Choroby wieku dziecięcego oraz anatomia i fizjologia dziecka
SPO.04 Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Choroby wieku dziecięcego oraz anatomia i fizjologia dziecka
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.2.2) przedstawia ogólną budowę i funkcje organizmu dziecka:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)2) omawia podstawowe procesy życiowe organizmu dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6) rozpoznaje przyczyny, objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego oraz sposoby zapobiegania tym chorobom:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:
pielęgnowania dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością;
promowania zdrowia i prowadzenia działań profilaktycznych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Anatomia i fizjologia dziecka
- atlas interaktywnyAnatomia i fizjologia dziecka
- atlas interaktywnyZmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
- plansza interaktywnaZmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
- plansza interaktywnaChoroby zakaźne wieku dziecięcego i ich objawy
- sekwencje filmoweChoroby zakaźne wieku dziecięcego i ich objawy
- sekwencje filmoweInteraktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.
Atlas interaktywny Anatomia i fizjologia dziecka
dotyczy pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka, określa położenie poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka, a także opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie poszczególnych układów, co stanowi podstawę do zrozumienia nieprawidłowości i patologii w funkcjonowaniu poszczególnych narządów i układów. Treści przedstawione w tym medium wiążą się z rozpoznawaniem objawów i przyczyn powstawania chorób wieku dziecięcego i mogą stanowić podstawę do zrozumienia materiału przedstawionego w planszy interaktywnej Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
i sekwencjach filmowych Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
.
Plansza interaktywna Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
może stanowić osobny materiał edukacyjny zwiększający wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozpoznawania specyficznych symptomów chorób, pojawiających się w poszczególnych narządach u dziecka lub być podsumowaniem wiadomości z zakresu chorób zakaźnych u dzieci.
Sekwencje filmowe Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
dotyczą charakterystyki chorób zakaźnych wieku dziecięcego i mogą stanowić podsumowanie wiadomości dla całego e‑materiału lub mogą być wprowadzeniem do planszy interaktywnej Zmiany
, w której znajdują się: szczegółowy opis objawów charakterystycznych dla chorób zakaźnych u dzieci (odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca i mononukleozy), a także działania profilaktyczne i zapobiegające rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych u dzieci.
w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
Osoby uczące się mogą zapoznawać się z materiałami multimedialnymi w dowolnej kolejności. Jednak podstawą zrozumienia przyczyn występowania chorób u dzieci i zauważenia ich pierwszych objawów jest znajomość budowy anatomicznej i fizjologii dziecka. W związku z tym zaleca się zapoznanie się w pierwszej kolejności z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
, który prezentuje anatomię i fizjologię dziecka oraz pokazuje różnice w funkcjonowaniu i budowie ciała osoby dorosłej i małego dziecka.
W dalszej kolejności proponuje się zapoznanie się z materiałami przedstawionymi
w sekwencjach filmowych Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
, które dotyczą chorób zakaźnych u dzieci, ich przyczyn, objawów, powikłań oraz działań profilaktycznych, a następnie osoba ucząca się może sięgnąć do planszy interaktywnej Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
, dotyczącej charakterystyki objawów i występowania chorób wieku dziecięcego, co będzie stanowiło uzupełnienie wiedzy przedstawionej w sekwencjach filmowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Anatomia i fizjologia dziecka
Typ materiału multimedialnego
Atlas interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Atlas dotyczy pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka, określa położenie poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka, a także opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie poszczególnych układów i narządów, co stanowi podstawę do zrozumienia nieprawidłowości i patologii w ich funkcjonowaniu. W atlasie zaprezentowano także różnice w funkcjonowaniu i budowie ciała osoby dorosłej i małego dziecka oraz obowiązujące normy odpowiadające wiekowi dziecka.
Wiedza z zakresu znajomości anatomii i fizjologii dziecka jest niezbędna osobie uczącej się do wykonywania w przyszłości obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
oraz sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
i stanowi podwaliny do zrozumienia przyczyn występowania i zauważania pierwszych nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu poszczególnych układów i narządów u małych dzieci, a także ułatwia rozpoznanie pierwszych symptomów chorób u dzieci, co wiąże się ze znajomością budowy anatomicznej i fizjologii dziecka.
Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: uzupenianie podpisów obrazka „Części ciała”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)2) omawia podstawowe procesy życiowe organizmu dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Atlas interaktywny wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka,
rozróżnianie położenia poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka,
omówienie podstawowych procesów życiowych organizmu dziecka,
porównanie różnic w budowie i funkcjach organizmu osoby dorosłej i małego dziecka,
charakteryzowanie przyczyny, objawów i mechanizmów zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego i układu moczowego i płciowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy.
Uczący się może wykorzystać atlas interaktywny, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub powtórzyć materiał. Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w atlasie. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:
broszurę czy ulotkę dotyczącą różnic między szkieletem i czaszką dziecka a osoby dorosłej,
grę dydaktyczną, np.
Budowa anatomiczna człowieka
.
Atlas interaktywny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia np. do:
przekwalifikowywania się lub dokształcania,
pracy samokształceniowej,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym,
opracowania prezentacji, np. na temat fizjologii dziecka,
pracy nad projektem, np. uczący się może zaprezentować zachodzące procesy metaboliczne w organizmie dziecka,
porządkowania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z budową anatomiczną i fizjologią dziecka,
opracowania studium przypadku dotyczącego związku między dojrzałością przewodu pokarmowego a odpornością dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Objawy chorób zakaźnych u dzieci
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
przedstawia następujące choroby:
odra:
okres nieżytowy,
okres wysypkowy,
okres zdrowienia,
płonica (szkarlatyna),
różyczka,
ospa wietrzna,
świnka (nagminne zapalenie ślinianek przyusznych),
krztusiec,
mononukleoza.
Plansza interaktywna Objawy chorób zakaźnych u dzieci
zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące obraz zmian i symptomów chorób w poszczególnych narządach ciała, a także zmiany skórne, opis i prezentację graficzną poszczególnych objawów chorób zakaźnych u dzieci.
Zawartość planszy obejmuje opis i prezentację graficzną poszczególnych objawów chorób zakaźnych u dzieci. Zwrócono uwagę na specyficzne symptomy chorób zakaźnych występujących u dzieci, takich jak: odra, płonica, różyczka, ospa wietrzna, świnka, krztusiec, mononukleoza, i ich objawy ze strony poszczególnych narządów u małego dziecka. Plansza zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące obraz zmian/symptomów chorób w poszczególnych narządach ciała, a także zmiany skórne.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
i stanowi uzupełnienie i rozszerzenie informacji w nich zawartych. Jest także powiązany treściowo z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
, dzięki czemu uczący się może zrozumieć zagadnienia dotyczące objawów i symptomów chorób zakaźnych i ich powiązanie z poszczególnymi układami i narządami wewnętrznymi u dziecka.
Plansza interaktywna jest powiązana z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie
Objawy krztuśca
,dopasowywanie elementów do schematu
Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie objawów chorób zakaźnych u dzieci (odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca, mononukleozy),
rozpoznawanie specyficznych symptomów chorób, pojawiających się ze strony poszczególnych narządów w ciele dziecka,
charakteryzowanie i rozróżnianie różnych rodzajów wysypek u dzieci.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego, czy podjąć decyzję o poszerzeniu kwalifikacji.
Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć planszę interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych. Po analizie materiału może opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat rozpoznawania chorób zakaźnych u dzieci, takich jak: odra, płonica, różyczka, ospa wietrzna, świnka, krztusiec, mononukleoza.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:
broszurę czy ulotkę dotyczącą wczesnego diagnozowania objawów skórnych u dzieci,
mapę myśli, np. na temat rodzajów wysypek i ich cech charakterystycznych,
mapę pojęciową, np. objaśnianie pojęć dotyczących symptomów chorób zakaźnych takich jak: trójkąt Fiłatowa, linie Pastii, język malinowy,
plakat, np. drogi i źródła zakażenia chorobami zakaźnymi u dzieci,
metaplan, np. wady i zalety wczesnego diagnozowania objawów skórnych u dzieci,
prezentację na temat rodzajów i charakterystyki wysypek u dzieci.
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowaniem do egzaminu zawodowego eksternistycznego,
opracowania prezentacji na temat rodzajów i symptomów chorób zakaźnych u dzieci,
opracowania zależności pomiędzy np. źródłami zakażenia chorobami zakaźnymi u dzieci,
pracy nad projektem, np. sposoby rozróżniania rodzajów wysypek skórnych w chorobach zakaźnych,
opracowania studium przypadku dotyczącego różnych sposobów rozpoznawania i reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka,
utrwalenia podstawowych pojęć i rozróżnianiu zmian skórnych oraz zachowania małego dziecka, które mogą świadczyć o wystąpieniu chorób zakaźnych.
Tytuł materiału multimedialnego
Choroby zakaźne wieku dziecięcego
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W sekwencjach filmowych przedstawiono w sposób konkretny i obrazowy poszczególne choroby zakaźne występujące u dzieci: odra, płonica, różyczka, ospa, świnka, krztusiec i mononukleoza. Uczący się może zgłębić wiedzę z zakresu wyżej wymienionych chorób zakaźnych, analizując jej nazwę, przyczyny, objawy, powikłania i zapobieganie. Poszczególne elementy są omawiane i pokazane na planszach. Pomiędzy krótkimi sekwencjami filmowymi wplecione zostały sprawdzające zadania dla osoby uczącej się, dzięki którym na bieżąco może weryfikować i sprawdzać swoją wiedze po obejrzeniu każdej z sekwencji. W materiale szczególny nacisk został położony na zmiany skórne oraz rodzaj kaszlu. Każdą sekwencję kończy informacja dotycząca zapobiegania, czyli profilaktyki chorób z uwzględnieniem szczepień ochronnych i kalendarza szczepień. Sekwencje filmowe mogą stanowić wprowadzenie do zagadnień związanych ze zrozumieniem chorób zakaźnych u dzieci lub stanowić podsumowanie wiadomości dla całego e‑materiału.
Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
oraz planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
, może stanowić uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy z zakresu rozróżniania przyczyn, objawów chorób zakaźnych, a także działań profilaktycznych.
Materiał powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie dobierania w pary
Charakterystyka chorób zakaźnych
,zadanie z lukami
Choroby wieku dziecięcego
,dopasowywanie elementów do schematu
Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe wspierają osiągnięcie następujących celów:
poznanie pojęć z zakresu chorób zakaźnych,
rozróżnianie przyczyn chorób zakaźnych,
rozróżnianie i charakteryzowanie różnych rodzajów wysypek, zmian skórnych i objawów ze strony różnych narządów w ciele dziecka, świadczących o zmianach chorobowych,
charakteryzowania objawów chorób zakaźnych,
określanie powikłań po chorobach zakaźnych,
planowanie działań w zakresie profilaktyki rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych,
wskazanie szczepień ochronnych jako działania profilaktycznego,
planowanie realizacji zadań zawodowych,
analizowanie możliwości realizacji zadań i realizowanie ich w wyznaczonym czasie,
ocenianie stopnia realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania, czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego, podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej zapobiegania chorobom zakaźnym u małych dzieci.
Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane w procesie samokształcenia np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
opracowania prezentacji na temat rozpoznawania objawów chorób zakaźnych u dzieci,
pracy nad projektem, np. przygotowanie małego dziecka do badań diagnostycznych wykonywanych w chorobach zakaźnych u dzieci,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania zależności pomiędzy np. działaniami profilaktycznymi ze strony rodziców i opiekunki dziecięcej a zdrowiem dziecka i łagodnym przebiegiem chorób zakaźnych u dzieci,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z metodami leczenia chorób zakaźnych wieku dziecięcego.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania z dzieckiem, u którego występują zmiany skórne, w zachowaniu oraz funkcjonowaniu poszczególnych narządów ciała, wskazujące na występowanie choroby zakaźnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Charakterystyka chorób zakaźnych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie interaktywne o łatwym stopniu trudności, złożone z par tekst – tekst. Polega ono na połączeniu w pary właściwych elementów, które związane są z rozróżnianiem chorób zakaźnych u dzieci.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych pojęć związanych z rozpoznawaniem objawów chorób zakaźnych u dzieci, a także usystematyzowanie wiedzy osoby uczącej się z zakresu rozróżniania i charakteryzowania poszczególnych chorób zakaźnych.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka Części ciała
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie o średnim poziomie trudności, które składa się z 14 par. Polega ono na dopasowaniu podpisów do odpowiedniej ilustracji.
Zadanie dotyczy zagadnień związanych z anatomią i fizjologią dziecka oraz rozpoznawaniem poszczególnych części ciała, narządów, kości, mięśni i tkanek. J
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.
Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rozpoznawania poszczególnych części ciała, narządów, kości, mięśni i tkanek, czyli znajomości anatomii dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Choroby wieku dziecięcego
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z ośmiu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne informacje.
Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z profilaktyką, okresami wylęgania i charakterystyką chorób zakaźnych wieku dziecięcego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozpoznawania objawów, przyczyn występowania i powikłań chorób zakaźnych u dzieci, a także zapobiegania ich wystąpieniu.
Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniem:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie Objawy krztuśca
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie jest o wysokim stopniu trudności, polega na przyporządkowaniu poszczególnych objawów krztuśca do odpowiednich faz choroby. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie wymienionych w zadaniu elementów do jednej z trzech grup.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu objawów i faz w przebiegu krztuśca.
Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywanie elementów do schematu Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdjęć/grafik i polega na dopasowaniu odpowiedniego podpisu do obrazka. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
oraz planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących chorób zakaźnych wieku dziecięcego oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania objawów oraz zmian skórnych i zmian w poszczególnych częściach ciała dziecka wskazujących na występowanie choroby zakaźnej.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści