R2hHNT24RBXik
Ilustracja przedstawia łąkę w świetle zachodzącego słońca. Rośliny na łące mają kolor ciemnego brązu, widoczne w tle niebo jest brązowo -czerwone. Na tle nieba widać fruwające białe ptaki. Po lewej stronie stoi dziewczyna w długiej czerwonej sukni, ma brązowe kręcone włosy, ręce podniosła w górę.

Moduł zamykający wątek "Świat istot żywych"

Źródło: Stefan Keller, Pixabay, domena publiczna.
R10YEsvnySUkW
Film nawiązujący do treści materiału
1
Polecenie 1

Wymień minimum trzy substancje, których należy unikać, by zachować dobrą kondycję układów narządów.

R1WwuwT1V6JoA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Opisz, jakie znaczenie dla organizmu człowieka ma sen i odpoczynek.

RTnf2TQFPxnb0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Mapa pojęć
Ćwiczenie 1

Z podanych słów kluczowych zbuduj mapę pojęć, poprzez układanie i  łączenie między sobą słów kluczowych.  
Przygotowaną mapę pojęć skonsultuj z kolegą oraz/lub nauczycielem przyrody.

Słowa kluczowe:

  • organizm człowieka;

  • układy budujące organizm człowieka;

  • układ kostny;

  • układ oddechowy;

  • układ pokarmowy;

  • układ krwionośny;

  • układ rozrodczy;

  • układ nerwowy;

  • zmysły;

  • funkcje układów organizmu człowieka;

  • dojrzewanie;

  • odżywianie;

  • oddychanie;

  • oddychanie;

  • rozmnażanie;

  • krążenie;

  • przewodzenie bodźców

  • ............................

R6hlanm74gMF6
Wersja alternatywna: Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: SŁOWO KLUCZOWE
    • Elementy należące do kategorii SŁOWO KLUCZOWE
    • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1
      • Elementy należące do kategorii Słowo kluczowe 1
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1.1
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1.2
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1.3
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1.4
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1.5
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1.6
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 1.7
      • Koniec elementów należących do kategorii Słowo kluczowe 1
    • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2
      • Elementy należące do kategorii Słowo kluczowe 2
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2.1
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2.2
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2.3
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2.4
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2.5
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2.6
      • Nazwa kategorii: Słowo kluczowe 2.7
      • Koniec elementów należących do kategorii Słowo kluczowe 2
      Koniec elementów należących do kategorii SŁOWO KLUCZOWE

Gra edukacyjna

Sprawdź swoją wiedzę na temat narządów i układów budujących ludzki organizm.

Rx25VsKWLGd3F1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14pgarv7Ygpr
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj wymienione elementy do odpowiednich układów.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFfeM2MPDOO36
Ćwiczenie 3
Połącz w pary układy z ich funkcjami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Wymień główne układy budujące organizm człowieka.

R1UYXvv4Pu9ga
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Scharakteryzuj układ kostny.

R1JIxEhRnwqWu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Wymień funkcje, jakie pełni w organizmie układ pokarmowy.

RedllKWm85R2F
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 2
RipMYKdgKnIKp
Źródło ilustracji: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0.
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 2
R1KDKwKvHqq7f
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
iNQTkad5rJ_d5e418
1
Ćwiczenie 3
RUXf0CRmKPfO1
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RVVI9V1BQTWZi
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RjFfxZqxbJV0t
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1Z00uwx9Tdd5
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7
RBTswlJNeuMnA
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R1DhNFkwMTqwJ
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 9
RRgGSigOH19wN1
Wskaż niewłaściwe postępowanie osoby, która zachorowała na grypę. Możliwe odpowiedzi: 1. Idzie do szkoły na zajęcia., 2. Podczas kichania i kaszlu zasłania nos i usta chusteczką., 3. Wietrzy pokój, w którym przebywa., 4. Nie wychodzi na dwór.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1VRaAO48uOUY1
Uczniowie wyjaśniali, jak zapobiegać chorobom zakaźnym.
Anka: Należy aktywnie spędzać wolny czas przez cały rok.
Bartek: Trzeba dbać o higienę osobistą.
Czarek: Trzeba się szczepić przeciwko chorobom zakaźnym.
Danusia: Należy profilaktycznie przyjmować antybiotyki i inne lekarstwa.
Kto ma rację? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Anka, Bartek i Czarek., 2. tylko Bartek i Czarek., 3. tylko Czarek., 4. tylko Danusia.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 11
R1aviOd2uPo49
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 12
RdDbKus9cUCo6
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 13
RKgjPymM8knNV
Źródło: Wiktoria Mandola-Wieszołek, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

Rk32aXryPAmy7
Miejsce na Twoje notatki. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.