E-materiały do kształcenia zawodowego

Ochrona i bezpieczeństwo w porcie lotniczym

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z zagrożeniami związanymi z aktami bezprawnej ingerencji, terroryzmem oraz określeniem wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo. Przedstawi Ci zasady poruszania się w obszarze portu lotniczego (m.in. działania systemu przepustkowego) oraz zobrazuje zadania zarządzającego portem w zakresie ochrony, w tym kontroli bezpieczeństwa pasażerów z użyciem urządzeń i systemów kontroli.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjnyD4ukSvNIaFilm edukacyjny przedstawi Ci zawody (zadania i czynności zawodowe) kierownika do spraw bezpieczeństwa, dyżurnego operacyjny portu lotniczego, agenta obsługi naziemnej, specjalisty do spraw badania wypadków lotniczych. Dzięki niemu poznasz obsługę i zastosowanie wykorzystywanego przez nich sprzętu. Będziesz wiedział jaka dokumentacja związana jest z wykonywaniem czynności zawodowych. Poznasz też przykłady raportu dziennego z obsługi statku powietrznego wypełnianego przez agenta handlingowego oraz formularza powiadamiania o zdarzeniach lotniczych do .

Plansza interaktywnaDXOs5jCCTPlansza interaktywna przedstawi Ci podstawowe zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa w porcie lotniczym, działania urządzeń służących do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu, funkcjonowanie i zadania kierownika d/s bezpieczeństwa (), zadania przedstawiciela oraz zasady korzystania z Podręcznika zarządzania bezpieczeństwem ().

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDCPQAEEHcInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDa96Sj0o8Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD18KFUFrxPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD3VWHTsdTPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1H4Zr3nsNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1H4Zr3nsInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny oraz plansza interaktywna.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w materiałach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Wykorzystaj ćwiczenia podczas „uczenia się”. Ćwiczenie pozwolą Ci przyswoić sobie skróty używane podczas opisywania sprzętu i sytuacji związanych z ochroną i bezpieczeństwem w porcie lotniczym. Mogą być użyte do „rozerwania się” gdy dopadnie Cię znużenie (zrobić coś innego), powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z filmem edukacyjnym lub planszą. Dobrym podsumowaniem filmu edukacyjnego może być ćwiczenie — dzięki niemu uporządkujesz element wiedzy związany z zadaniami zawodowymi służb operacyjnych.

Przykładowa ścieżka

Bardzo dużo materiału powoduje, że musisz się zabrać do niego w sposób planowy i realizować ten plan systematycznie. Nie będąc komputerem będziesz uczył się i dużą część zapominał, żeby przypomnieć to sobie powtarzając.

Dlatego mój pomysł na ścieżkę nauczenia się tego materiału może być następujący:

  1. Niezobowiązująco, tak trochę na spokojnie, obejrzyj film edukacyjny. To długa pozycja i może Cię znudzić, ale zawiera prawie cały materiał.

  2. Zapoznaj się z planszą interaktywną.

  3. Wróć do filmu i zapoznaj się szczegółowo z zawodami, które opisuje film edukacyjny. Skup się na zadaniach i czynnościach zawodowych. W trakcie fragmentu dotyczącego sprzętu używanego do pracy zawodowej, zastanów się kto tym sprzętem pracuje.

  4. W trakcie tych działań warto, abyś realizował krótkie ćwiczenia w zależności od materiału (wskazywałem powiązania powyżej). Nie zapomnij o zdobywaniu swojego profesjonalnego słownictwa (ze słownika pojęć e‑materiału lub własnego słowniczka, który możesz tworzyć).

  5. Podsumowując swoją naukę wróć do filmu edukacyjnego. Wiele z tym informacji będziesz już rozpoznawał lub znał. Te, których nie znasz — powinieneś się teraz nauczyć.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś kto już to zrozumiał pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.

Plansza interaktywna poza materiałami opisowymi dają Ci możliwość odnalezienia podobnych w internecie (i sprawdzenia ich z zasadami poprawnego opisu). Skorzystaj z przykładów, szukaj w internecie innych.

Korzystaj ze słownika pojęć, jeśli czegoś nie wiesz. Zrozum, by zapamiętać. Inaczej będziesz uczył się tylko na pamięć (a z pamięci uleci, jeśli nie powiążesz tego ze zrozumieniem).

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.

Spróbuj tak dobrać swoją własną ścieżkę uczenia się, aby zaczynać od materiałów ogólnych przechodząc do szczegółów lub materiałów trudniejszych, żeby łatwiejsze realizować gdy spadnie Ci motywacja. Ustalenie planu zależy od znajomości zawartości e‑materiału. Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału, a potem odpowiednio zaprojektować proces uczenia się. Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści