E-materiały do kształcenia zawodowego

Kwalifikowana pierwsza pomoc

BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Jacek Borowski

Konsultant przewodnika: Jacek Rus

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Kwalifikowana pierwsza pomoc

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

BPO.03.1.4) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)2) wykonuje zgłoszenie do służb ratowniczych,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń.

BPO.03.3.14) ocenia stan poszkodowanego:

  • wykonuje badanie wstępne,

  • wykonuje wywiad ratowniczy,

  • ocenia stan poszkodowanego w zakresie istniejących urazów i obrażeń,

BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego.

BPO.03.3.15) prowadzi segregację pierwotną poszkodowanych:

  • charakteryzuje zasady segregacji poszkodowanych,

  • przeprowadza segregację pierwotną na terenie działań ratowniczych,

  • ustala kolejność ewakuacji na podstawie stanu poszkodowanego,

BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.15)3) oznacza poszkodowanych na podstawie przeprowadzonej segregacji.

BPO.03.3.16) udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy:

  • stosuje algorytmy procedur ratowniczych,

  • stosuje zasady przeprowadzania podstawowych zabiegów ratujących życie, BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
    BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych.

BPO.03.3.17) posługuje się sprzętem ratownictwa medycznego:
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych: wykonywanie czynności ratowniczych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Zaproponowane media stanowią spójną całość, pozwalającą uczącym się poznać zasady udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy, w tym procedury obowiązujące przy prowadzeniu resuscytacji krążeniowo‑oddechowej, urazach oraz innych stanach zagrożenia zdrowia i życia, a także poznać sprzęt wykorzystywany przez ratowników.

Trzonem e‑materiału jest schemat interaktywny „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”. Aby dokładnie poznać wygląd sprzętu wykorzystywanego przez ratowników, uczący się ma możliwość sięgnięcia do galerii zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”. Uzupełnieniem schematu interaktywnego są sekwencje filmowe „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”. W kolejnym kroku uczący się powinien zapoznać się z filmem edukacyjnym „Urazy”, żeby zrozumieć, z jakimi zdarzeniami ratownik może się spotkać podczas rzeczywistych działań ratowniczych oraz jak poprawnie zabezpieczyć osobę poszkodowaną. Ostatnim elementem e‑materiału jest film edukacyjny „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”, który pozwala zrozumieć, w jaki sposób rozpoznać symptomy wstrząsu hipowolemicznego, a także jak wykonać termoizolację osoby poszkodowanej.

Uczący się mogą sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli poruszane w mediach zagadnienia, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy

Typ materiału multimedialnego

Schemat interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Schemat interaktywny przedstawia w sposób graficzny procedury obowiązujące przy udzielaniu kwalifikowanej pierwszej pomocy:

  • sekwencja założeń taktycznych w ratownictwie medycznym,

  • sekwencja medycznych działań ratowniczych,

  • postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych,

  • postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dzieci, niemowląt, noworodków,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń głowy,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń kręgosłupa,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń klatki piersiowej,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń brzucha,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń narządu ruchu,

  • rany,

  • amputacja urazowa,

  • oparzenia termiczne,

  • oparzenia chemiczne,

  • zatrucie wziewne,

  • tonięcie,

  • wychłodzenie,

  • zaburzenia krążeniowo‑oddechowe w stanach nieurazowych,

  • kobieta w widocznej ciąży w stanie zagrożenia życia lub zdrowia,

  • wsparcie psychiczne.

Poszczególne plansze zawierają schematy wykonywanych działań ratowniczych.

Celem nadrzędnym medium jest poznanie obowiązujących procedur postępowania w różnych przypadkach, związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz wykorzystania określonych sposobów postępowania w trakcie działań ratowniczych. Od przestrzegania i zastosowania ustalonych algorytmów może zależeć zdrowie i życie osób poszkodowanych.

Schemat interaktywny „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy” powiązany jest z galerią zdjęć „Sprzęt do ratownictwa medycznego”, sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”, filmem edukacyjnym „Urazy” oraz filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”.

Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,

  • testem samosprawdzającym „Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych”,

  • zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych”,

  • zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy”,

  • zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: wychłodzenie”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • przeprowadzanie oceny stanu poszkodowanego w oparciu o algorytmy,

  • przeprowadzanie oceny obrażeń ciała,

  • przeprowadzanie oceny stanu poszkodowanego w zakresie podstawowych funkcji życiowych, w tym: oceny przytomności, oceny oddychania, oceny krążenia,

  • zapewnianie komfortu cieplnego, spokoju i bezpieczeństwa do chwili przekazania poszkodowanego zespołom ratownictwa medycznego,

  • udrażnianie dróg oddechowych oraz ocena skuteczności wykonanych czynności,

  • prowadzenie oddechu zastępczego,

  • prowadzenie postępowania w ramach resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u dorosłych, w tym u kobiet ciężarnych,

  • wykonywanie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej dziecka zgodnie z poznanymi zasadami z podawaniem tlenu za pomocą worka samorozprężalnego dla dzieci z rezerwuarem tlenu,

  • wykonywanie badania wstępnego noworodka lub niemowlęcia,

  • wykonywanie bezprzyrządowo resuscytacji krążeniowo‑oddechowej noworodka lub niemowlęcia,

  • wykonywanie, w przypadku zatrzymania krążenia, defibrylacji przy użyciu defibrylatora zautomatyzowanego,

  • ocena stanu poszkodowanego pod kątem zagrożenia wstrząsem,

  • zabezpieczanie poszkodowanego we wstrząsie zgodnie z procedurą, w tym: opatrzenie obrażeń, zapewnienie komfortu termicznego, zastosowanie tlenoterapii, ułożenie poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej klasycznej oraz zapewnienie komfortu psychicznego,

  • przeprowadzanie stosownej procedury przy zatruciach wziewnych lub pokarmowych,

  • przeprowadzanie stosownej procedury ratowania po podtopieniu,

  • nakładanie opatrunku osłaniającego lub chłonnego, opatrunku uciskowego, opatrunku zastawkowego na rany klatki piersiowej,

  • zaopatrywanie kikuta i zabezpieczenie amputowanej części ciała,

  • stosowanie procedury postępowania w sytuacji krwotoku zewnętrznego,

  • wykonywanie doraźnego zatamowania krwotoku z kończyny,

  • unieruchamianie kończyn w oparciu o przyjęte procedury ratownicze,

  • stabilizacja odcinka szyjnego kręgosłupa za pomocą kołnierza,

  • unieruchamianie poszkodowanego z urazem kręgosłupa z wykorzystaniem dostępnego sprzętu unieruchamiającego,

  • udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy w przypadku obrażeń: głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy zgodnie z przyjętymi procedurami postępowania,

  • stosowanie procedur postępowania w przypadku oparzeń termicznych i oparzeń chemicznych,

  • wykonywanie oceny stanu poszkodowanego: rana głowy, uraz kręgosłupa, złamanie w obrębie kończyny dolnej i górnej, krwotok zewnętrzny w obrębie kończyny górnej lub dolnej, uraz klatki piersiowej, uraz brzucha,

  • układanie poszkodowanych w pozycjach: bocznej ustalonej (i modyfikacje), resuscytacyjnej, przeciwwstrząsowej, półsiedzącej, półsiedzącej z opuszczonymi nogami,

  • układanie poszkodowanego w sytuacji urazu głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy, podejrzenia wstrząsu, kobiety w ciąży,

  • udzielanie wsparcia psychicznego osobom poszkodowanym oraz ratownikom.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Schemat interaktywny wspiera samokształcenie. Korzystając z materiału, warto wykonywać krótkie notatki, które tworzą tzw. mapę myśli dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale, zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Uczący się może przygotować fiszki lub prezentację interaktywną opisujące poszczególne sekwencje działań w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, np.:

  • sekwencja założeń taktycznych w ratownictwie medycznym,

  • sekwencja medycznych działań ratowniczych,

  • postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych,

  • postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dzieci, niemowląt, noworodków,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń głowy,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń kręgosłupa,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń klatki piersiowej,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń brzucha,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy,

  • obrażenia i podejrzenie obrażeń narządu ruchu,

  • rany,

  • amputacja urazowa,

  • oparzenia termiczne,

  • oparzenia chemiczne,

  • zatrucie wziewne,

  • tonięcie,

  • wychłodzenie,

  • zaburzenia krążeniowo oddechowe w stanach nieurazowych,

  • kobieta w widocznej ciąży w stanie zagrożenia życia/zdrowia,

  • wsparcie psychiczne.

Zapoznając się z materiałem, należy bardzo uważnie czytać nie tylko opisy zawarte w poszczególnych sekwencjach, ale także komentarze, dostępne po kliknięciu w punkty interaktywne.

Po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Tytuł materiału multimedialnego

Sprzęt ratownictwa medycznego

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego, odnosząca się do minimalnego standardu wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1, umożliwiającego strażakom udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy na miejscu zdarzenia, przedstawia bardzo dokładnie:

  • opis sprzętu wraz ze zdjęciem,

  • budowę sprzętu,

  • przeznaczenie sprzętu,

  • zastosowanie sprzętu,

  • wykorzystanie sprzętu do wykonywania standardowych czynności ratowniczych.

Wymienione powyżej informacje dostępne są pod każdym elementem wyposażenia zestawu R1. Opisom towarzyszą ilustracje przedstawiające rzeczywisty wygląd wyposażenia. Sposób prezentacji pozwala na zapoznanie się z wyglądem sprzętu oraz słownictwem branżowym, służącym do jego opisywania, przed przystąpieniem do zajęć praktycznych. Istnieje możliwość powiększani rozmiarów zdjęć. To umożliwia przyjrzenie się detalom budowy poszczególnych sprzętów lub zapoznanie się ze szczegółowym opisem na etykietach.

Galeria zdjęć może być wykorzystana przy realizacji tematów związanych z użyciem sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Celem nadrzędnym medium jest poznanie rodzajów sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy, który może być wykorzystany w trakcie działań ratowniczych.

Galeria zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego powiązana jest ze schematem interaktywnym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy, sekwencjami filmowymi Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa oraz filmami edukacyjnymi UrazyInne stany zagrożenia zdrowia i życia.

Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy – test przekrojowy,

  • testem samosprawdzającym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy – test przekrojowy,

  • zadaniem z możliwością uzupełniania podpisów obrazka Zestaw ratownictwa medycznego R1.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,

  • korzystanie ze sprzętu ochronnego znajdującego się w wyposażeniu zestawów ratownictwa medycznego R1,

  • korzystanie ze sprzętu znajdującego się w wyposażeniu zestawów ratowniczych,

  • udrażnianie z zastosowaniem rurki ustno‑gardłowej,

  • prowadzenie oddechu zastępczego bezprzyrządowo i przyrządowo,

  • użycie podstawowego sprzętu do prowadzenia sztucznej wentylacji (rurka ustno‑gardłowa, urządzenie ssące, worek samorozprężalny, rezerwuar tlenu, maska),

  • wykonywanie, w przypadku zatrzymania krążenia, defibrylacji przy użyciu defibrylatora zautomatyzowanego,

  • zabezpieczanie poszkodowanego we wstrząsie zgodnie z procedurą, w tym zapewnienie komfortu termicznego,

  • nakładanie opatrunku osłaniającego lub chłonnego, opatrunku uciskowego, opatrunku zastawkowego na rany klatki piersiowej,

  • opatrzenie kikuta i zabezpieczenie amputowanej części ciała,

  • wykonywanie doraźnego zatamowania krwotoku z kończyny,

  • unieruchamianie kończyn za pomocą standardowych szyn Kramera w oparciu o przyjęte procedury ratownicze,

  • stabilizacja odcinka szyjnego kręgosłupa za pomocą kołnierza,

  • unieruchamianie poszkodowanego z urazem kręgosłupa z wykorzystaniem dostępnego sprzętu unieruchamiającego np. nosze typu deska z pasami mocującymi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Galeria zdjęć odnosząca się do wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1 wspiera samokształcenie. Korzystając z materiału, warto wykonywać krótkie notatki tworzące tzw. mapę myśli dotyczącą poszczególnych elementów wyposażenia, zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Warto wykorzystać dodatkową funkcjonalność pozwalającą na poznanie wyposażenia poprzez kliknięcie obrazka. Pojawia się wówczas możliwość powiększenia obrazka i poznania szczegółów budowy określonego elementu wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1.

Uczący się może przygotować broszury przedstawiające poszczególne elementy wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1:

  • rurka ustno‑gardłowa,

  • rurka krtaniowa,

  • maska krtaniowa,

  • ssak mechaniczny ręczny dla dorosłych i niemowląt,

  • worek samorozprężalny z rezerwuarem tlenowym dla dorosłych i dzieci,

  • maska silikonowa twarzowa obrotowa,

  • zestaw do tlenoterapii biernej,

  • butla tlenowa,

  • przewód tlenowy o przekroju gwiazdkowym,

  • wąsy tlenowe,

  • kołnierz szyjny,

  • zestaw szyn typu Kramer,

  • zestaw opatrunków,

  • opaska zaciskowa taktyczna,

  • folia izotermiczna,

  • folia do przykrywania zwłok,

  • worek plastikowy z zamknięciem na amputowane części ciała,

  • worek plastikowy z zamknięciem na odpady medyczne, koloru czerwonego,

  • torba medyczna,

  • opatrunek schładzający,

  • żel schładzający,

  • nosze typu deska,

  • defibrylator AED.

Materiał należy potraktować jako uzupełnienie wiadomości zawartych w pozostałych materiałach interaktywnych.

Zapoznając się z materiałem, warto zwrócić uwagę na szczegółowe opisy.

Warto wracać do galerii zdjęć w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji lub w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające


Tytuł materiału multimedialnego

Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe prezentują wybrane działania prowadzone przez ratowników w ramach resuscytacji krążeniowo‑oddechowej:

  • ocena kontroli czynności życiowych, tj. drożności dróg oddechowych, ocena oddechu i ocena krążenia,

  • udrażnianie dróg oddechowych — przy użyciu rurki ustno‑gardłowej, rurki krtaniowej, maski krtaniowej,

  • sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u osób dorosłych,

  • sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u dzieci,

  • sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u noworodków,

  • sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u kobiety w widocznej ciąży,

  • użycie defibrylatora AED,

  • wykonanie tlenoterapii,

  • karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Każda z dziewięciu sekwencji obrazuje jedno z opisanych wyżej działań prowadzonych przez ratowników. Weryfikacją opanowanej wiedzy jest zadanie sprawdzające umieszczone po każdej sekwencji.

Celem medium jest zdobycie lub poszerzenie wiedzy oraz nabycie umiejętności z zakresu resuscytacji krążeniowo‑oddechowej.Weryfikacją opanowanej wiedzy jest zadanie sprawdzające umieszczone po każdej sekwencji.

Medium może być wykorzystane przy realizacji tematów związanych z prowadzeniem resuscytacji krążeniowo‑oddechowej. Wskazane jest, aby uczący się już znał już zagadnienia przedstawione na schemacie interaktywnym oraz w galerii zdjęć, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa oraz zakres działań w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Sekwencje filmowe „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa” powiązane są ze schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”, galerią zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”, filmem edukacyjnym „Urazy” oraz filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”.

Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,

  • testem ukierunkowanym na uporządkowanie „Sekwencja medycznych działań ratowniczych”,

  • zadaniami z możliwością użycia materiałów audio‑video „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,

  • testem samosprawdzającym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy, BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • przeprowadzanie oceny stanu poszkodowanego w oparciu o algorytmy,

  • ocena stanu poszkodowanego w zakresie podstawowych funkcji życiowych, w tym: oceny przytomności, oceny oddychania, oceny krążenia,

  • ocena rodzajów obrażeń ciała,

  • udrażnianie z zastosowaniem rurki ustno‑gardłowej,

  • usuwanie ciała obcego — płynnego z dróg oddechowych, użycie metod bezprzyrządowych lub urządzenia ssącego,

  • usuwanie ciała obcego — stałego z dróg oddechowych, ucisk nadbrzusza lub masaż zewnętrzny serca,

  • prowadzenie oddechu zastępczego bezprzyrządowo i przyrządowo,

  • prowadzenie postępowania w ramach resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u dorosłych, w tym u kobiet ciężarnych,

  • prowadzenie sztucznej wentylacji płuc metodą usta‑usta, usta‑nos, usta‑usta lub nos, usta‑maska,

  • ocena stanu poszkodowanego dziecka w zakresie podstawowych funkcji życiowych (przytomność, oddychanie, krążenie),

  • wykonywanie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej dziecka zgodnie z poznanymi zasadami z podawaniem tlenu za pomocą worka samorozprężalnego dla dzieci z rezerwuarem tlenu,

  • wykonywanie badania wstępnego noworodka lub niemowlęcia,

  • wykonywanie bezprzyrządowo resuscytacji krążeniowo‑oddechowej noworodka lub niemowlęcia,

  • posługiwanie się podstawowym sprzętem do prowadzenia sztucznej wentylacji (rurka ustno‑gardłowa, urządzenie ssące, worek samorozprężalny, rezerwuar tlenu, maski),

  • obsługiwanie defibrylatora zautomatyzowanego,

  • wykonywanie, w przypadku zatrzymania krążenia, defibrylacji przy użyciu defibrylatora zautomatyzowanego,

  • odczytywanie wskazań i przeciwwskazań do użycia defibrylatora zautomatyzowanego,

  • wskazywanie roli defibrylacji w procesie ratowania życia,

  • wskazywanie zagrożeń dla poszkodowanego i ratownika wynikających ze stosowania defibrylatora.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Sekwencje filmowe prezentujące wybrane działania prowadzone przez ratowników w ramach resuscytacji krążeniowo‑oddechowej wspierają samokształcenie. Korzystając z materiału, warto wykonywać krótkie notatki tworzące tzw. mapę myśli dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale, zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Uczący się może przygotować fiszki lub plakaty prezentujące szczegółowe zagadnienia:

  1. Udrażnianie dróg oddechowych przy użyciu rurki ustno‑gardłowej, rurki krtaniowej, maski krtaniowej.

  2. Sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u osób dorosłych, dzieci, noworodków.

  3. Sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u kobiety w widocznej ciąży.

  4. Użycie defibrylatora AED.

Warto wykorzystać możliwość wielokrotnego odtwarzania poszczególnych części każdego filmu. Można też zatrzymać film w wybranym momencie i spróbować przeanalizować omawiane zagadnienie, a także robić notatki, pozwalające na utrwalenie i uporządkowanie wiedzy.

Porządkując wiedzę, uczący się może odpowiedzieć sobie na pytania:

  1. Jaki sprzęt jest potrzebny do udrożnienia dróg oddechowych?

  2. O czym należy pamiętać przy prowadzeniu resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u kobiety w widocznej ciąży?

  3. Jakie zasady bezpieczeństwa należy stosować przy użyciu defibrylatora AED?

  4. Kto wypełnia kartę kwalifikowanej pomocy?

Materiał należy potraktować jako rozwinięcie wiadomości zawartych w schemacie interaktywnym.

Zapoznając się z materiałem, warto zwrócić uwagę na dodatkowe plansze, objaśnienia i komentarze lektora. Warto wracać do filmu w przypadku problemów ze zrozumieniem nowych informacji lub w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Tytuł materiału multimedialnego

Urazy

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje urazy, z którymi ratownik może się spotkać podczas działań ratowniczych.

Celem medium jest zdobycie lub poszerzenie wiedzy oraz nabycie umiejętności z zakresu postępowania przy wybranych urazach u osób poszkodowanych.

Film edukacyjny podzielony jest na siedem tematycznych części:

  • stabilizacja odcinka szyjnego, stabilizacja kręgosłupa, kończyn, stawów,

  • wykonanie opatrunków osłaniających, zastawkowych (obrażenia klatki piersiowej), uciskowych,

  • przedstawienie techniki umieszczania poszkodowanych na noszach,

  • zaopatrywanie ran głowy, kończyn, klatki piersiowej, brzucha,

  • postępowanie w przypadku amputacji urazowych (zabezpieczenie amputowanej części ciała),

  • postępowanie w przypadku oparzeń termicznych, chemicznych,

  • ułożenie poszkodowanego w pozycji zależnej od obrażeń.

Medium może być wykorzystane podczas realizacji tematów związanych z urazami osób poszkodowanych. Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione w schemacie interaktywnym oraz galerii zdjęć, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa.

Film edukacyjny „Urazy” powiązany jest ze schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”, galerią zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”, filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia” oraz sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”.

Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,

  • testem samosprawdzającym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,

  • zadaniami z możliwością użycia materiałów audio‑video „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • dokonywanie oceny rodzajów obrażeń ciała,

  • przeprowadzanie badania wstępnego i szczegółowego,

  • układanie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej,

  • ocenianie stanu poszkodowanego pod kątem zagrożenia wstrząsem,

  • stosowanie materiałów opatrunkowych do opatrywania ran (elastyczne siatki opatrunkowe, bandaż elastyczny, dziany lub inne),

  • nakładanie opatrunku osłaniającego lub chłonnego,

  • nakładanie opatrunku uciskowego,

  • zakładanie opatrunku zastawkowego na rany klatki piersiowej,

  • opatrywanie kikuta i zabezpieczenia amputowanej części ciała,

  • stosowanie procedury postępowania w sytuacji krwotoku zewnętrznego,

  • wykonywanie doraźnego zatamowania krwotoku z kończyny,

  • unieruchamianie kończyn w oparciu o przyjęte procedury ratownicze,

  • stabilizowanie odcinka szyjnego kręgosłupa za pomocą kołnierza (jeden lub dwóch ratowników),

  • unieruchamianie poszkodowanego z urazem kręgosłupa z wykorzystaniem dostępnego sprzętu unieruchamiającego,

  • udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy w przypadku obrażeń: głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy zgodnie z przyjętymi procedurami postępowania,

  • stosowanie zasad postępowania z amputowanymi częściami ciała,

  • rozróżnianie rodzajów i przyczyn krwotoków,

  • opatrywanie krwotoków z zastosowaniem opatrunku uciskowego i opaski zaciskowej,

  • wymienianie niebezpieczeństw związanych z krwotokami zewnętrznymi i wewnętrznymi,

  • rozróżnianie pojęć złamanie, zwichnięcie i skręcenie, pozycja zbliżona do fizjologicznej, pozycja zastana,

  • wskazywanie podstawowych niebezpieczeństw związanych z obrażeniami narządu ruchu oraz wynikających z nieprawidłowego postępowania w sytuacji złamania i zwichnięcia,

  • stosowanie zasad postępowania w przypadku złamania otwartego i zamkniętego,

  • wskazywanie podstawowych objawów występujących w sytuacji urazu kręgosłupa,

  • wskazywanie konsekwencji nieprawidłowego postępowania z osobą z urazem kręgosłupa oraz powikłań wynikających z faktu urazu (w podstawowym zakresie np. długotrwałe unieruchomienie poszkodowanego wskutek urazu rdzenia kręgowego),

  • wskazywanie podstawowych objawów wynikających z urazów głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy,

  • stosowanie procedur postępowania w przypadku: oparzeń termicznych, odmrożeń, oparzeń chemicznych,

  • charakteryzowanie oparzeń I, II i III stopnia,

  • wdrażanie postępowania ratowniczego w przypadku oparzeń chemicznych,

  • dobieranie właściwego sposobu układania na noszach,

  • układanie poszkodowanych w pozycjach: bocznej ustalonej (i modyfikacje), resuscytacyjnej, przeciwwstrząsowej, półsiedzącej, półsiedzącej z opuszczonymi nogami,

  • układanie poszkodowanego w sytuacji urazu głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy, podejrzenia wstrząsu, kobiety w ciąży.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny prezentujący urazy, z którymi ratownik może się spotkać podczas działań ratowniczych, wspiera samokształcenie.

Korzystając z medium warto wykonywać krótkie notatki tworzące tzw. mapę myśli, dotyczącą poszczególnych zagadnień w materiale, zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Uczący się może przygotować fiszki lub plakaty prezentujące zagadnienia:

  • sposób, w jaki należy stabilizować odcinek szyjny,

  • opatrunek stosowany przy urazie klatki piersiowej,

  • opatrunek uciskowy,

  • sposób umieszczenia poszkodowanego na noszach,

  • zabezpieczenie amputowanej część ciała,

  • postępowanie w przypadku oparzeń chemicznych,

  • ułożenie poszkodowanego w zależności od doznanych obrażeń.

Warto wykorzystać możliwość wielokrotnego odtwarzania poszczególnych filmów. Można też zatrzymać film w wybranym momencie i spróbować przeanalizować prezentowany uraz pod kątem zasad bezpieczeństwa, liczby ratowników czy użytego sprzętu. Podczas korzystania z medium można też robić notatki w celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy.

Porządkując wiedzę, uczący się może odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jaki sprzęt jest potrzebny do stabilizacji odcinka szyjnego kręgosłupa?

  • Na czym polega zasada Potta?

  • Z czego wykonuje się opatrunki osłaniające?

  • Jaki opatrunek stosujemy przy wytrzewieniu?

  • Kiedy możemy użyć techniki maksymalnie wielu rąk?

Materiał należy potraktować jako uzupełnienie wiadomości zawartych w schemacie interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy” oraz galerii zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”.

Zapoznając się z materiałem, warto zwrócić uwagę na objaśnienia i komentarze lektora. Warto wracać do filmu w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji, a także w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Tytuł materiału multimedialnego

Inne stany zagrożenia zdrowia i życia

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje inne stany zagrożenia zdrowia i życia, z którymi ratownik może się spotkać podczas działań ratowniczych.

Celem medium jest zdobycie i poszerzenie wiedzy oraz nabycie umiejętności z zakresu postępowania przy innych stanach zagrożenia zdrowia i życia u osób poszkodowanych.

Film edukacyjny podzielony jest na dwie tematyczne części:

  • rozpoznanie symptomów wstrząsu hipowolemicznego,

  • wykonanie termoizolacji osoby poszkodowanej.

Medium może być wykorzystane podczas realizacji tematów związanych z innymi stanami zagrożenia zdrowia i życia osób poszkodowanych.

Wskazane jest, aby uczący się już znał zagadnienia przedstawione w schemacie interaktywnym, filmie edukacyjnym „Urazy” oraz galerii zdjęć, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa. Film można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących taktyki działań ratowniczych.

Film edukacyjny „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia” powiązany jest ze schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”, galerią zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”, filmem edukacyjnym „Urazy” oraz sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”.

Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,

  • testem samosprawdzającym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,

  • zadaniami z możliwością użycia materiałów audio‑video „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • ocenianie podstawowych czynności życiowych,

  • ocenianie rodzajów obrażeń ciała,

  • zapewnianie komfortu cieplnego, spokoju i bezpieczeństwa do chwili przekazania poszkodowanego zespołom ratownictwa medycznego,

  • ocenianie stanu poszkodowanego pod kątem zagrożenia wstrząsem,

  • zabezpieczanie poszkodowanego we wstrząsie zgodnie z procedurą, w tym: opatrzenie obrażeń, zapewnienie komfortu termicznego, zastosowanie tlenoterapii, ułożenie poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej klasycznej oraz zapewnienie komfortu psychicznego,

  • rozróżnianie podstawowych charakterystycznych objawów wstrząsu,

  • stosowanie zasad postępowania z poszkodowanym we wstrząsie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny prezentujący inne stany zagrożenia zdrowia i życia, z którymi ratownik może się spotkać podczas działań ratowniczych, wspiera samokształcenie.

Korzystając z medium warto wykonywać krótkie notatki tworzące tzw. mapę myśli, dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale, zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Uczący się może przygotować fiszki lub plakaty prezentujące zagadnienia:

  • symptomy wstrząsu hipowolemicznego,

  • sposób wykonania termoizolacji osoby poszkodowanej.

Warto wykorzystać możliwość wielokrotnego odtwarzania poszczególnych filmów. Można też zatrzymać film w wybranym momencie i spróbować przeanalizować prezentowany uraz pod kątem zasad bezpieczeństwa, liczby ratowników czy użytego sprzętu. Można też robić notatki w celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy.

Porządkując wiedzę, uczący się może odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Czym charakteryzuje się wstrząs hipowolemiczny?

  • Czy wstrząs może być stanem nagłego zagrożenia życia?

  • Jak należy poprawnie wykonać termoizolację osoby poszkodowanej?

Materiał należy potraktować jako uzupełnienie wiadomości zawartych w schemacie interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy” oraz galerii zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”.

Zapoznając się z materiałem, warto zwrócić uwagę na objaśnienia i komentarze lektora.

Warto wracać do filmu w przypadku wątpliwości, problemów ze zrozumieniem nowych informacji lub w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera 20 zadań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami, o różnym poziomie trudności. Jest to test przekrojowy, pozwalający sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test powiązany jest z:

  • sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”,

  • filmem edukacyjnym „Urazy”,

  • filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”,

  • galerią zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”,

  • schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera 10 pytań o różnym poziomie trudności. Jest to test przekrojowy, pozwalający sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test powiązany jest z:

  • sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”,

  • filmem edukacyjnym „Urazy”,

  • filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”,

  • galerią zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”,

  • schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie Postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sekwencję „Postępowania w zatrzymaniu krążenia u dorosłych”. Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności komórek opisujących czynności wykonywane przez ratowników.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości „Postępowania w zatrzymaniu krążenia u dorosłych”.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:

BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie związane jest z sekwencją „Obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy”. Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności komórek opisujących czynności wykonywane przez ratowników.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości sekwencji „Obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy”.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:

BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: wychłodzenie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sekwencję „Wychłodzenie”. Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności komórek opisujących czynności wykonywane przez ratowników.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości sekwencji „Wychłodzenie”.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:

BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera film przedstawiający czynności wykonywane przez ratowników. Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnej odpowiedzi, jaka czynność jest wykonywana przez ratowników.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania tlenoterapii.

Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Udrażnianie dróg oddechowych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera film przedstawiający czynności wykonywane przez ratowników. Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnej odpowiedzi, jaka czynność jest wykonywana przez ratowników.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania udrażniania dróg oddechowych.

Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Ułożenie poszkodowanego w pozycji zależnej od obrażeń”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera film przedstawiający czynności wykonywane przez ratowników. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, w jakiej sytuacji stosowane jest pokazane ułożenie osoby poszkodowanej.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu urazów oraz pozycji, w jakiej układana jest osoba poszkodowana.

Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Urazy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Wykonanie opatrunków osłaniających, zastawkowych (obrażenia klatki piersiowej), uciskowych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera film przedstawiający sposób zabezpieczenia przez ratowników rany klatki piersiowej. Zadaniem uczącego się jest wskazanie rodzaju zastosowanego opatrunku.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu urazów oraz pozycji, w jakiej układana jest osoba poszkodowana.

Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Urazy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Zapewnienie poszkodowanemu komfortu cieplnego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera film przedstawiający sposób zapewnienia komfortu termicznego osobie poszkodowanej. Zadaniem uczącego się jest wskazanie rodzaju sprzętu zapewniającego komfort termiczny.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania termoizolacji osoby poszkodowanej.

Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video Rozpoznawanie stanu zagrożenia zdrowia i życia

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera film przedstawiający osobę poszkodowaną. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, na podstawie symptomów, nazwy stanu, w jakim znajduje się osoba poszkodowana. Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznania symptomów wstrząsu hipowolemicznego. Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Zestaw ratownictwa medycznego R1”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na odpowiednim przyporządkowaniu nazw elementów wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1 do obrazków. Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznania elementów wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z galerią zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału