Produkcja wyrobów ze szkła
CES.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego - Operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, Technik technologii szkła 311925
Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia. Zbudowany jest z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Produkcja wyrobów ze szkła.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, technik technologii szkła 311925.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, technik technologii szkła 311925. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego:
- obsługiwanie maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych,
- formowanie wyrobów ze szkła.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w zrozumiały sposób procesów produkcji szkła, wyrobów ze szkła.
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą operatora urządzeń przemysłu szklarskiego, oraz technika technologii szkła.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał: Produkcja wyrobów ze szkła składa się z czterech materiałów multimedialnych:
• Plansze interaktywnePlansze interaktywne: Budowa pieców szklarskich,
• Film instruktażowyFilm instruktażowy: Obsługa pieca szklarskiego,
• Grafika interaktywnaGrafika interaktywna: Produkcja szkła metodą float,
• Program do projektowania przez dobieranieProgram do projektowania przez dobieranie: Metody formowania szkła, wyrobów ze szkła.
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Plansze interaktywnePlansze interaktywne: Budowa pieców szklarskich – przedstawiają schematy budowy pieców szklarskich oraz opisy ich głównych elementów.
W danym materiale uczniowie mogą zgłębiać wiedzę na temat występujących w przemyśle pieców szklarskich oraz ich budowy, a następnie ją sprawdzać na forum klasy lub indywidualnie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- czytanie schematów ilustrujących budowę pieców szklarskich,
- scharakteryzowanie podstawowych elementów budowy pieców szklarskich,
- dobieranie materiałów ogniotrwałych do budowy poszczególnych elementów pieców szklarskich,
- określanie paliw i ich właściwości stosowanych do ogrzewania pieców szklarskich.
• Film instruktażowyFilm instruktażowy: Obsługa pieca szklarskiego – pokazuje poszczególne czynności związane z obsługą pieca szklarskiego, kwalifikacje topiarza obsługującego piec szklarski oraz przedstawia zasady kontroli pracy pieców.
Uczeń korzystający z danego materiału ma możliwość poznania aspektów związanych z organizacją pracy w hucie szkła: na stanowisku topiarza szkła.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- wyjaśnienie budowy i zasady działania pieca szklarskiego,
- określenie materiałów konstrukcyjnych pieców szklarskich,
- wymienianie czynności pracy pracownika obsługującego piec szklarski,
- scharakteryzowanie systemów kontroli pracy pieców szklarskich,
- określanie sprawności energetycznej pieców szklarskich,
- rozróżnianie sposobów odzysku ciepła z pieców szklarskich,
- zastosowanie zasad obsługi technicznej pieców szklarskich,
- zastosowanie przepisy bhp, ochrony ppoż. i ochrony środowiska podczas obsługi pieców szklarskich.
• Grafika interaktywnaGrafika interaktywna: Produkcja szkła metodą float, z zastosowaniem odpowiednich pieców, maszyn i urządzeń.
Grafika interaktywna sprawdza wiedzę i umiejętności z zakresu produkcji szkła float. Uczniowie mogą sprawdzić wiedzę i umiejętności z zakresu wielu aspektów związanych z produkcją tafli szklanych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- określenie procesu produkcji szkła float, z poszczególnymi etapami,
- scharakteryzowanie poszczególnych etapów produkcyjnych, z zastosowaniem odpowiednich pieców, maszyn i urządzeń,
- zastosowanie w działalności produkcyjnej linii produkcyjnej dla szkła float.
• Program do projektowania przez dobieranieProgram do projektowania przez dobieranie: Metody formowania szkła, wyrobów ze szkła – przedstawiający materiał ćwiczeniowy do opracowania własnych schematów technologicznych przedstawiających produkcję różnych rodzajów szkła, wyrobów ze szkła.
Uczniowie mogą wykonywać wizualizację oraz opis poszczególnych elementów schematu, przedstawiając ważne aspekty np. produkcji opakowań szklanych, czy produkcji włókna szklanego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- sporządzanie wizualizacji linii produkcyjnej dla określonego wyrobu szklanego,
- zaprojektowanie własnego projektu określonej metody formowania danego wyrobu szklanego.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/ nauczania.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą pracę pieców szklarskich, z nich budową, zasadami działania, pracownikami i ich kompetencjami obsługującymi dane piece po topienie masy szklanej w piecach szklarskich oraz metody formowania szkła.
Materiały multimedialne w formie Planszy interaktywnych prezentują budowę pieców szklarskich. Film instruktażowy przedstawia zasadę działania pieca oraz jego obsługę, a także ważne elementy, które zachodzą w piecu, czyli topienie masy szklanej. Zaś Grafika interaktywna ma ukazać linię produkcyjną z najnowszą metodą formowania szkieł – metodą float.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się test ćwiczeniowy stanowiący podsumowującą całość pracy z e‑materiałem oraz ćwiczenia powiązane z danymi materiałami.
Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.
E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodów szkolnictwa branżowego: operator urządzeń przemysłu szklarskiego oraz technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
Instrukcja dla ucznia
5.1. Instrukcja dla ucznia
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji oddane zostają e‑materiały do kształcenia zawodowego.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi, w poszczególne zakładki możesz wchodzić, korzystając z materiałów – możesz oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w zakładce. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zapoznaniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych – wykonać test sprawdzający stan Twojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Zarówno ćwiczenia, jak i materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy oraz możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną bibliografią i netografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań. Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy Ci kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki – w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach pdf, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek.
Aby przygotować notatkę należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Wykonuj notatki dotyczące poszczególnych surowców szklarskich wykorzystywanych przez przemysł branży szklarskiej, a bardzo szybko nauczyć się je charakteryzować.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału. Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń‑skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać. Zachęcamy Cię – opracuj mapę myśli dla określonej produkcji, innej niż możesz wykonać za pomocą multimedium mapa interaktywna.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) - to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyśpieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek. Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim burkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo‑myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się. Fiszki możesz tworzyć pracując z każdym materiałem multimedialnym dostępnym w e‑materiale.
Zachęcamy do opracowania fiszki z poszczególnymi piecami szklarskimi, wykorzystywanymi w przemyśle szklarskim, zrób do tego krótkie opisy.
Drogi uczniu z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać przy własnej, indywidualnej nauce, np.
• Plansze interaktywnePlansze interaktywne: Budowa pieców szklarskich. Piece szklarskie stanowią integralną część produkcji szkła, dlatego wiedza na ten temat jest Ci bardzo przydatna. Warto dobrze pochylić się nad tymi treściami. Twórz notatki oraz fiszki z danego materiału multimedialnego.
• Film instruktażowyFilm instruktażowy: Obsługa pieca szklarskiego. Na podstawie filmu możesz zapoznać się z pracą topiarza, czynnościami jego pracy i ważnymi aspektami związanymi z bhp. Wykonaj własne notatki z pracy topiarza, zapisz nurtujące Cię pytania, abyś mógł swobodnie rozmawiać z nauczycielem podczas zajęć.
• Grafika interaktywnaGrafika interaktywna: Produkcja szkła metodą float. Jest to materiał, który ukazuje najnowszą technologię produkcji tafli szklanych. Możesz tu tworzyć własne rysunki, schematy, czy wykonywać notatki.
• Program do projektowania przez dobieranieProgram do projektowania przez dobieranie: Metody formowania szkła, wyrobów ze szkła. Materiał, aby wykonywać własne wirtualne mapy, własne schematy poglądowe, możesz je dodatkowo opisywać. Poszczególne mapy możesz wydrukować, przypisywać do nich skojarzenia, czy opisywać własnymi charakterystykami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco–sprawdzających, i tak:
• Test ćwiczeniowy. Tytuł: Sprawdź się! Produkcja wyrobów ze szkła – test składający się z 10 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
• Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możesz spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści