W naszym otoczeniu często spotykamy duże liczby. Ceny niektórych produktów zapisane są za pomocą liczb wielocyfrowych – rower kosztuje ponad , a komputer około . Podróżując, pokonujemy duże odległości. Z Warszawy do Paryża jest , a do Nowego Jorku . Dzięki umiejętności liczenia na dużych liczbach wiemy, że komputer jest droższy od roweru razy, a Paryż jest o bliżej Warszawy niż Nowy Jork.
Do rachunków na takich liczbach nie zawsze potrzebujemy kalkulatora, niektóre można wykonać w pamięci. Jeśli umiemy dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić pamięciowo małe liczby, to powinniśmy poradzić sobie także z działaniami na niektórych większych liczbach.
Przykład 1
Rn1hfp0VtLE9H1
Przykład 2
Jeśli wiemy, że , to dodawanie liczb i sprowadza się do dodania i oraz dopisania do wyniku, czyli , zera.
RIVyGXKdjzucz1
Analogicznie dodajemy i . Znów dodajemy i i dopisujemy do wyniku, czyli , dwa zera. Dodając i postępujemy tak samo. Dodajemy i , a do wyniku dopisujemy trzy zera. Większe liczby dodajemy podobnie.
R5fioZ5UmtGP41
Przykład 3
Podobnie jak w poprzednim przykładzie dodajemy większe liczby.
RiAVy4iqNmhkw1
Przykład 4
RafZQIwGB6Kw91
Przykład 5
RU1z5kElmwgoV1
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1JgcRN3AXehc1
static
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zapisy sum.
RtDfSkK8lO4A81
classicmobile
Ćwiczenie 2
RftHsiPbbuaof1
static
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zapisy różnic.
R1BFJ3UBQ91cO1
B
Ćwiczenie 3
RNZXgyxiMwZI81
Ciekawostka
Wiadomo, że
Zastanów się, jakich liczb dotyczy ta zależność. Czy wszystkich? A może składniki sum coś łączy? Podaj kilka kolejnych przykładów.
Jeśli potrafimy mnożyć w pamięci liczby w zakresie , to poradzimy sobie również z mnożeniem niektórych dużych liczb. Najłatwiej mnożyć liczby przez itd.
A
Ćwiczenie 4
Wykonaj wskazane w tabeli mnożenia, używając kalkulatora i wpisz wyniki do tabeli.
Tabela. Dane
Tabela. Dane
Zapamiętaj!
Aby pomnożyć liczbę przez , wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu jedno zero.
Aby pomnożyć liczbę przez , wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu dwa zera.
Aby pomnożyć liczbę przez , wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu trzy zera.
Aby pomnożyć liczbę przez , wystarczy do tej liczby dopisać na jej końcu cztery zera.
Przykład 6
Jak pomnożyć daną liczbę przez , … lub przez , … ? Czy jest to równie proste?
Rg1aUE8vTPX7H1
Przykład 7
R16Ylj3NmDHgS1
Ważne!
Jeśli mnożymy liczby, które są zakończone zerami, to
mnożymy liczby, które zostaną po odrzuceniu zer,
do otrzymanego wyniku dopisujemy tyle zer, ile łącznie odrzuciliśmy.
classicmobile
Ćwiczenie 5
R129NOqrqp4vO1
static
Ćwiczenie 5
Uzupełnij zapisy iloczynów.
RcZSraYOBq9o41
Przykład 8
Dzielenie i mnożenie są działaniami wzajemnie odwrotnymi, stąd
, zatem
, zatem
, zatem
, zatem
Porównaj zapis dzielnej i ilorazu. Czym różnią się zapisy tych liczb?
Ważne!
Jeżeli dzielimy przez liczbę zakończoną zerem (lub zerami), to jako wynik zapisujemy dzielną bez jednego zera na końcu.
Przykład 9
Dzielenie przez możemy zastąpić dwukrotnym dzieleniem przez .
, czyli
, czyli
, czyli
Porównaj zapis dzielnej i ilorazu. Czym teraz różnią się zapisy tych liczb?
Ważne!
Jeżeli dzielimy przez liczbę zakończoną zerami, to jako wynik zapisujemy dzielną z opuszczonymi na końcu dwoma zerami.
Podobnie zapisujemy wynik dzielenia przez …. Wynikiem jest odpowiednio dzielna bez trzech, czterech, pięciu, … zer na końcu.
Przykład 10
RmTKuRDH8DkQk1
Przykład 11
Przyjrzyj się poniższym przykładom, w których pokazano, jak można ułatwić dzieleniem, gdy w dzielnej i dzielniku jest inna liczba zer.
classicmobile
Ćwiczenie 6
Rhq3Dh8xOBNfK1
static
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zapisy ilorazów.
RZqsuURMZtrTj1
classicmobile
Ćwiczenie 7
ReDpEjczkaLFJ1
static
Ćwiczenie 7
Uzupełnij zapisy ilorazów.
R11y0vMEkw79s1
7
8
13
9
6
1500
4200
700
B
Ćwiczenie 8
RxKZiv46H53Sk1
classicmobile
Ćwiczenie 9
R1Pjn7NUdCjmu1
static
Ćwiczenie 9
Nie wykonując obliczeń, porównaj liczby. W prostokąt wstaw odpowiedni znak: lub
R1bz4GWhBHqWi1
>
<
<
>
=
>
classicmobile
Ćwiczenie 10
RpcWyb5pECQfm1
static
Ćwiczenie 10
R17ILGNSBmjJ41
Pn: wt: czw : pt : tydzień :
classicmobile
Ćwiczenie 11
R1NAUrgCqOXxU1
static
Ćwiczenie 11
Pani Jola, mieszkanka Warszawy, postanowiła zwiedzić kilka innych stolic. Najpierw poleciała do Tokio, a stamtąd do Pekinu. Przed powrotem do Warszawy zwiedziła jeszcze Kair. W informacji turystycznej dowiedziała się, że z Warszawy do Tokio jest , z Tokio do Pekinu – , z Pekinu do Kairu – , a z Kairu do Warszawy – . Jaką łącznie odległość pokonała pani Jola podczas tej wycieczki?
Ciekawostka
Łatwo możemy pomnożyć w pamięci dwie liczby dwucyfrowe trochę mniejsze od , na przykład i . Aby wykonać takie działanie, musimy najpierw znaleźć liczby, które są dopełnieniami czynników do , czyli w przypadku jest to (tyle brakuje do ), a w przypadku jest to (tyle brakuje do ). Mamy następującą sytuację:
Zaczynamy zapisywać wynik tego mnożenia.
Odejmujemy od dowolnego czynnika liczbę, która jest dopełnieniem drugiego czynnika. Otrzymujemy liczbę lub , która jest początkiem wyniku mnożenia.
Następnie do tej liczby dopisujemy iloczyn liczb, które są dopełnieniami, czyli . Gdy iloczyn dopełnień jest liczbą jednocyfrową , poprzedzamy go cyfrą .
W ten sposób można wprawdzie mnożyć dowolne liczby dwucyfrowe, ale gdy są one znacznie mniejsze niż , to rachunki pamięciowe są uciążliwe. Spróbuj pomnożyć w ten sposób inne liczby.