E-materiały do kształcenia zawodowego

Łączność morska

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morskiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik nawigator morski. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej wyodrębnionej w zawodzie technik nawigator morski 315214.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej:

  • bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo morskie.

Efekty kształcenia

TWO.07.6. Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo morskie

Uczeń:
1. stosuje zasady nadawania i odbioru wiadomości w alfabecie Morse’a i za pomocą flag zgodnie z Międzynarodowym Kodem Sygnałowym (MKS),
3. określa rodzaje i kolejność pierwszeństwa łączności radiowej oraz definiuje zasady wykorzystania pasma VHF (Very High Frequency),
4. korzysta z publikacji niezbędnych do prowadzenia łączności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

WprowadzenieDlTCOwfmqWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Zasady wykorzystania i obsługa środków łączności”DGQ2Bn0oa„Zasady wykorzystania i obsługa środków łączności” to sekwencje filmowe przedstawiające informacje dotyczące: sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej wykorzystującej alfabet Morse’a, GMDSS, Inmarsat, MSI, NAVTEX, EPIRB, SART i SART‑AIS oraz VHF DSC i MF/HF‑DSC. Zasób „Praca systemu GMDSS”Ddk431h6F„Praca systemu GMDSS” to animacja, który przedstawia strukturę oraz pracę systemu GMDSS. Zasób „Działanie systemów i środków łączności oraz ich wykorzystanie”DJ8NHatgt„Działanie systemów i środków łączności oraz ich wykorzystanie” to symulator pozwalający na odtworzenie środków łączności i działania systemów łączności a także przebiegu procesu prowadzenia łączności w bezpieczeństwie i niebezpieczeństwie za pomocą obrazu i dźwięku. Zasób „Nadawanie i odczyt kodu MKS oraz alfabetu Morse’a”D14Cq0Oxc„Nadawanie i odczyt kodu MKS oraz alfabetu Morse’a” to wirtualne laboratorium, które umożliwia przeprowadzenie przeprowadzenie łączności za pomocą kodu MKS i kodu Morse'a.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1DcDrezGInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDmpmX1NB5Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDMwQuMQzNPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1FM8Sw2ZPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDYDA6G8jjNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD18dHEQHdInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć informacji dotyczących łączności morskiej.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe „Zasady wykorzystania i obsługa środków łączności”

Uczniowie dzieleni są na osiem grup. Każda z grup ma przyporządkowaną jedną z sekwencji filmowych. Uczniowie w danej grupie mają za zadanie opracować notatkę graficzną na podstawie sekwencji oraz dwóch pytań aktywizujących, które zostaną zadane reszcie klasy przed prezentacją notatki. Przykładowe pytania: „Co to jest GMDSS?”, „Co to jest EPIRB? Do czego służy?”. Nauczyciel notuje, którzy uczniowie trafnie odpowiadali i którzy byli najaktywniejsi – może nagrodzić ich plusami. Następnie dana grupa przedstawia reszcie klasy swoje notatki graficzne razem z omówieniem. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje. Dzięki takiemu sposobowi pracy cała klasa zapozna się ze wszystkimi zagadnieniami przedstawionymi w sekwencjach.

Animacja w grafice 2D i 3D „Praca systemu GMDSS”

Uczniowie zapoznają się z animacją*.* Nauczyciel dzieli ich na grupy, które kolejno opracowują środki łączności radiowej i satelitarnej: grupa I - radio VHF DSC, grupa II - EPIRB pława pozycyjna, grupa III - SART - transporter radarowy i SART AIS - odmiana SART, grupa IV - NAVTEX. W związku z tym, że materiał jest dość obszerny, uczniowie mogą go opracować metodą lekcji odwróconej. W domu zapoznają się wstępnie z zagadnieniami przekazanymi przez nauczyciela, które będą ułatwieniem w zrozumieniu problemów omawianych na lekcji.

Można również pracować metodą stacji zadaniowych. Nauczyciel może podzielić uczniów na pięć grup, które mają za zadanie odpowiedzieć na pytania dotyczące różnych środków łączności radiowej i satelitarnej.

Innym rozwiązaniem jest praca metodą grup eksperckich. Uczniowie na pierwszym etapie w pięciu grupach pracują nad pięcioma zagadnieniami dotyczącymi metod łączności satelitarnej i radiowej. Po zapoznaniu uczniów z problematyką nauczyciel dzieli ich na na grupy, w których jest po jednym przedstawicielu z grup początkowych. Każdy przedstawiciel jest ekspertem od jednego zagadnienia, przekazuje wiedzę zdobytą na pierwszym etapie pozostałym uczniom. Podsumowaniem pracy mogą być prezentacje poszczególnych grup lub sprawdzian/test zorganizowany dla całej klasy, który zawiera pytania dotyczące pięciu zagadnień sformułowanych na początku lekcji.

Symulator „Działanie systemów i środków łączności oraz ich wykorzystanie”

Materiał multimedialny jest praktycznym zastosowaniem zagadnień i problemów opisanych w multimedium ,,Praca systemu GMDSS”. Uczniowie, wykonując zadania, sprawdzają swoją wiedzę i umiejętności nabyte w pracy w grupach oraz przygotowując się do zajęć metodą lekcji odwróconej. Praca na symulatorze dostarcza wiedzy praktycznej i teoretycznej, jest doskonałym uzupełnieniem poprzedniego multimedium.

Wirtualne laboratorium „Nadawanie i odczyt kodu MKS oraz alfabetu Morse’a”

Wirtualne laboratorium można wykorzystać jako narzędzie do nauki lub przetestowania znajomości kodu MKS i kodu Morse'a. Uczniowie dobierają się w pary. Jeden z uczniów ma za zadanie przedstawić za pomocą laboratorium drugiemu uczniowi dziesięć sygnałów przy użyciu któregoś z kodu. Zadaniem drugiego ucznia jest powiedzenie, co dany sygnał oznacza. Pierwszy uczeń notuje liczbę właściwych odpowiedzi. Następnie role uczniów się odwracają. Nauczyciel w razie potrzeby podpowiada odpowiadającym uczniom. Pod koniec lekcji może przyznać plusy uczniom, którzy odpowiedzieli bezbłędnie.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium przed kolejnym blokiem zajęć. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu i robią notatki. Nauczyciel może zachęcić uczniów do wykonania ich w ciekawej formie, która potem może być nagrodzona plusem. Na kolejnych zajęciach nauczyciel rozpoczyna dyskusję, omawiając wybrane przez siebie zagadnienia. Dzięki temu da mu to obraz tego, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Pyta, co ich najbardziej zaciekawiło. Efektem będą wspólnie wykonane plakaty oraz notatki graficzne.

Praca uczniów poza lekcją

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące pięciu materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z jednym z multimediów z tego e‑materiału.

  • Po zapoznaniu się z danym multimedium z tego e‑materiału uczniowie wykonują zadania zamieszczone pod tym multimedium (tzw. powiązane ćwiczenia), aby sprawdzić poziom zdobytej wiedzy. W ramach powtórzenia tworzą notatki graficzne czy osie z notatkami.

Praca w grupach

  • Uczniowie dzieleni są na cztery grupy.

  • Każda z grup ma przydzielone jedno multimedium obecne w e‑materiale, czyli sekwencje filmowe, animację, symulator lub wirtualne laboratorium. Każda z grup zapoznaje się z przydzielonym jej multimedium.

  • Następnie grupy wykonują prezentacje, aby przedstawić reszcie klasy zagadnienie przedstawione w przydzielonym im multimedium. Zagadnienia przedstawiane są w oryginalny sposób, najpierw grupa opowiada o danym pojęciu, a reszta klasy musi odgadnąć, o czym była mowa. Klasa pracowała metodą lekcji odwróconej, więc ma orientację we wszystkich multimediach.

  • Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada lub koryguje przedstawione informacje.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie cztery multimedia przedstawiają informacje na temat łączności morskiej. Sekwencje i animacja ukazują urządzenia i systemy łączności, a symulator i wirtualne laboratorium umożliwiają uczniom przyswajanie informacji w bardziej interaktywny sposób. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. Nauczyciel, dzieląc klasę na grupy, może uwzględnić tempo pracy uczniów, którzy otrzymują zadania o różnym stopniu trudności. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, nadpobudliwi (ADHD) powinni otrzymać zadania, które w naturalny sposób wykorzystają ich potrzebę ruchu, przemieszczania się. Mogą odgrywać role instruktora, wykładowcy, który przedstawia instrukcję zachowania w sytuacji potrzeby nawiązania łączności na statku. Uczniowie niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem, pracując w grupach, powinni być szczególnie uwrażliwieni na punkcie przestrzegania zasad, pracy w interesie całej grupy. Trzeba im uzmysłowić, jak ważne są normy społeczne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści