Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach lub mianownikach
Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Wiemy, jak porównywać liczby naturalne. A jak porównać ułamki zwykłe lub liczby mieszane?
Która liczba jest większa?
czy ?
3 czy ?
Dane są pary ułamków.
i
i
i
i
Nad osią liczbową zaznacz taką część prostokąta, jaką opisuje pierwszy ułamek. Pod osią zaznacz taką część prostokąta, jaką opisuje drugi ułamek. Następnie zaznacz na osi punkty odpowiadające obu ułamkom. Wstaw między ułamkami odpowiedni znak lub .

Mama Basi usmażyła na śniadanie dwa jednakowe omlety. Basia zjadła omleta i resztę oddała mamie, a Krysia zjadła swego omleta i resztę oddała tacie. Kto zjadł większą część omleta: mama czy tata?
tyle samo, więcej, mniej
Mama zjadła .................. niż tata.
Który z ułamków i leży bliżej liczby na osi liczbowej?
Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Porównywanie ułamków nie sprawia kłopotów, jeżeli zaznaczy się je na osi liczbowej.
Przypomnijmy, jak zaznaczać ułamki na osi liczbowej.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Wybierz.
większy, mniejszy, mniejszy, większy
Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma ................ licznik.
Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większym z nich jest ten, który ma ................ mianownik.
Basia i Krysia dostały od rodziców po tyle samo pieniędzy na swoje wydatki. Basia wydała otrzymanej kwoty, a Krysia wydała tyle, że zostało jej z pieniędzy od rodziców. Która z dziewczynek wydała więcej pieniędzy? Której z nich zostało więcej pieniędzy?
Krysia, Basia, Basi, Krysi
Więcej pieniędzy zostało ............. Więcej pieniędzy wydała .............
Porównywanie ułamków i liczb mieszanych
1. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. =, 6. <, 7. <, 8. >, 9. <, 10. >
1. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. =, 6. <, 7. <, 8. >, 9. <, 10. >
1. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. =, 6. <, 7. <, 8. >, 9. <, 10. >
1. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. =, 6. <, 7. <, 8. >, 9. <, 10. >
1. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. =, 6. <, 7. <, 8. >, 9. <, 10. >
1. <, 2. >, 3. =, 4. =, 5. =, 6. <, 7. <, 8. >, 9. <, 10. >
Przeciągnij i upuść.
<, >, =, <, =, >, =, <, >, <
............
............
............
............
............
............
............
1. <, 2. >, 3. =, 4. >, 5. >, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =
1. <, 2. >, 3. =, 4. >, 5. >, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =
1. <, 2. >, 3. =, 4. >, 5. >, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =
1. <, 2. >, 3. =, 4. >, 5. >, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =
1. <, 2. >, 3. =, 4. >, 5. >, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =
1. <, 2. >, 3. =, 4. >, 5. >, 6. >, 7. =, 8. <, 9. >, 10. =
Przeciągnij i upuść.
>, <, >, =, <, >, >, =, =, >
............
............
............
............
............
............
............
1. >, 2. >, 3. =, 4. <, 5. >, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <
1. >, 2. >, 3. =, 4. <, 5. >, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <
1. >, 2. >, 3. =, 4. <, 5. >, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <
1. >, 2. >, 3. =, 4. <, 5. >, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <
1. >, 2. >, 3. =, 4. <, 5. >, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <
1. >, 2. >, 3. =, 4. <, 5. >, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <
Przeciągnij i upuść.
>, =, <, =, =, >, >, <, <
............
............
............
............
............
............
............
Przeciągnij i upuść.
, ,
............ ............ ............
Przeciagnij i upuść.
<span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, siedem, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>7</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, cztery, mianownik, siedem, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>4</mn><mn>7</mn></mfrac></math></span>
Liczba najmniejsza | |
---|---|
Liczba największa | |
Liczba pomiędzy liczbą największą i liczbą najmniejszą |
Uporządkuj elementy w kolejności rosnącej.
Połącz w pary.
<span aria-label="początek ułamka, siedem, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>7</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, sześć, mianownik, jedenaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>6</mn><mn>11</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, siedem, mianownik, jedenaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>7</mn><mn>11</mn></mfrac></math></span>
liczba najmniejsza | |
liczba pomiędzy liczbą najmniejszą i liczbą największą | |
liczba największa |
Krzyś, Antoś i Bartuś mieli po tyle samo lizaków. Krzyś dał koleżankom swoich lizaków, Antoś swoich lizaków, a Bartuś swoich lizaków. Któremu z chłopców zostało najwięcej lizaków, a któremu najmniej?
Antosiowi, Antosiowi, Krzysiowi, Bartusiowi, Krzysiowi, Bartusiowi
Najwięcej lizaków zostało ...................., a najmniej .....................
W miejsce kropek wpisz odpowiednie liczby.