Technologia wykonania robót kolejowych
Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania — Technik budownictwa kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat etapów tworzenia toru kolejowego jakimi są przygotowanie podłoża, budowa przekopów i nasypów, budowa podtorza kolejowego, układanie warstw podsypki, montaż nawierzchni kolejowej, zagęszczanie podsypki roboty wykończeniowe.
Ten e‑materiał zawiera następujący materiał multimedialny:
Animacja Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
Animacja Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
, dzięki niej poznasz czynności wykonywane w ramach kolejnych etapów procesu technologicznego związanego z budową takie, jak:
Przygotowanie podłoża (w tym „korytowanie” podłoża, układanie geomaty, kształtowanie podłoża do wymagań odwodnienia)
Budowa przekopów i nasypów (m.in. budowa kolejnych warstw nasypów i zagęszczanie ich, profilowanie skarp nasypów i przekopów)
Układanie warstw podsypki
Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni kolejowej klasycznej i bezstykowej, nawierzchni z podkładami drewnianymi i podkładami betonowymi, nawierzchni z przytwierdzeniem typu „K” typu „SB”
Zagęszczanie podsypki - praca podbijarki
Roboty wykończeniowe takie jak praca profilarki do tłucznia, regulacja toru
oraz zobaczysz prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do powyższych prac.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budownictwa kolejowego
W skład multimediów wchodzi animacja. Przybliża on wiadomości z zakresu technologii wykonywania robót.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspomina materiały filmowy. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz w filmie sprawdź jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem technologii wykonywania robót związanych z kolejowymi obiektami inżynieryjnymi. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy wykonujemy właściwe czynności.
Przykładowe ścieżki
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się
Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z technologią budowy:
Twoje działanie może bazować na małych dawkach wiedzy, które następują po sobie. Żeby to było możliwe konieczne jest przejrzenie animacji i wynotowanie ważnych elementów (kamieni milowych), o których ta animacja opowiada. Mogą to być na przykład hasła zagadnień:
Przygotowanie podłoża min „korytowanie” podłoża, układanie geomaty, kształtowanie podłoża do wymagań odwodnienia;
Budowa przekopów i nasypów min budowa kolejnych warstw nasypów i zagęszczanie ich, profilowanie skarp nasypów i przekopów
Układanie warstw podsypki
Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni kolejowej klasycznej i bezstykowej
Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni z podkładami drewnianymi i podkładami betonowymi, nawierzchni z przytwierdzeniem typu „K” typu „SB”.
Zagęszczanie podsypki min. praca podbijarki
Roboty wykończeniowe (praca profilarki do tłucznia, regulacja toru prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych).
Po „oznaczeniu” zagadnień pora na wysiłek pamięciowy i koncepcyjny (zrozumienie tych zagadnień analizowane z pytaniem „dlaczego tak się to robi?”). Oznaczone kolejne fragmenty filmu warto przeanalizować i zapamiętać. Na pewno pomoże Ci w tym słownik pojęć i netografia. Warto tych elementów użyć podczas studiowania zawartości animacji.
Sprawdzenie skuteczności twojej nauki to użycie materiałów sprawdzających. Jednak samo użycie ich może nie być wystarczające. Dlatego warto, analizując materiał, zadawać sobie pytania lub wręcz tworzyć dla siebie test wiedzy, którą właśnie zdobywasz. Pomoże Ci to pod koniec pracy z e‑materiałem kiedy przeanalizujesz już wszystko, ale pewne fragmenty tej wiedzy zapomniesz
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.
Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).
W trakcie nauki planuj siebie przerwy. Możesz użyć zasady „pomidorro” czyli podzielić prace na 20 minut działania i 5 minut przerwy. I tak przez trzy razy. Potem zrób 15 - 30 minut przerwy i znów zacznij cykl od nowa. Ważne jest abyś „pilnował czasu” i kiedy minie czas przerwy konsekwentnie wracał do nauki. Pamiętaj też, że przerwa to nie czas na inne bodźce (smartfon, telewizja) lecz odpoczynek (spokojna herbatka, wyjście z psem, patrzenie na ludzi przez okno). Ta metoda może być skuteczna dla każdego. Sprawdź i Ty.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści





