E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych

MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie Mechanik motocyklowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych, wyodrębnionej w zawodzie Mechanik motocyklowy 723107.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych:

  • obsługiwanie i naprawa podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych;

Efekty kształcenia

MOT.04.4. Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych:

Uczeń:

2) lokalizuje uszkodzone lub zużyte podzespoły i zespoły pojazdów motocyklowych,

3) dobiera części zamienne oraz materiały eksploatacyjne do wykonania obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych,

4) wykonuje obsługę pojazdów motocyklowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi,

5) wykonuje naprawę pojazdów motocyklowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi,

6) ocenia jakość wykonanej obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD12YzAj2vWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDu4YsyWoZInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDUC8n3YDkSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD3pbCPE7tPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDr8FbG8mUPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDgCzzX96BNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDfima5pH4Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu mechanik motocyklowy

Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z obsługą i naprawą pojazdów motocyklowych w pracy mechanika motocyklowego.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy – tutorial Obsługa okresowa motocykla
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy i prosi, aby zanotowali ważne ich zdaniem informacje dotyczące obsługi okresowej motocykla.

  • Klasa zostaje podzielona na pięć 4‑osobowych grup.

  • Prowadzący informuje uczniów, że będą tworzyli instrukcję obsługi okresowej motocykla.

  • Każda z grup opracowuje na dużym arkuszu papieru jeden etap okresowej obsługi motocykla: 1) wymiana oleju i serwis układu smarowania, 2) wymiana filtra powietrza, 3) kontrola i wymiana świec zapłonowych i regulacja luzów zaworowych, 4) sprawdzenie zużycia układu napędowego i konserwacja łańcucha, 5) badanie stanu płynu hamulcowego i wymiana klocków hamulcowych.

  • Po opisaniu danego etapu obsługi okresowej motocykla grupy wymieniają się arkuszami w celu ewentualnego uzupełnienia zapisów. W ten sposób powstaje kompletna instrukcja okresowej obsługi motocykla.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy instrukcje są gotowe, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia instrukcji wydał im się najtrudniejszy, i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy przedstawiają swoje opinie.

Atlas interaktywny „Urządzenia, narzędzia i przyrządy wykorzystywane podczas obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych”
  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i rozdaje przygotowane karty, na których w poziomie wydrukowano ilustracje z atlasu interaktywnego (ilustracja ma zajmować lewą połowę wydruku).

  • Każda z grup ma przejrzeć atlas interaktywny i dopisać na karcie słowa, które wiążą się z daną ilustracją.

  • Na znak nauczyciela następuje zmiana – grupa pierwsza przekazuje swoją kartę grupie drugiej, grupa druga – trzeciej, a grupa trzecia – pierwszej.

  • Po wymianie kart zadaniem grup jest zapisanie na kartach definicji przy wcześniej wypisanych hasłach, a następnie dopisanie kilku własnych haseł.

  • Na znak nauczyciela po raz kolejny następuje wymiana kart i wykonanie analogicznego zadania.

  • Na koniec każda karta wraca do pierwszej grupy, która ma ocenić wpisane hasła i ich definicje. Grupa zapisuje też definicje do haseł wpisanych przez ostatnią grupę.

  • Grupy prezentują swoje karty i komentują pracę swoją i innych grup (widoczną na ich karcie).

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy. Odsyła uczniów do słownika pojęć.

Gra wcielanie się w rolę Naprawa układu hamulcowego motocykla
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do gry „Naprawa układu hamulcowego motocykla”.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę polegającą na udzielaniu odpowiedzi na postawione pytania. Wygra ta grupa, która uzyska największą liczbę punktów. Czas grania to maksymalnie 15 minut.

  • Po upływie 15 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, jakie pytania sprawiły im trudność.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

E‑book Zagadnienia z zakresu obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych
  • Wykorzystanie e booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli e book „Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych”.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego trzy pytania, na które w e booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).

  • W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy wymagają takiej pomocy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Dokumentacja interaktywna Dokumentacja obsługi i naprawy pojazdu motocyklowego
  • Nauczyciel prezentuje uczniom krótki filmik ukazujący przekazanie motocykla do przeglądu okresowego.

  • Nauczyciel omawia dokumentację związaną z obsługą i naprawami pojazdu motocyklowego i prezentuje poszczególne dokumenty zawarte w multimedium.

  • Uczniowie zapoznają się z dokumentacją interaktywną, a nauczyciel wyjaśnia wszelkie niejasności.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, których zadaniem będzie wypełnienie interaktywnej Karty przyjęcia pojazdu do serwisu.

  • Po wypełnieniu Karty przyjęcia pojazdu do serwisu grupy sprawdzają, czy poprawnie wypełniły wszystkie rubryki.

  • Nauczyciel omawia z uczniami popełnione pomyłki. Grupy poprawiają zapisy w swoich dokumentach aż do uzyskania poprawnego zapisu.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały służą do utrwalenia zdobytej wiedzy) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowej odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawne odpowiedzi.

  • Po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy – tutorial Obsługa okresowa motocykla
  • Nauczyciel pokazuje uczniom film instruktażowy, który przedstawia obsługę okresową motocykla.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu filmu nauczyciel rozmawia z uczniami na temat kolejnych etapów obsługi okresowej motocykla.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np. Jaki jest cel okresowej obsługi motocykla? Czym różni się mały serwis olejowy od dużego serwisu olejowego? W jaki sposób należy pozbyć się zużytego oleju? Jakie zanieczyszczenia przechwytuje filtr powietrza? Jakie uszkodzenia mogą powstać w trakcie eksploatacji świec zapłonowych? Do czego prowadzi zbyt duży luz łańcucha? Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających różne czynności związane z obsługą okresową motocykla.

  • Zadaniem uczniów jest ich przyporządkowanie do jednego z pięciu głównych etapów obsługi okresowej motocykla, takich jak: 1) wymiana oleju i serwis układu smarowania, 2) wymiana filtra powietrza, 3) kontrola i wymiana świec zapłonowych i regulacja luzów zaworowych, 4) sprawdzenie zużycia układu napędowego i konserwacja łańcucha, 5) badanie stanu płynu hamulcowego i wymiana klocków hamulcowych.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują nazwy czynności przypisanych do każdego z pięciu głównych etapów obsługi okresowej motocykla.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Atlas interaktywny Urządzenia, narzędzia i przyrządy wykorzystywane podczas obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych
  • Nauczyciel prezentuje możliwości atlasu interaktywnego.

  • Prosi uczniów o samodzielne przeszukanie internetu i znalezienie zdjęć podobnych do tych prezentowanych w atlasie.

  • Uczniowie zamieszczają znalezione zdjęcia w wirtualnej przestrzeni wspólnej dla klasy lub zapisują we własnych zasobach i przesyłają je nauczycielowi.

  • Nauczyciel prezentuje zdjęcia i prosi, aby uczniowie określili, co one przedstawiają.

  • Zestaw zdjęć wędruje do zasobów klasy jako notatka z zajęć.

Gra wcielanie się w rolę Naprawa układu hamulcowego motocykla
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z naprawą układu hamulcowego motocykla.

  • Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry edukacyjnej poświęconej naprawie układu hamulcowego motocykla.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry „Naprawa układu hamulcowego motocykla”.

  • Uczniowie mają 15 minut na zagranie w grę. Po tym czasie uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, co sprawiło im trudność podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.

E‑book Zagadnienia z zakresu obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych
  • Podczas zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli e book „Obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych”

  • Uczniowie mają możliwość zapoznania się z treściami dotyczącymi obsługi i naprawy poszczególnych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych, takich jak: silniki spalinowe, układów: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, kół i opon, sprzęgieł i skrzyń biegów (manualnych i automatycznych), układów przeniesienia napędu, układów elektrycznych i elektronicznych.

  • Każdy uczeń otrzymuje pytanie i na podstawie e materiału oraz treści zawartych w e booku i stara się poprawnie na nie odpowiedzieć.

  • Uczniowie prezentują podczas zajęć wyniki swojej pracy, a ich koledzy uzupełniają podawane informacje. Ewentualne błędy koryguje nauczyciel.

  • Na zakończenie lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, co sprawiło im trudność podczas odpowiadania na pytania.

Dokumentacja interaktywna Dokumentacja obsługi i naprawy pojazdu motocyklowego
  • Nauczyciel prosi uczniów o skorzystanie z e materiału i zapoznanie się z zawartą tam dokumentacją dotyczącą obsługi i naprawy pojazdu motocyklowego.

  • Następnie prezentuje uczniom przykładowy motocykl o określonych parametrach (przebiegu i czasie użytkowania), który ma trafić do serwisu na przegląd okresowy.

  • Uczniowie na podstawie Planu przeglądów okresowych wypisują listę czynności do wykonania w trakcie przeglądu tego konkretnego motocykla.

  • Nauczyciel omawia z uczniami, co należało wypełnić w Planie przeglądów okresowych wskazanego motocykla, koryguje ewentualne błędy.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Słownik pojęć dla e materiału
  • Nauczyciel wyświetla uczniom słownik pojęć dla e‑materiału, zwracając uwagę na strukturę opracowanych w nim haseł.

  • Uczniowie mają za zadanie stworzenie czterech dowolnych haseł encyklopedycznych dotyczących obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych.

  • Wybrane przez nich hasła nie mogą pokrywać się z hasłami zawartymi w słowniku pojęć.

  • Tworzenie haseł odbywa się w OneNote, przy użyciu smartfonów lub komputerów, co umożliwia uczniom dołączanie do tekstu materiałów multimedialnych, np. zdjęć lub filmów.

  • Każdy uczeń ma 20 minut na stworzenie swoich haseł słownikowych.

  • W trakcie wykonywania zadania nauczyciel kontroluje pracę uczniów i udziela im wskazówek w razie ewentualnych problemów.

  • Końcowym etapem lekcji jest wyświetlenie klasie efektów pracy poszczególnych osób i ich omówienie pod kątem poprawności merytorycznej.

Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z filmu instruktażowego, atlasu interaktywnego, gry, e‑booka, dokumentacji interaktywnej i słownika pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych uczniom łatwiej będzie posługiwać się specjalistycznym słownictwem.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e materiałami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym

  • Nauczyciel przekazuje uczniom zestaw pytań. Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w udostępnionych materiałach. Pytania obejmują kwestie poruszane w zadaniach zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować te zadania na pytania dla uczniów.

  • Uczeń przesyła nauczycielowi (np. e mailem) odpowiedzi na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Właściciel motocykla zgłasza problem z hamulcami. Co robisz w pierwszej kolejności?

  • Uczeń opisuje przyczyny, które mogły doprowadzić do tej sytuacji, a następnie wymienia działania, które na początku podejmie mechanik, by wykryć usterkę układu hamulcowego.

  • Uczeń przedstawia nauczycielowi swoje pomysły.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci udzielania odpowiedzi na pytani, np. „Co sprawiło Ci trudność?”; „Co nie sprawiło Ci żadnego problemu?”; „Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?”.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i każdej z nich przydziela określony temat dotyczący obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych (wymiana oleju i serwis układu smarowania; wymiana filtra powietrza; kontrola i wymiana świec zapłonowych i regulacja luzów zaworowych; sprawdzenie zużycia układu napędowego i konserwacja łańcucha; badanie płynu hamulcowego i wymiana klocków hamulcowych).

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłane materiały i zwraca je z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Grupy uczniów przedstawiają i omawiają swoje prezentacje.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczniów.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza zadania w postaci udzielania odpowiedzi na pytania, np. Co sprawiło grupie trudność?; Co grupy wykonały bez problemu?; Na co zwrócilibyście uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?; Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.

Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć.

Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Realizując pracę w grupach, nauczyciel prowadzi proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).