Zapoznaj się z treścią filmu. Na podstawie multimedium wyjaśnij, w jaki sposób w wierszach Miłosza i Różewicza uwidacznia się różnica pokoleniowa autorów oraz ich odmienna perspektywa doświadczania wojny. W swojej wypowiedzi przywołaj cytaty z utworów.
RFESK2DyGYc0q
RCRA9hJurjaUH
Polecenie 2
Przedstaw koncepcje zła w ujęciu obu twórców. Rozstrzygnij, czy były zupełnie odmiennie, czy miały jakieś punkty styczne.
RQEExnaQdAmD4
RoB8NiWqfrGg2
Ćwiczenie 1
Podaj określenia dotyczące Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza ukazujące kontrast tych dwóch twórców. Czesław Miłosz Możliwe odpowiedzi: 1. złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, 2. żołnierz, 3. człowiek młody, 4. zło jest wnoszone w świat przez człowieka, 5. ukazanie rozpadu trwałości kultury, 6. człowiek dojrzały, 7. próba ocalenia gmachu kultury, 8. cywil Tadeusz Różewicz Możliwe odpowiedzi: 1. złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, 2. żołnierz, 3. człowiek młody, 4. zło jest wnoszone w świat przez człowieka, 5. ukazanie rozpadu trwałości kultury, 6. człowiek dojrzały, 7. próba ocalenia gmachu kultury, 8. cywil
Podaj określenia dotyczące Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza ukazujące kontrast tych dwóch twórców. Czesław Miłosz Możliwe odpowiedzi: 1. złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, 2. żołnierz, 3. człowiek młody, 4. zło jest wnoszone w świat przez człowieka, 5. ukazanie rozpadu trwałości kultury, 6. człowiek dojrzały, 7. próba ocalenia gmachu kultury, 8. cywil Tadeusz Różewicz Możliwe odpowiedzi: 1. złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, 2. żołnierz, 3. człowiek młody, 4. zło jest wnoszone w świat przez człowieka, 5. ukazanie rozpadu trwałości kultury, 6. człowiek dojrzały, 7. próba ocalenia gmachu kultury, 8. cywil
Podaj określenia dotyczące Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza ukazujące kontrast tych dwóch twórców.
ukazanie rozpadu trwałości kultury, zło jest wnoszone w świat przez człowieka, złem skażony jest zarówno człowiek, jak i świat, człowiek dojrzały, próba ocalenia gmachu kultury, żołnierz, cywil, człowiek młody
Czesław Miłosz
Tadeusz Różewicz
RTvgKJyTFzhnG1
Ćwiczenie 2
Na podstawie multimedium połącz koncepcje opowiadania o doświadczeniu wojny w różnych utworach Miłosza i Różewicza. Cz. Miłosz, Świat. Poema naiwne Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń Cz. Miłosz, Campo di Fiori Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń Cz. Miłosz, Biedny chrześcijanin patrzy na getto Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Do piachu Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Do umarłego Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Nożyk profesora Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń
Na podstawie multimedium połącz koncepcje opowiadania o doświadczeniu wojny w różnych utworach Miłosza i Różewicza. Cz. Miłosz, Świat. Poema naiwne Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń Cz. Miłosz, Campo di Fiori Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń Cz. Miłosz, Biedny chrześcijanin patrzy na getto Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Do piachu Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Do umarłego Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń T. Różewicz, Nożyk profesora Możliwe odpowiedzi: 1. konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, 2. świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny, 3. negacja tezy o banalności zła, 4. próba oderwania się od wojennych wspomnień, 5. zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, 6. demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń
Na podstawie multimedium połącz koncepcje opowiadania o doświadczeniu wojny w różnych utworach Miłosza i Różewicza.
zadanie pytania o własną odpowiedzialność za losy innych ludzi w czasie wojny, negacja tezy o banalności zła, próba oderwania się od wojennych wspomnień, konfrontacja z wiedzą o Holokauście, Powstaniu w getcie warszawskim oraz z obojętności części ludzi wobec tej tragedii, demitologizacja przedstawiania partyzanckiej rzeczywistości, opowiadanie o niej bez upiększeń, świadome zbudowanie innego świata, w którym wciąż obowiązują tradycyjne wartości, świata alternatywnego do rzeczywistości wojny
Cz. Miłosz, Świat. Poema naiwne
Cz. Miłosz, Campo di Fiori
Cz. Miłosz, Biedny chrześcijanin patrzy na getto
T. Różewicz, Do piachu
T. Różewicz, Do umarłego
T. Różewicz, Nożyk profesora
Praca domowa
Z wypowiedzi prof. A. Franszka dowiesz się, że w jednym ze swoich poematów Różewicz neguje tezę o banalności zła. W utworach poety zło jest zawsze okrutne i bolesne. Rozważ problem, który stawia Różewicz w Nożyku Profesora, wyrażając obawę w słowach módlmy się aby ślad człowieka na Księżycu nie był śladem mordercy. (Poemat równoczesny) Zapisz swoje przemyślenia w liczącym co najmniej 200 słów tekście argumentacyjnym.
Słownik
demitologizacja
demitologizacja
(łac. de- + gr. mýthos – mit) – obalenie mitu związanego z jakąś postacią, rzeczą lub zjawiskiem
Hannah Arendt
Hannah Arendt
(1906‑1975) – amerykańska filozofka i politolożka pochodzenia żydowskiego, urodzona w Hanowerze uczennica M. Heideggera, E. Husserla, K. Jaspersa. Od roku 1933 przebywała na emigracji we Francji, następnie w USA, gdzie aktywnie działała w organizacjach żydowskich. Autorka wyd. w 1951 roku Korzeni totalitaryzmu, w których przedstawia teorię systemów totalitarnych. W 1963 roku ukazała się jej książka Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła