E-materiały do kształcenia zawodowego

Choroby wieku dziecięcego oraz anatomia i fizjologia dziecka

SPO.04 Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Choroby wieku dziecięcego oraz anatomia i fizjologia dziecka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
SPO.04.2.2) przedstawia ogólną budowę i funkcje organizmu dziecka:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)2) omawia podstawowe procesy życiowe organizmu dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6) rozpoznaje przyczyny, objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego oraz sposoby zapobiegania tym chorobom:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:

  • pielęgnowania dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością;

  • promowania zdrowia i prowadzenia działań profilaktycznych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.

Atlas interaktywny Anatomia i fizjologia dziecka dotyczy pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka, określa położenie poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka, a także opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie poszczególnych układów, co stanowi podstawę do zrozumienia nieprawidłowości i patologii w funkcjonowaniu poszczególnych narządów i układów. Treści przedstawione w tym medium wiążą się z rozpoznawaniem objawów i przyczyn powstawania chorób wieku dziecięcego i mogą stanowić podstawę do zrozumienia materiału przedstawionego w planszy interaktywnej Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego i sekwencjach filmowych Choroby wieku dziecięcego i ich objawy.

Plansza interaktywna Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego może stanowić osobny materiał edukacyjny zwiększający wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozpoznawania specyficznych symptomów chorób, pojawiających się w poszczególnych narządach u dziecka lub być podsumowaniem wiadomości z zakresu chorób zakaźnych u dzieci.

Sekwencje filmowe Choroby wieku dziecięcego i ich objawy dotyczą charakterystyki chorób zakaźnych wieku dziecięcego i mogą stanowić podsumowanie wiadomości dla całego e‑materiału lub mogą być wprowadzeniem do planszy interaktywnej Zmiany
w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego
, w której znajdują się: szczegółowy opis objawów charakterystycznych dla chorób zakaźnych u dzieci (odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca i mononukleozy), a także działania profilaktyczne i zapobiegające rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych u dzieci.

Osoby uczące się mogą zapoznawać się z materiałami multimedialnymi w dowolnej kolejności. Jednak podstawą zrozumienia przyczyn występowania chorób u dzieci i zauważenia ich pierwszych objawów jest znajomość budowy anatomicznej i fizjologii dziecka. W związku z tym zaleca się zapoznanie się w pierwszej kolejności z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka, który prezentuje anatomię i fizjologię dziecka oraz pokazuje różnice w funkcjonowaniu i budowie ciała osoby dorosłej i małego dziecka.
W dalszej kolejności proponuje się zapoznanie się z materiałami przedstawionymi
w sekwencjach filmowych Choroby wieku dziecięcego i ich objawy, które dotyczą chorób zakaźnych u dzieci, ich przyczyn, objawów, powikłań oraz działań profilaktycznych, a następnie osoba ucząca się może sięgnąć do planszy interaktywnej Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego, dotyczącej charakterystyki objawów i występowania chorób wieku dziecięcego, co będzie stanowiło uzupełnienie wiedzy przedstawionej w sekwencjach filmowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Anatomia i fizjologia dziecka

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas dotyczy pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka, określa położenie poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka, a także opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie poszczególnych układów i narządów, co stanowi podstawę do zrozumienia nieprawidłowości i patologii w ich funkcjonowaniu. W atlasie zaprezentowano także różnice w funkcjonowaniu i budowie ciała osoby dorosłej i małego dziecka oraz obowiązujące normy odpowiadające wiekowi dziecka.

Wiedza z zakresu znajomości anatomii i fizjologii dziecka jest niezbędna osobie uczącej się do wykonywania w przyszłości obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego oraz sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy i stanowi podwaliny do zrozumienia przyczyn występowania i zauważania pierwszych nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu poszczególnych układów i narządów u małych dzieci, a także ułatwia rozpoznanie pierwszych symptomów chorób u dzieci, co wiąże się ze znajomością budowy anatomicznej i fizjologii dziecka.

Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: uzupenianie podpisów obrazka „Części ciała”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)2) omawia podstawowe procesy życiowe organizmu dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Atlas interaktywny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie pojęć z zakresu anatomii i fizjologii dziecka,

  • rozróżnianie położenia poszczególnych układów i narządów w ciele dziecka,

  • omówienie podstawowych procesów życiowych organizmu dziecka,

  • porównanie różnic w budowie i funkcjach organizmu osoby dorosłej i małego dziecka,

  • charakteryzowanie przyczyny, objawów i mechanizmów zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego i układu moczowego i płciowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy.

Uczący się może wykorzystać atlas interaktywny, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub powtórzyć materiał. Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w atlasie. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą różnic między szkieletem i czaszką dziecka a osoby dorosłej,

  • grę dydaktyczną, np. Budowa anatomiczna człowieka.

Atlas interaktywny może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia np. do:

  • przekwalifikowywania się lub dokształcania,

  • pracy samokształceniowej,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym,

  • opracowania prezentacji, np. na temat fizjologii dziecka,

  • pracy nad projektem, np. uczący się może zaprezentować zachodzące procesy metaboliczne w organizmie dziecka,

  • porządkowania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z budową anatomiczną i fizjologią dziecka,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego związku między dojrzałością przewodu pokarmowego a odpornością dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Objawy chorób zakaźnych u dzieci

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego przedstawia następujące choroby:

  • odra:

    • okres nieżytowy,

    • okres wysypkowy,

    • okres zdrowienia,

  • płonica (szkarlatyna),

  • różyczka,

  • ospa wietrzna,

  • świnka (nagminne zapalenie ślinianek przyusznych),

  • krztusiec,

  • mononukleoza.

Plansza interaktywna Objawy chorób zakaźnych u dzieci zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące obraz zmian i symptomów chorób w poszczególnych narządach ciała, a także zmiany skórne, opis i prezentację graficzną poszczególnych objawów chorób zakaźnych u dzieci.

Zawartość planszy obejmuje opis i prezentację graficzną poszczególnych objawów chorób zakaźnych u dzieci. Zwrócono uwagę na specyficzne symptomy chorób zakaźnych występujących u dzieci, takich jak: odra, płonica, różyczka, ospa wietrzna, świnka, krztusiec, mononukleoza, i ich objawy ze strony poszczególnych narządów u małego dziecka. Plansza zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące obraz zmian/symptomów chorób w poszczególnych narządach ciała, a także zmiany skórne.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy i stanowi uzupełnienie i rozszerzenie informacji w nich zawartych. Jest także powiązany treściowo z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka, dzięki czemu uczący się może zrozumieć zagadnienia dotyczące objawów i symptomów chorób zakaźnych i ich powiązanie z poszczególnymi układami i narządami wewnętrznymi u dziecka.

Plansza interaktywna jest powiązana z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie Objawy krztuśca,

  • dopasowywanie elementów do schematu Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozróżnianie objawów chorób zakaźnych u dzieci (odry, płonicy, różyczki, ospy, świnki, krztuśca, mononukleozy),

  • rozpoznawanie specyficznych symptomów chorób, pojawiających się ze strony poszczególnych narządów w ciele dziecka,

  • charakteryzowanie i rozróżnianie różnych rodzajów wysypek u dzieci.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego, czy podjąć decyzję o poszerzeniu kwalifikacji.

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć planszę interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych. Po analizie materiału może opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat rozpoznawania chorób zakaźnych u dzieci, takich jak: odra, płonica, różyczka, ospa wietrzna, świnka, krztusiec, mononukleoza.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą wczesnego diagnozowania objawów skórnych u dzieci,

  • mapę myśli, np. na temat rodzajów wysypek i ich cech charakterystycznych,

  • mapę pojęciową, np. objaśnianie pojęć dotyczących symptomów chorób zakaźnych takich jak: trójkąt Fiłatowa, linie Pastii, język malinowy,

  • plakat, np. drogi i źródła zakażenia chorobami zakaźnymi u dzieci,

  • metaplan, np. wady i zalety wczesnego diagnozowania objawów skórnych u dzieci,

  • prezentację na temat rodzajów i charakterystyki wysypek u dzieci.

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowaniem do egzaminu zawodowego eksternistycznego,

  • opracowania prezentacji na temat rodzajów i symptomów chorób zakaźnych u dzieci,

  • opracowania zależności pomiędzy np. źródłami zakażenia chorobami zakaźnymi u dzieci,

  • pracy nad projektem, np. sposoby rozróżniania rodzajów wysypek skórnych w chorobach zakaźnych,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego różnych sposobów rozpoznawania i reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka,

  • utrwalenia podstawowych pojęć i rozróżnianiu zmian skórnych oraz zachowania małego dziecka, które mogą świadczyć o wystąpieniu chorób zakaźnych.


Tytuł materiału multimedialnego

Choroby zakaźne wieku dziecięcego

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W sekwencjach filmowych przedstawiono w sposób konkretny i obrazowy poszczególne choroby zakaźne występujące u dzieci: odra, płonica, różyczka, ospa, świnka, krztusiec i mononukleoza. Uczący się może zgłębić wiedzę z zakresu wyżej wymienionych chorób zakaźnych, analizując jej nazwę, przyczyny, objawy, powikłania i zapobieganie. Poszczególne elementy są omawiane i pokazane na planszach. Pomiędzy krótkimi sekwencjami filmowymi wplecione zostały sprawdzające zadania dla osoby uczącej się, dzięki którym na bieżąco może weryfikować i sprawdzać swoją wiedze po obejrzeniu każdej z sekwencji. W materiale szczególny nacisk został położony na zmiany skórne oraz rodzaj kaszlu. Każdą sekwencję kończy informacja dotycząca zapobiegania, czyli profilaktyki chorób z uwzględnieniem szczepień ochronnych i kalendarza szczepień. Sekwencje filmowe mogą stanowić wprowadzenie do zagadnień związanych ze zrozumieniem chorób zakaźnych u dzieci lub stanowić podsumowanie wiadomości dla całego e‑materiału.

Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka oraz planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego, może stanowić uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy z zakresu rozróżniania przyczyn, objawów chorób zakaźnych, a także działań profilaktycznych.

Materiał powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie dobierania w pary Charakterystyka chorób zakaźnych,

  • zadanie z lukami Choroby wieku dziecięcego,

  • dopasowywanie elementów do schematu Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe wspierają osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie pojęć z zakresu chorób zakaźnych,

  • rozróżnianie przyczyn chorób zakaźnych,

  • rozróżnianie i charakteryzowanie różnych rodzajów wysypek, zmian skórnych i objawów ze strony różnych narządów w ciele dziecka, świadczących o zmianach chorobowych,

  • charakteryzowania objawów chorób zakaźnych,

  • określanie powikłań po chorobach zakaźnych,

  • planowanie działań w zakresie profilaktyki rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych,

  • wskazanie szczepień ochronnych jako działania profilaktycznego,

  • planowanie realizacji zadań zawodowych,

  • analizowanie możliwości realizacji zadań i realizowanie ich w wyznaczonym czasie,

  • ocenianie stopnia realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania, czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego, podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej zapobiegania chorobom zakaźnym u małych dzieci.

Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat rozpoznawania objawów chorób zakaźnych u dzieci,

  • pracy nad projektem, np. przygotowanie małego dziecka do badań diagnostycznych wykonywanych w chorobach zakaźnych u dzieci,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • opracowania zależności pomiędzy np. działaniami profilaktycznymi ze strony rodziców i opiekunki dziecięcej a zdrowiem dziecka i łagodnym przebiegiem chorób zakaźnych u dzieci,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z metodami leczenia chorób zakaźnych wieku dziecięcego.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania z dzieckiem, u którego występują zmiany skórne, w zachowaniu oraz funkcjonowaniu poszczególnych narządów ciała, wskazujące na występowanie choroby zakaźnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Charakterystyka chorób zakaźnych

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie interaktywne o łatwym stopniu trudności, złożone z par tekst – tekst. Polega ono na połączeniu w pary właściwych elementów, które związane są z rozróżnianiem chorób zakaźnych u dzieci.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych pojęć związanych z rozpoznawaniem objawów chorób zakaźnych u dzieci, a także usystematyzowanie wiedzy osoby uczącej się z zakresu rozróżniania i charakteryzowania poszczególnych chorób zakaźnych.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka Części ciała

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności, które składa się z 14 par. Polega ono na dopasowaniu podpisów do odpowiedniej ilustracji.

Zadanie dotyczy zagadnień związanych z anatomią i fizjologią dziecka oraz rozpoznawaniem poszczególnych części ciała, narządów, kości, mięśni i tkanek. J

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.

Materiał powiązany jest z atlasem interaktywnym Anatomia i fizjologia dziecka.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących rozpoznawania poszczególnych części ciała, narządów, kości, mięśni i tkanek, czyli znajomości anatomii dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.2)1) objaśnia istotne pojęcia z zakresu anatomii i fizjologii dziecka;
SPO.04.2.2)3) wskazuje położenie poszczególnych układów i narządów dziecka;
SPO.04.2.2)4) porównuje różnice w budowie i funkcjach organizmu zależnie od typu konstytucjonalnego, wieku i płci;
SPO.04.4.6)2) opisuje przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń w obrębie: układu ruchu, ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i płciowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Choroby wieku dziecięcego

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z ośmiu zdań o średnim poziomie trudności, w których uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne informacje.

Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z profilaktyką, okresami wylęgania i charakterystyką chorób zakaźnych wieku dziecięcego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozpoznawania objawów, przyczyn występowania i powikłań chorób zakaźnych u dzieci, a także zapobiegania ich wystąpieniu.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniem:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku;
SPO.04.4.6)7) opisuje działania profilaktyczne zapobiegające chorobom wieku dziecięcego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie Objawy krztuśca

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie jest o wysokim stopniu trudności, polega na przyporządkowaniu poszczególnych objawów krztuśca do odpowiednich faz choroby. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie wymienionych w zadaniu elementów do jednej z trzech grup.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu objawów i faz w przebiegu krztuśca.

Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniami:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie elementów do schematu Rozpoznawanie chorób zakaźnych u dzieci i ich symptomów

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu zdjęć/grafik i polega na dopasowaniu odpowiedniego podpisu do obrazka. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał może być wykorzystany przez osobę uczącą się podczas podsumowania bloku tematów, jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi Choroby wieku dziecięcego i ich objawy oraz planszą interaktywną Zmiany w narządach i układach wywoływane przez choroby zakaźne wieku dziecięcego.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących chorób zakaźnych wieku dziecięcego oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania objawów oraz zmian skórnych i zmian w poszczególnych częściach ciała dziecka wskazujących na występowanie choroby zakaźnej.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.4.6)1) opisuje symptomy i przyczyny wybranych chorób wieku dziecięcego;
SPO.04.4.6)4) opisuje przyczyny i objawy chorób zakaźnych;
SPO.04.4.6)6) wskazuje sposoby reagowania na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka na podstawie opisu przypadku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału