E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa podróżnych w porcie lotniczym

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

1

Spis treści

2

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej wyodrębnionej w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych .

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej w zakresie:

  • pozyskiwania oraz przekazywania informacji dotyczących działań operacyjnych w porcie lotniczym;

  • prowadzenia działań operacyjnych zgodnie z obowiązującymi procedurami w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych;

  • współdziałania ze służbami żeglugi powietrznej;

  • współpracy z podmiotami uprawnionymi do prowadzenia działań w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, w tym ochrony portu lotniczego przed aktami bezprawnej ingerencji.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Efekty kształcenia

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,

2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska,

4) określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy,

5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

6) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych,

7) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Podstawy działania lotniskowych służb operacyjnych

Uczeń:

4) charakteryzuje elementy wyposażenia portów i terminali lotniczych,

5) stosuje zasady obsługi urządzeń wykorzystywanych w portach lotniczych,

6) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,

7) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Organizacja działań związanych z funkcjonowaniem portu lotniczego

Uczeń:

4) stosuje zasady obsługi urządzeń eksploatowanych w portach lotniczych,

5) charakteryzuje podmioty działające w portach lotniczych i ich zadania,

11) charakteryzuje rodzaje zagrożeń związanych z obsługą portów lotniczych,

12) stosuje przepisy prawa dotyczące eksploatacji portów lotniczych,

13) stosuje zasady bezpieczeństwa w porcie lotniczym,

14) charakteryzuje systemy ochrony w portach lotniczych;

Prowadzenie działań związanych z obsługą operacyjną w porcie lotniczym

Uczeń:

2) przestrzega zasad korzystania z infrastruktury portów lotniczych,

4) stosuje procedury operacyjne obowiązujące w portach lotniczych,

5) korzysta z systemów informacji stosowanych w lotnictwie,

7) stosuje zasady planowania działania związanego z obsługą operacyjną portu lotniczego,

8) wykonuje czynności operacyjne zgodnie z procedurami obowiązującymi w porcie lotniczym,

10) wykonuje czynności związane z obsługą podróżnych oraz przeładunkiem towarów,

11) określa zasady wykorzystania urządzeń stosowanych podczas działań operacyjnych,

15) sporządza dokumentację związaną z prowadzeniem działań operacyjnych,

17) wykorzystuje technologie informatyczne podczas eksploatacji portów lotniczych.

Prowadzenie działań w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa w porcie lotniczym

Uczeń:

1) stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po terenie portu lotniczego,

2) stosuje przepisy prawa i zasady związane z ochroną portu lotniczego,

5) stosuje metody zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa operacji lotniczych w porcie lotniczym,

7) charakteryzuje urządzenia i systemy kontroli bezpieczeństwa w porcie lotniczym,

8) uczestniczy w realizacji zadań służb operacyjnych w sytuacji zagrożeń,

9) wykonuje czynności operacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w porcie lotniczym.

Język angielski zawodowy

Uczeń:

2) rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku angielskim w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,

  • rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową);

4) uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych — reaguje w języku angielskim w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu:

  • reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych,

  • reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e‑mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDOYlnEGOYWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy i zapoznanie się z procedurami.

    Materiał Animacja Proces obsługi pasażerówDFjnLDv1sAnimacja Proces obsługi pasażerów to animacja przedstawiająca poszczególne etapy obsługi podróżnych w porcie lotniczym od pojawienia się w porcie lotniczym aż do momentu wejścia na pokład samolotu.

    Materiał Gra wcielanie się w rolę Stanowiska personelu przy odprawie podróżnychD17R1T68BGra wcielanie się w rolę Stanowiska personelu przy odprawie podróżnych to gra typu „wcielanie się w rolę”, której celem jest zapoznanie ucznia z obsługą pasażerów przy stanowisku odprawy check‑in, kontrolą bezpieczeństwa oraz obsługą pasażerów przy wyjściu do samolotu (w bramce). Na kolejnych trzech etapach gry uczeń, wcielając się w jedną z czterech postaci, jest uczestnikiem dialogu, podczas którego odpowiada na pytania związane z sytuacją.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDy4404sj4Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDMiEm9I6hSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaD58vKpNTHPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD1E3yxSkGPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDWMgBexMkNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDfj4L5N8BInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik lotniskowych służb operacyjnych

E‑materiał stanowi wsparcie i uatrakcyjnienie procesu kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z działaniami operacyjnymi w porcie lotniczym oraz opanowanie sytuacji, które mogą wystąpić podczas ich pracy.

Dzięki zastosowaniu e‑materiałów uczniowie w sposób aktywny będą mogli przećwiczyć etapy obsługi podróżnych w porcie lotniczym, obsługi w biurze biletowym, odprawy check‑in, kontroli bezpieczeństwa, obsługi przy bramce (gate).

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Animacja „Proces obsługi pasażerów”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji animację i prosi, aby notowali ważne według nich informacje, dotyczące sytuacji na lotnisku.

  • Klasa zostaje podzielona na grupy.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli procedury postępowania (czyli co ta osoba ma robić w przypadku otrzymania pewnej informacji) (będą to role agent handlingowy przy odprawie na stanowisku check‑in, agent handlingowy przy bramce, operator kontroli bezpieczeństwa).

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje tam nagłówek „agent handlingowy przy odprawie na stanowisku check‑in”, a poniżej wypisują procedurę postępowania osoby na tym stanowisku w postaci pytań np.: „czy powitałeś pasażera?”, „czy poprosiłeś o dokument tożsamości?” itd.

  • Podobne działania wykonują grupy, które zastanawiają się nad procedurami dla agenta handlingowego przy bramce i operatora kontroli bezpieczeństwa.

  • Każda grupa przekazuje kolejnej swoją kartę flipchart z opisem procedury.

  • Po otrzymaniu takiej karty każda grupa dzieli się na pół. Połowa uczniów jest teraz agentem (w przypadku jednej z grup — operatorem), a druga część pasażerem.

  • Na podstawie procedury z karty uczniowie układają dialog na stanowisku pracy.

  • Zapisują go na kolejnym flipcharcie.

  • Na znak nauczyciela grupy przekazują dalej oba flipcharty.

  • W ostatniej rundzie grupa po otrzymaniu procedury i listy dialogowej układa możliwe nietypowe sytuacje na stanowisku z podziałem na takie, które wywołują brak możliwości odprawy oraz takie, które powodują, że pasażer nie wejdzie na pokład samolotu.

  • Kiedy opisy procedur, dialogi i sytuacje nietypowe są już rozpisane, nauczyciel prosi o prezentację efektów pracy grup. Na tym etapie grupy i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

Gra wcielanie się w rolę „Stanowisko personelu przy odprawie podróżnych”
  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe.

  • Uczniowie kolejno przechodzą przez grę, wybierając losowo rolę agenta handlingowego przy odprawie na stanowisku check‑in, agenta handlingowego przy bramce, operatora kontroli bezpieczeństwa i pasażera.

  • Podczas rozgrywki notują, jakie pytania powinny zostać zadane (np. pasażerowi przez agenta check‑in) i jakie odpowiedzi mogą paść ze strony interlokutora. Takie same notatki wykonują inne osoby w zespole, nie pokazując ich osobom, które w tym momencie grają w grę.

  • Teraz grupa wspólnie przygotowuje scenki. Uczeń, który grał w grę jako pasażer, rozmawia kolejno z: agentem przy check‑in, agenta handlingowego przy bramce i z operatorem kontroli bezpieczeństwa.

  • W kolejnym etapie gry następuje modyfikacja. Uczniowie zamieniają się rolami.

  • Osoba będąca agentem check‑in staje się pasażerem, pasażer — operatorem, operator — agentem przy bramce. Przykładowo uczeń  występujący teraz w roli pasażera, a wcześniej grający w grę jako agent check‑in, wymyśla sytuację kłopotliwą i, rozmawiając z „nowym” agentem”, stara się złamać procedury. Inny przykład: pasażer w rozmowie z operatorem kontroli bezpieczeństwa nie chce usunąć z bagażu podręcznego zakazanej substancji lub w rozmowie z agentem check‑in upiera się, aby w bagażu nadanym zostawić laptop. Uczniowie grają w „uciążliwego klienta”.

  • Scenki te opisują i notują koledzy w danym momencie nie odgrywający ról.

  • Teraz grupa tworzy wspólnie „listę sytuacji kłopotliwych” dla każdej z ról (sytuacją kłopotliwą może być dla pasażera brak jakiegoś dokumentu).

  • Grupy prezentują swoje listy na forum.

  • Nauczyciel ocenia ich pracę i przez dyskusję na forum buduje wspólną listę „trudnych zachowań”.

Interaktywne materiały sprawdzające

Sposób użycia tych materiałów będzie zależał w dużej mierze od sytuacji i procesu dydaktycznego, w którego trakcie te elementy będą wykorzystywane.

Interaktywne materiały są dedykowane do konkretnych e‑materiałów:

  • animacji „Proces obsługi pasażerów” przypisane jest ćwiczenie — „Manualna kontrola bezpieczeństwa”, , — „Bagaż podręczny”, — „Zgłaszanie bagażu”, — „Odprawa biletowo‑bagażowa”, — „Prześwietlanie bagażu”, — „Współpraca linii lotniczych”, — „Dopłata za nadbagaż”, — „Pierwszeństwo wejścia na pokład”, — „Kontrola bezpieczeństwa”, — „Odprawa biletowo‑bagażowa i kontrola bezpieczeństwa”.

  • grze — wcielanie się w rolę właściwe są pozostałe ćwiczenia (warto z ich tytułami zapoznać się wcześniej i używać tych, które są potrzebne).

W odpowiednim momencie analizy e‑materiału nauczyciel może przerwać działanie z e‑materiałem i poprosić uczniów w grupie o wykonanie zadania. Ten przerywnik może stanowić aktywizację dla grupy, która zadanie związane z e‑materiałem wykonała lub naprowadzenie na właściwe tory przy pracy z notatką. Ćwiczenie sprawdzające może stanowić także przewrotne zainteresowanie tematem. Wykazanie luk w wiedzy może skutkować zaciekawieniem danym materiałem (do którego przewidziane jest zadanie z puli „interaktywne materiały sprawdzające”).

Nauczyciel może użyć krzyżówki złożonej z ośmiu haseł do wprowadzenia do zajęć lub do podsumowania.

Przed pracą z e‑materiałem dobrze jest zapoznać się z propozycjami interaktywnych materiałów sprawdzających i skorzystać z tych, które są zgodne z konwencją naszej lekcji.

Samodzielna praca ucznia podczas zajęć
Animacja „Proces obsługi pasażerów”
  • Nauczyciel prezentuje animację.

  • Uczniowie samodzielnie starają się jak najwięcej zapamiętać z niej, notując w trakcie oglądania różne hasła związane z obsługą podróżnych.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie własnych notatek i wskazanie czynności albo sytuacji, które spowodują, że pasażer nie będzie mógł kontynuować podróży. Dodatkowo podczas tej samodzielnej pracy uczniowie mają przygotować komunikat dla pasażera (który podróżny mógłby otrzymać wraz zakupem biletu), wskazujący sytuacje niekomfortowe dla relacji pasażer — obsługa podróżnych.

  • Tak przygotowane notatki przekazują koledze, który recenzuje je, wskazując błędy lub nieścisłości.

  • Uczniowie otrzymują dostęp do animacji, dzięki czemu mogą dokładniej przeanalizować notatki kolegów.

  • Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.

  • Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami buduje listę zachowań kłopotliwych i ich rozwiązań.

Gra wcielanie się w rolę „Stanowiska personelu przy odprawie podróżnych”
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, ale każdą decyzję trzeba będzie opisać w notatniku.

  • Uczniowie przechodzą grę, a po każdym ekranie decyzyjnym w notatniku dopisują własne propozycje możliwych sytuacji (trzy na każdą decyzję). Po zakończeniu roli w której „przechodzili grę” dopisują do listy dialogowej jakiś element, aspekt rozmowy, który mógłby się pojawić (korzystają z obserwacji, które być może poczynili na lotnisku lub słyszeli od innych podróżnych).

  • Po przejściu w ten sposób wszystkich ekranów i postaci (agenta handlingowego przy odprawie na stanowisku check‑in, agenta handlingowego przy bramce, operatora kontroli bezpieczeństwa, pasażera) wykonują prezentację, w której przedstawiają swój przykładowy dialog pasażera z wybraną osobą.

  • Dialog ma być tak skonstruowany, aby pasażer był postacią kompletnie niezorientowaną (niewłaściwy bagaż, niedozwolone rzeczy w bagażu nadawanym i podręcznym). Sytuacje powinny należeć do kategorii takich, którym da się zaradzić (nie chodzi tu o sytuacje, w których pasażer nie zostanie wpuszczony na pokład samolotu).

  • Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi prezentacje efektów ich pracy.

  • Prosi też o informację zwrotną dotyczącą wymyślonych sytuacji.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość poproszenia nauczyciela o pomoc w razie wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, np. na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu zadań przez wszystkich uczniów. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują krzyżówkę.

  • Na jej podstawie, analizując hasła, układają swoją krzyżówkę i dodatkowo historię pasażera związaną z nią tak, aby słuchający opowieści mógł tę krzyżówkę rozwiązać.

  • Nauczyciel wskazuje przykładowy początek historii: „Adam po raz pierwszy postanowił lecieć samolotem na wakacje. Zabrał plecak i walizkę. Kupił bilet i stawił się na lotnisku. Podczas check‑in agent poprosił o informacje o niebezpiecznych rzeczach w jego bagażu nadawanym. Co on tam miał? Szorty, spodnie, kawałek drutu i laptop, bo nie zamierzał pracować podczas lotu. Niestety laptop musiał wziąć do bagażu podręcznego” (hasło w krzyżówce: „Elektroniczne urządzenie, które nie może być nadane w bagażu rejestrowanym, posiadające baterię”).

  • Do kolejnych haseł uczeń układa fabułę i zapisuje ją w notatce.

  • W zadaniu nie chodzi o przejście wszystkich sytuacji związanych z obsługą na lotnisku, tylko o ułożenie historii pomagającej w rozwiązywaniu krzyżówki.

  • Po zakończonej pracy uczniowie prezentują swoje historie i krzyżówki.

  • Historie pozwolą uczniom zapamiętać odpowiedzi na hasła z krzyżówki.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerza program o ważne zagadnienia i skłania uczniów do podejmowania dyskusji poza lekcjami. Użycie np.: animacji, która wprowadza zagadnienia obsługi podróżnych, pokazuje całościowo ten proces, aby potem na lekcjach przeprowadzić zajęcia z użyciem gry.

Przed lekcją:

  • Uczeń na obejrzeć animację „Proces obsługi pasażerów”. Zapoznaje się w niej z procedurą obowiązującą na lotnisku.

  • Na bazie animacji przygotowuje zestaw pytań, na które będzie się starał odpowiedzieć podczas lekcji.

  • Jednocześnie układa swoje własne procedury związane z check‑in, kontrolą i bramką na podstawie tej animacji.

Podczas lekcji:

  • Nauczyciel prezentuje zagadnienia związane z obsługą pasażerów.

  • Prosi uczniów o zaprezentowanie procedur stworzonych na podstawie animacji, które oglądali w domu.

  • Tworzy z uczniami wspólną bazę danych przygotowanych w domu pytań, na które wszyscy będą starali się odpowiedzieć.

  • Teraz nauczyciel wprowadza grę i prosi, aby uczniowie uzupełnili swoje procedury na podstawie dialogów z gry.

  • Uczniowie prezentują skorygowane procedury.

  • Teraz nauczyciel prezentuje wzorcowe rozmowy z pasażerem w trzech miejscach obsługi podróżnych i przedstawia procedury.

  • Stara się też odpowiadać razem z klasą na wszystkie pytania z puli lub prosi uczniów o przygotowanie w grupach odpowiedzi na pytania.

Praca z uczniami z 

E‑materiały są dobrą podstawą do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel, analizując możliwość użycia ich w pracy z uczniem, powinien rozważyć stan aktywności ucznia. Ważnym elementem jest rozbudzanie zainteresowań ucznia zagadnieniami prezentowanymi w tych e‑materiałach. Konieczne jest odniesienie prezentowanej teorii do modelu funkcjonowania ucznia w świecie stosującym te teorie. Ważnym jest mocne wskazanie działania tych teorii w praktyce. Takim przykładem jest odprawa pasażera, która może dotyczyć każdego ucznia przy założeniu, że kiedyś podróżował lub będzie podróżował samolotem.

Dzięki różnym podejściom do tych samych zagadnień teoretycznych budujemy umiejętności poznawania przez ucznia świata zewnętrznego oraz zasad postępowania, rozumowania i działania. Dobrym przykładem jest proceduralne pokazanie w obu materiałach obsługi pasażera (animacja i gra). Dzięki pracy w parach oraz zastosowaniu metody wymuszonych konsultacji zachodzi doskonalenie mechanizmu podejmowania decyzji przez ucznia np.: podczas gry, której przebieg był pokazany w animacji.

Przy doborze elementu e‑materiału bardzo ważnym jest podejście typu „uczeń ma problem, a ja chcę mu pomóc”. Wariantowość tych e‑materiałów pomaga nauczycielowi pamiętać o tej zasadzie.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Te e‑materiały dają dużą swobodę w indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się. Wieloaspektowe podejście i pojawienie się upraszczających procedur daje możliwość zastosowania wielu wariantów pracy z e‑materiałem.

Przykładem zastosowania rozmaitych części e‑materiału do indywidualizacji i możliwości zróżnicowania poziomu trudności przyswajania materiału może być wątek w różny sposób pojawiający się w e‑materiałach:

  1. W animacji uczeń otrzymuje ogląd na obsługę, w której biernie uczestniczy. Zawiera ona wstępny opis, a zaraz potem uszczegółowienie, ale z dużą dawką wiedzy podaną poprzez lektora i obraz.

  2. W grze „Stanowiska personelu przy odprawie podróżnych” mamy trzy różne dialogi na trzech różnych stanowiskach razem z zagadnieniami do rozwiązania — trzeba podejmować decyzje (co może być trudne bez podstaw teoretycznych z animacji)

Różne ujęcia podobnego zagadnienia w różnym stopniu trudności, który można dostosować do potrzeb ucznia. Efekt osiągnięty różnymi sposobami jest ten sam. W jednym przypadku może składać się z zastosowania jednego e‑materiału, a w innym przypadku może wymagać wprowadzenia (np.: interaktywnych materiałów sprawdzających obejmujących zagadnienie do zwiększenia ciekawości lub animacji pokazującej cały kontekst obsługi podróżnych), aby przejść do części zaawansowanej (gry „Stanowiska personelu przy odprawie podróżnych”).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RSJV0wzEGJXWb
(Uzupełnij).