Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Przedstawiony e‑materiał ma na celu praktyczną naukę zadań zawodowych wykonywanych przez osobę zatrudnioną na stanowisku biurowym w organizacji. Celem e‑materiału jest umożliwienie Ci wielokrotnego powtarzania zadań zawodowych - z wykorzystaniem rozwiązań multimedialnych dotyczących kształcenia w zawodzie Technik prac biurowych 411004. E‑materiał przeznaczony jest również do nauki dla osób niewidzących i słabowidzących.
Osoby niewidome oraz słabowidzące mogą korzystać z e‑materiału. Oprawą słowną każdej grafiki będzie ustne objaśnienie nauczyciela. Poza tym materiał dostępny jest w wersji lektorskiej.
1.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
1.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt kwalifikacji” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy - Nadawanie znaków sprawFilm instruktażowy - Nadawanie znaków spraw: zawarte są tu czynności wykonywane w ramach procedury lub realizacji zadań, związanych z nadawaniem znaków spraw. Dowiesz się, kto wykonuje powyższe prace, a także jakie ta osoba powinna posiadać kompetencje oraz cechy charakteru. W filmie wymienionych jest 13 cech charakteru i kompetencji, które powinna posiadać osoba wykonująca przedstawiony zawód. Wypisz wszystkie elementy i przypisz każdej kompetencji punkty od 1 do 3 uwzględniając cechy własnego charakteru. Wartość 1 wpisujesz, kiedy uważasz, że nie posiadasz danej cechy/kompetencji, wartość 2, jeśli posiadasz daną cechę/kompetencję, ale nie jest ona w pełni ukształtowana, a wartość 3, jeśli uważasz, że posiadasz tę cechę/kompetencję. Jeśli uzyskany wynik wynosi powyżej 20 punktów, to możesz uznać, że już dziś spełniasz wymagania dla tego zawodu. Jeśli wynik jest niższy, wypisz te elementy, które wypadły najniżej, na poziomie 1‑2 punktów. Następnie zaplanuj działania, które mają w przyszłości podnieść Twoje kompetencje w tym zakresie. Zastanów się, dlaczego właśnie te cechy wybrano jako najistotniejsze dla tego zawodu, wybierz co najmniej 5 cech i uzasadnij swój wybór. Czy możesz wymienić jeszcze jakieś inne cechy? Zastanów się nad cechami, które utrudniają lub uniemożliwiają wykonywanie tego zawodu. Oceniając swoją osobę podaj 3 cechy, które spełniasz w najwyższym stopniu (mogą być spoza listy), oraz te, które sprawiają Ci najwięcej trudności.
W dalszej części materiału multimedialnego Nadawanie znaku sprawy znajdziesz informacje m.in. na temat instrukcji kancelaryjnej. Zastanów się, dlaczego jest tak ważna dla funkcjonowania instytucji? Wyobraź sobie, że dana instytucja funkcjonuje bez instrukcji kancelaryjnej, jakie konsekwencje mogłoby to rodzić? Odpowiadając na pytanie, odnieś się do informacji/definicji przedstawionej na slajdzie oraz komentarza słownego. Wymień trzy systemy kancelaryjne. Co jest charakterystyczne dla każdego z ich? Jakie są ich zalety i wady? Odpowiedz na pytanie, jakie elementy zawiera znak sprawy.
Dokumentacja interaktywna - Jak nadać znak sprawy?Dokumentacja interaktywna - Jak nadać znak sprawy?: znajdziesz tu wzory wielu dokumentów, które występują w obiegu dokumentacji biurowej wraz z nadanym znakiem sprawy. W celu sprawdzenia swojej wiedzy możesz sam nadać numer sprawy (ćwiczenia).
Dokumentacja interaktywna - Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnejDokumentacja interaktywna - Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnej znajdziesz tutaj uproszczone wzory jednolitego rzeczowego wykazu akt, w których Twoim zadaniem jest uzupełnienie hasła klasyfikacyjnego lub kategorii archiwalnej, na podstawie jednolitego rzeczowego wykazu akt. Przeanalizuj materiał związany z powyższą dokumentacją interaktywną i odpowiedz na pytanie, uwzględniając kategorie archiwalne, które dokumenty objęte są tzw. nadzorem archiwalnym i co on oznacza? Odpowiedz na pytanie, jaka jest różnica między dokumentacją archiwalną i niearchiwalną?
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu nadawania znaków spraw oraz budowy jednolitego rzeczowego wykazu akt. Ćwiczenia posiadają precyzyjne informacje zwrotne, co ułatwia utrwalić wiedzę. Z interaktywnych materiałów sprawdzających możesz korzystać samodzielnie w domu - przydadzą się jako utrwalenie materiału z lekcji, są dobrym narzędziem do powtórek przed egzaminem.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Nadawanie znaków spraw
Film instruktażowy
- Jak nadać znak sprawy?
Dokumentacja interaktywna
- Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnej
Dokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik prac biurowych.
W materiale dostępne są funkcjonalności, które ułatwią pracę z multimediami:
Film instruktażowy zawiera możliwość włączenia napisów lub audiodeskrypcji. Istnieje też możliwość regulacji tempa odtwarzania filmu. Pod materiałem filmowym znajduje się plik PDF zawierajcy alternatywę tekstową najważniejszych zagadnień pojawiających się w filmie. W razie potrzeby możesz dokonać konwersji treści pliku na system pisma punktowego wynalezionego przez L. Braille’a.
Dokumentacja interaktywna „Jak nadać znak sprawy?” jest dostępna z poziomu klawiatury. Czytniki głosowe m.in. NVDA odczytają treści zawarte w programie. Dokumentacja zawiera możliwość włączenia trybu wysokiego kontrastu, zwiększenia/zmniejszenia czcionki, odsłuchania wskazówek i poleceń. Pod dokumentacją znajduje się plik do pobrania w formacie PDF, którego treść można przekonwertować na zapisaną systemie pisma punktowego wynalezionego przez L. Braille’a. Ponadto dostępna jest dodatkowa wersja ćwiczeń („Alternatywna wersja wybranych dokumentów do wypełnienia”).
Dokumentacja interaktywna „Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnej” jest dostępna z poziomu klawiatury. Czytniki głosowe m.in. NVDA odczytają treści zawarte w programie. Dokumentacja zawiera możliwość włączenia trybu wysokiego kontrastu, zwiększenia/zmniejszenia czcionki, odsłuchania wskazówek i poleceń.
Dokładne zalecenia dotyczące obsługi poszczególnych elementów e‑materiału znadują się w Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści