E-materiały do kształcenia zawodowego

Technologia wykonania robót kolejowych

Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz podstawy kosztorysowania — Technik budownictwa kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat etapów tworzenia toru kolejowego jakimi są przygotowanie podłoża, budowa przekopów i nasypów, budowa podtorza kolejowego, układanie warstw podsypki, montaż nawierzchni kolejowej, zagęszczanie podsypki roboty wykończeniowe.

Ten e‑materiał zawiera następujący materiał multimedialny:

Animacja Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejowąDU2MBWSjnAnimacja Prace budowlane związane z infrastrukturą kolejową, dzięki niej poznasz czynności wykonywane w ramach kolejnych etapów procesu technologicznego związanego z budową takie, jak:

  1. Przygotowanie podłoża (w tym „korytowanie” podłoża, układanie geomaty, kształtowanie podłoża do wymagań odwodnienia)

  2. Budowa przekopów i nasypów (m.in. budowa kolejnych warstw nasypów i zagęszczanie ich, profilowanie skarp nasypów i  przekopów)

  3. Układanie warstw podsypki

  4. Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni kolejowej klasycznej i bezstykowej, nawierzchni z podkładami drewnianymi i podkładami betonowymi, nawierzchni z przytwierdzeniem typu „K” typu „SB”

  5. Zagęszczanie podsypki - praca podbijarki

  6. Roboty wykończeniowe takie jak praca profilarki do tłucznia, regulacja toru

oraz zobaczysz prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do powyższych prac.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDHKCjJtoWInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD12YdWGO0Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1GIVMQm3Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDNLaHXocDPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1FnANnboNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDS5Tv3YnjInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budownictwa kolejowego

W skład multimediów wchodzi animacja. Przybliża on wiadomości z zakresu technologii wykonywania robót.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspomina materiały filmowy. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz w filmie sprawdź jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem technologii wykonywania robót związanych z kolejowymi obiektami inżynieryjnymi. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy wykonujemy właściwe czynności.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się

Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z technologią budowy:

  1. Twoje działanie może bazować na małych dawkach wiedzy, które następują po sobie. Żeby to było możliwe konieczne jest przejrzenie animacji i wynotowanie ważnych elementów (kamieni milowych), o których ta animacja opowiada. Mogą to być na przykład hasła zagadnień:

  • Przygotowanie podłoża min „korytowanie” podłoża, układanie geomaty, kształtowanie podłoża do wymagań odwodnienia;

  • Budowa przekopów i nasypów min budowa kolejnych warstw nasypów i zagęszczanie ich, profilowanie skarp nasypów i przekopów

  • Układanie warstw podsypki

  • Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni kolejowej klasycznej i bezstykowej

  • Montaż nawierzchni kolejowej w tym: nawierzchni z podkładami drewnianymi i podkładami betonowymi, nawierzchni z przytwierdzeniem typu „K” typu „SB”.

  • Zagęszczanie podsypki min. praca podbijarki

  • Roboty wykończeniowe (praca profilarki do tłucznia, regulacja toru prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych).

  1. Po „oznaczeniu” zagadnień pora na wysiłek pamięciowy i koncepcyjny (zrozumienie tych zagadnień analizowane z pytaniem „dlaczego tak się to robi?”). Oznaczone kolejne fragmenty filmu warto przeanalizować i zapamiętać. Na pewno pomoże Ci w tym słownik pojęć i netografia. Warto tych elementów użyć podczas studiowania zawartości animacji.

  2. Sprawdzenie skuteczności twojej nauki to użycie materiałów sprawdzających. Jednak samo użycie ich może nie być wystarczające. Dlatego warto, analizując materiał, zadawać sobie pytania lub wręcz tworzyć dla siebie test wiedzy, którą właśnie zdobywasz. Pomoże Ci to pod koniec pracy z e‑materiałem kiedy przeanalizujesz już wszystko, ale pewne fragmenty tej wiedzy zapomniesz

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.

Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).

W trakcie nauki planuj siebie przerwy. Możesz użyć zasady „pomidorro” czyli podzielić prace na 20 minut działania i 5 minut przerwy. I tak przez trzy razy. Potem zrób 15 - 30 minut przerwy i znów zacznij cykl od nowa. Ważne jest abyś „pilnował czasu” i kiedy minie czas przerwy konsekwentnie wracał do nauki. Pamiętaj też, że przerwa to nie czas na inne bodźce (smartfon, telewizja) lecz odpoczynek (spokojna herbatka, wyjście z psem, patrzenie na ludzi przez okno). Ta metoda może być skuteczna dla każdego. Sprawdź i Ty.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).