Planowanie pracy drużyny pociągowej
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z planowaniem pracy drużyny pociągowej.
Ten e‑materiał zawiera:
Film instruktażowy - tutorial Proces obsługi psażerskich i towarowych przewozów kolejowych
Film instruktażowy - tutorial Proces obsługi psażerskich i towarowych przewozów kolejowych
, dzięki niemu poznasz kolejne czynności wykonywane w ramach zadań i czynności zawodowych kierownika pociągu, konduktora pociągu, kasjera kasy dopłat konduktorskich, dyspozytor drużyn konduktorskich, planisty (kierownik drużyn konduktorskich, system grafik), pracownika systemu wykaz (operator systemu czasu pracy) i naczelnika sekcji drużyn konduktorskich. Film zaprezentuje Ci obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji tych zadań oraz niezbędną dokumentację zgodną z aktualnymi instrukcjami.
Gra „wcielanie się rolę” Czynności wykonywane przez pracowników drużyny konduktorskiej
Gra „wcielanie się rolę” Czynności wykonywane przez pracowników drużyny konduktorskiej
W ramach gry będziesz wykonywał zadania, z jakimi do czynienia ma na co dzień drużyna konduktorska. Dzięki temu w pewnym stopniu poznasz obowiązki zawodowe osób zatrudnionych na stanowiskach dyspozytora, maszynisty, naczelnika sekcji, planisty, kasjera kasy dopłat konduktorskiej czy kierownika pociągu. Celem rozgrywki jest prawidłowe zaplanowanie pracy drużyny konduktorskiej. W związku z tym do Twojej dyspozycji oddano dwa, zróżnicowane pod względem trudności, poziomy.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Proces obsługi pasażerskich i towarowych przewozów kolejowychFilm instruktażowy - tutorial
Czynności wykonywane przez pracowników drużyny konduktorskiejGra „wcielanie się w rolę”
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzi film edukacyjny oraz gra „wcielanie się w rolę”. Przybliżają one wiadomości z zakresu planowania pracy drużyny pociągowej
Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.
Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów filmu połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w filmie?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a które kwestie należy jeszcze pogłębić. Warto pochylić się nad ćwiczeniem — testem wiedzy, ale dość ciekawym rozwiązaniem jest praca z krzyżówką (ćwiczenie ) lub dopasowaniem czynności do rodzaju drużyny konduktorskiej i trakcyjnej (ćwiczenie )
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Przykładowa ścieżka działania
Najpierw obejrzyj film i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować.
Spróbuj na podstawie filmu opracować mapę osób obsługujących przewóz pasażerski z wpisanymi w nią osobami z drużyny: konduktorskiej i trakcyjnej oraz osobami współpracującymi z nimi. Wskaż ich zależności oraz czynności przy których pracują razem (opisy na strzałkach pomiędzy osobami).
Zabierz się za krzyżówkę (ćwiczenie ), rozwiązując ją zaglądaj do filmu (jeśli czegoś nie wiesz).
Rozegraj teraz grę „Funkcje pracowników kolei”.
Jeśli gra ci dobrze pójdzie — czas na test, jeśli nie wróć do filmu i wykonaj wszystkie inne ćwiczenia z materiałów sprawdzających, a na koniec sprawdź się jeszcze raz testem (ćwiczenie ).
Dodatkowo warto sprawdzić wiedzę w rzeczywistości. Pojedź na stację kolejową i poświęć chwilę na uważne obserwowanie pracy kierownika pociągu oraz konduktora. Staraj się wyobrazić i zanotować czynności innych osób. Wypisuj te czynności i osoby. Ułóż harmonogram następujących po sobie prac od zapowiedzi przyjazdu pociągu do jego odjazdu (przyporządkowuj czynności do osób je wykonujących) Na koniec pracy z e‑materiałem może porozmawiać z bliskimi o tym czego się dowiedziałeś o pracy drużyny pociągowej. Zakładam, ze będzie się czym pochwalić.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści