Choroby wieku dziecięcego oraz anatomia i fizjologia dziecka
SPO.04 Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Choroby wieku dziecięcego oraz anatomia i fizjologia dziecka
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.04.2. Podstawy opieki nad dzieckiem
SPO.04.4. Pielęgnowanie dziecka chorego i z niepełnosprawnością
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.2.2) przedstawia ogólną budowę i funkcje organizmu dziecka:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)2) omawia podstawowe procesy życiowe organizmu dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6) rozpoznaje przyczyny, objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego oraz sposoby zapobiegania tym chorobom:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie następujących celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:
pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością;
promowanie zdrowia i prowadzenie działań profilaktycznych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Na e‑materiał składają się:
Anatomia i fizjologia dziecka
- atlas interaktywnyAnatomia i fizjologia dziecka
- atlas interaktywnyZmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
- plansza interaktywnaZmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
- plansza interaktywnaChoroby zakaźne wieku dziecięcego i ich objawy
- sekwencje filmoweChoroby zakaźne wieku dziecięcego i ich objawy
- sekwencje filmoweInteraktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.
Atlas interaktywny Anatomia i fizjologia dziecka
dotyczy pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka, określa położenie poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka, a także opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie poszczególnych układów, co stanowi podstawę do zrozumienia nieprawidłowości i patologii w funkcjonowaniu poszczególnych narządów i układów. Treści przedstawione w tym medium wiążą się z rozpoznawaniem objawów i przyczyn powstawania chorób wieku dziecięcego i mogą stanowić podstawę do zrozumienia materiału przedstawionego w planszy interaktywnej Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
i sekwencjach filmowych Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
.
Plansza interaktywna Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
może stanowić osobny materiał edukacyjny zwiększający wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozpoznawania specyficznych symptomów chorób, pojawiających się w poszczególnych narządach u dziecka lub być podsumowaniem wiadomości z zakresu chorób zakaźnych u dzieci.
Sekwencje filmowe Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
dotyczą charakterystyki chorób zakaźnych wieku dziecięcego i mogą stanowić podsumowanie wiadomości dla całego e‑materiału lub mogą być wprowadzeniem do planszy interaktywnej Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
, w której znajdują się: szczegółowy opis objawów charakterystycznych dla chorób zakaźnych u dzieci (odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca i mononukleozy), a także działania profilaktyczne i zapobiegające rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych u dzieci.
Osoby uczące się mogą zapoznawać się z materiałami multimedialnymi w dowolnej kolejności. Jednak podstawą zrozumienia przyczyn występowania chorób u dzieci i zauważenia ich pierwszych objawów jest znajomość budowy anatomicznej i fizjologii dziecka. W związku z tym zaleca się zapoznanie się w pierwszej kolejności z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
, który prezentuje anatomię i fizjologię dziecka oraz pokazuje różnice w funkcjonowaniu i budowie ciała osoby dorosłej i małego dziecka.
W dalszej kolejności proponuje się zapoznanie się z materiałami przedstawionymi w sekwencjach filmowych Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
, które dotyczą chorób zakaźnych u dzieci, ich przyczyn, objawów, powikłań oraz działań profilaktycznych, a następnie osoba ucząca się może sięgnąć do planszy interaktywnej Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
, dotyczącej charakterystyki objawów i występowania chorób wieku dziecięcego, co będzie stanowiło uzupełnienie wiedzy przedstawionej w sekwencjach filmowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Anatomia i fizjologia dziecka
Typ materiału multimedialnego
Atlas interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Atlas dotyczy pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka, określa położenie poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka, a także opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie poszczególnych układów i narządów, co stanowi podstawę do zrozumienia nieprawidłowości i patologii w ich funkcjonowaniu. W atlasie zaprezentowano także różnice w funkcjonowaniu i budowie ciała osoby dorosłej i małego dziecka oraz obowiązujące normy odpowiadające wiekowi dziecka.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
oraz sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
i stanowi podwaliny do zrozumienia przyczyn występowania nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu poszczególnych układów i narządów u małych dzieci i zauważania ich pierwszych objawów, a także ułatwia rozpoznanie pierwszych symptomów chorób u dzieci, co wiąże się ze znajomością budowy anatomicznej i fizjologii dziecka.
Atlas powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: uzupenianie podpisów obrazka Części ciała
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)2) omawia podstawowe procesy życiowe organizmu dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Atlas interaktywny wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka,
rozróżnianie położenia poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka,
omówienie podstawowych procesów życiowych organizmu dziecka,
porównanie różnic w budowie i funkcjach organizmu osoby dorosłej i małego dziecka,
charakteryzowanie przyczyny, objawów i mechanizmów zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego i układu moczowego i płciowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Atlas interaktywny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie przyswajać i analizować treści przedstawione w atlasie interaktywnym, zwiększając tym samym swoją wiedzę z zakresu położenia poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka oraz podstawowych procesów życiowych organizmu dziecka, a także poznawać różnice w budowie i funkcjach organizmu osoby dorosłej i małego dziecka.
Nauczyciel może zmotywować osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii dziecka.
Uczący się po przyswojeniu materiału zawartego w atlasie interaktywnym, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może przygotować broszurę informacyjną, w której zostaną zaprezentowane informacje dotyczące normy elementów morfotycznych krwi u dzieci.
Osoba ucząca się może także przygotować:
prezentację multimedialną, np. różnice między szkieletem i czaszką dziecka i osoby dorosłej,
fiszki, np. rodzaje złamań,
plakat, np. zmiany fizjologiczne w obrębie kręgosłupa u małego dziecka,
grę dydaktyczną, np. budowa anatomiczna człowieka,
graf lub schemat, np. zestawienie parametrów biochemicznych płuc noworodka i człowieka dorosłego.
Praca w grupach
Uczący się po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w atlasie interaktywnym przygotowują w grupach zadania dla pozostałych grup, np. rozpoznanie i wyjaśnienie różnic w budowie i funkcjach organizmu osoby dorosłej i małego dziecka. Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment atlasu i przedyskutować poruszane w nim treści lub wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w 3‑5 osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat anatomii jamy ustnej).
Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w atlasie interaktywnym nauczyciel może podzielić uczących się na cztery grupy, z których każda opracowuje materiał dotyczący danego układu, np.:
grupa 1 – układ oddechowy,
grupa 2 – układ krążenia,
grupa 3 – układ pokarmowy,
grupa 4 – ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych, np. zaplanowanie opieki nad dzieckiem z wadami wrodzonymi na podstawie opisu przypadku,
burza mózgów, np. rodzaje tkanki mięśniowej i różnica w ich budowie,
skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka,
rozwiązywanie zadań, np. zestawianie takich parametrów pracy serca u dzieci i osoby dorosłej jak ciśnienie i tętno,
dyskusja, np. omówienie wad wrodzonych i budowy anatomicznej u dziecka,
rozwiązywanie problemów lub wykład problemowy, np. udzielanie pierwszej pomocy dziecku w przypadku urazów narządu ruchu z uwzględnieniem różnych rodzajów złamań,
rozwiązywanie zadań, np. fizjologia układu oddechowego,
lekcja odwrócona, np. przygotowanie wykazu kości kończyny dolnej i górnej i zaprezentowanie go na forum klasy, a następnie dyskusja uczących się na temat różnic między nimi.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:
grafu, np. parametry pracy serca u dzieci,
prezentacji, np. budowa anatomiczna górnych dróg oddechowych a choroby infekcyjne ucha i nosogardła u małych dzieci,
plakatu, np. układu krwionośnego.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie pracować z atlasem interaktywnym w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania dotyczące zagadnień poruszonych w materiale. W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
mapa pojęciowa, np. objaśnianie pojęć dotyczących budowy anatomicznej człowieka za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu,
śnieżna kula, np. Co rozumiesz pod pojęciem
anatomia i fizjologia
?,gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
burza mózgów, np. skojarzenia dotyczące układu krwionośnego małego i dużego,
plakat, np. budowa klatki piersiowej,
gra dydaktyczna, np. odgadnięcie narządu wewnętrznego człowieka na podstawie wylosowanego fragmentu zdjęcia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Atlas interaktywny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
pracy samokształceniowej, podczas której uczący się ma możliwość, w zaciszu swojego domu lub podczas pracy w małych zespołach, zdobywać, utrwalać i przyswajać wiedzę i treści związane z wykonywaniem czynności zawodowych,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
opracowania prezentacji na temat fizjologii dziecka,
pracy nad projektem, np. procesy metaboliczne w organizmie dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania się do lekcji odwróconej (np. uczący się, korzystając z materiałów, przygotowuje się do zajęć w szkole, np. analizuje informacje zawarte w atlasie interaktywnym, w którym przedstawiono budowę anatomiczną i fizjologię człowieka. Wiedzę tę stosuje na zajęciach praktycznych, planując opiekę nad dziećmi ze schorzeniami różnych układów, np. układu ruchu, układu oddechowego czy układu pokarmowego),
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z budową anatomiczną i fizjologią dziecka,
opracowania studium przypadku dotyczącego związku między dojrzałością przewodu pokarmowego a odpornością dziecka.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć z zakresu anatomii i fizjologii człowieka i sposobu postępowania z dzieckiem z wadami wrodzonymi w oddziale szpitalnym oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. zestawienie parametrów biochemicznych płuc noworodka i człowieka dorosłego,
mapę myśli, np. odcinki układu pokarmowego i ich położenie u małego dziecka,
graf lub schemat, np. budowa i funkcje narządów płciowych męskich i żeńskich.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci atlasu interaktywnego nadaje się doskonale do pracy z uczącym się z trudnościami w uczeniu się i wolnym tempem pracy. Uczący się może wykorzystać atlas interaktywny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o zadanej tematyce, np. funkcje trawienia i wchłaniania składników odżywczych z pożywienia u małego dziecka.
Atlas może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów.
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. powiązania między prawidłową budową serca a funkcją układu krążenia.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały, takie jak prezentacja czy mapa myśli, podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w atlasie interaktywnym. Na jego podstawie uczący się może też opracować:
broszurę lub ulotkę dotyczącą mechanizmu regulacji gospodarki węglowodanowej przez insulinę,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. różnice w budowie ściany żołądka, przełyku i jelit,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. podatność na infekcje układu moczowego ze względu na różnice w budowie cewki moczowej u chłopców i dziewczynek.
Tytuł materiału multimedialnego
Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
przedstawia następujące choroby:
odra:
okres nieżytowy,
okres wysypkowy,
okres zdrowienia,
płonica (szkarlatyna),
różyczka,
ospa wietrzna,
świnka (nagminne zapalenie ślinianek przyusznych),
krztusiec,
mononukleoza.
Zawartość planszy obejmuje opis i prezentację graficzną poszczególnych objawów chorób zakaźnych u dzieci. Zwrócono uwagę na specyficzne symptomy chorób zakaźnych występujących u dzieci, takich jak: odra, płonica, różyczka, ospa wietrzna, świnka, krztusiec, mononukleoza, i ich objawy ze strony poszczególnych narządów u małego dziecka. Plansza zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące obraz zmian/symptomów chorób w poszczególnych narządach ciała, a także zmiany skórne.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
, stanowi uzupełnienie i rozszerzenie informacji w nich zawartych. Jest także powiązany treściowo z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
, dzięki czemu uczący się może zrozumieć zagadnienia dotyczące objawów i symptomów chorób zakaźnych i ich powiązanie z poszczególnymi układami i narządami wewnętrznymi u dziecka.
Plansza interaktywna jest powiązana z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie
Objawy krztuśca
,dopasowywanie elementów do schematu
Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie objawów chorób zakaźnych u dzieci (odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca, mononukleozy),
rozpoznawanie specyficznych symptomów chorób, pojawiających się ze strony poszczególnych narządów w ciele dziecka,
charakteryzowanie i rozróżnianie różnych rodzajów wysypek u dzieci.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Wykorzystanie materiału może być pomocne także w trakcie przygotowania do egzaminu zawodowego. Uczący się na podstawie planszy poznaje podstawowe definicje, objawy i rodzaje wysypek u dzieci, świadczących o występowaniu choroby zakaźnej. Posiadanie tej wiedzy jest także niezbędne do zdania egzaminu zawodowego, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych w przyszłej pracy zawodowej.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się z planszą interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych. Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu rozpoznawania objawów chorób zakaźnych u dzieci. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych.
Uczący się po analizie planszy interaktywnej, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może także stworzyć broszurę informacyjną dla rodziców małych dzieci dotyczącą rodzajów wysypek u dzieci. Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat, np. cechy charakterystyczne wysypki w przypadku ospy wietrznej,
prezentację multimedialną, np. rozróżnianie objawów klinicznych chorób,
grę dydaktyczną, np. rozpoznawanie symptomów chorób u małych dzieci.
Praca w grupach
Uczący się po zapoznaniu się z planszą interaktywną przygotowują w grupach zadania dla pozostałych grup, np. rozpoznanie i scharakteryzowanie rodzajów wysypek u dzieci.
Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część planszy interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4 osobowych grupach przygotowują broszury informacyjne na temat symptomów odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca i mononukleozy).
Nauczyciel może połączyć uczących się w trzy grupy, z których każda opracowuje zadany materiał, np.:
grupa 1 – objawy okresu nieżytowego w przebiegu odry,
grupa 2 – objawy okresu wysypkowego w przebiegu odry,
grupa 3 – objawy okresu zdrowienia w przebiegu odry.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
rozwiązywanie zadań, np. przypisywanie poszczególnych objawów skórnych występujących u dziecka do odpowiedniej choroby zakaźnej,
udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. rozmowa z rodzicem dziecka o zaobserwowanych u niego symptomach świadczących o chorobie zakaźnej wieku dziecięcego,
dyskusja, np. rozpoznawanie i przyczyny powstawania linii Pastii u dzieci w przebiegu płonicy,
dyskusja dydaktyczna, np. trudności opiekunki dziecięcej w zakresie rozpoznawania symptomów chorób zakaźnych u dzieci,
skrzynka pytań, np. dotyczących rodzajów wsypek u dzieci,
burza mózgów, np. zasady pielęgnowania dziecka w chorobach zakaźnych wieku dziecięcego,
debata oksfordzka, np. motywowanie opiekunek dziecięcych do zwiększania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji poprzez udział w kursach z zakresu profilaktyki chorób zakaźnych u dzieci,
opracowanie fiszek, np. charakterystyka wysypek u dzieci,
opracowanie plakatu, np. objawy kliniczne świnki,
opracowanie prezentacji multimedialnej, np. objawy różyczki u małych dzieci.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie odtworzyć planszę interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
mapa pojęciowa, np. objaśnianie pojęć dotyczących symptomów chorób zakaźnych, takich jak: trójkąt Fiłatowa, linie Pastii, język malinowy,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
burza mózgów, np. przyczyny chorób zakaźnych u dzieci oraz drogi i źródła zakażenia,
metaplan, np. wady i zalety wczesnego diagnozowania objawów skórnych u dzieci,
metoda sześciu myślowych kapeluszy, np. rodzaje i charakterystyka wysypek u dzieci,
studium przypadku, np. sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
opracowania prezentacji na temat chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów,
opracowania zależności, np. pomiędzy przyczynami chorób zakaźnymi u dzieci a drogami i źródłami zakażenia,
pracy nad projektem, np. sposoby rozróżniania rodzajów wysypek skórnych w chorobach zakaźnych,
opracowania studium przypadku dotyczącego sposobów rozpoznawania zmian w wyglądzie i zachowaniu dziecka i reagowania na nie,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Materiał może być pomocny w utrwalaniu podstawowych pojęć dotyczących chorób zakaźnych u dzieci oraz umiejętności rozróżniania zmian skórnych oraz zmian w zachowaniu małego dziecka, które mogą świadczyć o wystąpieniu choroby zakaźnej, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. objawy odry, świnki, różyczki,
mapę myśli, np. plan opieki nad dzieckiem z chorobą zakaźną,
prezentację multimedialną, np. rodzaje wysypek w przebiegu chorób zakaźnych u dzieci i ich cechy charakterystyczne.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci planszy interaktywnej nadaje się doskonale do pracy z uczącym się z trudnościami w uczeniu się i wolnym tempem pracy. Plansza interaktywna jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można na niej wskazywać wybrane punkty, po kliknięciu których pojawiają się rozwinięcia tematów. Można dostosować głośność do potrzeb uczącego się, jak również wracać do poszczególnych elementów planszy, tak aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub nie przyswoił z innych powodów. Uczący się może wykonywać notatki.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w materiale, mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat objawów odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca czy mononukleozy.
Plansza może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję, np. na temat rozpoznawania symptomów chorób, ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ze strony skóry, nosa i gardła.
Korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, uczący się może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:
broszurę czy ulotkę dotyczącą rodzajów chorób zakaźnych i ich charakterystyki,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. rodzaje wysypek skórnych u dzieci i ich powiązanie z chorobami wieku dziecięcego.
Tytuł materiału multimedialnego
Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W sekwencjach filmowych przedstawiono w sposób konkretny i obrazowy choroby zakaźne występujące u dzieci: odrę, płonicę, różyczkę, ospę, świnkę, krztusiec i mononukleozę. Omówiono każdą z wymienionych wyżej chorób zakaźnych, uwzględniając jej nazwę, przyczyny, objawy, powikłania i zapobieganie jej. Poszczególne elementy opisu choroby są omawiane i pokazywane na planszach. Pomiędzy krótkie sekwencje filmowe wplecione zostały zadania sprawdzające dla osoby uczącej się. W materiale szczególny nacisk został położony na zmiany skórne oraz rodzaj kaszlu. Każdą sekwencję kończy informacja dotycząca profilaktyki chorób z uwzględnieniem szczepień ochronnych i kalendarza szczepień. Sekwencje filmowe mogą stanowić wprowadzenie do zagadnień związanych z chorobami zakaźnymi u dzieci lub podsumowanie wiadomości dla całego e‑materiału. Wiedza z zakresu chorób wieku dziecięcego jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
oraz planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
, może stanowić uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy z zakresu rozróżniania przyczyn i objawów chorób zakaźnych, a także działań profilaktycznych.
Sekwencje filmowe powiązane są z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie dobierania w pary
Charakterystyka chorób zakaźnych
,zadanie z lukami
Choroby wieku dziecięcego
,dopasowywanie elementów do schematu
Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe wspierają osiągnięcie następujących celów:
poznanie pojęć z zakresu chorób zakaźnych,
rozróżnianie przyczyn chorób zakaźnych,
rozróżnianie i charakteryzowanie różnych rodzajów wysypek, zmian skórnych i objawów ze strony różnych narządów w ciele dziecka, świadczących o zmianach chorobowych,
charakteryzowania objawów chorób zakaźnych,
określanie powikłań po chorobach zakaźnych,
planowanie działań w zakresie profilaktyki rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych,
wskazanie szczepień ochronnych jako działania profilaktycznego,
planowanie realizacji zadań zawodowych,
analizowanie możliwości realizacji zadań i realizowanie ich w wyznaczonym czasie,
ocenianie stopnia realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć sekwencje filmowe i dokonać analizy informacji w nich zawartych oraz samodzielnie rozwiązać zadania sprawdzające po każdej jednostce filmowej w celu sprawdzenia lub poszerzenia wiedzy.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania broszury informacyjnej lub mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu działań profilaktycznych zapobiegających chorobom zakaźnym u dzieci.
Osoba ucząca się samodzielnie korzysta z sekwencji filmowych w celu opracowania:
prezentacji, np. czynniki zapobiegające chorobom wieku dziecięcego,
webquest, np. działania profilaktyczne i prozdrowotne w pracy opiekunki dziecięcej,
schematu, np. rodzaje objawów w chorobach zakaźnych,
broszury, np. kalendarz szczepień,
krzyżówki, np. rodzaje wysypek w chorobach zakaźnych, z hasłem: CHOROBA, lub zapobieganie chorobom zakaźnym u dzieci, z hasłem: OBJAWY,
plakatu, np. zalety szczepień u małych dzieci,
mapy myśli, np. powikłania chorób zakaźnych u dzieci,
grafu, np. rodzaje chorób zakaźnych u dzieci,
fiszek, np. pojęcia związane z symptomami chorób zakaźnych u dzieci.
Osoba ucząca się na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, prezentacji lub krzyżówki może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie jako element lekcji odwróconej.
Praca w grupach
Osoby uczące się, pracując w podgrupach, mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część sekwencji filmowych i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym, np. uczący się w grupach 4‑5 osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat rodzajów i terminów dokonywania szczepień ochronnych u dzieci jako formy działań zapobiegających rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych.
Nauczyciel może również połączyć uczących się w siedem podgrup, w których każda opracowuje zadany materiał, np.:
grupa 1 – informacje z zakresu powikłań odry,
grupa 2 – informacje z zakresu powikłań płonicy,
grupa 3 – informacje z zakresu powikłań różyczki,
grupa 4 – informacje z zakresu powikłań ospy,
grupa 5 – informacje z zakresu powikłań świnki,
grupa 6 – informacje z zakresu powikłań krztuśca,
grupa 7 – informacje z zakresu powikłań mononukleozy.
Na koniec zajęć grupy prezentują swoją efekty swojej pracy w formie mapy myśli lub plakatu.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie obejrzeć sekwencje filmowe w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w nich zagadnień.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
udział w grach dydaktycznych, np. metody zapobiegania chorobom zakaźnym wieku dziecięcego,
lekcja odwrócona, np. osoba ucząca się przed lekcją zapoznaje się z materiałem przedstawionym w sekwencjach filmowych, a następnie odbywa się burza mózgów/dyskusja kierowana na temat dróg i źródeł zakażenia chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego,
dyskusja lub burza mózgu, np. sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka świadczące o objawach chorób zakaźnych na podstawie opisu przypadku,
skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z rozróżnianiem chorób zakaźnych u dzieci,
stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. nauczyciel dzieli zespół klasowy na podgrupy i przydziela im zadanie polegające na określeniu zasad pielęgnowania dziecka w chorobach zakaźnych wieku dziecięcego; na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy z wykorzystaniem metody webquest,
plakat, np. plan opieki nad dzieckiem w schorzeniach układu oddechowego,
fiszki, np. działania, jakie powinna podejmować opiekunka dziecięca w ramach profilaktyki ospy,
graf, np. charakterystyka wysypki w przebiegu różyczki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
opracowania prezentacji na temat rozpoznawania objawów chorób zakaźnych u dzieci,
pracy samokształceniowej,
pracy nad projektem, np. przygotowanie małego dziecka do badań diagnostycznych wykonywanych w chorobach zakaźnych u dzieci,
lekcji odwróconej, w ramach przygotowania się do zajęć lub powtórzenia materiału przed kolejnym działem,
trwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy, opracowania zależności, np. pomiędzy działaniami profilaktycznymi ze strony rodziców i opiekunki dziecięcej a zdrowiem dziecka i łagodnym przebiegiem chorób zakaźnych,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z metodami leczenia chorób zakaźnych wieku dziecięcego.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania z dzieckiem, u którego występują zmiany skórne oraz zmiany w zachowaniu i funkcjonowaniu poszczególnych narządów ciała, wskazujące na występowanie choroby zakaźnej.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. metody zapobiegania chorobom zakaźnym wieku dziecięcego,
mapę myśli, np. metody leczenia i diagnozowania chorób zakaźnych u małych dzieci,
graf, np. okres inkubacji chorób zakaźnych ze względu na rodzaj choroby.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci sekwencji filmowych nadaje się doskonale do pracy z uczącym się z trudnościami w uczeniu się i wolnym tempem pracy.
Sekwencje mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję, np. na temat działań zapobiegających występowaniu i rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych u dzieci.
Uczący się może wykorzystać sekwencje filmowe, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację dotyczącą rodzajów i charakterystyki wysypek w przebiegu chorób zakaźnych u małych dzieci. Uczący się, korzystając indywidualnie z sekwencji filmowych, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie chorób zakaźnych. Na podstawie sekwencji filmowych uczący się może też opracować:
broszurę czy ulotkę dla rodziców dotyczącą np. kalendarza szczepień ochronnych u małych dzieci,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Charakterystyka chorób zakaźnych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie interaktywne o łatwym stopniu trudności, złożone z par tekst – tekst. Polega ono na połączeniu w pary właściwych elementów, które związane są z rozróżnianiem chorób zakaźnych u dzieci.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy podczas zajęć, jako zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych pojęć związanych z rozpoznawaniem objawów chorób zakaźnych u dzieci, a także usystematyzowanie wiedzy osoby uczącej się z zakresu rozróżniania i charakteryzowania poszczególnych chorób zakaźnych.
Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka Części ciała
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie o średnim poziomie trudności, które składa się z 14 par. Polega ono na dopasowaniu podpisów do odpowiedniej ilustracji.
Zadanie dotyczy zagadnień związanych z anatomią i fizjologią dziecka oraz rozpoznawaniem poszczególnych części ciała, narządów, kości, mięśni i tkanek. J
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, jak również może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy podczas zajęć lub stanowić formę zadania domowego dla uczących się.
Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rozpoznawania poszczególnych części ciała, narządów, kości, mięśni i tkanek, czyli znajomości anatomii dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Choroby wieku dziecięcego
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z ośmiu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne informacje.
Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z profilaktyką, okresami wylęgania i charakterystyką chorób zakaźnych wieku dziecięcego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy podczas zajęć, jako zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozpoznawania objawów, przyczyn występowania i powikłań chorób zakaźnych u dzieci, a także zapobiegania ich wystąpieniu.
Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniem:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie Objawy krztuśca
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie jest o wysokim stopniu trudności, polega na przyporządkowaniu poszczególnych objawów krztuśca do odpowiednich faz choroby. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie wymienionych w zadaniu elementów do jednej z trzech grup.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy podczas zajęć, jako zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu objawów i faz w przebiegu krztuśca.
Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywanie elementów do schematu Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdjęć/grafik i polega na dopasowaniu odpowiedniego podpisu do obrazka. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy
oraz planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących chorób zakaźnych wieku dziecięcego oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania objawów oraz zmian skórnych i zmian w poszczególnych częściach ciała dziecka wskazujących na występowanie choroby zakaźnej.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści