Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 611303) oraz technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 314205), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Omówisz elementy konstrukcyjne i ruchome maszyn ogrodniczych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące właściwości mechanicznych, fizycznych i chemicznych oraz zastosowania materiałów i stopów używanych w budowie maszyn ogrodniczych.
Poznasz możliwości łączenia materiałów różnymi sposobami (np. przez połączenia gwintowe, nitowe, spawanie, zgrzewanie).
Przeanalizujesz budowę i zastosowaniem sprzęgieł oraz silników spalinowych i elektrycznych w maszynach i narzędziach ogrodniczych, sygnalizując jednocześnie zagrożenia, jakie mogą się pojawić podczas ich eksploatacji.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Sekwencje filmowe Maszyny ogrodnicze – materiały, konstrukcja, zasady działaniaSekwencje filmowe Maszyny ogrodnicze – materiały, konstrukcja, zasady działania
Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
zapoznanie się z budową, zasadami obsługi i przewidywanymi warunkami pracy poszczególnych typów maszyn ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem przepisów BHP.
Wizualizacja 3D Podstawowe maszyny i narzędzia ogrodniczeWizualizacja 3D Podstawowe maszyny i narzędzia ogrodnicze
Praca z wizualizacją 3D pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
zapoznanie się z wybranymi elementami budowy i zasadami działania silników elektrycznych i spalinowych oraz innych kluczowych elementów maszyn i urządzeń ogrodniczych.
Atlas interaktywny Połączenia rozłączne i nierozłączne, sprzęgła, silniki, maszyny ogrodniczeAtlas interaktywny Połączenia rozłączne i nierozłączne, sprzęgła, silniki, maszyny ogrodnicze
Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
zapoznanie się w przystępnej dla ucznia formie z budową i zastosowaniem różnorodnych maszyn i narzędzi ogrodniczych oraz materiałów i elementów używanych do ich budowy.
E‑book Maszyny ogrodnicze i ich budowaE‑book Maszyny ogrodnicze i ich budowa
Praca z e‑bookiem pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:
zapoznanie się całością materiałów dotyczących budowy i obsługi poszczególnych typów maszyn ogrodniczych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu eksploatacji środków technicznych stosowanych w ogrodnictwie.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy z zakresu eksploatacji środków technicznych stosowanych w ogrodnictwie.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Maszyny ogrodnicze – materiały, konstrukcja, zasady działania
Sekwencje filmowe
- Podstawowe maszyny i narzędzia ogrodnicze
Wizualizacja 3D budowy maszyn ogrodniczych
- Połączenia rozłączne i nierozłączne, sprzęgła, silniki, maszyny ogrodnicze
Atlas interaktywny
- Maszyny ogrodnicze i ich budowa
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
sekwencje filmowe Maszyny ogrodnicze – materiały, konstrukcja, zasady działania z ćwiczeniami 1–10,
wizualizacja 3D Podstawowe maszyny i narzędzia ogrodnicze z ćwiczeniem 11,
atlas interaktywny Połączenia rozłączne i nierozłączne, sprzęgła, silniki, maszyny ogrodnicze z ćwiczeniami 12–18,
e‑book Maszyny ogrodnicze i ich budowa z ćwiczeniami 19–25.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w samokształceniu
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Sekwencje filmowe
Czy potrafisz rozpoznać, z czego są wykonane części maszyn ogrodniczych? Wybierz jedną dowolną maszynę, np. glebogryzarkę lub kosiarkę, a następnie znajdź jej zdjęcie w internecie albo – jeśli to możliwe – obejrzyj taką maszynę na żywo. Zapisz, z czego są wykonane jej kluczowe elementy. Wykonaj na podstawie swoich notatek mapę myśli lub notatkę graficzną. Następnie obejrzyj pierwszy film z sekwencji filmowych w e‑materiale. Zweryfikuj swoje intuicyjne notatki, uzupełnij je o brakujące elementy.
W dalszej kolejności zapoznaj się z treścią filmów: 1. Elementy konstrukcyjne i ruchome maszyn, 2. Połączenia rozłączne i nierozłączne materiałów stosowanych w budowie maszyn, 3. Sprzęgła – budowa i zastosowanie, 4. Budowa i zasada działania silników spalinowych i elektrycznych. Wykonaj plakat, na którym znajdą się najważniejsze treści zawarte w multimediach. Zwróć uwagę na sposób grupowania poszczególnych treści: które zagadnienia łączą się z innymi? Spróbuj tak przygotować plakat, aby miał charakter podsumowujący wiedzę z sekwencji filmowych.
2. Wizualizacja 3D i atlas interaktywny
Twoim zadaniem będzie przygotowanie katalogu z podstawowymi maszynami i narzędziami ogrodniczymi. Na początku przygotuj konspekt przyszłego katalogu. Aby go wykonać, zastanów się, jak skategoryzujesz przedstawione w multimedium maszyny i narzędzia ogrodnicze. Następnie wykonaj katalog odręcznie lub w formie cyfrowej, np. z użyciem ogólnodostępnych programów czy aplikacji komputerowych.
3. E‑book
Zapoznaj się z treścią multimedium Maszyny ogrodnicze i ich budowa. Na jej podstawie przygotuj 10 pytań quizowych. Gotowy quiz zamieść w internecie, najlepiej na ogólnodostępnych platformach edukacyjnych.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat budowy maszyn ogrodniczych zdobytą na zajęciach.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści