E-materiały do kształcenia zawodowego

Technologie wykonywania robót ciesielskich

BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich - CIEŚLA 711501

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu cieślaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu cieśla

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: cieśla 711501. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich:

  • wykonywanie konstrukcji drewnianych,

  • wykonywanie deskowań i form elementów konstrukcji betonowych i żelbetowych oraz deskowań systemowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.02.2. Podstawy budownictwa w pracach ciesielskich

Uczeń:

  • rozróżnia konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania,

  • charakteryzuje rodzaje rusztowań w budownictwie i przestrzega zasad ich eksploatacji.

BUD.02.3. Wykonywanie konstrukcji drewnianych

Uczeń:

  • wykonuje elementy konstrukcji drewnianych,

  • wykonuje montaż elementów konstrukcji drewnianych,

  • wykonuje stemplowania stropów, stropodachów,

  • wykonuje rusztowania drewniane, pomosty robocze i daszki ochronne.

BUD.02.4. Wykonywanie deskowań i form elementów betonowych i żelbetowych oraz deskowań systemowych

Uczeń:

  • posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami oraz instrukcjami wykonania deskowań i form elementów betonowych i żelbetowych oraz deskowań systemowych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania robót ciesielskich.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Zasób Technologie wykonywania robót ciesielskich składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Dzięki sekwencjom uczeń zobaczy kilkanaście rodzajów deskowania, np. stropów żebrowych, stropów płytowych, monolitycznych ścian o zarysie krzywoliniowym, stóp schodkowych i wielu, wielu innych.

Prezentowane fotografie w 3D – z funkcją obrotu o 360° – przedstawiają m. in. strop: nagi, z pułapem i podsufitką, ze ślepym pułapem, podwójny, deskowy.

Uczeń zobaczy tu poszczególne elementy ścian drewnianych, rysunki techniczne dotyczące elementów ścian drewnianych, tabele oznaczeń graficznych materiałów do budowy ścian drewnianych, rysunki szczegółów konstrukcyjnych różnego rodzaju ścian drewnianych i szereg innych interesujących materiałów.

Przedstawia rodzaje konstrukcji rusztowań, pomostów i stropodachów oraz dokumentację technologiczną i rysunkową wspomagającą procesy wykonawcze.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDL0fRgvxlInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu budowy i konstrukcji ścian i stropów drewnianych, deskowań, rusztowań oraz pomostów, nazewnictwa fachowego z dziedziny ciesielstwa.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDo4Tw9fkkSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1GHIV4jUPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDwAtWTBkLPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDN44t41QlNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDUZ50jZyDInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu cieśla

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu cieśla

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z podstawami wykonywania robót ciesielskich.

Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z sekwencjami (podczas oglądania mogą robić notatki, wypisując np. słowa kluczowe). Nauczyciel prosi uczniów o napisanie recenzji jednego z filmów (istotne jest, aby każda sekwencja miała swojego recenzenta - nad wyborami czuwa nauczyciel). Liczą się: dokładność, pomysły, oryginalność, poprawność językowa, dobór słownictwa. Uczniowie prezentują swoje pomysły na forum klasy.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z sekwencjami, zostają podzieleni na grupy - każda z nich pracować będzie odtąd z jedną sekwencją (nad wyborami czuwa nauczyciel). Każda grupa otrzymuje kartkę – uczniowie wpisują na niej, w centralnym miejscu, słowo kluczowe z sekwencji. Od hasła odchodzą promienie – nauczyciel prosi uczniów o dopisanie skojarzeń. Każdy główny promień skojarzeń ma promienie podrzędne - powinny być tam wpisane skojarzenia bardziej szczegółowe w stosunku do pojęć głównych. Uczniowie prezentują swoje mapy. Łącząc je, tworząc jedną mapę dotyczącą wszystkich sekwencji.

Wizualizacja w 3D

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, zostają podzieleni na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie zestaw rysunków korespondujących z wizualizacją, czyli konstrukcjami stropów drewnianych. Zadaniem grup będzie ułożenie obrazków w logiczną całość i opatrzenie ich odpowiednim podpisem. Po wykonaniu zadania grupy porównują swoje propozycje z oryginałem (wizualizacją).

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, odrysowują konstrukcje stropów drewnianych i opatrują je, na osobnej kartce, podpisem. Wszystkie grafiki zostają rozłożone na podłodze; uczniowie starają się zapamiętać konfigurację. Po pięciu minutach nauczyciel zmienia miejsca obrazków i podpisów. Zadaniem uczniów jest dopasowanie właściwego podpisu do obrazka.

„Memory” to metoda, która ćwiczy pamięć, koncentrację, a także cierpliwość.

Infografika

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zostają poproszeni o zapoznanie się w domu z infografiką, a następnie przygotowanie i przyniesienie na zajęcia fotografii, które korespondują z materiałem; mogą to być ilustracje wycięte z gazet i czasopism. Podczas zajęć uczniowie tworzą jeden klasowy fotoreportaż ze zrealizowanego projektu, opatrując zdjęcia stosownym komentarzem.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z infografiką prezentującą konstrukcje ścian drewnianych, zostają podzieleni na sześcioosobowe grupy. W czasie sześciu minut grupa formułuje pytanie korespondujące z infografiką, odpowiada na nie, formułuje wnioski. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoim koleżankom i kolegom.

Metoda ta, zwana „Rojem pszczół” (z powodu gwaru, który powstaje w grupach), rozwija umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz przygotowuje do publicznych wystąpień.

Plansza interaktywna

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla rodzaje konstrukcji rusztowań, pomostów i stropodachów oraz dokumentację technologiczną i rysunkową wspomagającą procesy wykonawcze.

Uczniowie, siedząc w kręgu, wypowiadają jedno zdanie, które koresponduje z wiadomościami przedstawionymi na planszy. Każdy uczeń zabiera głos tylko raz, jego wypowiedź powinna być zwięzła, tezy nie powinny się powtarzać. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje zasłyszane wypowiedzi, formułuje wniosek bądź rozpoczyna dyskusję.

Metoda ta, zwana „Informacją błyskawiczną”, służy rozjaśnianiu nowego materiału i efektywnemu przyswajaniu wiedzy.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów, by – po zapoznaniu się z planszą interaktywną – zastanowili się, jak przedstawić informacje zawarte na planszy laikowi, czyli osobie, które nie zna się na omawianym temacie. Uczniowie w grupach przygotowują się do prezentacji. Wybierają jedną osobę, która zaprezentuje wyniki. W rolę laika może wcielić się sam nauczyciel, zadając odpowiednio sformułowane pytania, okazując zdumienie i sceptycyzm.

Dzięki tej metodzie uczniowie porządkują zdobytą wiedzę, uczą się bronić swoich argumentów.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Sekwencje filmowe, wizualizacja 3D, infografika oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi uczeń może dopisać kolejną sekwencję, która będzie dopełniać już wyreżyserowane. Po obejrzeniu wizualizacji uczeń może wykreować mapę myśli. Infografika może być pretekstem do zrobienia notatek w formie pamiętnika lekcyjnego, który zostanie udostępniony koleżankom i kolegom. Plansza interaktywna posłużyć może napisaniu „Przemyślnika”, czyli swobodnego notowania refleksji, w których adresatem i odbiorcą jest sam uczeń.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych.Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z pojedynczymi sekwencjami, robiąc pomiędzy ich odtwarzaniem dłuższe przerwy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą przygotować i poprowadzić debatę dotyczącą pracy cieśli (czy ma ona przyszłość?);

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu sekwencji, tworzyć mapę myśli.

Wizualizacja 3D

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do wizualizacji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą znaleźć w książkach, filmach interesujące przykłady konstrukcji stropów drewnianych i przedstawić je na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.

Infografika

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z infografiką;

uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w infografice;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z infografiką, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą wykreować własną planszę; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą napisać scenariusz filmowy w oparciu o planszę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści