Dokumentacja techniczno‑obsługowa statku powietrznego
Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z tematami omawianymi w niniejszym e‑zasobie. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.
podręcznik obsługi technicznej statku powietrznego zawierający informacje wymagane do obsługi, naprawy, wymiany, regulacji, przeglądu oraz sprawdzenia wyposażenia i systemów statku powietrznego, zwykle wykonywanych na rampie lub w hangarze obsługowym
Wstęp do dokumentacji technicznej
Powszechnie stosowane dokumentacje potrzebne do wykonania obsługi statku powietrznego
Wstęp do dokumentacji technicznejPowszechnie stosowane dokumentacje potrzebne do wykonania obsługi statku powietrznego
podręcznik schematów statku powietrznego zawierający schematy instalacji elektrycznych z danymi wystarczającymi do identyfikacji uszkodzeń
Wstęp do dokumentacji technicznej
Powszechnie stosowane dokumentacje potrzebne do wykonania obsługi statku powietrznego
Wstęp do dokumentacji technicznejPowszechnie stosowane dokumentacje potrzebne do wykonania obsługi statku powietrznego
specyfikacja wydana przez A4A w celu ujednolicenia formatu, w jakim informacje dotyczące obsługi technicznej statków powietrznych są prezentowane w instrukcjach obsługi
Stowarzyszenie Transportu Lotniczego Ameryki, obecnie A4A
Podział ATA
ATA 100
Podział ATAATA 100
Stowarzyszenie Transportu Lotniczego Ameryki, obecnie A4A
Podział ATA
ATA
Podział ATAATA
lista okablowania statku powietrznego podająca stan elementów wyposażenia, półsprzętu i związanego z nim okablowania
Wstęp do dokumentacji technicznej
WDM
Wstęp do dokumentacji technicznejWDM
podręcznik okablowania statku powietrznego zawierający schematy okablowania instalacji elektrycznych
Wstęp do dokumentacji technicznej
WDM
Wstęp do dokumentacji technicznejWDM
oznaczenie w dokumentacji technicznej samolotu zwracające uwagę na metody i procedury, których należy przestrzegać, aby uniknąć uszkodzenia sprzętu
Wstęp do dokumentacji technicznej
Ważne elementy dokumentacji
Wstęp do dokumentacji technicznejWażne elementy dokumentacji
Lista Materiałów Eksploatacyjnych wyszczególniająca cechy i źródła zaopatrzenia w zużywalne materiały eksploatacyjne
Wstęp do dokumentacji technicznej
Uzupełniająca dokumentacja techniczna
Wstęp do dokumentacji technicznejUzupełniająca dokumentacja techniczna
Instrukcja Obsługi Podzespołu zawierająca dane dotyczące konserwacji podzespołu w warsztacie
Wstęp do dokumentacji technicznej
Uzupełniająca dokumentacja techniczna
Wstęp do dokumentacji technicznejUzupełniająca dokumentacja techniczna
świadectwo dopuszczenia do eksploatacji
Rodzaje obsługi technicznej
CRS
Rodzaje obsługi technicznejCRS
rozkładanie maszyn, urządzeń na części lub zdejmowanie z miejsc, w których były zamontowane
Wstęp do dokumentacji technicznej
AMM
Wstęp do dokumentacji technicznejAMM
dokumentacja techniczna samolotu to zbiór dokumentów, takich jak podręcznik obsługi i podręcznik konserwacji, które zawierają informacje dotyczące funkcji, procedur obsługi, naprawy i konserwacji samolotu. Służy jako podstawa do zapewnienia bezpiecznej i skutecznej eksploatacji samolotu przez personel techniczny i załogę.
Wstęp do dokumentacji technicznej
Uzupełniająca dokumentacja techniczna
Wstęp do dokumentacji technicznejUzupełniająca dokumentacja techniczna
dokument, którego celem jest poświadczenie zdatności do lotu nowych wyrobów, części i akcesoriów oraz poświadczanie zdatności do lotu elementów, które zostały poddane obsłudze technicznej
Instytucje Lotnicze
EASA 1
Instytucje LotniczeEASA 1
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego powołana w 2002 roku, obecnie zrzeszająca 31 państw. Członkami Agencji Bezpieczeństwa jest 27 krajów należących do UE oraz Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria
Instytucje Lotnicze
EASA
Instytucje LotniczeEASA
część składowa złożonych układów konstrukcyjnych poddana działaniu pewnych obciążeń
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
podręcznik rozwiązywania problemów zawierający informacje wymagane do rozwiązywania problemów z układami i systemami SP
Wstęp do dokumentacji technicznej
FIM/TSM
Wstęp do dokumentacji technicznejFIM/TSM
pionowy lub ukośny elementy, którego zadaniem jest przeniesienie obciążenia z płatowca na koła. Golenie podwozia w zależności od rozkładu przenoszonych sił możemy podzielić na główne, pomocnicze i dodatkowe. Goleń główna przenosi zasadniczą siłę powstającą podczas lądowania statku powietrznego, natomiast goleń pomocnicza i dodatkowa służy do odciążenia jej zasadniczej części i pełni rolę pomocniczą
Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego
Elementy konstrukcyjne podwozia
Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznegoElementy konstrukcyjne podwozia
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych założone w Hawanie na Kubie 19 kwietnia 1945
Instytucje Lotnicze
IATA
Instytucje LotniczeIATA
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego powstała 4 kwietnia 1947 roku na mocy podpisanej 7 grudnia 1944 roku Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, zwanej konwencją chicagowską
Instytucje Lotnicze
ICAO
Instytucje LotniczeICAO
ilustrowany katalog części przeznaczony do użytku w celu identyfikacji, zaopatrzenia, rekwizycji, przechowywania i wydawania wymiennych części i zespołów samolotów
Wstęp do dokumentacji technicznej
IPC
Wstęp do dokumentacji technicznejIPC
ilustrowany katalog narzędzi i wyposażenia zawierający informacje na temat określonego wyposażenia/narzędzi obsługi naziemnej wymaganych do wykonywania zadań obsługowych
Wstęp do dokumentacji technicznej
ITEM
Wstęp do dokumentacji technicznejITEM
podstawowy zespół łączący wszystkie części statku powietrznego
Budowa płatowca statku powietrznego< q>Elementy konstrukcyjne kadłubaBudowa płatowca statku powietrznego< q>Elementy konstrukcyjne kadłuba
trzyliterowy kod alfanumeryczny, nadawany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), służący do oznaczania portów lotniczych na całym świecie
Instytucje Lotnicze
IATA
Instytucje LotniczeIATA
część wykonana z jednego kawałka materiału, która w rozwiązaniu klasycznym składa się z pewnej liczby połączonych ze sobą części
Budowa płatowca statku powietrznego
Elementy konstrukcyjne skrzydła
Budowa płatowca statku powietrznegoElementy konstrukcyjne skrzydła
wielowarstwowa konstrukcja składająca się z dwóch zewnętrznych płyt (okładzin), między którymi znajduje się wypełniacz. Jako wypełniacz stosuje się lekkie materiały o konstrukcji komórkowej, porowatej lub blachę falistą
Budowa płatowca statku powietrznego
Elementy konstrukcyjne skrzydła
Budowa płatowca statku powietrznegoElementy konstrukcyjne skrzydła
powierzchnia sterowa samolotu odpowiedzialna za przechylenie. Znajdujące się na krawędzi spływu skrzydła w okolicy jego końcówki
Atlas interaktywny
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Atlas interaktywnyElementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Plansza interaktywna
Budowa statków powietrznych
Plansza interaktywnaBudowa statków powietrznych
obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa państwowego
Instytucje Lotnicze
Lotnictwo cywilne
Instytucje LotniczeLotnictwo cywilne
przyrządy wchodzące w skład wyposażenia statku powietrznego, przekazujące dane umożliwiające lub ułatwiające załodze pilotaż, nawigację, kontrolę pracy zespołu napędowego oraz kontrolę funkcjonowania zespołów statku (np. podwozia, klap) i instalacji (np. tlenowej, klimatyzacji)
Sekwencje filmowe
Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowego
Sekwencje filmoweZasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowego
wszystkie urządzenia, których zadaniem jest:
Zwiększyć nośność skrzydła przy zachowaniu stałej prędkości ruchu, zmniejszyć prędkość minimalną samolotu przy tym samym ciężarze startowym, polepszenie poprzecznej sterowności i stateczności na dużych kątach natarcia lub przy dużych prędkościach lotu lub zwiększenie oporu samolotu
Atlas interaktywny
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Atlas interaktywnyElementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Plansza interaktywna
Budowa statków powietrznych
Plansza interaktywnaBudowa statków powietrznych
planowanie obsługi statku powietrznego.
MFP gromadzi informacje na temat wymiarów i ciężarów obsługiwanych statków powietrznych oraz inne istotne dane do długoterminowego planowania obsługi naziemnej
Wstęp do dokumentacji technicznej
Uzupełniająca dokumentacja techniczna
Wstęp do dokumentacji technicznejUzupełniająca dokumentacja techniczna
składanie maszyn, aparatów, urządzeń itp. z gotowych części, zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych
Wstęp do dokumentacji technicznej
AMM
Wstęp do dokumentacji technicznejAMM
Instrukcja Badań Nieniszczących (Non‑Destructive Testing Manual NTM lub NDT) zawierająca informacje opisowe i szczegółowe instrukcje krok po kroku dotyczące wykonywania badań nieniszczących struktury statku powietrznego
Wstęp do dokumentacji technicznej
CMM
Wstęp do dokumentacji technicznejCMM
oznaczenie/notatka w dokumentacji technicznej samolotu zwracające uwagę na metody, które ułatwiają pracę lub dostarczają informacji uzupełniających lub wyjaśniających
Wstęp do dokumentacji technicznej
Ważne elementy dokumentacji
Wstęp do dokumentacji technicznejWażne elementy dokumentacji
wykonywanie modyfikacji, remontów i poważnych napraw zarówno statków powietrznych, jak i ich komponentów
Obsługa statku powietrznego
Obsługa hangarowa
Obsługa statku powietrznegoObsługa hangarowa
jakakolwiek obsługa techniczna przeprowadzana przed lotem w celu upewnienia się, że statek powietrzny jest zdatny do zamierzonego lotu
Obsługa statku powietrznego
Obsługa liniowa
Obsługa statku powietrznegoObsługa liniowa
dbanie o dobry stan wszystkich instalacji, ich przeglądy i konserwacja, bieżące remonty i naprawy
Obsługa statku powietrznego
Obsługa techniczna
Obsługa statku powietrznegoObsługa techniczna
statek powietrzny jest wykorzystywany za wynagrodzeniem, usługa jest dostępna publicznie lub na mocy umowy między operatorem a klientem, a klient nie ma kontroli nad operatorem
Obsługa statku powietrznego
Obsługa komercyjna
Obsługa statku powietrznegoObsługa komercyjna
Załącznik II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1321/2014 opisujący wymagania stawiane dużym lotniczym organizacjom obsługowym i remontowym
Załącznik III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1321/2014 opisujący zasady i warunki ubiegania się o licencję mechanika lotniczego
Załącznik I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1321/2014 opisujący wymagania ciągłej zdatności do lotu SP
Załącznik I, podczęść F do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1321/2014 opisujący wymagania stawiane organizacjom obsługi technicznej samolotów
kadłub samolotu lub szybowca wraz ze skrzydłami, usterzeniem, systemami sterującymi i podwoziem, bez zespołów napędowych i wyposażenia
Atlas interaktywny
Podstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
Atlas interaktywnyPodstawowe informacje na temat budowy statku powietrznego
zespół płatowca (samolotu, śmigłowca lub szybowca) umożliwiający postój na podłożu oraz przejście ze stanu spoczynku do lotu w powietrzu i odwrotnie. Podwozie umożliwia postój płatowca na ziemi, wodzie lub konstrukcji (np. pokładzie okrętu), jego przemieszczanie po podłożu (kołowanie), start i lądowanie (lub wodowanie)
Atlas interaktywny
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Atlas interaktywnyElementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Wizualizacja 2D
Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego
Wizualizacja 2DKonstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego
napędzany, cięższy od powietrza, statek powietrzny, uzyskujący swoją siłę nośną w locie głównie w wyniku powstawania sił aerodynamicznych na powierzchniach będących nieruchomymi w danych warunkach lotu
Atlas interaktywny
Przestrzeń powietrzna – struktura i podstawowe elementy
Atlas interaktywnyPrzestrzeń powietrzna – struktura i podstawowe elementy
dokumentacja dostarczająca operatorowi informacji o sprzęcie pomocniczym i narzędziach do serwisowania, konserwacji i napraw statków powietrznych
Wstęp do dokumentacji technicznej
Uzupełniająca dokumentacja techniczna
Wstęp do dokumentacji technicznejUzupełniająca dokumentacja techniczna
jeden z podzespołów płatowca służący do wytworzenia siły nośnej oraz zapewnienia stateczności i sterowności samolotu. Na krawędzi skrzydła umieszczone są lotki i urządzenia do zwiększenia siły nośnej. Skrzydło tworzy zespół konstrukcyjny w skład którego mogą wchodzić gondole silnikowe, podwozie oraz zbiorniki paliwa
Atlas interaktywny
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Atlas interaktywnyElementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Wizualizacja 2D
Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego
Wizualizacja 2DKonstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego
Instrukcja Naprawy Struktury zawierająca informacje o dopuszczalnych limitach uszkodzeń, typowych naprawach, które mają ogólne zastosowanie do elementów konstrukcyjnych samolotu
Wstęp do dokumentacji technicznej
SRM
Wstęp do dokumentacji technicznejSRM
ruch przyspieszony samolotu, od prędkości równej zero w chwili rozpoczęcia startu do minimalnej prędkości wznoszenia, którą uzyskuje on na wysokości 15 m nad poziomem drogi startowej. Uchodzi obok lądowania za jeden z najtrudniejszych elementów pilotażu
Atlas interaktywny
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Atlas interaktywnyElementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek statycznego lub aerodynamicznego oddziaływania powietrza. Dwa podstawowe typy statków powietrznych to aerodyny i aerostaty
Atlas interaktywny
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Atlas interaktywnyElementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
wychylny fragment statecznika pionowego. Wpływa na obrót samolotu względem osi pionowej i wraz z odpowiednio synchronizowanym wychyleniem lotek służy do poprawnego wykonania zakrętu
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Elementy konstrukcyjne usterzenia
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznychElementy konstrukcyjne usterzenia
wychylne fragmenty statecznika poziomego, odpowiadające za obrót samolotu względem osi poprzecznej, czyli jego pochylanie
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Elementy konstrukcyjne usterzenia
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznychElementy konstrukcyjne usterzenia
podręcznik rozwiązywania problemów zawierający informacje wymagane do rozwiązywania problemów związanych z instalacjami i częściami SP
Wstęp do dokumentacji technicznej
FIM/TSM
Wstęp do dokumentacji technicznejFIM/TSM
Urząd Lotnictwa Cywilnego powołany ustawą Prawo lotnicze z dnia 3 lipca 2002 roku. Polska władza lotnicza . Siedziba główna Urzędu Lotnictwa Cywilnego mieści się w Warszawie.
Instytucje Lotnicze
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Instytucje LotniczeUrząd Lotnictwa Cywilnego
oznaczenie w dokumentacji technicznej samolotu zwraca uwagę na używanie materiałów, procesów, metod, procedur lub ograniczeń, których należy dokładnie przestrzegać, aby uniknąć obrażeń lub śmierci osób
Wstęp do dokumentacji technicznej
Ważne elementy dokumentacjiM
Wstęp do dokumentacji technicznejWażne elementy dokumentacjiM
podręcznik schematów elektrycznych zawierający informacje o obwodach elektrycznych w celu obsługi serwisowej, rozwiązywania problemów i naprawy systemów elektrycznych samolotu
Wstęp do dokumentacji technicznej
WDM
Wstęp do dokumentacji technicznejWDM
element konstrukcyjny kadłuba samolotu nadający mu kształt i usztywniające w przekroju poprzecznym
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Elementy konstrukcyjne kadłuba
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznychElementy konstrukcyjne kadłuba
element poprzeczny w konstrukcji skrzydła i usterzenia, którego podstawowym zadaniem jest utrzymanie kształtu profilu oraz wzmocnienie konstrukcji
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych
Elementy konstrukcyjne skrzydła
Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznychElementy konstrukcyjne skrzydła