono A. Smiśniewicz, aptekarz.)
Drogerya.
Główny skład artykułów pyrotechnicznych i lampionów.
Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Pierwszą reklamę wydrukowano w paryskiej gazecie wydrukowano w 1612 roku.
Punkt 1: Pierwszą reklamę wydrukowano w paryskiej gazecie wydrukowano w 1612 roku.
Ilustracja interaktywna przedstawia ogłoszenie reklamowe z 1902 roku dotyczące składu ogni sztucznych i bengalskich. Plakat ozdobiony jest niebieskim motywem roślinnym. Treść:
Poznań, data stępla poczotwego. Ulica Wodna 25.
Na nadchodzący sezon latowy
pozwalam sobie uprzejmie zwrócić uwagę WPana na dołączony plakat i polecam w razie zapotrzebowaia mój jedynie dobrze zaopatrzony
SKŁAD
ogni sztucznych i bengalskich,
które się w roku ubiegłym wielkiem cieszyły uznaniem prawie wszystkich Towarzystw, miejscowych jak i licznych pozamiejscowych.
Nietylko na zabawach latowych, ale także przy innych uroczystościach okolicznościowych a szczególnie przy wizytacyach kościelnych przez Najprzew. Ks. Arcybiskupa, na wieńcach, ślubach, imieninach i t. d. nadają się moje ognie sztuczne jak najlepiej.
Ponieważ i w tym roku wiele nadeszło nowości, i sortymenta ułożone być mogą według życzenia, przeto jestem w stanie, zadowolić mych Szan. Odbiorców najzupełniej.
Przy większych zamówieniach wysełam na życzenie pyrotechinka, któremu tak ustawienie jak i odpaienie ogni bez żadnego ryzyka powierzyć można.
Polecając się łaskawym względom, pozostaję
Z wysokim szacunkiem
Tadeusz Siewicz
(przekreślono A. Smiśniewicz, aptekarz.)
Drogerya.
Główny skład artykułów pyrotechnicznych i lampionów.
Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Pierwszą reklamę wydrukowano w paryskiej gazecie wydrukowano w 1612 roku.
Punkt 1: Pierwszą reklamę wydrukowano w paryskiej gazecie wydrukowano w 1612 roku.
Źródło: Archiwum Państwowe w Poznaniu, domena publiczna.
Obejrzyj film, w którym na podstawie tekstów reklamowych sprzed lat przedstawiono zmiany, jakie zaszły w języku.
RMVZ1AD62ZVKK
Źródło: zpe.gov.pl, Historia języka ukryta w reklamie.
Źródło: zpe.gov.pl, Historia języka ukryta w reklamie.
Polecenie 1
RJ7e4OgHgHypN
Na podstawie filmu i ilustracji interaktywnych wypisz zmiany, jakie zaszły w wymowie i zapisie niektórych wyrazów.
Polecenie 1
Na podstawie zamieszczonych powyżej ilustracji interaktywnych wypisz zmiany, jakie zaszły w zapisie niektórych wyrazów.
R3fsCwG8XCier
Polecenie 2
RE7aR9setmfFs
Na podstawie filmu i ilustracji interaktywnych wypisz, jakie produkty reklamowano dawno temu.
Polecenie 2
Na podstawie zamieszczonych powyżej ilustracji interaktywnych wypisz, jakie produkty reklamowano dawno temu.
RyPrxSldAq1BQ
R1Y2clYlx3R8B1
Ilustracja interaktywna przedstawia nocny widok nowojorskiej ulicy Times Square , na której widać liczne, ogromne, kolorowe, świecące się reklamy, znajdujące się na budynkach. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Napisy przy Times Square [czytaj: tajms skłer] nazywają się spectaculars [czytaj: spektakular] (w języku angielskim słowo to oznacza spektakularny, widowiskowy).
Punkt 1: Napisy przy Times Square [czytaj: tajms skłer] nazywają się spectaculars [czytaj: spektakular] (w języku angielskim słowo to oznacza spektakularny, widowiskowy).
Ilustracja interaktywna przedstawia nocny widok nowojorskiej ulicy Times Square , na której widać liczne, ogromne, kolorowe, świecące się reklamy, znajdujące się na budynkach. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Napisy przy Times Square [czytaj: tajms skłer] nazywają się spectaculars [czytaj: spektakular] (w języku angielskim słowo to oznacza spektakularny, widowiskowy).
Punkt 1: Napisy przy Times Square [czytaj: tajms skłer] nazywają się spectaculars [czytaj: spektakular] (w języku angielskim słowo to oznacza spektakularny, widowiskowy).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Yuk4pucrYlQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia tablet trzymany w rękach mężczyzny. Na ekranie wyświetlona jest ikona aplikacji blokującej reklamy ( AD BLOCKER [czytaj: ad bloker]). Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Użytkownicy Internetu coraz częściej używają specjalnych programów blokujących wyświetlanie reklam.
Ilustracja interaktywna przedstawia tablet trzymany w rękach mężczyzny. Na ekranie wyświetlona jest ikona aplikacji blokującej reklamy ( AD BLOCKER [czytaj: ad bloker]). Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Użytkownicy Internetu coraz częściej używają specjalnych programów blokujących wyświetlanie reklam.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RGudxhmcPXrd21
Ilustracja przedstawia zdjęcie gazetek reklamowych umieszczonych w białej skrzynce listowej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RxTKoXturLU5o1
Ilustracja przedstawia zdjęcie ściany budynku, którą w całości pokrywają szyldy i banery reklamowe w języku francuskim.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Podział reklam ze względu na media
Reklama internetowa – używa jako medium Internetu i stron WWW; tego typu reklamy umieszczane są m.in. na stronach internetowych, wyszukiwarkach, serwisach i portalach społecznościowychmedia społecznościoweportalach społecznościowych, blogach, artykułach sponsorowanych i forum internetowym.
R4Zchc4S7ruQD
W tle ilustracji interaktywnej widać dłonie na klawiaturze otwartego laptopa. Na pierwszym planie znajduje się przezroczysta mapa świata z zaznaczonymi liniami siatki geograficznej, na której umieszczone zostały ikony postaci ludzkich, połączone ze sobą liniami, między nimi znajdują się kółka zębate, chmurka, serduszko, dymki, trójkąt, ikonka: lubię to. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu kursorem myszki, wyświetlają się dodatkowe informacje: Reklama internetowa oddziałuje na internautów, którzy mogą być potencjalnymi klientami. Najczęstsze reklamy online [czyt. onlajn] to: witryna internetowa, reklama w wyszukiwarkach internetowych, reklama na portalach społecznościowych, filmik reklamowy.
W tle ilustracji interaktywnej widać dłonie na klawiaturze otwartego laptopa. Na pierwszym planie znajduje się przezroczysta mapa świata z zaznaczonymi liniami siatki geograficznej, na której umieszczone zostały ikony postaci ludzkich, połączone ze sobą liniami, między nimi znajdują się kółka zębate, chmurka, serduszko, dymki, trójkąt, ikonka: lubię to. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu kursorem myszki, wyświetlają się dodatkowe informacje: Reklama internetowa oddziałuje na internautów, którzy mogą być potencjalnymi klientami. Najczęstsze reklamy online [czyt. onlajn] to: witryna internetowa, reklama w wyszukiwarkach internetowych, reklama na portalach społecznościowych, filmik reklamowy.
Reklama w internecie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Reklama telewizyjna – najskuteczniejsza forma, która dociera do masowego odbiorcy najczęściej i najszybciej, różnorodność jej form sprawia, że dla konsumentów jest intersująca.
Reklama prasowa – umieszczana w prasie, wybieranej świadomie przez konsumenta. Jej lektura przebiega w skupieniu, a reklamy są akceptowane.
Reklama radiowa – forma reklamy wykorzystująca radio w celu dotarcia do potencjalnego klienta, może być słuchana wszędzie, a jej koszt jest stosunkowo niski.
BillboardbilboardBillboard – tablica o dużych rozmiarach lub plakat reklamowy stosowany głównie w reklamie zewnętrznej, umieszczona np. na budynku. W większych miastach stosuje się również megaboardymegaboardymegaboardy, mające najczęściej niestandardowe formaty, o powierzchni od 50 do 300 m²;
bilboard
[czytaj: bilbord]
megaboardy
[czytaj: megabordy]
R1CC7aTSIqFx8
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie wiaty przystanku miejskiego, na którym znajduje się billboard tzw. Citylight (czytaj: sitylajt) - popularna podświetlana nocą tablica reklamowa. Plakat przedstawia skrzydło samolotu, lecącego ponad chmurami. Roześmiana kobieta z warkoczami trzyma się prawą ręką skrzydła, w lewej trzyma czerwoną walizkę. Na nosie ma okulary słoneczne, na szyi długi, zielony szalik, który powiewa na wietrze. Po drodze gubi jeden but i kapelusz. Na dole plakatu jest napis TRAVEL [czyt. trawel]. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Citylight [czyt. sitilajn] jest rodzajem reklamy zewnętrznej, najczęściej ma wymiary 1,2 x 1,8 m. Podświetlaną tablicę umieszcza się w często uczęszczanych miejscach np. na przystankach autobusowych.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie wiaty przystanku miejskiego, na którym znajduje się billboard tzw. Citylight (czytaj: sitylajt) - popularna podświetlana nocą tablica reklamowa. Plakat przedstawia skrzydło samolotu, lecącego ponad chmurami. Roześmiana kobieta z warkoczami trzyma się prawą ręką skrzydła, w lewej trzyma czerwoną walizkę. Na nosie ma okulary słoneczne, na szyi długi, zielony szalik, który powiewa na wietrze. Po drodze gubi jeden but i kapelusz. Na dole plakatu jest napis TRAVEL [czyt. trawel]. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: Citylight [czyt. sitilajn] jest rodzajem reklamy zewnętrznej, najczęściej ma wymiary 1,2 x 1,8 m. Podświetlaną tablicę umieszcza się w często uczęszczanych miejscach np. na przystankach autobusowych.
Citylight - reklama uliczna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Reklama tranzytowa – jest to rodzaj reklamy zewnętrznej, której nośnikami są środki komunikacji miejskiej: autobusy, tramwaje, taksówki czy też samochody reklamowe itp. Ten typ reklamy ma duży zasięg i trafia do wielu odbiorców; dzięki specjalnej folii obecnie cały pojazd może być nośnikiem reklamy.
Reklama mobilna – jest to rodzaj reklamy, który jako nośniki informacji wykorzystuje urządzenie mobilne (smartfony, tablety itp.). Zalicza się do niej działania związane ze środowiskiem internetowym, a więc takie jak tworzenie aplikacji mobilnych, projektowanie mobilnych wersji serwisów internetowych, wykorzystanie kodów QR [czyt. kuar] oraz działania reklamowe w sieciach mobilnych.
Ilustracja interaktywna przedstawia schematyczny rysunek działania e-mail [czyt. i-mejl] marketingu, czyli formy marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje pocztę elektroniczną, jako główne narzędzie komunikacji. Poczta elektroniczna została ukazana na ilustracji w formie ikony koperty. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: E-mail [czyt. i-mejl] marketing jest formą reklamy bezpośredniej, w której wykorzystuje się pocztę elektroniczną jako główny kanał komunikacji.
Ilustracja interaktywna przedstawia schematyczny rysunek działania e-mail [czyt. i-mejl] marketingu, czyli formy marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje pocztę elektroniczną, jako główne narzędzie komunikacji. Poczta elektroniczna została ukazana na ilustracji w formie ikony koperty. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt, po kliknięciu w niego kursorem myszki wyświetlają się dodatkowe informacje: E-mail [czyt. i-mejl] marketing jest formą reklamy bezpośredniej, w której wykorzystuje się pocztę elektroniczną jako główny kanał komunikacji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Animacja 3D
R1XRSxbMlNnkQ
Animacja 3D zatytułowana "Reklama prasowa. " Animacja prezentuje sześć obrazów, każdy obraz uzupełniony jest dodatkowymi informacjami. Obraz 1. Mężczyzna i kobieta widoczni od ramion w górę nie maja na sobie ubrań. Kobieta ma długie siwe włosy, mężczyzna ma krótkie siwe włosy. Uśmiechają się patrząc przed siebie. Kobieta obejmuje mężczyznę za szyję. Na ramieniu kobiety umieszczony jest napis COREGA. Dodatkowe informacje: Obraz 2. w pokoju na podłodze leży kot, wokół niego poszarpana zawartość poduszek. Dwie poduszki leżą po bokach kota. W prawym rogu stoi lampa a na ścianie wisi obraz. Dodatkowe informacje: Obraz 3.Czarna kulista powierzchnia, nad którą widoczne jest błękitne niebo z jasnymi chmurami. W prawym rogu umieszczona reklama Mc Donalda. Dodatkowe informacje: Obraz 4. Na szarym podłożu maszerują mrówki w kierunku widocznej po lewej stronie trawy. Szereg mrówek omija leżący na podłożu kolorowy lizak. W prawym roku napis Chupa Chups. Dodatkowe informacje: Obraz 5. Na stole stoi biały talerz na którym leży chleb z sałatą a nim stoi biała filiżanka. Następnie p[piętrowo ułożone są plasterki bułki z kolorowymi dodatkami. W prawym rogu umieszczona jest butelka płynu listerine. Dodatkowe informacje: Po uruchomieniu animacji widać pięć obrazów z dodatkowymi informacjami. Obraz 1 przedstawia: Listerine, agencja JWT, Stany Zjednoczone Dodatkowe informacje: Reklama prasowa nie sprzedaje produkty, tylko ma nimi zainteresować potencjalnego kupca. Reklamy w czasopismach branżowych docierają do wybranych grup społecznych i zawodowych. Obraz 2 przedstawia: Chupa Chups, agencja DDB Madrid, Hiszpania Dodatkowe informacje: Reklama prasowa musi posiadać bardzo dobrą grafikę, fotografię i ogranicza tekst do minimum. Nawet logo w dobrych reklamach nie jest na głównym miejscu. Obraz 3 przedstawia: Meowbox, agencja Cossette, Kanada Dodatkowe informacje: Reklama prasowa jest mniej „ulotna” niż emitowane spoty reklamowe w radiu czy telewizji. Zaletą reklamy w prasie, zwłaszcza z punktu widzenia małego przedsiębiorstwa jest jej relatywnie niski koszt. Obraz 4 przedstawia: McDonalds, agencja DDB, Finlandia Dodatkowe informacje: Dobra reklama prasowa nie może być nijaka. Bardzo często gra słowem i skojarzeniami, ma liczne niedopowiedzenia, ale które są łatwe do odczytania. Obraz 5 przedstawia: Corega, agencja Grey, Wielka Brytania Dodatkowe informacje: Reklama prasowa – prasa to rozpowszechniony i dostępny środek przekazywania informacji. Jest też najstarszym, obok plakatu, medium reklamowym. Prasa jest wybierana, przez konsumenta, świadomie. Jej lektura przebiega w skupieniu, a reklamy są akceptowane.
Animacja 3D zatytułowana "Reklama prasowa. " Animacja prezentuje sześć obrazów, każdy obraz uzupełniony jest dodatkowymi informacjami. Obraz 1. Mężczyzna i kobieta widoczni od ramion w górę nie maja na sobie ubrań. Kobieta ma długie siwe włosy, mężczyzna ma krótkie siwe włosy. Uśmiechają się patrząc przed siebie. Kobieta obejmuje mężczyznę za szyję. Na ramieniu kobiety umieszczony jest napis COREGA. Dodatkowe informacje: Obraz 2. w pokoju na podłodze leży kot, wokół niego poszarpana zawartość poduszek. Dwie poduszki leżą po bokach kota. W prawym rogu stoi lampa a na ścianie wisi obraz. Dodatkowe informacje: Obraz 3.Czarna kulista powierzchnia, nad którą widoczne jest błękitne niebo z jasnymi chmurami. W prawym rogu umieszczona reklama Mc Donalda. Dodatkowe informacje: Obraz 4. Na szarym podłożu maszerują mrówki w kierunku widocznej po lewej stronie trawy. Szereg mrówek omija leżący na podłożu kolorowy lizak. W prawym roku napis Chupa Chups. Dodatkowe informacje: Obraz 5. Na stole stoi biały talerz na którym leży chleb z sałatą a nim stoi biała filiżanka. Następnie p[piętrowo ułożone są plasterki bułki z kolorowymi dodatkami. W prawym rogu umieszczona jest butelka płynu listerine. Dodatkowe informacje: Po uruchomieniu animacji widać pięć obrazów z dodatkowymi informacjami. Obraz 1 przedstawia: Listerine, agencja JWT, Stany Zjednoczone Dodatkowe informacje: Reklama prasowa nie sprzedaje produkty, tylko ma nimi zainteresować potencjalnego kupca. Reklamy w czasopismach branżowych docierają do wybranych grup społecznych i zawodowych. Obraz 2 przedstawia: Chupa Chups, agencja DDB Madrid, Hiszpania Dodatkowe informacje: Reklama prasowa musi posiadać bardzo dobrą grafikę, fotografię i ogranicza tekst do minimum. Nawet logo w dobrych reklamach nie jest na głównym miejscu. Obraz 3 przedstawia: Meowbox, agencja Cossette, Kanada Dodatkowe informacje: Reklama prasowa jest mniej „ulotna” niż emitowane spoty reklamowe w radiu czy telewizji. Zaletą reklamy w prasie, zwłaszcza z punktu widzenia małego przedsiębiorstwa jest jej relatywnie niski koszt. Obraz 4 przedstawia: McDonalds, agencja DDB, Finlandia Dodatkowe informacje: Dobra reklama prasowa nie może być nijaka. Bardzo często gra słowem i skojarzeniami, ma liczne niedopowiedzenia, ale które są łatwe do odczytania. Obraz 5 przedstawia: Corega, agencja Grey, Wielka Brytania Dodatkowe informacje: Reklama prasowa – prasa to rozpowszechniony i dostępny środek przekazywania informacji. Jest też najstarszym, obok plakatu, medium reklamowym. Prasa jest wybierana, przez konsumenta, świadomie. Jej lektura przebiega w skupieniu, a reklamy są akceptowane.
Źródło: online-skills.
Polecenie 3
Zapoznaj się z reklamami znanych firm umieszczonymi w animacji 3D. Zwróć uwagę na szczegóły i wyjaśnij, na czym polegał pomysł ich autorów.
RakgOAfCUf8Ah
RJsJOfmrfkyOY
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się ilustracjom i dopasuj je do odpowiedniego opisu.
Przyjrzyj się ilustracjom i dopasuj je do odpowiedniego opisu.
Ćwiczenie 1
RrYfFjlhBClE2
Wypisz najważniejsze cechy podanych poniżej typów reklam.
Wyszukaj w słowniku języka polskiego lub wyrazów obcych definicji nieznanych ci słów. Możesz również wrócić do treści materiału.
Billbord [czyt. bilbord] to tablica o dużych rozmiarach, umieszczona na budynkach.
Reklama internetowa występuje na stronach internetowych, wyszukiwarkach, serwisach.
Citylight [czyt. sitilajt] reklama zewnętrzna, podświetlana umieszczana w często uczęszczanych miejscach publicznych.
Reklama prasowa umieszczana w prasie, wybieranej świadomie przez konsumenta.
R1E2Ej0GOLywZ
Ćwiczenie 2
Wśród niżej wymienionych reklam wskaż te, które są najczęściej wykorzystywane przez reklamodawców. Możliwe odpowiedzi: 1. billboard, 2. reklama prasowa, 3. reklama radiowa
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RImrXQG8vrCAn
Ćwiczenie 3
Połącz w pary rodzaj reklamy z właściwym miejscem występowania.
Połącz w pary rodzaj reklamy z właściwym miejscem występowania.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 4
RJlRFo8zsphbT
Na podstawie informacji zdobytych na lekcji oraz innych źródeł zaprojektuj plakat pt: "Krótka historia reklamy". Umieść na niej najważniejsze informacje dotyczące dziejów reklamy.
Polecenie 5
RL6CIX3cBLFVv
Czy reklama ogni sztucznych i bengalskich z 1902 roku wzbudziłaby dziś zainteresowanie reklamowanym produktem? Odpowiedz na pytanie i uzasadnij swoje zdanie.
Polecenie 6
Przerób reklamę ogni sztucznych i bengalskich z 1902 roku tak, aby wzbudziła zainteresowanie współczesnego konsumenta. Stwórz reklamę prasową. Ułóż hasło reklamowe, dołącz graficzne rozwiązania.
R1UIDDSgsnh3r
Polecenie 6
RtJepY2sZcHCW
Przerób reklamę ogni sztucznych i bengalskich z 1902 roku tak, aby wzbudziła zainteresowanie współczesnego konsumenta. Stwórz reklamę prasową, ułóż chwytliwe hasło.
Social Media
[czytaj: soszal media]
Facebook
[fejsbuk]
Twitter
[czytaj: tłiter]
You Tube
[czytaj: ju tub]
Słownik
media społecznościowe
media społecznościowe
określenie (ang. Social MediaSocial MediaSocial Media), które odnosi się do mediów internetowych i mobilnych aplikacji, pozwalających na komunikowanie się na różnych płaszczyznach, bez ograniczenia przestrzennego; do najpopularniejszych mediów społecznościowych zaliczamy FacebookFacebookFacebook, You TubeYou TubeYou Tube,TwitterTwitterTwitter
pismo klinowe
pismo klinowe
to rodzaj pisma stworzonego prawdopodobnie przez Sumerów ok. 3500 lat p.n.e.; zapis następował na glinianej tabliczce za pomocą rylca z łodygi trzciny o trójkątnym przekroju
rewolucja przemysłowa
rewolucja przemysłowa
to proces zmian technologicznych, gospodarczch, społeczno‑kultularnych zapoczątkowany w XVIII w. w Anglii i Szkocji