Wykonywanie zaopatrzenia protetycznego
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Paweł Luberacki
Konsultant przewodnika: Karolina Kowalska, Krzysztof Andrzejewski
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wykonywanie zaopatrzenia protetycznego
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik ortopeda, 321403
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.11.2.10) sporządza dokumentację na każdym etapie pracy:
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.2.10)3) sporządza schemat blokowy procesu technologicznego zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.1) projektuje protezy w zależności od ich funkcji i przeznaczenia: projektuje protezy kończyn dolnych w zależności od poziomu i rodzaju amputacji, wieku i mobilności pacjenta, projektuje protezy kończyn dolnych w zależności od zastosowanego materiału, wykorzystanych półfabrykatów, elementów oraz stanu i przygotowania kikuta do zaprotezowania, projektuje protezy kończyny górnej typu biernego i czynnego w zależności od poziomu amputacji i sprawności ruchowej pacjenta:
MED.11.4.1)1) opisuje rodzaje protez,
MED.11.4.1)2) opisuje różne konstrukcje protez,
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)5) opisuje metody wykonania protez,
MED.11.4.1)6) dobiera element, półfabrykaty i drobne wyposażenie do wytworzenia protez,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.1)8) opracowuje dokumentację technologiczną i warsztatową protez,
MED.11.4.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatywy protez:
MED.11.4.2)1) określa ustawienia funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3) dobiera metody wykonania pozytywu protezy i wykonuje pozytywy protez:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Cele ogólne e‑materiału
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych:
dobierania i stosowania procesu technologicznego do wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego i środków pomocniczych oraz kierowania tym procesem.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
- film edukacyjnyTechnologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
- film edukacyjnyTechnologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
- film edukacyjnyTechnologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
- film edukacyjnyTechnologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
- film edukacyjnyTechnologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
- film edukacyjnyTechnologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
- film edukacyjnyTechnologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
- film edukacyjnyOsiowanie statyczne i dynamiczne protezy kończyny dolnej
- interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningOsiowanie statyczne i dynamiczne protezy kończyny dolnej
- interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningInteraktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Filmy edukacyjne stanowią cztery powiązane ze sobą tematycznie materiały, w których pokazane zostały czynności technika ortopedy wykonującego, odpowiednio, lej podudzia/uda, kosz biodrowy, lej przedramienia i lej ramienia. Filmy te są jednak od siebie niezależne, w każdym z nich zamieszczona jest informacja na temat używanych podobnych lub analogicznych technik, urządzeń i materiałów. Uczący się może zatem odtwarzać filmy w dowolnej kolejności. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning prezentuje trzy niezależne od siebie części, w których uczący się wciela się w rolę technika ortopedy i przeprowadza dopasowanie, odpowiednio, protezy dla podudzia, protezy dla uda i kosza biodrowego do indywidualnego pacjenta. Uczący się może zapoznać się z tym materiałem niezależnie od filmów edukacyjnych, jednak zalecane jest, aby zrobił to po ich obejrzeniu, ponieważ zapoznanie się z techniką wytwarzania leja do protez lepiej i pełniej przedstawi problematykę późniejszego dokładnego dopasowania protezy montowanej na leju dla pacjenta.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przedstawia technika ortopedę wykonującego kolejno czynności związane z wytworzeniem leja testowego i definitywnego podudzia/uda. Czynności te obejmują:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania leja testowego podudzia i uda,
przeprowadzenie procesu formowania leja testowego podudzia/uda,
przeprowadzenie procesu laminowania leja definitywnego podudzia/uda,
wykończenie leja testowego podudzia/uda,
wykończenie leja definitywnego podudzia/uda.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.2.10)3) sporządza schemat blokowy procesu technologicznego zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.2)1) określa ustawienia funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Film edukacyjny „Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda” jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Jednak kolejność zapoznania się z tym materiałem multimedialnym nie jest uzależniona od pozostałych materiałów. Osoba ucząca się może zapoznać się z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
w dowolnym momencie.
Występująca w filmie edukacyjnym terminologia, pojęcia i nazwy są dodatkowo opisane i wytłumaczone w słowniku pojęć.
Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:
test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową
Technologia wytwarzania leja do protez i kosza biodrowego
,zadanie typu prawda czy fałsz
Proces formowania leja uda/podudzia
,zadanie aktywizujące
Wykonanie rękawa foliowego
,zadanie aktywizujące
Nałożenie rękawa na pozytyw
,zadanie aktywizujące
Wylewanie żywicy
,zadanie aktywizujące
Proporcje mieszaniny
,zadanie aktywizujące
Wykonanie mieszaniny
,zadanie aktywizujące
Dopasowanie pończoszek
,zadanie aktywizujące
Wybicie gipsu
,zadanie aktywizujące
Wyrównanie krawędzi
,zadanie aktywizujące
Wyścielenie leja
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
dobieranie surowców, materiałów i narzędzi w procesie formowania leja testowego podudzia/uda,
omawianie metod formowania i wykorzystywanych technik i narzędzi,
charakteryzowanie przebiegu procesu technologicznego przy formowaniu lejów testowych,
wykańczanie lejów testowych do przymiarki,
dobieranie surowców, materiałów i narzędzi w procesie formowania leja definitywnego podudzia/uda,
omawianie metod laminacji i wykorzystywanych technik i narzędzi,
charakteryzowanie przebiegu procesu technologicznego przy formowaniu lejów definitywnych,
wykańczanie lejów definitywnych do przymiarki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym osoba ucząca się może zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, a następnie przygotowanie notatek, przedstawiających kolejne czynności technika ortopedy w trakcie wykonywania leja testowego podudzia/uda, takie jak np.: przygotowanie materiału termoplastycznego do procesu, zamontowanie i przygotowanie gipsowego pozytywu, formowanie leja techniką bąblową lub narzutową, kształtowanie i dopasowanie leja z pomocą pompy próżniowej, zdejmowanie uformowanego leja z gipsowego modelu, wykańczanie leja, oraz analogiczne czynności w trakcie wykonywania leja definitywnego podudzia/uda, np.: wykonanie rękawa foliowego, założenie rękawa na gipsowy pozytyw kikuta, wykonywanie zbrojenia leja, przygotowywanie roztworu mieszanki do laminacji i jej wylewanie, kształtowanie leja, wybijanie gipsowej formy, prace wykończeniowe, dokumentacja procesu,
wykonanie schematu blokowego procesów z wyszczególnieniem surowców, urządzeń i narzędzi używanych na każdym etapie wykonywania leja testowego podudzia/uda,
przygotowanie w formie infografiki lub plakatu zagadnień takich jak np.: charakterystyka substancji chemicznych i surowców używanych podczas wytwarzania leja podudzia/uda, zasady zachowania bezpieczeństwa podczas wykonywanych prac, punkty krytyczne procesu laminowania i termoformowania wpływające na ostateczną jakość leja itp.,
przygotowanie fiszek lub karteczek z nazwami surowców i narzędziami używanymi podczas procesu laminowania i termoformowania, z uwzględnieniem ich funkcji w procesie czy możliwości ich ewentualnego zastąpienia innym materiałem, jeśli jest to możliwe, np.: wata szklana – element zbrojenia – możliwość zastąpienia włóknem węglowym; utwardzacz – składnik mieszaniny do laminowania, substancja niezbędna do utwardzenia żywicy, gips – główny składnik modelu‑pozytywu kikuta – możliwość zastąpienia modelem piankowym itp.,
przygotowanie krótkiego zestawienia w formie tabeli, dotyczącego np.: metod wybijania gipsu, z wyszczególnieniem niezbędnych do tego narzędzi/urządzeń i informacji, czy gipsowa forma zostaje zachowana czy rozbita lub rodzajów materiałów termoplastycznych używanych do termoformowania przy wytwarzaniu leja definitywnego podudzia/uda,
porównanie, np. w formie tabeli lub schematu, procesu termoformowania metodą narzutową i metodą bąblową, z uwzględnieniem urządzeń, parametrów procesów, parametrów surowców termoplastycznych w obu procesach czy punktów krytycznych.
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przedstawia technika ortopedę wykonującego kolejno czynności związane z wytworzeniem kosza biodrowego dla pacjenta z wyłuszczeniem w stawie biodrowym. Czynności te obejmują:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania kosza biodrowego,
przeprowadzenie procesu formowania kosza biodrowego,
wykończenie kosza biodrowego.
Materiał jest powiązany z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.2.10)3) sporządza schemat blokowy procesu technologicznego zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Film edukacyjny Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Jednak kolejność zapoznania się z tym materiałem multimedialnym nie jest uzależniona od pozostałych materiałów. Osoba ucząca się może zapoznać się z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
w dowolnym momencie.
Występująca w filmie edukacyjnym terminologia, pojęcia i nazwy są dodatkowo opisane i wytłumaczone w słowniku pojęć.
Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:
zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video
Wytwarzanie kosza biodrowego
,test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową
Technologia wytwarzania leja do protez i kosza biodrowego
,zadanie aktywizujące
Wybicie gipsu
,zadanie aktywizujące
Wyrównanie krawędzi
,zadanie aktywizujące
Wyścielenie leja
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
dobieranie surowców, materiałów i narzędzi w procesie formowania kosza testowego,
omawianie metod formowania i wykorzystywanych technik i narzędzi,
charakteryzowanie różnic formowania bąblowego i narzutowego,
omawianie przebiegu procesu technologicznego przy formowaniu kosza testowego,
wykańczanie koszów testowych do przymiarki,
omawianie zasad bezpiecznej pracy z termoplastami,
omawianie zasad wyścielania koszy biodrowych w kontekście kompresji tkanek w koszu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym osoba ucząca się może zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, a następnie przygotowanie notatek, przedstawiających kolejne czynności technika ortopedy w trakcie wytwarzania kosza biodrowego, takich jak np.: przygotowanie materiału termoplastycznego do procesu, zamontowanie i przygotowanie gipsowego pozytywu, formowanie kosza techniką bąblową lub narzutową, kształtowanie i dopasowanie materiału termoplastycznego z pomocą pompy próżniowej, zdejmowanie uformowanego kosza z gipsowego modelu, prace wykończeniowe, dokumentacja procesu,
wykonanie schematu blokowego procesu wytwarzania kosza biodrowego z wyszczególnieniem surowców, urządzeń i narzędzi używanych na każdym etapie,
przygotowanie w formie infografiki lub plakatu zagadnień takich jak np.: charakterystyka substancji chemicznych i surowców używanych podczas wytwarzania kosza biodrowego, zasady zachowania bezpieczeństwa podczas wykonywanych prac, punkty krytyczne procesu termoformowania wpływające na ostateczną jakość kosza itp.,
przygotowanie fiszek lub karteczek z nazwami surowców i narzędziami używanymi podczas procesu termoformowania, z uwzględnieniem ich funkcji w procesie czy możliwości ich ewentualnego zastąpienia innym materiałem, jeśli jest to możliwe, np.: silikon w sprayu – rozdzielacz, zapobiega zespoleniu materiału termoplastycznego z formą i ułatwia późniejsze zdejmowanie kosza – możliwość zastąpienia gęstą pastą silikonową; pompa próżniowa – umożliwia powstanie podciśnienia, niezbędnego do prawidłowego ukształtowania i wygładzenia materiału na formie itp.,
przygotowanie krótkiego zestawienia w formie tabeli, dotyczącego np.: rodzajów materiałów termoplastycznych używanych do termoformowania przy wytwarzaniu kosza biodrowego wraz z ich specyfikacją,
porównanie, np. w formie tabeli lub schematu, procesu termoformowania metodą narzutową i metodą bąblową, z uwzględnieniem urządzeń, parametrów procesów, parametrów surowców termoplastycznych w obu procesach czy punktów krytycznych.
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przedstawia technika ortopedę wykonującego kolejno czynności związane z wytworzeniem leja ramienia. Czynności te obejmują:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania leja ramienia,
przeprowadzenie procesu laminowania leja ramienia,
wykończenie leja ramienia.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.2.10)3) sporządza schemat blokowy procesu technologicznego zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.2.10)1) nanosi pomiary niezbędne do wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w karcie miar,
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.4.2)1) określa ustawienia funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Film edukacyjny „Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia” jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
.
Jednak kolejność zapoznania się z tym materiałem multimedialnym nie jest uzależniona od pozostałych materiałów. Osoba ucząca się może zapoznać się z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
w dowolnym momencie.
Występująca w filmie edukacyjnym terminologia, pojęcia i nazwy są dodatkowo opisane i wytłumaczone w słowniku pojęć.
Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:
test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową
Technologia wytwarzania leja do protez i kosza biodrowego
,zadanie typu prawda czy fałsz „Proces laminacji i wykończenia leja ramienia”,
zadanie aktywizujące „Wykonanie rękawa foliowego”,
zadanie aktywizujące „Nałożenie rękawa na pozytyw”,
zadanie aktywizujące „Wylewanie żywicy”,
zadanie aktywizujące „Proporcje mieszaniny”,
zadanie aktywizujące „Wykonanie mieszaniny”,
zadanie aktywizujące „Dopasowanie pończoszek”,
zadanie aktywizujące „Wybicie gipsu”,
zadanie aktywizujące „Wyrównanie krawędzi”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
dobieranie surowców, materiałów i narzędzi w procesie laminowania leja ramienia,
wykonanie zbrojenia do leja na pozytywie gipsowym,
przygotowanie stanowiska laminacyjnego,
omawianie przebiegu procesu technologicznego przy laminacji leja ramienia,
charakteryzowanie sposobów laminacji żywicą,
wykańczanie lejów ramienia do przymiarki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym osoba ucząca się może zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, a następnie przygotowanie notatek, przedstawiających kolejne czynności technika ortopedy w trakcie wykonywania leja protezy w obrębie ramienia, jak np.: wykonanie rękawa foliowego, założenie rękawa na gipsowy pozytyw kikuta, wykonywanie zbrojenia leja, przygotowywanie roztworu mieszanki do laminacji i jej wylewanie, kształtowanie leja, wybijanie gipsowej formy, prace wykończeniowe, dokumentacja procesu,
wykonanie schematu blokowego procesu z wyszczególnieniem surowców, urządzeń i narzędzi używanych na każdym etapie wytwarzania leja ramienia,
przygotowanie w formie infografiki lub plakatu zagadnień takich jak np.: charakterystyka substancji chemicznych używanych podczas wytwarzania leja ramienia, zasady zachowania bezpieczeństwa podczas wykonywanych prac, punkty krytyczne procesu laminowania wpływające na ostateczną jakość leja itp.,
przygotowanie fiszek lub karteczek z nazwami surowców i narzędziami używanymi podczas procesu laminowania, z uwzględnieniem ich funkcji w procesie czy możliwości ich ewentualnego zastąpienia innym materiałem, jeśli jest to możliwe, np.: wata szklana – element zbrojenia – możliwość zastąpienia włóknem węglowym; utwardzacz – składnik mieszaniny do laminowania, substancja niezbędna do utwardzenia żywicy itp.,
przygotowanie krótkiego zestawienia, np. w formie tabeli, dotyczącego metod wybijania gipsu, z wyszczególnieniem niezbędnych do tego narzędzi/urządzeń i informacji, czy gipsowa forma zostaje zachowana czy rozbita.
Tytuł materiału multimedialnego
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przedstawia technika ortopedę wykonującego kolejno czynności związane z wytworzeniem leja przedramienia. Czynności te obejmują:
przygotowanie surowców i materiałów do procesu formowania leja przedramienia,
przeprowadzenie procesu laminowania leja przedramienia,
wykończenie leja przedramienia.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.2.10)3) sporządza schemat blokowy procesu technologicznego zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.2.10)1) nanosi pomiary niezbędne do wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w karcie miar,
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.4.2)1) określa ustawienia funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Film edukacyjny Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia” jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Jednak kolejność zapoznania się z tym materiałem multimedialnym nie jest uzależniona od pozostałych materiałów. Osoba ucząca się może zapoznać się z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
w dowolnym momencie. Występująca w filmie edukacyjnym terminologia, pojęcia i nazwy są dodatkowo opisane i wytłumaczone w słowniku pojęć.
Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:
zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Przygotowanie pozytywu gipsowego przedramienia”,
zadanie z możliwością doboru wskaźników „Przygotowanie mieszanki do laminacji leja przedramienia”,
test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Technologia wytwarzania leja do protez i kosza biodrowego”,
zadanie aktywizujące
Wykonanie rękawa foliowego
,zadanie aktywizujące
Nałożenie rękawa na pozytyw
,zadanie aktywizujące
Wylewanie żywicy
,zadanie aktywizujące
Proporcje mieszaniny
,zadanie aktywizujące
Wykonanie mieszaniny
,zadanie aktywizujące
Dopasowanie pończoszek
,zadanie aktywizujące
Wybicie gipsu
,zadanie aktywizujące
Wyrównanie krawędzi
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu:
dobieranie surowców, materiałów i narzędzi w procesie laminowania leja przedramienia,
wykonanie zbrojenia do leja na pozytywie gipsowym,
przygotowywanie stanowiska laminacyjnego,
omawianie sposobów laminacji żywicą,
charakteryzowanie przebiegu procesu technologicznego przy laminacji leja przedramienia,
wykańczanie lejów ramienia do przymiarki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym osoba ucząca się może zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, a następnie przygotowanie notatek, przedstawiających kolejne czynności technika ortopedy w trakcie wykonywania leja protezy w obrębie przedramienia, takich jak np.: wykonanie rękawa foliowego, założenie rękawa na gipsowy pozytyw kikuta, wykonywanie zbrojenia leja, przygotowywanie roztworu mieszanki do laminacji i jej wylewanie, kształtowanie leja, wybijanie gipsowej formy, prace wykończeniowe, dokumentacja procesu,
wykonanie schematu blokowego procesu z wyszczególnieniem surowców, urządzeń i narzędzi używanych na każdym etapie,
przygotowanie w formie infografiki lub plakatu zagadnień takich jak np.: charakterystyka substancji chemicznych używanych podczas wytwarzania leja przedramienia, zasady zachowania bezpieczeństwa podczas wykonywanych prac, punkty krytyczne procesu laminowania wpływające na ostateczną jakość leja itp.,
przygotowanie fiszek lub karteczek z nazwami surowców i narzędziami używanymi podczas procesu laminowania, z uwzględnieniem ich funkcji w procesie czy możliwości ich ewentualnego zastąpienia innym materiałem, jeśli jest to możliwe, np.: wata szklana – element zbrojenia – możliwość zastąpienia włóknem węglowym; utwardzacz – składnik mieszaniny do laminowania, substancja niezbędna do utwardzenia żywicy itp.,
przygotowanie krótkiego zestawienia, np. w formie tabeli, dotyczącego metod wybijania gipsu, z wyszczególnieniem niezbędnych do tego narzędzi/urządzeń i informacji, czy gipsowa forma zostaje zachowana czy rozbita.
Tytuł materiału multimedialnego
Osiowanie statyczne i dynamiczne protezy kończyny dolnej
Typ materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning stanowi rodzaj gry decyzyjnej, w której uczący się wciela się w rolę technika ortopedy wykonującego czynności związane z osiowaniem statycznym i dynamicznym protezy podudzia, protezy uda i protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Uczący się, jako gracz, podejmuje decyzje związane m.in. z wyznaczaniem linii obciążenia, ustawianiem łączników czy dopasowaniem parametrów technicznych protezy do indywidualnego pacjenta z uwzględnieniem jego prawidłowego poruszania się i poczucia wygody. Materiał multimedialny pozwala na pominięcie pewnych kroków, tj. przyjęcie założenia, że dyskomfort pacjenta wynika np. z jego nieprzyzwyczajenia się do protezy i pominięcia sprawdzenia dodatkowych parametrów ustawienia protezy. Jest to jednak działanie celowe, które ostatecznie – poprzez szereg informacji zwrotnych – uczy gracza, iż proces osiowania statycznego i dynamicznego protezy wymaga precyzji i że należy wziąć pod uwagę przede wszystkim komfort pacjenta i jego poruszanie się, nie tylko wytyczne producenta, oraz że błędne decyzje technika ortopedy będą miały swoje konsekwencje na dalszych etapach dopasowywania protezy.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.10)1) nanosi pomiary niezbędne do wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w karcie miar,
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.4.1)1) opisuje rodzaje protez,
MED.11.4.1)2) opisuje różne konstrukcje protez,
MED.11.4.1)3) dobiera rodzaj protezy do poziomu i rodzaju amputacji oraz stanu kikuta,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)5) opisuje metody wykonania protez,
MED.11.4.1)6) dobiera element, półfabrykaty i drobne wyposażenie do wytworzenia protez,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.1)8) opracowuje dokumentację technologiczną i warsztatową protez,
MED.11.4.2)1) określa ustawienia funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning nie jest powiązane z innym materiałem. Kolejność zapoznania się z tym materiałem multimedialnym nie jest uzależniona od pozostałych materiałów. Uczący się może zapoznać się z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning w dowolnym momencie, jednak zalecane jest, aby zrobił to po obejrzeniu filmów, ponieważ zapoznanie się z techniką wytwarzania leja do protez lepiej i pełniej przedstawi problematykę późniejszego dokładnego dopasowania protezy montowanej na leju dla pacjenta.
Występująca w materiale multimedialnym terminologia, pojęcia i nazwy są dodatkowo opisane i wytłumaczone w słowniku pojęć.
Materiał sprawdzający powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning:
dopasowanie elementów do schematu
Osiowanie kosza biodrowego
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
przeprowadzenie osiowania statycznego protezy uda,
przeprowadzenie osiowania dynamicznego protezy uda,
przeprowadzenie osiowania dynamicznego protezy podudzia,
przeprowadzenie osiowania statycznego protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,
przeprowadzenie osiowania dynamicznego protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,
dobieranie rozwiązań technicznych w zależności od problemów zgłaszanych przez pacjenta lub na podstawie własnych obserwacji.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning osoba ucząca się może zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
notowanie kolejnych kroków, jakie podejmuje technik ortopeda podczas wykonywania osiowania statycznego i dynamicznego dla wybranej protezy kończyny dolnej; notatki można wykonywać w formie punktów i krótkiego opisu czynności, w formie schematu blokowego czy tabeli,
przygotowanie w formie infografiki zagadnień z zakresu np.: punktów krytycznych w trakcie wykonywania osiowania statycznego, które mają najistotniejsze znaczenie dla wykonywania późniejszego osiowania dynamicznego wybranej protezy,
wykonanie w formie schematu lub tabeli zestawienia na temat wybranych problemów pacjenta w poruszaniu się z protezą oraz odpowiadających im czynności podejmowanych przez technika ortopedę w celu korekty parametrów osiowania, np.: zbyt wczesne odblokowywanie się kolana pacjenta – konieczność sprawdzenia/wyznaczenia osi kolana względem linii obciążenia; problemy z ustawieniem osi kolana – zamontowanie dodatkowych łączników z przesuwem; uskarżanie się pacjenta w koszu biodrowym na ucisk w okolicy spojenia kości łonowej – zredukowanie obciążenia poprzez pochylenie kosza w tył lub/i obrócenie go na łączniku w kierunku zewnętrznym itp.,
wykonanie notatek (np. w formie mapy myśli lub plakatu) z zakresu parametrów, które technik ortopeda powinien sprawdzić i czynności, które powinien wykonać w ramach osiowania statycznego protezy kończyny dolnej, ale których pominięcie jest jeszcze w stanie wyłapać i nadrobić w trakcie kolejnych prób poruszania się pacjenta z protezą oraz takich, które muszą być wykonane i bez których niemożliwe jest prawidłowe wykonanie osiowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową Technologia wytwarzania leja do protez i kosza biodrowego
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dwudziestu dwóch pytań o różnym stopniu trudności: sześciu łatwych, siedmiu średnio trudnych i dziewięciu trudnych. Czas rozwiązania testu to trzydzieści trzy minuty (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Test dotyczy metod, narzędzi i poszczególnych czynności technika ortopedy w ramach wytwarzania lejów dla podudzia/uda, przedramienia, ramienia i kosza biodrowego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.10)1) nanosi pomiary niezbędne do wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w karcie miar,
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.1)8) opracowuje dokumentację technologiczną i warsztatową protez,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video Przygotowanie pozytywu gipsowego przedramienia
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie łatwe. Uczący się ogląda fragment filmu edukacyjnego, na którym technik ortopeda wykonuje kolejne etapy przygotowania gipsowego pozytywu przedramienia do wykonania zbrojenia i samego zbrojenia. Zadaniem uczącego się jest ułożyć etapy wykonywania czynności zgodnie z poprawną kolejnością.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Wyniki wskażą, czy ten zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.
Możesz wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu zyskania pełnej poprawności.
Otrzymujesz informacje zwrotne, które mogą wspomóc Cię w ocenie własnych postępów w nauce oraz wskazać Twoje mocne strony.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.10)1) nanosi pomiary niezbędne do wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w karcie miar,
MED.11.4.2)1) określa ustawienia funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video Wytwarzanie kosza biodrowego
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie łatwe. Uczący się ogląda fragment filmu edukacyjnego, na którym technik ortopeda wykonuje jeden z etapów wytwarzania kosza biodrowego określoną metodą (tu: bąblową). Zadaniem uczącego się jest wybór właściwej odpowiedzi z nazwą pokazywanej metody.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.2.10)1) nanosi pomiary niezbędne do wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w karcie miar,
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.4.2)1) określa ustawienia funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru wskaźników Przygotowanie mieszanki do laminacji leja przedramienia
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie matematyczne, w którym uczący się, na podstawie podanych w treści zadania wartości dla poszczególnych składników, ma obliczyć ostateczną ilość mieszanki do laminowania. Zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu Osiowanie protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie trudne, dotyczące kolejnych czynności technika ortopedy w ramach wykonywania osiowania protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Uczący się ma za zadanie uzupełnić nazwy czynności w przedstawionym schemacie.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Materiał sprawdzający jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Osiowanie statyczne i dynamiczne protezy kończyny dolnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.10)2) sporządza dokumentację wykonania zaopatrzenia ortopedycznego w formie opisów, rysunków, wykazu surowców i materiałów, wykazu narzędzi i urządzeń oraz opisu zastosowanej technologii,
MED.11.4.1)4) dobiera rozwiązania konstrukcyjne protez do potrzeb pacjenta,
MED.11.4.1)6) dobiera element, półfabrykaty i drobne wyposażenie do wytworzenia protez,
MED.11.4.1)7) dobiera rodzaj zawieszenia protez,
MED.11.4.1)8) opracowuje dokumentację technologiczną i warsztatową protez,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Proces laminacji i wykończenia leja ramienia
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie średnio trudne, w którym znajduje się sześć zdań, w tym trzy prawdziwe i trzy fałszywe, dotyczących praktycznych zagadnień procesu wytwarzania leja ramienia. Uczący się ma zdecydować, które z nich są fałszywe, a które prawdziwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Proces formowania leja uda/podudzia
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie średnio trudne, w którym znajduje się sześć zdań, w tym trzy prawdziwe i trzy fałszywe, dotyczących praktycznych zagadnień procesu formowania leja podudzia/uda. Uczący się ma zdecydować, które z nich są fałszywe, a które prawdziwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie daje możliwość samosprawdzenia posiadanej wiedzy.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Wykonanie rękawa foliowego
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie średnio trudnym, w którym uczący się wykonuje foliowy rękaw. Używa do tego folii spożywczej, zaś w funkcji paska teflonu używa papieru do pieczenia, stanowiącego analogiczną do teflonu izolację. Na kawałku drewnianej deski uczący się układa fragment folii z założonymi końcami, przykrywa papierem do pieczenia i przy pomocy żelazka łączy końcówki folii.
Uczący się ćwiczy w ten sposób siłę nacisku żelazka i precyzję, tak aby końce foliowego rękawa był prawidłowo zespolone, ale bez przegrzania i stopienia folii.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Nałożenie rękawa na pozytyw
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie łatwym, w którym uczący się talkuje wykonany uprzednio rękaw foliowy i nakłada go na wypełnioną wodą butelkę o pojemności 1,5 litra, imitującą gipsowy pozytyw. W przypadku niezachowania rękawa foliowego w zadaniu znajduje się instrukcja, jak wykonać rękaw.
Uczący się może przećwiczyć w ten sposób dokładność pokrycia talkiem całej powierzchni rękawa foliowego oraz precyzję przy jego nakładaniu na butelkę‑pozytyw. Uczący się powinien zatrzymać wykonane prace do kolejnego zadania aktywizującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Wylewanie żywicy
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie trudnym, w którym uczący się ćwiczy wylewanie żywicy do założonego na gipsowy pozytyw (w tej funkcji butelka o pojemności 1,5 litra wypełniona wodą) rękawa foliowego. Jako żywicę wykorzystuje średnio gęsty budyń, który rozprowadza następnie przy użyciu sznurówki.
Uczący się może przećwiczyć wylewanie żywicy i formowanie leja oraz dokładność wykonania tego zadania poprzez staranne usunięcie zgrubień, nierówności i bąbli powietrza.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Proporcje mieszaniny
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie łatwym, w którym uczący się oblicza potrzebną ilość składników mieszaniny do laminacji na podstawie danych podanych w treści zadania.
Uczący się wykonuje podstawowe zadanie matematyczne, które jest jednak niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowości wykonania mieszaniny i właściwego związania składników w wytwarzanym leju.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Wykonanie mieszaniny
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie średnio trudnym, w którym uczący się nie tylko oblicza ilość składników mieszaniny do laminacji, ale też wykonuje analogiczną mieszaninę, używając składników do zalewy do sałatek. Obliczenia wykonywane są na podstawie danych podanych w treści zadania.
Zadanie wymaga od uczącego się nie tylko znajomości podstawowych obliczeń matematycznych, ale również umiejętnego odważenia/odmierzenia składników zalewy. Uczący się ćwiczy w ten sposób precyzję wykonania mieszaniny, co ma ogromne znaczenie dla poprawności związania składników w mieszaninie do laminacji i prawidłowości wykonania leja.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Dopasowanie pończoszek
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie łatwym, w którym uczący się dopasowuje długość pończoszek do wielkości pozytywu gipsowego kikuta. Jako pozytyw wykorzystuje butelkę o pojemności 1,5 litra wypełnioną wodą, zaś materiałem analogicznym do ortopedycznych pończoszek, tzw. węża ortopedycznego, są klasyczne rajstopy damskie.
Uczący się może w praktyce ocenić stopień rozciągnięcia pończoszek i ich dopasowanie do wielkości butelki/pozytywu. Ma to znaczenie nie tylko z uwagi na jak najlepsze dopasowanie materiału, ale również oszczędność i brak generowania niepotrzebnych odpadków.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Wybicie gipsu
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie średnio trudnym, w którym uczący się sprawdza, czy i w jakim stopniu jakość wykonanego gipsowego pozytywu wpływa na jego późniejsze wybicie z uformowanego leja. W tym celu uczący się przygotowuje trzy mieszanki gipsu z wodą w plastikowych kubeczkach w różnych proporcjach, po czym sprawdza związanie się składników po określonym czasie. Może w ten sposób zaobserwować, że mieszanina, w której było za mało wody wprawdzie stwardniała szybciej, ale też wybicie gipsu z kubeczka sprawia trudności w porównaniu z mieszaniną o prawidłowych proporcjach. Co więcej, próby skruszenia gipsu przy użyciu dodatkowych narzędzi mogą uszkodzić pojemnik. Natomiast, w mieszaninie ze zbyt dużą ilością wody gips nadal klei się i potrzeba więcej czasu, aby nadmiar wody odparował a gips stwardniał w stopniu umożliwiającym jego wyjęcie.
Dzięki zadaniu uczący się może w praktyce sprawdzić, jak ważne są prawidłowe proporcje mieszaniny do wykonania gipsowego pozytywu kikuta, i że ostrożne wybijanie po uformowaniu leja jest istotne z uwagi na to, aby nie uszkodzić samego leja.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Wyrównanie krawędzi
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie średnio trudnym, w którym uczący się sprawdza różnice w granulacji papieru ściernego w odniesieniu do siły i szybkości ścierania, jak również zależności pomiędzy użytą siłą a wielkością zostawionego przez papier śladu. Proponowane wartości granulacji to P40 i P180, zaś materiałem ćwiczeniowym jest plastikowe opakowanie, ale może to być też kawałek drewna.
Dzięki zadaniu uczący się może przećwiczyć w praktyce siłę i szybkość ruchów w kontekście wygładzenia nierówności na powierzchni czy brzegach leja, tak aby nie stanowiły one zagrożenia ani nie powodowały dyskomfortu dla skóry pacjenta.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie przedramienia
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja w obrębie ramienia
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące Wyścielenie leja
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie aktywizujące o poziomie średnio trudnym, w którym uczący się sprawdza, jak istotne jest prawidłowe wyścielenie kosza/leja miękkim materiałem dla poczucia komfortu i poprawnego poruszania się pacjenta w dopasowanym koszu/leju. W tym celu uczący się siada jednym pośladkiem, tj. guzem kulszowym, na twardym brzegu krzesła lub innej twardej powierzchni i przenosi ciężar ciała na tę samą stronę, co przynajmniej po części odzwierciedla odczucia osoby z wyłuszczeniem w stawie biodrowym, która opiera się w analogiczny sposób na koszu biodrowym. Uczący się testuje też różne powierzchnie i materiały wyścielające, jak np. siodełka rowerowe, szorty z żelową wkładką, miękkie materiały izolacyjne, gąbkę czy matę do ćwiczeń i subiektywnie ocenia stopień poprawienia się komfortu i wygodny siedzenia z dodatkiem materiału.
Zadanie ma na celu zwiększenie wrażliwości uczącego się na potrzeby pacjenta, a tym samym lepsze zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań, co jest niezbędne w pracy z pacjentami.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania leja testowego/definitywnego podudzia/uda
,filmem edukacyjnym
Technologia wytwarzania testowego kosza biodrowego
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści