Jeśli wiesz już co to ogniskowa, normalna, kąt odbicia, krótkowzroczność czy soczewka, to jesteś gotowy sprawdzić swoją wiedzę; gdybyś jednak chciał coś powtórzyć, szczegółowe omówienie zagadnień potrzebnych do rozwiązania poniższych zadań znajdziesz w materiałach:
Przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań w ramach sprawdzianu przygotuj kartkę papieru i przybory do pisania. Może przydać się również kalkulator.
R1LdeNNezeOjh
Ćwiczenie 1
Grafika dotyczy dalszego biegu promieni padających na granicę ośrodków. Połącz w pary ilustracje z odpowiadającymi zjawiskami optycznymi.
Grafika dotyczy dalszego biegu promieni padających na granicę ośrodków. Połącz w pary ilustracje z odpowiadającymi zjawiskami optycznymi.
RX4WZ3fv4EsCX
Ćwiczenie 1
Na granicę dwóch ośrodków padają równoległe promienie świetlne. Na podstawie opisu promieni przy zetknięciu z granicą ośrodków, określ zjawisko, jakiemu uległy promienie.
Na granicę dwóch ośrodków padają równoległe promienie świetlne. Na podstawie opisu promieni przy zetknięciu z granicą ośrodków, określ zjawisko, jakiemu uległy promienie.
RkubmLO8XoJGp
Ćwiczenie 2
Wiązka światła białego skierowana z powietrza na powierzchnię wody (zaznacz prawidłowe dokończenie zdania): Możliwe odpowiedzi: 1. częściowo odbija się, a częściowo załamuje i przechodzi do wody., 2. ulega pochłonięciu., 3. w całości ulega załamaniu, 4. odbija się w całości od wody.
R1PmBnueaZAHW
Ćwiczenie 3
Promień świetlny pada na powierzchnię odbijającą tak, że tworzy z nią kąt 60 stopni. Ile wynosi kąt odbicia promienia? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Promień świetlny pada na powierzchnię odbijającą tak, że tworzy z nią kąt 60 stopni. Ile wynosi kąt odbicia promienia? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
RbD9B8LliQrvj
Ćwiczenie 4
Promień świetlny pada na zwierciadło płaskie pod kątem 90 stopni. Ile wynosi kąt odbicia? zaznacz prawidłową odpowiedź.
Promień świetlny pada na zwierciadło płaskie pod kątem 90 stopni. Ile wynosi kąt odbicia? zaznacz prawidłową odpowiedź.
Rn3uSQlXQIo3d
Ćwiczenie 5
Promień świetlny przechodzi z wody do powietrza. Który rysunek przedstawia poprawnie bieg promienia? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Promień świetlny przechodzi z wody do powietrza. Który rysunek przedstawia poprawnie bieg promienia? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1WKUmSppQVlR
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. W pewnej odległości od płaskiego lustra ustawiono świecącą diodę. Obraz tej diody powstanie po Możliwe odpowiedzi: 1. drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się promienie padające na lustro po odbiciu., 2. drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się promienie padające na lustro., 3. drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się przedłużenia promieni odbitych od lustra., 4. tej samej stronie lustra, gdzie jest dioda, w miejscu, gdzie przetną się promienie odbite od lustra.
W pewnej odległości od płaskiego lustra ustawiono świecącą diodę. Obraz tej diody powstanie po
drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się promienie padające na lustro po odbiciu.
drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się promienie padające na lustro.
drugiej stronie lustra w miejscu, gdzie przetną się przedłużenia promieni odbitych od lustra.
tej samej stronie lustra, gdzie jest dioda, w miejscu, gdzie przetną się promienie odbite od lustra.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R4SVbx5dfpFzT
Ćwiczenie 7
Jakie zjawiska optyczne wykorzystujemy, wykonując poniższe czynności? Przeciągnij czynność do odpowiedniej grupy lub wejdź w pole i wybierz odpowiednie elementy grupy z listy rozwijalnej. załamanie światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych odbicie światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych prostoliniowe rozchodzenie się światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych
Jakie zjawiska optyczne wykorzystujemy, wykonując poniższe czynności? Przeciągnij czynność do odpowiedniej grupy lub wejdź w pole i wybierz odpowiednie elementy grupy z listy rozwijalnej. załamanie światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych odbicie światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych prostoliniowe rozchodzenie się światła Możliwe odpowiedzi: 1. zabawa w „teatrzyk cieni”, 2. odczytywanie wskazań zegara słonecznego, 3. wyglądanie przez wizjer w drzwiach, 4. fotografowanie, 5. wyświetlanie przeźroczy, 6. puszczanie świetlnych „zajączków”, 7. noszenie okularów korekcyjnych, 8. oglądanie znaczków przez lupę, 9. noszenie elementów odblaskowych
Jakie zjawiska optyczne wykorzystujemy, wykonując poniższe czynności?
zabawa w „teatrzyk cieni”, noszenie okularów korekcyjnych, wyświetlanie przeźroczy, puszczanie świetlnych „zajączków”, odczytywanie wskazań zegara słonecznego, oglądanie znaczków przez lupę, fotografowanie, noszenie elementów odblaskowych, wyglądanie przez wizjer w drzwiach
załamanie światła
odbicie światła
prostoliniowe rozchodzenie się światła
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
RtWGdyakwBHNy
Ćwiczenie 8
Obserwując dno basenu, wydaje się nam, że jest blisko. Wchodząc do wody odczuwamy, że dno jest znacznie niżej niż przypuszczaliśmy. Zjawisko odpowiedzialne za pozorne zmniejszenie głębokości basenu to (zaznacz prawidłową odpowiedź):
Obserwując dno basenu, wydaje się nam, że jest blisko. Wchodząc do wody odczuwamy, że dno jest znacznie niżej niż przypuszczaliśmy. Zjawisko odpowiedzialne za pozorne zmniejszenie głębokości basenu to (zaznacz prawidłową odpowiedź):
Źródło grafiki: Pinterest
RUpnJy7sFkEg1
Ćwiczenie 9
Przyjrzyj się fotografii. Jakie zjawiska optyczne są na niej widoczne? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
Przyjrzyj się fotografii. Jakie zjawiska optyczne są na niej widoczne? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
Źródło grafiki: Pinterest
R1ZH2tXrbchnO
Ćwiczenie 10
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz Prawda albo Fałsz.. Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi to kąt padania wynosi .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi to kąt padania wynosi .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Światło odbite od zwierciadła wklęsłego ulega skupieniu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przy użyciu soczewki rozpraszającej nie można uzyskać obrazu rzeczywistego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za pomocą soczewki skupiającej można otrzymać między innymi obraz pozorny, pomniejszony i odwrócony.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gdy na Słońcu dochodzi do rozbłysku, to jest on natychmiast widoczny na Ziemi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiązka światła biegnąca równolegle do osi optycznej soczewki rozpraszającej po przejściu przez soczewkę skupia się w ognisku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Światło białe składa się z wielu barw, co widać po jego przejściu przez pryzmat.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prędkość światła jest w przybliżeniu równa prędkości dźwięku w powietrzu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz Prawda albo Fałsz.. Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi to kąt padania wynosi .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi to kąt padania wynosi .. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Światło odbite od zwierciadła wklęsłego ulega skupieniu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przy użyciu soczewki rozpraszającej nie można uzyskać obrazu rzeczywistego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za pomocą soczewki skupiającej można otrzymać między innymi obraz pozorny, pomniejszony i odwrócony.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gdy na Słońcu dochodzi do rozbłysku, to jest on natychmiast widoczny na Ziemi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiązka światła biegnąca równolegle do osi optycznej soczewki rozpraszającej po przejściu przez soczewkę skupia się w ognisku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Światło białe składa się z wielu barw, co widać po jego przejściu przez pryzmat.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prędkość światła jest w przybliżeniu równa prędkości dźwięku w powietrzu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Które z poniższych twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe?
Prawda
Fałsz
Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi to kąt padania wynosi .
□
□
Jeśli kąt między promieniem padającym a promieniem odbitym od zwierciadła wynosi to kąt padania wynosi .
□
□
Światło odbite od zwierciadła wklęsłego ulega skupieniu.
□
□
Przy użyciu soczewki rozpraszającej nie można uzyskać obrazu rzeczywistego.
□
□
Za pomocą soczewki skupiającej można otrzymać między innymi obraz pozorny, pomniejszony i odwrócony.
□
□
Gdy na Słońcu dochodzi do rozbłysku, to jest on natychmiast widoczny na Ziemi.
□
□
Wiązka światła biegnąca równolegle do osi optycznej soczewki rozpraszającej po przejściu przez soczewkę skupia się w ognisku.
□
□
Światło białe składa się z wielu barw, co widać po jego przejściu przez pryzmat.
□
□
Prędkość światła jest w przybliżeniu równa prędkości dźwięku w powietrzu.
□
□
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
RMETUECk8jtB8
Ćwiczenie 11
Przedmiot świecący znajduje się bardzo daleko od soczewki. Jak będzie zmieniała się wielkość obrazu tego przedmiotu w soczewce, gdy będziemy zbliżać go do soczewki? Zbliżanie zakończymy przed ogniskiem soczewki. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielkość obrazu będzie rosła., 2. Wielkość obrazu będzie początkowo rosła, a następnie malała., 3. Wielkość obrazu będzie początkowo malała, a następnie rosła., 4. Wielkość obrazu będzie cały czas malała.
Przedmiot świecący znajduje się bardzo daleko od soczewki. Jak będzie zmieniała się wielkość obrazu tego przedmiotu w soczewce, gdy będziemy zbliżać go do soczewki? Zbliżanie zakończymy przed ogniskiem soczewki.
Wielkość obrazu będzie rosła.
Wielkość obrazu będzie początkowo rosła, a następnie malała.
Wielkość obrazu będzie początkowo malała, a następnie rosła.
Wielkość obrazu będzie cały czas malała.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
Soczewka skupiająca ma ogniskową . W odległości od tej soczewki postawiono świecący przedmiot. Narysuj konstrukcję obrazu tego przedmiotu, który powstał przy użyciu tej soczewki. Podaj cechy tego obrazu.
R1HX7ICQyS7ne
Szkicownik interaktywny. Włącz tryb dostępności aby uzyskać dostęp do zadania.
Szkicownik interaktywny. Włącz tryb dostępności aby uzyskać dostęp do zadania.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R1RXtdiLW3MTf
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Soczewka skupiająca ma ogniskową . W odległości od tej soczewki postawiono świecący przedmiot. Opisz konstrukcję obrazu tego przedmiotu, który powstał przy użyciu tej soczewki. Podaj cechy tego obrazu.
R1Pu6vcxpFRIX
(Uzupełnij)
.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Dla uproszczenia przyjmij, że przedmiot ma kształt strzałki prostopadłej do osi optycznej soczewki.
R143f6ljqVKyB
Czarna pozioma linia przecinająca całą ilustrację. Na środku poziomej linii, środek pionowej linii zakończonej grotami, a więc symbol soczewki skupiającej. W odległości ogniskowej po obu stronach zaznaczono ogniska. Trochę na lewo za ogniskiem przed soczewką świeca. Od czubka płomienia poprowadzone dwie linie: jedna pozioma aż do symbolu soczewki, od soczewki skierowana tak, żeby przebiegać przez ognisko. Druga linia biegnie przez środek soczewki i dalej, aż do przecięcia się z poprzednią linią. W miejscu przecięcia czubek płomienia obrazu świecy.
Źródło: Gromar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obraz odwrócony, rzeczywisty, pomniejszony.
Ćwiczenie 13
Promień światła lasera pada na pierwszą ścianę pryzmatu trójkątnego, równolegle do podstawy.
Narysuj dalszy bieg światła.
Opisz ważne elementy rysunku.
Zapisz nazwy zjawisk, którym podlega światło lasera, przechodząc przez pryzmat.
Opisz, co by się stało, gdyby na pryzmat padał promień światła białego.
RW1Tcbw01kgWm
Szkicownik interaktywny. Włącz tryb dostępności aby uzyskać dostęp do zadania.
Szkicownik interaktywny. Włącz tryb dostępności aby uzyskać dostęp do zadania.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R1Mq4xhHpgn0P
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Promień światła lasera pada na pierwszą ścianę pryzmatu równolegle do podstawy.
Opisz, jaki będzie dalszy bieg światła.
Opisz ważne elementy rysunku.
Zapisz nazwy zjawisk, którym podlega światło lasera, przechodząc przez pryzmat.
R1TldXRkMxPi4
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Musisz zaznaczyć: kąty padania, załamania, kąt łamiący i odchylenie promienia.
RstJJr9KenIbe
Pryzmat, z zaznaczonym kątem łamiącym (górny wierzchołek). Na lewą ściankę pryzmatu pada promień światła lasera, równoległy do podstawy. Zaznaczono kąt padania, między promieniem a normalną do powierzchni ścianki. Promień załamuje się, kąt załamania zaznaczony między normalną a promieniem i jest on mniejszy od kąta padania. Dalej dociera do przeciwległej ścianki, padając na nią pod innym kątem padania i wychodzi z pryzmatu, pod kątem załamania większym, niż kąt padania. Również zaznaczona jest normalna do boku, na którym się załamuje. Na ilustracji zaznaczono również odchylenie promienia - kąt między przedłużeniem promienia padającego na pryzmat a promieniem wychodzącym z pryzmatu.
Źródło: Gromar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Promień ulega załamaniu oraz odbiciu. Gdyby na pryzmat padał promień światła białego, wewnątrz pryzmatu uległby on rozszczepieniu na barwy składowe i po wyjściu z pryzmatu pozostałoby rozszczepione. Światło czerwone załamałoby się pod najmniejszym kątem, a światło fioletowe – pod największym (zarówno wpadając do pryzmatu, jak i z niego wychodząc).
Ćwiczenie 14
Dentysta używa lusterka, które jest zwierciadłem kulistym wklęsłym. Ogniskowa takiego zwierciadła wynosi . Lusterko umieszczono w odległości od zęba.
Skonstruuj obraz zęba powstający w lusterku.
Zapisz cechy tego obrazu.
R1XKjTmZINQcJ
Szkicownik interaktywny. Włącz tryb dostępności aby uzyskać dostęp do zadania.
Szkicownik interaktywny. Włącz tryb dostępności aby uzyskać dostęp do zadania.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
R11PaJZMak0YE
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Dentysta używa lusterka, które jest zwierciadłem kulistym wklęsłym. Ogniskowa takiego zwierciadła wynosi . Lusterko umieszczono w odległości od zęba.
Opisz, jak skonstruować obraz zęba powstający w lusterku.
Zapisz cechy tego obrazu.
R1a5Hq32RDsk0
(Uzupełnij).
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Dla ułatwienia przedstaw ząb jako prostą figurę geometryczną – na przykład odcinek lub strzałkę.
R1HKbnNGcZKK8
Czarna prosta pozioma przecina całą szerokość rysunku. Blisko jej początku zaznaczono punkt duże O - środek krzywizny zwierciadła. W pobliżu końca prostej narysowano pionową, delikatnie wygiętą w łuk linię, ze środkiem na wysokości prostej - zwierciadło kuliste wklęsłe. Punkt w którym zwierciadło przecina się z prostą jest oznaczony jako duże Wu. W połowie odległości między punktami duże O i duże Wu, na prostej zaznaczono punkt duże eF - ognisko zwierciadła. Blisko zwierciadła, od lewej strony, od prostej odchodzi pionowa gruba strzałka, z grotem skierowanym do góry - nasz przedmiot. Od lewej strony rysunku biegnie poziomo promień, przechodzi przez czubek grotu strzałki i odbija się od zwierciadła w ten sposób, że przelatuje przez ognisko duże eF. Za zwierciadłem, przerywaną linią, narysowane przedłużenie promienia odbitego. Od czubka grotu strzałki biegnie drugi promień, i odbija się od zwierciadła w punkcie duże Wu pod tym samym kątem, pod jakim na zwierciadło padł. Za zwierciadłem, przerywaną linią, narysowano przedłużenie promienia odbitego. Obie przerywane linie przecinają się - w tym miejscu znajduje się czubek grota obrazu strzałki.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
Cechy obrazu: pozorny, powiększony, prosty.
Rwb5nX4f8p7FB
Ćwiczenie 15
Uporządkuj według kolorów, otrzymane w pryzmacie widmo światła białego rozpoczynając od barwy czerwonej.
Uporządkuj według kolorów, otrzymane w pryzmacie widmo światła białego rozpoczynając od barwy czerwonej.
Źródło: Dariusz Kajewski <Dariusz.Kajewski@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
RXjojRUDugtDF
Ćwiczenie 16
Wady wzroku wiążą się najczęściej ze zmianami w budowie gałki ocznej, uszkodzeniem rogówki lub utratą zdolności akomodacyjnych oka. Poniżej znajdują się cztery ilustracje. Dopasuj prawidłowe podpisy do ilustracji.
Wady wzroku wiążą się najczęściej ze zmianami w budowie gałki ocznej, uszkodzeniem rogówki lub utratą zdolności akomodacyjnych oka. Poniżej znajdują się cztery ilustracje. Dopasuj prawidłowe podpisy do ilustracji.
Źródło grafiki: ZPE
RtpT6AIPiG6i6
Ilustracja przedstawia spektrum fal elektromagnetycznych. Na ilustracji oś z odłożonymi częstotliwościami w hercach i odpowiadającymi im długościami fali w metrach. Pod osią podpis, jakiemu rodzajowi fali odpowiadają te wielkości. Częstotliwości to kolejno trzy razy dziesięć do potęgi piątej, trzy razy dziesięć do potęgi ósmej, trzy razy dziesięć do potęgi jedenastej, trzy razy dziesięć do potęgi czternastej, trzy razy dziesięć do potęgi siedemnastej, trzy razy dziesięć do potęgi dwudziestej. Odpowiadające im długości fali to kolejno: dziesięć do potęgi trzeciej, jeden, dziesięć do potęgi minus trzeciej, dziesięć do potęgi minus szóstej, dziesięć do potęgi minus dziewiątej, dziesięć do potęgi minus dwunastej. Rodzaje fal im odpowiadające to fale radiowe długie o długości fali poniżej kilometra, fale radiowe średnie o długości fali około kilometra, fale radiowe krótkie do około dziesięciu metrów, dalej fale radiowe ultrakrótkie do około dziesięć do minus drugiej metra, mikrofale o długości fali do około dziesięć do minus czwartej metra, podczerwień o długości fali do około dziesięć do minus szóstej metra, krótki zakres promieniowania widzialnego o długości fali od siedmiuset nanometrów do trzystu osiemdziesięciu nanometrów, nadfiolet o długości fali do około dziesięć do minus ósmej, promieniowanie Rentgena o długości fali do prawie dziesięć do minus dwunastej, promienie gamma.
R7uZ0RzwlA0RW
Ćwiczenie 17
Uszereguj wymienione fale elektromagnetyczne według rosnącej częstotliwości. Elementy do uszeregowania: 1. promieniowanie podczerwone, 2. ultrafiolet, 3. mikrofale, 4. promieniowanie gamma, 5. światło widzialne, 6. promieniowanie rentgenowskie, 7. fale radiowe
Uszereguj wymienione fale elektromagnetyczne według rosnącej częstotliwości. Elementy do uszeregowania: 1. promieniowanie podczerwone, 2. ultrafiolet, 3. mikrofale, 4. promieniowanie gamma, 5. światło widzialne, 6. promieniowanie rentgenowskie, 7. fale radiowe
Uszereguj wymienione fale elektromagnetyczne według rosnącej częstotliwości.
fale radiowe
mikrofale
światło widzialne
promieniowanie podczerwone
promieniowanie rentgenowskie
ultrafiolet
promieniowanie gamma
Źródło: Magdalena Grygiel <Magdalena.Grygiel@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
R1dvMnArdjNzW
Ćwiczenie 18
Promieniowanie rentgenowskie, ze względu na dużą przenikliwość, ma szerokie zastosowanie. Dopasuj opis do grafiki.
Promieniowanie rentgenowskie, ze względu na dużą przenikliwość, ma szerokie zastosowanie. Dopasuj opis do grafiki.
Źródło grafiki : Krzysztof Jaworski, Leanne, Aaavendano, Linforest, Stephen Curry, dostępny w internecie: flickr.com, commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
R14U6zKdFlfGr
Ćwiczenie 18
Promieniowanie rentgenowskie, ze względu na dużą przenikliwość, ma szerokie zastosowanie. Zaznacz odpowiedzi, które świadczą o zastosowaniu promieniowania rentgenowskiego.
Ra6oCtZv60hR8
Ćwiczenie 19
Poniżej podano przykłady różnych fal. Przeciągnij każdy element do odpowiedniej grupy. są falami elektromagnetycznymi Możliwe odpowiedzi: 1. mikrofale, 2. fale ultrafioletowe, 3. fale na wodzie, 4. fale podczerwone, 5. drgania sprężyny, 6. fale dźwiękowe, 7. fale radiowe nie są falami elektromagnetycznymi Możliwe odpowiedzi: 1. mikrofale, 2. fale ultrafioletowe, 3. fale na wodzie, 4. fale podczerwone, 5. drgania sprężyny, 6. fale dźwiękowe, 7. fale radiowe
Poniżej podano przykłady różnych fal. Przeciągnij każdy element do odpowiedniej grupy. są falami elektromagnetycznymi Możliwe odpowiedzi: 1. mikrofale, 2. fale ultrafioletowe, 3. fale na wodzie, 4. fale podczerwone, 5. drgania sprężyny, 6. fale dźwiękowe, 7. fale radiowe nie są falami elektromagnetycznymi Możliwe odpowiedzi: 1. mikrofale, 2. fale ultrafioletowe, 3. fale na wodzie, 4. fale podczerwone, 5. drgania sprężyny, 6. fale dźwiękowe, 7. fale radiowe
R1Wm5kuBscZ5K
Ćwiczenie 20
Która z poniższych odpowiedzi zawiera przykład zastosowania promieniowania podczerwonego? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. noktowizor, 2. kuchenka mikrofalowa, 3. telefonia komórkowa, 4. sterylizacja narzędzi chirurgicznych, 5. diagnostyka złamań kości
Wskaż przykład zastosowania promieniowania podczerwonego.