Prowadzenie dokumentacji związanej z ruchem pociągów na posterunkach ruchu
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sygnalizacji kolejowej.
Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe to dwa filmy:
Pierwszy film przedstawi Ci dokumentację prowadzoną na posterunku ruchu tj. dziennik ruchu, książkę przebiegów, kontrolkę zajętości torów stacyjnych, dziennik telefoniczny, dziennik pracy dróżnika przejazdowego, książkę kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym, dziennik oględzin rozjazdów, książkę ostrzeżeń doraźnych oraz jej wypełnianie zgodnie z §37, §49, §59, §50, §7 instrukcji Ir1
Drugi film przedstawi Ci rodzaje rozkazów pisemnych, sposób dobierania rodzaju rozkazu do rodzaju przekazywanych informacji i poleceń, sposób wypełniania rozkazów pisemnych w różnych sytuacjach ruchowych, sposób dostarczania rozkazów w wersji pisemnej i za pomocą środków łączności, oraz sposób generowania i przekazywania komputerowego wydruku rozkazu pisemnego „O” zgodnie z §58 i §59 instrukcji Ir 1
Gra wcielanie się w rolę
Gra wcielanie się w rolę
— w grze wcielisz się w postać dyżurnego ruchu posterunku zapowiadowczego, który musi bezpiecznie prowadzić ruch pociągów. Zadania polegają na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi i dotyczą prowadzenia dokumentacji oraz kwestii skorelowanych z podejmowaniem właściwych decyzji.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz gra wcielanie się w rolę
. Przybliżają one wiadomości z zakresu prowadzenia dokumentacji związanej z ruchem pociągów na posterunkach ruchu.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Przejrzyj zebrane w tym miejscu e‑materiały.
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał znaczenia specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć — tam wyjaśniono ich znaczenie.
Od ogółu do szczegółu. Zanim zaczniesz zastanawiać się nad dokumentacją (i rozkazami pisemnymi) — poznaj je. Wykorzystaj do tego sekwencje filmowe. Obejrzyj filmy i postaraj się zrobić spis treści każdego z filmów.
Oglądaj i wypełniaj. Obejrzyj jeszcze raz filmy, ale tym razem przygotuj sobie druki właściwe do tych w nim omawianych i ... równo z lektorem wypełniaj te druki. Wsparciem informacyjnym będą instrukcja Ir. Musisz bowiem pamiętać, że nauka może odbywać się poprzez zabawę, ale musi zawierać materiał merytoryczny, w tym również przepisy. Dzięki połączeniu e‑materiałów i przepisów, z którymi się zapoznasz, zdobyta przez Ciebie wiedza będzie pełna i możliwa do wykorzystania w przyszłej pracy.
Jeśli na raz to za dużo — podziel sobie działania i kolejno „opracuj” pierwszy, a potem drugi film z sekwencji filmowych.
Sprawdź się w grze, bo po pracy z materiałami filmowymi (i wypełnianiem druków) możesz to zrobić będąc dyżurnym ruchu posterunku zapowiadowczego.
Interaktywne materiały sprawdzające ułatwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, która podpowie Ci, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Dyskutuj z innymi. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z rówieśnikami; porównajcie notatki i uzupełnijcie luki. Takie zachowania pozwolą Ci utrwalić i poszerzyć wiedzę.
Pamiętaj: „to już było” nie oznacza „to już wiem lub umiem”.
Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. To Ty decydujesz, w jaki sposób to osiągniesz. Wszystko, czego się tutaj dowiesz, może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności takich jak:
identyfikacja i jasne określanie celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
dokładna i wnikliwa obserwacja;
tworzenie notatek z obserwacji na temat przyswajanych danych;
interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
sporządzanie notatek z własnych edukacyjnych odkryć;
wyciąganie wniosków.
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







