Technologia wykonania robót kolejowych
Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania — Technik budownictwa kolejowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa kolejowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budownictwa kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
TKO.04. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania wyodrębnionej w zawodzie technik budownictwa kolejowego 311220.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.04. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania:
organizowania, koordynacji i prowadzenia robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych,
kontrolowania stanu technicznego kolejowych obiektów inżynieryjnych,
prowadzenia dokumentacji dotyczącej utrzymania kolejowych obiektów inżynieryjnych,
sporządzania kosztorysów robót drogowo‑mostowych.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Efekty kształcenia
TKO.04.2. Podstawy budownictwa kolejowego
Uczeń:
charakteryzuje materiały stosowane do budowy dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych
charakteryzuje kruszywa stosowane do budowy dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych
rozpoznaje rodzaje gruntów i określa ich właściwości
TKO.04.3. Organizowanie i koordynowanie robót związanych z budową kolejowych obiektów inżynieryjnych
Uczeń:
rozpoznaje technologie wykonania kolejowych obiektów inżynieryjnych
charakteryzuje metody wykonywania robót związanych z budową kolejowych obiektów inżynieryjnych w wykopie i pod wodą
organizuje prace związane z zagospodarowaniem terenu budowy kolejowych obiektów inżynieryjnych
koordynuje wykonanie mieszanki betonowej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
E‑materiał przedstawia podstawowe informacje, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiał multimedialny
Ma pomóc w przedstawieniu uczniowi technologii budowy infrastruktury kolejowej, wyłączając etap projektowania. Prezentuje etapy tworzenia toru kolejowego jakimi są przygotowanie podłoża, budowa przekopów i nasypów, budowa podtorza kolejowego, układanie warstw podsypki, montaż nawierzchni kolejowej, zagęszczanie podsypki roboty wykończeniowe.
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to:
Animacja Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
Animacja Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
prezentuje czynności wykonywane w ramach kolejnych etapów procesu technologicznego:
Przygotowanie podłoża (w tym „korytowanie” podłoża, układanie geomaty, kształtowanie podłoża do wymagań odwodnienia)
Budowa przekopów i nasypów (m.in. budowa kolejnych warstw nasypów i zagęszczanie ich, profilowanie skarp nasypów i przekopów)
Układanie warstw podsypki
Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni kolejowej klasycznej i bezstykowej, nawierzchni z podkładami drewnianymi i podkładami betonowymi, nawierzchni z przytwierdzeniem typu „K” typu „SB”
Zagęszczanie podsypki - praca podbijarki
Roboty wykończeniowe takie jak praca profilarki do tłucznia, regulacja toru
oraz prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do powyższych prac.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z technologią budowy infrastruktury kolejowej
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Animacja Technologia wykonywania robót kolejowych
Nauczyciel prezentuje animację wskazując na jej zawartość merytoryczną.
Nauczyciel dzieli klasę na 7 grup.
Każda z grup otrzymuje jeden z tematów:
Przygotowanie podłoża min „korytowanie” podłoża, układanie geomaty, kształtowanie podłoża do wymagań odwodnienia;
Budowa przekopów i nasypów min budowa kolejnych warstw nasypów i zagęszczanie ich, profilowanie skarp nasypów i przekopów
Układanie warstw podsypki
Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni kolejowej klasycznej i bezstykowej
Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni z podkładami drewnianymi i podkładami betonowymi, nawierzchni z przytwierdzeniem typu „K” typu „SB”.
Zagęszczanie podsypki min. praca podbijarki
Roboty wykończeniowe (praca profilarki do tłucznia, regulacja toru prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych)
Grupy nie znają swoich tematów i ich innej grupie nie zdradzają swojego tematu.
Zadaniem grup będzie przygotowanie scenariusza pokazu i samego pokazu, który zaprezentowany będzie bez słów. Będzie to prezentacja technologii wykonywania robót.
Uczniowie przygotowują scenariusz i przekazują go do zatwierdzenia nauczycielowi. Po zatwierdzeniu pracują nad „pokazaniem bez słów” robót torowych
Grupy prezentują swoje prace, a pozostałe grupy mają za zadanie odgadnąć, jakie czynności wykonują i z jakimi materiałami lub urządzeniami mają do czynienia.
Finalnie po odgadnięciu uczniowie prezentujący czynności dyktują reszcie klasy w punktach czynności, które zostały wykonane. Po notatce nauczyciel prezentuje właściwy fragment animacji.
Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i dodaje informacje niezbędne do poprawnego określenia czynności zawodowych podczas technologii wykonania robót.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Animacja Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową
Nauczyciel prezentuje fragmenty animacji wskazując na jego zawartość merytoryczną.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przeanalizowanie tych fragmentów animacji.
Zadaniem uczniów będzie dobranie odpowiednich elementów z technologii wykonywania robót i zamknięciu ich w zbiorach wspólnym dla pewnej grupy robót oraz unikalnych dla konkretnego działania (np.: geosiatkę stosujemy podczas przygotowanie podłoża, budowa przekopów i nasypów oraz układania podsypki)
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentację zbiorów, które samodzielnie dobrał.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia wskazując sposoby doboru do zbiorów elementów związanych z technologią wykonania robót przy budowie nawierzchni kolejowej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Praca grupowa
W pracy grupowej odpowiednie użycie materiałów interaktywnych będzie zależało od inwencji nauczyciela. Dość dobrym rozwiązaniem ze względów dydaktycznych może być korzystanie z nich jako przerywnika w zajęciach lub elementu podsumowującego mikrodawki wiedzy zawarte we fragmentach animacji dotyczących danego ćwiczenia z interaktywnych materiałów edukacyjnych.
Materiałów tych można użyć jako sprawdzianu blokując wszystkie ćwiczenia jako jedno, ale lepszym rozwiązaniem może być poproszenie młodzież (podzielonej na grupy) o wymyślenie pytań do filmu na bazie ćwiczeń z Interaktywnych materiałów sprawdzających i po sprawdzeniu przez nauczyciela ich poprawności merytorycznej - zastosowanie jako sprawdzianu. Inną opcją mogłoby być przygotowanie sprawdzianu z wiedzy zawartej w materiale animacji filmowej przez grupy sobie na wzajem. W ten sposób grupy wykażą się inwencją (wymyślanie pytań) i powtarzaniem materiału (rozwiązywaniem pytań innych grup).
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, przykładowo na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych pozwalając na przygotowanie się uczniów do realizacji tych zajęć.
Praca z uczniami z SPE
Przy pracy z uczniami SPE ważne jest, aby oddziaływać na źródło problemów. Dość często jest to nadopiekuńczość i wyręczanie tych osób przez innych. Dlatego też ważnym elementem pracy z tymi uczniami przy użyciu tego e‑materiału będzie samodzielna przez nich budowa na wzór (a nie odtwarzanie) elementów wspomagających naukę (np.: własne pytania przy pracy z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi lub do animacji).
Innym elementem takiej pracy jest wspólne z uczniem podzielenie materiału na części (podział filmu na spis treści tak, aby uczniowi było łatwiej przyswajać małe fragmenty wiedzy dotyczącej technologii wykonania robót.
Kolejnym krokiem może być, po podziale materiału zawartego w animacji, budowa harmonogramu robót lub sekwencji następujących po sobie czynności do każdego większego działania w zakresie tego tematu.
Dodatkowo zajęcia w grupie pozwolą pracować nad poczuciem wyobcowania i inności. Możliwe jest to poprzez wsparcie w procesie nauczania przez innych uczniów i nauczyciela.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
E‑materiał pozwala pracować z zagadnieniami w taki sposób, aby to samo zagadnienie mogło być omawiane przez nauczyciela w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów. I tak zagadnienia we fragmentach animacji filmowych mają swoje połączenie z materiałami sprawdzającymi oraz literatura przedmiotu i słownikiem pojęć. Łączenie tych materiałów pozwoli dopasować do percepcji ucznia właściwy środek. Jak może pracować nauczyciel - to będzie zależało od potrzeb związanych z daną klasą lub grupą.
Elementy dostosowanie i indywidualizacji prezentowane są w przykładowych scenariuszach zaproponowanych powyżej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści





