Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Jacek Borowski
Konsultant przewodnika: Jacek Rus
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Kwalifikowana pierwsza pomoc
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik pożarnictwa 311919
Kod i nazwa kwalifikacji
BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
BPO.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
BPO.03.3. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
BPO.03.1.4) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)2) wykonuje zgłoszenie do służb ratowniczych,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń.
BPO.03.3.14) ocenia stan poszkodowanego;
wykonuje badanie wstępne,
wykonuje wywiad ratowniczy,
ocenia stan poszkodowanego w zakresie istniejących urazów i obrażeń.
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego.
BPO.03.3.15) prowadzi segregację pierwotną poszkodowanych;
charakteryzuje zasady segregacji poszkodowanych,
przeprowadza segregację pierwotną na terenie działań ratowniczych,
ustala kolejność ewakuacji na podstawie stanu poszkodowanego.
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.15)3) oznacza poszkodowanych na podstawie przeprowadzonej segregacji.
BPO.03.3.16) udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy;
stosuje algorytmy procedur ratowniczych,
stosuje zasady przeprowadzania podstawowych zabiegów ratujących życie,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych.
BPO.03.3.17) posługuje się sprzętem ratownictwa medycznego,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.03.
Wykonywanie działań ratowniczych: wykonywanie czynności ratowniczych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
- schemat interaktywnyUdzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
- schemat interaktywnySprzęt ratownictwa medycznego
- galeria zdjęćSprzęt ratownictwa medycznego
- galeria zdjęćResuscytacja krążeniowo‑oddechowa
- sekwencje filmoweResuscytacja krążeniowo‑oddechowa
- sekwencje filmoweUrazy
- film edukacyjnyUrazy
- film edukacyjnyInne stany zagrożenia zdrowia i życia
- film edukacyjnyInne stany zagrożenia zdrowia i życia
- film edukacyjnyInteraktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Zaproponowane media stanowią spójną całość, która pozwoli uczącym się poznać zasady udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy, procedury obowiązujące przy prowadzeniu resuscytacji krążeniowo‑oddechowej, urazach oraz innych stanach zagrożenia zdrowia i życia, a także zaznajomić się ze sprzętem wykorzystywanym przez ratowników.
Trzonem e‑materiału jest schemat interaktywny Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
. Aby dokładnie poznać wygląd sprzętu wykorzystywanego przez ratowników, uczący się ma możliwość sięgnięcia do galerii zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego
. Uzupełnieniem schematu interaktywnego są sekwencje filmowe Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
.
W kolejnym kroku uczący się powinien zapoznać się z filmem edukacyjnym Urazy
, żeby zrozumieć, z jakimi zdarzeniami ratownik może się spotkać podczas rzeczywistych działań ratowniczych oraz jak poprawnie zabezpieczyć osobę poszkodowaną.
Ostatnim elementem e‑materiału jest film edukacyjny Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
, który pozwala zrozumieć, w jaki sposób rozpoznać symptomy wstrząsu hipowolemicznego, a także jak wykonać termoizolację osoby poszkodowanej.
Uczący się mogą sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli poruszane w mediach zagadnienia, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
Typ materiału multimedialnego
Schemat interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Schemat interaktywny przedstawia w sposób graficzny procedury obowiązujące przy udzielaniu kwalifikowanej pierwszej pomocy:
sekwencja założeń taktycznych w ratownictwie medycznym,
sekwencja medycznych działań ratowniczych,
postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych,
postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dzieci, niemowląt, noworodków,
obrażenia i podejrzenie obrażeń głowy,
obrażenia i podejrzenie obrażeń kręgosłupa,
obrażenia i podejrzenie obrażeń klatki piersiowej,
obrażenia i podejrzenie obrażeń brzucha,
obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy,
obrażenia i podejrzenie obrażeń narządu ruchu,
rany,
amputacja urazowa,
oparzenia termiczne,
oparzenia chemiczne,
zatrucie wziewne,
tonięcie,
wychłodzenie,
zaburzenia krążeniowo‑oddechowe w stanach nieurazowych,
kobieta w widocznej ciąży w stanie zagrożenia życia lub zdrowia,
wsparcie psychiczne.
Poszczególne plansze zawierają schematy wykonywanych działań ratowniczych.
Schemat interaktywny może być wykorzystany przy realizacji zajęć teoretycznych związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Następnym etapem kształcenia będzie praktyczne zastosowanie procedur. Zdobyta wiedza pozwoli na odpowiedni dobór procedur związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Celem nadrzędnym medium jest poznanie przez uczących się obowiązujących procedur postępowania w różnych przypadkach związanych z udzielaniem kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz wykorzystanie sposobów postępowania w trakcie działań ratowniczych. Od przestrzeganie i zastosowania ustalonych algorytmów może zależeć zdrowie i życie osób poszkodowanych.
Schemat interaktywny Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
powiązany jest z galerią zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego
, sekwencjami filmowymi Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
, filmem edukacyjnym Urazy
oraz filmem edukacyjnym Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
.
Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,
testem samosprawdzającym „Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych”.
zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych”,
zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy”,
zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: wychłodzenie”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
przeprowadzanie oceny stanu poszkodowanego w oparciu o algorytmy,
przeprowadzanie oceny obrażeń ciała,
przeprowadzanie oceny stanu poszkodowanego w zakresie podstawowych funkcji życiowych, w tym: oceny przytomności, oceny oddychania, oceny krążenia,
zapewnianie komfortu cieplnego, spokoju i bezpieczeństwa do chwili przekazania poszkodowanego zespołom ratownictwa medycznego,
udrażnianie dróg oddechowych oraz ocena skuteczności wykonanych czynności,
prowadzenie oddechu zastępczego,
prowadzenie postępowania w ramach resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u dorosłych, w tym u kobiet ciężarnych,
wykonywanie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej dziecka zgodnie z poznanymi zasadami z podawaniem tlenu za pomocą worka samorozprężalnego dla dzieci z rezerwuarem tlenu,
wykonywanie badania wstępnego noworodka lub niemowlęcia,
wykonywanie bezprzyrządowo resuscytacji krążeniowo‑oddechowej noworodka lub niemowlęcia,
wykonywanie, w przypadku zatrzymania krążenia, defibrylacji przy użyciu defibrylatora zautomatyzowanego,
ocena stanu poszkodowanego pod kątem zagrożenia wstrząsem,
zabezpieczanie poszkodowanego we wstrząsie zgodnie z procedurą, w tym: opatrzenie obrażeń, zapewnienie komfortu termicznego, zastosowanie tlenoterapii, ułożenie poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej klasycznej oraz zapewnienie komfortu psychicznego,
przeprowadzanie stosownej procedury przy zatruciach wziewnych lub pokarmowych,
przeprowadzanie stosownej procedury ratowania po podtopieniu,
nakładanie opatrunku osłaniającego lub chłonnego, opatrunku uciskowego, opatrunku zastawkowego na rany klatki piersiowej,
zaopatrywanie kikuta i zabezpieczenie amputowanej części ciała,
stosowanie procedury postępowania w sytuacji krwotoku zewnętrznego,
wykonywanie doraźnego zatamowania krwotoku z kończyny,
unieruchamianie kończyn w oparciu o przyjęte procedury ratownicze,
stabilizacja odcinka szyjnego kręgosłupa za pomocą kołnierza,
unieruchamianie poszkodowanego z urazem kręgosłupa z wykorzystaniem dostępnego sprzętu unieruchamiającego,
udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy w przypadku obrażeń: głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy zgodnie z przyjętymi procedurami postępowania,
stosowanie procedur postępowania w przypadku oparzeń termicznych i oparzeń chemicznych,
wykonywanie oceny stanu poszkodowanego: rana głowy, uraz kręgosłupa, złamanie w obrębie kończyny dolnej i górnej, krwotok zewnętrzny w obrębie kończyny górnej lub dolnej, uraz klatki piersiowej, uraz brzucha,
układanie poszkodowanych w pozycjach: bocznej ustalonej (i modyfikacje), resuscytacyjnej, przeciwwstrząsowej, półsiedzącej, półsiedzącej z opuszczonymi nogami,
układanie poszkodowanego w sytuacji urazu głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy, podejrzenia wstrząsu, kobiety w ciąży,
wsparcia psychicznego poszkodowanych oraz ratowników.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Przed zajęciami każdy uczący się zapoznaje się indywidualnie ze schematem interaktywnym i wynotowuje ewentualne niejasności. Prezentuje wybrany element na zajęciach i omawiając go, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretny temat związany z sekwencjami działań w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Przykładowe zagadnienia:
sekwencja założeń taktycznych w ratownictwie medycznym,
sekwencja medycznych działań ratowniczych,
postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych,
postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dzieci, niemowląt, noworodków,
obrażenia i podejrzenie obrażeń głowy,
obrażenia i podejrzenie obrażeń kręgosłupa,
obrażenia i podejrzenie obrażeń klatki piersiowej,
obrażenia i podejrzenie obrażeń brzucha,
obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy,
obrażenia i podejrzenie obrażeń narządu ruchu,
rany,
amputacja urazowa,
oparzenia termiczne,
oparzenia chemiczne,
zatrucie wziewne,
tonięcie,
wychłodzenie,
zaburzenia krążeniowo‑oddechowe w stanach nieurazowych,
kobieta w widocznej ciąży w stanie zagrożenia życia lub zdrowia,
wsparcie psychiczne.
Uczący się opracowuje materiał w formie umożliwiającej udostępnienie go innym uczącym się tak, by każdy miał komplet informacji.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, uwzględniając liczbę uczących się, ich poziom przygotowania oraz zaangażowanie. Liczba grup nie może przekroczyć liczby zasadniczych tematów schematu interaktywnego. Należy dążyć do tego, aby grupy miały charakter heterogeniczny.
Praca grup oparta jest o zasadę rywalizacji (grywalizacja). Uczący się opracowują w grupach przydzielone przez nauczyciela tematy związane z udzielaniem pierwszej pomocy w różnych sytuacjach. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy swojego zespołu na forum klasy, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając tematy nauczyciel musi zadbać, żeby poziom skomplikowania materiału dla poszczególnych grup był porównywalny.
Praca z całym zespołem
Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących się z materiałem w domu nauczyciel, opierając się na schemacie, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje w oparciu o studium przypadku. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Innym przykładem pracy z zespołem może być budowanie schematu opisującego działania ratownicze. Nauczyciel dzieli klasę np. na sześć grup, które losują kopertę zawierającą obrazki przedstawiające elementy schematu lub algorytmu. Zadaniem grupy jest zbudowanie schematu działań wykonywanych przez ratowników w wylosowanym przypadku poprzez przyklejenie obrazków w odpowiedniej kolejności na dużą planszę. Plansze są następnie prezentowane całej klasie i omawiane. Nauczyciel powinien zadbać, żeby poziom trudności w poszczególnych grupach był zbliżony.
Nauczyciel może wspomagać pracę ze schematem interaktywnym, zadając pytania:
Z jakich działań składa się sekwencja medycznych działań ratowniczych?
Jaką czynność należy wykonać przed rozpoczęciem resuscytacji krążeniowo‑oddechowej?
Jaki jest stosunek uciśnięć klatki piersiowej do wykonywanych wdechów?
Ile oddechów ratowniczych wykonujemy przy zatrzymaniu krążenia u dzieci, niemowląt i noworodków?
Jaki opatrunek stosujemy przy ranie głowy?
Kiedy stosujemy opatrunek zastawkowy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Każdy uczący się po zapoznaniu się ze schematami notuje ewentualne niejasności. Na zajęciach, omawiając wskazane przez nauczyciela zagadnienie, zwraca uwagę na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przygotowanie do egzaminu z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Praca w grupach
Uczący się, podzieleni na grupy, przygotowują opracowanie związane z udzielaniem pierwszej pomocy w konkretnych przypadkach, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które przedstawiają pozostałym uczącym się.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Schemat interaktywny pozwala na poznawanie materiału, a także jego powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wykorzystania poszczególnych schematów w różnych sytuacjach lub zdarzeniach z udziałem poszkodowanych.
Nauczyciel omawia zagadnienia zawarte w schemacie interaktywnym z uczącymi się, którzy potrzebują pomocy, dzieląc je na mniejsze części i prosząc o zgłaszanie niezrozumiałych informacji. Uczący się mogą przygotować fiszki tematyczne opisujące poszczególne tematy wraz z wyjaśnieniami. Osoby szczególnie zainteresowane tematyką nauczyciel może zachęcić do samodzielnej pracy, np. przygotowania broszury lub prezentacji opisującej działania ratownicze prowadzone podczas rzeczywistych działań straży pożarnej.
Tytuł materiału multimedialnego
Sprzęt ratownictwa medycznego
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Galeria zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego” odnosi się do minimalnego standardu wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1, umożliwiającego strażakom udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy na miejscu zdarzenia. Przedstawia bardzo dokładnie:
opis sprzętu wraz ze zdjęciem,
budowę sprzętu,
przeznaczenie sprzętu,
zastosowanie sprzętu,
sposób wykorzystania sprzętu do wykonywania standardowych czynności ratowniczych.
Wymienione powyżej informacje dostępne są pod każdym elementem wyposażenia zestawu R1. Opisom towarzyszą ilustracje przedstawiające rzeczywisty wygląd wyposażenia. Sposób prezentacji pozwala na zapoznanie się z wyglądem sprzętu oraz słownictwem branżowym służącym do jego opisywania przed przystąpieniem do zajęć praktycznych. Istnieje możliwość powiększani rozmiarów zdjęć. To umożliwia przyjrzenie się detalom budowy poszczególnych sprzętów lub zapoznanie się ze szczegółowym opisem na etykietach.
Galeria zdjęć może być wykorzystana przy realizacji tematów związanych z użyciem sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Następnym etapem kształcenia będzie praktyczne zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy w trakcie zajęć praktycznych. Zdobyta wiedza pozwoli na odpowiedni dobór sprzętu w zależności od stanu poszkodowanego.
Celem nadrzędnym medium jest poznanie rodzajów sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy, który może być wykorzystany w trakcie działań ratowniczych.
Galeria zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego
powiązana jest ze schematem interaktywnym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
, sekwencjami filmowymi Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
oraz filmami edukacyjnymi Urazy
i Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
.
Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,
testem samosprawdzającym „Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych”,
zadaniem z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Zestaw ratownictwa medycznego R1”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
rozróżnianie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
korzystanie ze sprzętu ochronnego znajdującego się w wyposażeniu zestawów ratownictwa medycznego R1,
korzystanie ze sprzętu znajdującego się w wyposażeniu zestawów ratowniczych,
udrażnianie z zastosowaniem rurki ustno‑gardłowej,
prowadzenie oddechu zastępczego bezprzyrządowo i przyrządowo,
użycie podstawowego sprzętu do prowadzenia sztucznej wentylacji (rurka ustno‑gardłowa, urządzenie ssące, worek samorozprężalny, rezerwuar tlenu, maska),
wykonywanie, w przypadku zatrzymania krążenia, defibrylacji przy użyciu defibrylatora zautomatyzowanego,
zabezpieczanie poszkodowanego we wstrząsie zgodnie z procedurą, w tym zapewnienie komfortu termicznego,
nakładanie opatrunku osłaniającego lub chłonnego, opatrunku uciskowego, opatrunku zastawkowego na rany klatki piersiowej,
opatrzenie kikuta i zabezpieczenie amputowanej części ciała,
wykonywanie doraźnego zatamowania krwotoku z kończyny,
unieruchamianie kończyn za pomocą standardowych szyn Kramera w oparciu o przyjęte procedury ratownicze,
stabilizacja odcinka szyjnego kręgosłupa za pomocą kołnierza,
unieruchamianie poszkodowanego z urazem kręgosłupa z wykorzystaniem dostępnego sprzętu unieruchamiającego, np. nosze typu deska z pasami mocującymi.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Przed zajęciami każdy uczący się zapoznaje się indywidualnie z galerią zdjęć i wynotowuje ewentualne niejasności. prezentuje wybrany przez siebie element wyposażenia na zajęciach i omawiając go, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, dając polecenie zapoznania się z materiałem, może przydzielić konkretny element wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1 poszczególnym uczącym się. Przykładowe zagadnienia:
rurka ustno‑gardłowa,
rurka krtaniowa,
maska krtaniowa,
ssak mechaniczny ręczny dla dorosłych i niemowląt,
worek samorozprężalny z rezerwuarem tlenowym dla dorosłych i dzieci,
maska silikonowa twarzowa obrotowa,
zestaw do tlenoterapii biernej,
butla tlenowa,
przewód tlenowy o przekroju gwiazdkowym,
wąsy tlenowe,
kołnierz szyjny,
zestaw szyn typu Kramer,
zestaw opatrunków,
opaska zaciskowa taktyczna,
folia izotermiczna,
folia do przykrywania zwłok,
worek plastikowy z zamknięciem na amputowane części ciała,
worek plastikowy z zamknięciem na odpady medyczne, koloru czerwonego,
torba medyczna,
opatrunek schładzający,
żel schładzający,
nosze typu deska,
defibrylator AED.
Uczący się opracowuje materiał w formie umożliwiającej udostępnienie go innym uczącym się tak, by każdy miał komplet informacji.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, uwzględniając liczbę uczących się, ich poziom przygotowania oraz zaangażowanie. Liczba grup nie może przekroczyć liczby elementów minimalnego standardowego wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego. Należy dążyć do tego, aby grupy miały charakter heterogeniczny.
Praca grup oparta jest o zasadę rywalizacji (grywalizacja). Uczący się opracowują w grupach przydzielone przez nauczyciela elementy wyposażenia. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy swojego zespołu na forum klasy, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając elementy wyposażenia musi zadbać, żeby poziom trudności tematu dla poszczególnych grup był porównywalny.
Praca z całym zespołem
Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących z materiałem w domu nauczyciel, opierając się na medium, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje w oparciu o studium przypadku. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z galerią zdjęć, zadając pytania:
Czym różni się rurka krtaniowa od maski krtaniowej?
Jakim przyrządem można zmierzyć ilość dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu?
Jakim przyrządem będziemy podawać wysokie stężenia tlenu podczas prowadzonej wentylacji?
Jaki element można podłączyć do worka AMBU w celu ochrony przed wirusami?
Jaki przyrząd służy do stabilizacji górnego odcinka kręgosłupa?
Jaki kolor ma folia izotermiczna?
Jaki przyrząd służy do zabezpieczenia i transportu osób poszkodowanych?
Jakie urządzenie można wykorzystać do przywrócenia prawidłowego rytmu serca?
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Każdy uczący się po zapoznaniu się z galerią zdjęć notuje ewentualne niejasności. Na zajęciach, omawiając wybrany element, wskazuje na niejasne elementy, które są następnie wyjaśniane przez innych uczących się w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przygotowanie do egzaminu z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Praca w grupach
Uczący się, podzieleni na grupy, przygotowują opracowanie wybranego elementu wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które przedstawiają pozostałym uczącym się.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Galeria zdjęć pozwala na poznawanie materiału, a także jego powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wykorzystania poszczególnych elementów wyposażenia zestawu ratownictwa medycznego R1 w różnych sytuacjach.
Nauczyciel prezentuje zagadnienia zawarte w galerii zdjęć uczącym się, którzy potrzebują pomocy, i omawia z nimi wszelkie niejasności. Osoby szczególnie zainteresowane tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania broszury lub prezentacji opisującej wyposażenie zestawu ratownictwa medycznego R1 wykorzystywanego w rzeczywistych działaniach straży pożarnej (na podstawie analizy zdjęć dostępnych w internecie).
Tytuł materiału multimedialnego
Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe prezentują wybrane działania prowadzone przez ratowników w ramach resuscytacji krążeniowo‑oddechowej:
ocena czynności życiowych, tj. drożności dróg oddechowych, oddechu i krążenia,
udrażnianie dróg oddechowych — przy użyciu rurki ustno‑gardłowej, rurki krtaniowej, maski krtaniowej,
sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u osób dorosłych,
sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u dzieci,
sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u noworodków,
sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u kobiety w widocznej ciąży,
użycie defibrylatora AED,
wykonanie tlenoterapii,
karta udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Każda z dziewięciu sekwencji obrazuje jedno z opisanych wyżej działań prowadzonych przez ratowników. Weryfikacją opanowanej wiedzy jest zadanie sprawdzające umieszczone po każdej sekwencji.
Celem medium jest zdobycie lub poszerzenie wiedzy oraz nabycie umiejętności z zakresu resuscytacji krążeniowo‑oddechowej przez uczących się.
Medium może być wykorzystane podczas realizacji tematów związanych z prowadzeniem resuscytacji krążeniowo‑oddechowej. Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione schemacie interaktywnym i galerii zdjęć, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa oraz zakres działań w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Sekwencje filmowe można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Sekwencje filmowe Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
powiązane są ze schematem interaktywnym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
, galerią zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego
oraz filmami edukacyjnymi Urazy
i Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
.
Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,
testem samosprawdzającym „Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych”.
zadaniami z możliwością użycia materiałów audiowizualnych „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”,
zadaniami z możliwością użycia materiałów audio‑video „Udrażnianie dróg oddechowych”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
przeprowadzanie oceny stanu poszkodowanego w oparciu o algorytmy,
ocena stanu poszkodowanego w zakresie podstawowych funkcji życiowych, w tym: oceny przytomności, oceny oddychania, oceny krążenia,
ocena rodzajów obrażeń ciała,
udrażnianie z zastosowaniem rurki ustno‑gardłowej,
usuwanie ciała obcego — płynnego z dróg oddechowych, użycie metod bezprzyrządowych lub urządzenia ssącego,
usuwanie ciała obcego — stałego z dróg oddechowych, ucisk nadbrzusza lub masaż zewnętrzny serca,
prowadzenie oddechu zastępczego bezprzyrządowo i przyrządowo,
prowadzenie postępowania w ramach resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u dorosłych, w tym u kobiet ciężarnych,
prowadzenie sztucznej wentylacji płuc metodą usta‑usta, usta‑nos, usta‑usta lub nos, usta‑maska,
ocena stanu poszkodowanego dziecka w zakresie podstawowych funkcji życiowych (przytomność, oddychanie, krążenie),
wykonywanie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej dziecka zgodnie z poznanymi zasadami z podawaniem tlenu za pomocą worka samorozprężalnego dla dzieci z rezerwuarem tlenu,
wykonywanie badania wstępnego noworodka lub niemowlęcia,
wykonywanie bezprzyrządowo resuscytacji krążeniowo‑oddechowej noworodka lub niemowlęcia,
posługiwanie się podstawowym sprzętem do prowadzenia sztucznej wentylacji (rurka ustno‑gardłowa, urządzenie ssące, worek samorozprężalny, rezerwuar tlenu, maski).
obsługiwanie defibrylatora zautomatyzowanego,
wykonywanie, w przypadku zatrzymania krążenia, defibrylacji przy użyciu defibrylatora zautomatyzowanego.
odczytywanie wskazań i przeciwwskazań do użycia defibrylatora zautomatyzowanego,
wskazywanie roli defibrylacji w procesie ratowania życia,
wskazywanie zagrożeń dla poszkodowanego i ratownika wynikających ze stosowania defibrylatora.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Przed zajęciami każdy uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy z zakresu resuscytacji krążeniowo‑oddechowej, przygotowuje indywidualnie analizę wyznaczonego przez nauczyciela przypadku przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej, a następnie prezentuje ją na forum klasy. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, dając polecenie zapoznania się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretne, szczegółowe zagadnienia. Przykłady tematów:
Udrożnienie dróg oddechowych przy użyciu rurki ustno‑gardłowej, rurki krtaniowej, maski krtaniowej.
Sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u osób dorosłych, dzieci, noworodków.
Sposób przeprowadzania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u kobiety w widocznej ciąży.
Użycie defibrylatora AED.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, przydzielając im jeden ze sposobów prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej i wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Grupy mają charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują materiał na przydzielony przez nauczyciela temat, np. w postaci prezentacji, plakatu lub planszy. Efekt pracy zespołu jest prezentowany i omawiany na forum klasy. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji i zaangażowania.
Praca z całym zespołem
Nauczyciel poleca uczącym się zapoznanie się z sekwencjami filmowymi w domu, a następnie, opierając się na dotychczasowym materiale przedstawionym w całym medium, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu, np. najpierw prezentuje jeden z przypadków prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej zawarty w filmie, a następnie korzysta z materiałów wizualnych ogólnodostępnych w mediach i przedstawia rzeczywiste działania ratownicze. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z sekwencjami filmowymi, zadając pytania:
Jaki sprzęt jest potrzebny do udrożnienia dróg oddechowych?
O czym należy pamiętać przy prowadzeniu resuscytacji krążeniowo‑oddechowej u kobiety w widocznej ciąży?
Jakie zasady bezpieczeństwa należy stosować przy użyciu defibrylatora AED?
Kto wypełnia kartę kwalifikowanej pomocy?
Sekwencje filmowe mogą być wykorzystywane do zajęć polegających na przyswajaniu nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy, przygotowuje samodzielnie przed zajęciami analizę przydzielonego mu przez nauczyciela przypadku prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej. Następnie prezentuje ją na forum klasy, uwzględniając podane przez nauczyciela zagadnienia. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przykłady zagadnień:
Elementy brane pod uwagę przy ocenie kontroli czynności życiowych.
Warunki użycia defibrylatora AED.
Zestaw do tlenoterapii.
Przygotowanie do egzaminu z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Praca w grupach
Uczący się, podzieleni na grupy, przygotowują prezentację przydzielonego przypadku prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej, np. w formie planszy, którą następnie przedstawiają na zajęciach.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Sekwencje filmowe umożliwiają poznanie zagadnień dotyczących prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej, a także powtarzanie tej wiedzy w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Medium zawiera ponadto narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji związanych z prowadzeniem resuscytacji krążeniowo‑oddechowej. Nauczyciel prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w sekwencjach filmowych uczącym się, którzy potrzebują pomocy, natomiast osoby szczególnie zainteresowane tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. omówienia wybranego przypadku prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej.
Tytuł materiału multimedialnego
Urazy
Typ materiału multimedialnego
UrazyFilm edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny prezentuje urazy, z którymi ratownik może się spotkać podczas działań ratowniczych.
Celem medium jest zdobycie lub poszerzenie wiedzy oraz nabycie umiejętności z zakresu postępowania przy wybranych urazach osób poszkodowanych przez uczących się.
Film edukacyjny podzielony jest na siedem tematycznych części:
stabilizacja odcinka szyjnego, stabilizacja kręgosłupa, kończyn, stawów,
wykonanie opatrunków osłaniających, zastawkowych (obrażenia klatki piersiowej), uciskowych,
przedstawienie techniki umieszczania poszkodowanych na noszach,
zaopatrywanie ran głowy, kończyn, klatki piersiowej, brzucha,
postępowanie w przypadku amputacji urazowych (zabezpieczenie amputowanej części ciała),
postępowanie w przypadku oparzeń termicznych, chemicznych,
ułożenie poszkodowanego w pozycji zależnej od obrażeń.
Medium może być wykorzystane podczas realizacji tematów związanych z urazami osób poszkodowanych. Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione w schemacie interaktywnym, galerii zdjęć oraz zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa. Film można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących taktyki działań ratowniczych.
Film edukacyjny Urazy
powiązany jest ze schematem interaktywnym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
, galerią zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego
, filmem edukacyjnym Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
oraz sekwencjami filmowymi Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
.
Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,
testem samosprawdzającym z zadaniami wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią „Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych”,
zadaniami z możliwością użycia materiałów audiowizualnych „Ułożenie poszkodowanego w pozycji zależnej od obrażeń”
zadaniami z możliwością użycia materiałów audiowizualnych „Wykonanie opatrunków osłaniających, zastawkowych (obrażenia klatki piersiowej) i uciskowych”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
dokonywanie oceny rodzajów obrażeń ciała,
przeprowadzanie badania wstępnego i szczegółowego
układanie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej,
ocenianie stanu poszkodowanego pod kątem zagrożenia wstrząsem,
stosowanie materiałów opatrunkowych do opatrywania ran (elastyczne siatki opatrunkowe, bandaż elastyczny, dziany lub inne),
nakładanie opatrunku osłaniającego lub chłonnego,
nakładanie opatrunku uciskowego,
zakładanie opatrunku zastawkowego na rany klatki piersiowej,
opatrywanie kikuta i zabezpieczenia amputowanej części ciała,
stosowanie procedury postępowania w sytuacji krwotoku zewnętrznego,
wykonywanie doraźnego zatamowania krwotoku z kończyny,
unieruchamianie kończyn w oparciu o przyjęte procedury ratownicze,
stabilizowanie odcinka szyjnego kręgosłupa za pomocą kołnierza (jeden lub dwóch ratowników),
unieruchamianie poszkodowanego z urazem kręgosłupa z wykorzystaniem dostępnego sprzętu unieruchamiającego,
udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy w przypadku obrażeń: głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy zgodnie z przyjętymi procedurami postępowania,
stosowanie zasad postępowania z amputowanymi częściami ciała,
rozróżnianie rodzajów i przyczyn krwotoków,
opatrywanie krwotoków z zastosowaniem opatrunku uciskowego i opaski zaciskowej,
wymienianie niebezpieczeństw związanych z krwotokami zewnętrznymi i wewnętrznymi,
rozróżnianie pojęć złamanie, zwichnięcie i skręcenie, pozycja zbliżona do fizjologicznej, pozycja zastana,
wskazywanie podstawowych niebezpieczeństw związanych z obrażeniami narządu ruchu oraz wynikających z nieprawidłowego postępowania w sytuacji złamania i zwichnięcia,
stosowanie zasad postępowania w przypadku złamania otwartego i zamkniętego,
wskazywanie podstawowych objawów występujących w sytuacji urazu kręgosłupa,
wskazywanie konsekwencji nieprawidłowego postępowania z osobą z urazem kręgosłupa oraz powikłań wynikających z faktu urazu (w podstawowym zakresie np. długotrwałe unieruchomienie poszkodowanego wskutek urazu rdzenia kręgowego),
wskazywanie podstawowych objawów wynikających z urazów głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy,
stosowanie procedur postępowania w przypadku: oparzeń termicznych, odmrożeń, oparzeń chemicznych,
charakteryzowanie oparzeń I, II i III stopnia,
wdrażanie postępowania ratowniczego w przypadku oparzeń chemicznych,
dobieranie właściwego sposobu układania na noszach,
układanie poszkodowanych w pozycjach: bocznej ustalonej (i modyfikacje), resuscytacyjnej, przeciwwstrząsowej, półsiedzącej, półsiedzącej z opuszczonymi nogami,
układanie poszkodowanego w sytuacji urazu głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy, podejrzenia wstrząsu, kobiety w ciąży.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Przed zajęciami każdy uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy, przygotowuje indywidualnie analizę wyznaczonej przez nauczyciela sceny przedstawiającej urazy, a następnie prezentuje ją na forum klasy. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, polecając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretne, szczegółowe zagadnienia.
Przykłady zagadnień:
W jaki sposób należy stabilizować odcinek szyjny?
Jaki opatrunek można zastosować przy urazie klatki piersiowej?
Kiedy stosujemy opatrunek uciskowy?
W jaki sposób należy umieścić poszkodowanego na noszach?
Jak należy zabezpieczyć amputowaną część ciała?
Jak postępować w przypadku oparzeń chemicznych?
Jak ułożyć poszkodowanego w zależności od doznanych obrażeń?
Nauczyciel przygotowuje zestaw kart. Na każdej z nich znajduje się obraz przedstawiający konkretny uraz. Uczący się losuje kartę i opisuje obszernie wylosowany uraz, podając sposób postępowania, użyte narzędzia, środki opatrunkowe i kolejne czynności.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Grupy mają charakter heterogeniczny. Liczba grup może odpowiadać liczbie sekwencji filmowych. Uczący się w grupach opracowują wylosowany temat.
Przykładowe tematy:
stabilizacja kręgosłupa,
użycie opatrunku osłaniającego,
użycie opatrunku zastawkowego,
użycie techniki rolowania,
użycie techniki wielu rąk,
zaopatrywanie ran brzucha,
postępowanie w przypadku amputacji urazowych.
Opracowanie może mieć formę prezentacji, plakatu, planszy albo filmiku. Efekty pracy zespołu są prezentowane i omawiane na forum klasy. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może dodatkowo wprowadzić kryterium atrakcyjności formy prezentacji i zaangażowania.
Praca z całym zespołem
Nauczyciel zleca uczącym się zapoznanie się z filmem edukacyjnym w domu. Następnie, opierając się na dotychczasowym materiale przedstawionym w całym medium, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu, np. najpierw prezentuje jeden z urazów zawarty w filmie, a następnie korzysta z materiałów wizualnych dostępnych w mediach i przedstawia rzeczywiste działania ratownicze. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z sekwencjami filmowymi, zadając pytania:
Jaki sprzęt jest potrzebny do stabilizacji odcinka szyjnego kręgosłupa?
Na czym polega zasada Potta?
Z czego wykonuje się opatrunki osłaniające?
Jaki opatrunek stosujemy przy wytrzewieniu?
Kiedy możemy użyć techniki maksymalnie wielu rąk?
Film może być wykorzystywany podczas zajęć wprowadzających nowe zagadnienia oraz zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy o urazach, przygotowuje samodzielnie przed zajęciami analizę przydzielonego przez nauczyciela tematu, a następnie prezentuje ją na forum, uwzględniając podane przez nauczyciela zagadnienia. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przykładowe zagadnienia:
Stabilizacja kończyn.
Stabilizacja stawów.
Wykonywanie opatrunków uciskowych.
Postępowanie w przypadku oparzeń termicznych.
Przygotowanie do egzaminu.
Praca w grupach
Uczący się, podzieleni na grupy, przygotowują prezentację przydzielonego urazu, np. w formie planszy, którą przedstawiają następnie na zajęciach.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film pozwala na poznawanie zagadnień dotyczących urazów, a także powtarzanie wiedzy w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Medium zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu postępowania przy wymienionych urazach, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji związanych z urazami.
Nauczyciel prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w filmie tym uczącym się, którzy potrzebują pomocy. Natomiast osoby szczególnie zainteresowane tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. omówienia technik stabilizacji kończyn.
Tytuł materiału multimedialnego
Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny prezentuje stany zagrożenia zdrowia i życia, z którymi ratownik może się spotkać podczas działań ratowniczych.
Celem medium jest zdobycie lub poszerzenie wiedzy oraz nabycie umiejętności z zakresu postępowania przy innych stanach zagrożenia zdrowia i życia osób poszkodowanych przez uczących się.
Film edukacyjny podzielony jest na dwie tematyczne części:
rozpoznanie symptomów wstrząsu hipowolemicznego,
wykonanie termoizolacji osoby poszkodowanej.
Medium może być wykorzystane podczas realizacji tematów związanych z innymi stanami zagrożenia zdrowia i życia osób poszkodowanych.
Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione w schemacie interaktywnym, filmie edukacyjnym „Urazy” oraz galerii zdjęć, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa. Film można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących taktyki działań ratowniczych.
Film edukacyjny Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
powiązany jest ze schematem interaktywnym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
, galerią zdjęć Sprzęt ratownictwa medycznego
, filmem edukacyjnym Urazy
oraz sekwencjami filmowymi Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
.
Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”,
testem samosprawdzającym „Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych”,
zadaniami z możliwością użycia materiałów audio‑video „Zapewnienie poszkodowanemu komfortu cieplnego”,
zadaniami z możliwością użycia materiałów audio‑video „Rozpoznawanie stanu zagrożenia zdrowia i życia”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
ocenianie podstawowych czynności życiowych,
ocenianie rodzajów obrażeń ciała,
zapewnianie komfortu cieplnego, spokoju i bezpieczeństwa do chwili przekazania poszkodowanego zespołom ratownictwa medycznego,
ocenianie stanu poszkodowanego pod kątem zagrożenia wstrząsem,
zabezpieczanie poszkodowanego we wstrząsie zgodnie z procedurą, w tym: opatrzenie obrażeń, zapewnienie komfortu termicznego, zastosowanie tlenoterapii, ułożenie poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej klasycznej oraz zapewnienie komfortu psychicznego.
rozróżnianie podstawowych charakterystycznych objawów wstrząsu,
stosowanie zasad postępowania z poszkodowanym we wstrząsie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każdy uczący się przed zajęciami zapoznaje się indywidualnie z filmem edukacyjnym i wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje jedno z zagadnień, np. rozpoznanie symptomów wstrząsu hipowolemicznego lub wykonanie termoizolacji osoby poszkodowanej. Omawiając temat, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, polecając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretny objaw wstrząsu hipowolemicznego.
Przykładowe zagadnienia:
kolor powłok skórnych,
słabo wyczuwalne szybkie tętno,
nawrót kapilarny.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, uwzględniając liczbę uczących się, ich poziom przygotowania oraz zaangażowanie. Praca grup oparta jest o zasadę rywalizacji (grywalizacja). Należy dążyć do tego, aby grupy miały charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują w grupach przydzielone przez nauczyciela tematy. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy swojego zespołu na forum klasy, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając zagadnienia należy zadbać, żeby poziom trudności tematu dla poszczególnych grup był porównywalny.
Praca z całym zespołem
Nauczyciel zleca uczącym się zapoznanie się z filmem edukacyjnym w domu. Następnie, opierając się na materiale, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje w oparciu o studium przypadku. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z filmem, zadając pytania:
Czym charakteryzuje się wstrząs hipowolemiczny?
Czy wstrząs może być stanem nagłego zagrożenia życia?
Jak należy poprawnie wykonać termoizolację osoby poszkodowanej?
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczący się notuje ewentualne niejasności. Na zajęciach, omawiając wskazane przez nauczyciela zagadnienie, wskazuje na niejasne elementy, które są wyjaśniane przez innych uczących się w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przygotowanie do egzaminu.
Praca w grupach
Uczący się, podzieleni na grupy, przygotowują opracowanie wybranego tematu zaprezentowanego w filmie edukacyjnym, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które przedstawiają pozostałym uczącym się. Mogą też zostać poproszeni o odegranie scenek prezentujących postępowanie ratowników w omawianych zagadnieniach.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film edukacyjny pozwala na poznawanie zagadnień dotyczących innych stanów zagrożenia zdrowia i życia, a także powtarzanie wiedzy w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości dotyczących tych stanów, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia symptomów wstrząsu hipowolemicznego.
Nauczyciel prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w filmie edukacyjnym tym uczącym się, którzy potrzebują pomocy. Osoby szczególnie zainteresowane tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. omówienia wybranego zagadnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera 20 zadań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami, o różnym poziomie trudności. Jest to test przekrojowy, pozwalający sprawdzić poziom opanowania - wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go - w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia - sukcesu.
Test powiązany jest z:
sekwencjami filmowymi
Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
,filmem edukacyjnym
Urazy
,filmem edukacyjnym
Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
,galerią zdjęć
Sprzęt ratownictwa medycznego
,schematem interaktywnym
Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający Kwalifikowana pierwsza pomoc w działaniach ratowniczych
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera 10 pytań o różnym poziomie trudności. Jest to test przekrojowy pozwalający sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test powiązany jest z:
sekwencjami filmowymi
Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa
,filmem edukacyjnym
Urazy
,filmem edukacyjnym
Inne stany zagrożenia zdrowia i życia
,galerią zdjęć
Sprzęt ratownictwa medycznego
,schematem interaktywnym
Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie Postępowanie w zatrzymaniu krążenia u dorosłych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera sekwencję Postępowania w zatrzymaniu krążenia u dorosłych
. Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności komórek opisujących czynności wykonywane przez ratowników.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości Postępowania w zatrzymaniu krążenia u dorosłych
.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie związane jest z sekwencją Obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy
. Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności komórek opisujących czynności wykonywane przez ratowników.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości sekwencji Obrażenia i podejrzenie obrażeń miednicy
.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy: wychłodzenie
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera sekwencję Wychłodzenie
. Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności komórek opisujących czynności wykonywane przez ratowników.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości sekwencji Wychłodzenie
.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera film przedstawiający czynności wykonywane przez ratowników. Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnej odpowiedzi, jaka czynność jest wykonywana przez ratowników.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania tlenoterapii.
Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation)
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Udrażnianie dróg oddechowych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera film przedstawiający czynności wykonywane przez ratowników. Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnej odpowiedzi, jaka czynność jest wykonywana przez ratowników.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania udrażniania dróg oddechowych.
Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)3) przeprowadza tlenoterapię i masaż serca,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)2) wylicza sposoby przeprowadzenia kontroli abc (airway, breathing, circulation),
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.15)2) przyporządkowuje poszkodowanego do właściwej grupy priorytetu udzielania pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Ułożenie poszkodowanego w pozycji zależnej od obrażeń”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera film przedstawiający czynności wykonywane przez ratowników. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, w jakiej sytuacji stosowane jest pokazane ułożenie osoby poszkodowanej.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu urazów oraz pozycji, w jakiej układana jest osoba poszkodowana.
Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Urazy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Wykonanie opatrunków osłaniających, zastawkowych (obrażenia klatki piersiowej), uciskowych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera film przedstawiający sposób zabezpieczenia przez ratowników rany klatki piersiowej. Zadaniem uczącego się jest wskazanie rodzaju zastosowanego opatrunku.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu urazów oraz pozycji, w jakiej układana jest osoba poszkodowana.
Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Urazy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.1.4)4) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem ran, krwawieniem i krwotokami,
BPO.03.1.4)5) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem złamań, skręceń i zwichnięć,
BPO.03.1.4)6) wykonuje czynności związane z zabezpieczeniem oparzeń,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Zapewnienie poszkodowanemu komfortu cieplnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera film przedstawiający sposób zapewnienia komfortu termicznego osobie poszkodowanej. Zadaniem uczącego się jest wskazanie rodzaju sprzętu zapewniającego komfort termiczny.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania termoizolacji osoby poszkodowanej.
Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Rozpoznawanie stanu zagrożenia zdrowia i życia”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera film przedstawiający osobę poszkodowaną. Zadaniem uczącego się jest wskazanie, na podstawie symptomów, nazwy stanu, w jakim znajduje się osoba poszkodowana.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznania symptomów wstrząsu hipowolemicznego.
Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Inne stany zagrożenia zdrowia i życia”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.1.4)1) ocenia stan poszkodowanego,
BPO.03.3.14)1) wylicza czynności do wykonania w celu przeprowadzenia badania wstępnego,
BPO.03.3.14)3) przeprowadza badanie poszkodowanego,
BPO.03.3.14)4) identyfikuje zagrożenia życia lub zdrowia na podstawie stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.15)1) rozpoznaje stan poszkodowanego w celu przyporządkowania do określonej grupy priorytetu udzielenia pomocy,
BPO.03.3.16)1) wskazuje procedurę ratowniczą w zależności od stanu poszkodowanego,
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)3) przeprowadza czynności ratujące życie i zdrowie przy użyciu sprzętu medycznego do kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas ćwiczeń i działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Zestaw ratownictwa medycznego R1”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na odpowiednim przyporządkowaniu nazw zestawu ratownictwa medycznego R1 do obrazków.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznania zestawu ratownictwa medycznego R1.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z galerią zdjęć „Sprzęt ratownictwa medycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.3.16)2) przeprowadza zabiegi ratujące życie i zdrowie według procedur ratowniczych,
BPO.03.3.17)1) określa zastosowanie sprzętu do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
BPO.03.3.17)2) przygotowuje sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści