Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z jedenastu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie w odpowiednią ikonę.
- Wprowadzenie
- Procesy załadunku i rozładunku w porcie morskim
Sekwencje filmowe
- Urządzenia przeładunkowe w porcie morskim
Wizualizacja modelu
w grafice 2D lub 3D - Brygadzista w porcie morskim
Gra „wcielanie się w rolę”
- Procesy załadunku i rozładunku w porcie morskim
Wycieczka wirtualna
- Wybrane dokumenty w transporcie morskim
Dokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Bibliografia i netografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Sekwencje filmowe
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe przedstawiają procesy przygotowania i załadunku kontenerów oraz związaną z tym dokumentację.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
Wizualizacja 3D
Wizualizacja 3DWizualizacja 3D składa się z trzynastu modeli 3D:
żuraw portowy,
żuraw portowy portalowy,
suwnica RTG,
suwnica portowa kontenerowa typu STS,
suwnica bramowa szynowa RMG,
spreader,
spreader bez kontenera,
wóz wysięgnikowy RS,
wóz wysięgnikowy RS bez kontenera,
wóz podsiębierny SC,
podnośnikowy wóz czołowy CLT,
urządzenia NO,
przenośnik do zboża.
Dostęp do bazy modeli możliwy jest po kliknięciu przycisku „Pokaż modele”.
Za pomocą myszki można dowolnie nimi obracać, a za pomocą przycisku przewijania – przybliżać.
Po kliknięciu kółka z numerem, które znajduje się w lewym górnym rogu, z prawej strony ekranu wyświetli się tekst dotyczący prezentowanego obiektu.
Po kliknięciu ikony przekreślonej kamery nastąpi zresetowanie ułożenia modelu — wróci on do pozycji wyjściowej.
Ścieżkę dźwiękową z lektorem można odtworzyć po naciśnięciu przycisku „Play”.
Gra „wcielanie się w rolę”
Gra „wcielanie się w rolę”Gra „wcielanie się w rolę” przedstawia tryb pracy brygadzisty.
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry. Po kliknięciu prostokąta z napisem „Instrukcja użytkowania gry wcielanie się w rolę” następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Start” wyświetli się instrukcja.
W ramach tej gry rozwiążesz test sprawdzający Twoją wiedzę na temat przebiegu procesu transportowego. Poniżej znajduje się instrukcja do testu sprawdzającego.
Aby uruchomić test, należy wybrać przycisk „Uruchom”. W teście pojawiają się pytania oraz zadania interaktywne, które należy rozwiązać. Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk „Sprawdź”. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Po udzieleniu odpowiedzi możesz wrócić do poprzedniego pytania, wybierając przycisk „Poprzednie”, albo przejść do kolejnego, wybierając przycisk „Dalej”. Próg zaliczenia testu wynosi . Po zakończeniu testu otrzymasz informację, czy został zaliczony, czy też nie.
Test samosprawdzający składa się z kilku typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.
Uzupełnianie luk za pomocą podanych pojęć. Edytuj lukę za pomocą przycisku „Tab”, następnie wybierz odpowiednie pojęcie z listy rozwijalnej i zatwierdź je. W teście jest jeden rodzaj tego ćwiczenia, w którym znajdziesz tyle samo luk, co podanych pojęć. Jedną lukę uzupełnij jednym pojęciem.
Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz dwa rodzaje ćwiczeń:
pytania z trzema odpowiedziami,
pytania z czterema odpowiedziami.
W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Krzyżówka. Znajdziesz w niej kilka pytań, na których odpowiedzi musisz wpisać w odpowiednich rzędach krzyżówki. W każdą z komórek krzyżówki wpisz jedną literę.
Wycieczka wirtualna
Wycieczka wirtualnaWycieczka wirtualna prezentuje sposoby i urządzenia związane z załadunkiem i rozładunkiem. Aby uruchomić wycieczkę, należy kliknąć poniższy przycisk.
Szczegółowa instrukcja znajduje się powyżej ekranu wycieczki wirtualnej.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna prezentuje grafiki dokumentów oraz szczegółowo instruuje, jak je wypełniać. Podpowiedzi ukryte są pod ikonami lupy i zamieszczone przy każdej koniecznej do wypełnienia rubryce.
Szczegółowa instrukcja dotycząca korzystania z dokumentacji interaktywnej znajduje się bezpośrednio nad multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
Po kliknięciu danego tematu zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie wybranej opcji, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze precyzuje, co trzeba zrobić. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnego rozwiązania można sięgnąć do informacji zwrotnej, w której wskazany jest materiał multimedialny pozwalający uzupełnić wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej tego przycisku widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.
Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w których to pojęcie zostało użyte.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Zamieszczone są w nim informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcje, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przeniesienia się z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również spowodowane słabym łączem internetowym, co będzie odczuwalne zwłaszcza w przypadku prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści