Udzielanie informacji turystycznej
HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych - Technik organizacji turystyki 422104
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałuWskazówki do wykorzystania e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia:
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji turystyki 422104 dla kwalifikacji: HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych:
prowadzenia informacji turystycznej;
obsługi klientów korzystających z usług turystycznych.
Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia HGT.08.3. Organizowanie informacji turystycznej
1) korzysta z różnych źródeł informacji stosowanych w turystyce,
3) udziela informacji turystycznej podczas obsługi klienta w języku polskim i języku obcym nowożytnym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału:
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Gra wcielanie się w rolę – Udzielanie informacji turystycznej w punktach i centrach informacji turystycznej w języku polskim i angielskimGra wcielanie się w rolę – Udzielanie informacji turystycznej w punktach i centrach informacji turystycznej w języku polskim i angielskim
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Udzielanie informacji turystycznej w biurze podróży w języku polskim i angielskimInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Udzielanie informacji turystycznej w biurze podróży w języku polskim i angielskim
Sekwencje filmowe – Udzielanie informacji turystycznej podczas targów turystycznych i imprez wystawienniczychSekwencje filmowe – Udzielanie informacji turystycznej podczas targów turystycznych i imprez wystawienniczych
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystyki
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Gra wcielanie się w rolę – Udzielanie informacji turystycznej w punktach i centrach informacji turystycznej w języku polskim i angielskim
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do udziału w grze. Każda grupa wykonuje zadania we własnym tempie. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia przebieg pracy.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Udzielanie informacji turystycznej w biurze podróży w języku polskim i angielskim
Nauczyciel ponownie dzieli klasę na grupy, tym razem 4‑osobowe. Każda grupa powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do udziału w grze. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia przebieg gry.
Grę można również wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji w celu usystematyzowania wiedzy uczniów.
Sekwencje filmowe – Udzielanie informacji turystycznej podczas targów turystycznych i imprez wystawienniczych
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich zapoznaje się z informacjami zawartymi w sekwencjach filmowych, a następnie wykonuje mapy myśli na podane przez nauczyciela tematy. Grupy przygotowują swoje mapy myśli na dużych arkuszach papieru lub w chmurze. W połowie czasu przeznaczonego na tworzenie map zespoły wymieniają się między sobą tworzonymi mapami myśli. Uczniowie podają propozycje nowych dymków lub zmian na mapie myśli innej grupy, a następnie zwracają mapę wracają do pierwotnej grupy. Uczniowie szybko uczący się przejmują rolę liderów i pomagają uczniom uczącym się słabiej. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Pozostałe grupy oceniają mapy, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
Gra wcielanie się w rolę – Udzielanie informacji turystycznej w punktach i centrach informacji turystycznej w języku polskim i angielskim
Praca w grupach
Plakat. Uczniowie dobierają się w grupy. Zapoznają się z informacjami zawartymi w grze, a następnie wykonują plakaty na wybrany przez siebie temat związany z udzielaniem informacji turystycznej w punktach i centrach informacji turystycznej. Grupy przygotowują plakaty w pliku o dowolnym formacie. Na koniec zespoły zamieszczają plik na platformie ZPE. Pozostali uczniowie oceniają ich prace, biorąc pod uwagę atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Udzielanie informacji turystycznej w biurze podróży w języku polskim i angielskim
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych źródłach zdobywają informacje na temat Udzielanie informacji turystycznej w biurze podróży w języku polskim i angielskim, Informacje przedstawiają w formie tabeli i umieszczają na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie pdf.
Sekwencje filmowe – Formy spędzania czasu wolnego przez klientów imprez turystycznych
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 10 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Interaktywne materiały sprawdzające
Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;
test jednokrotnego wyboru;
zadania dobierania w pary;
zadania z lukami;
krzyżówki;
zadanie z zaznaczaniem poprawnej odpowiedzi;
uzupełnianie podpisów obrazka;
zadania typu prawda czy fałsz.
3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym multimedium (gra wcielanie się w rolę, interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning i sekwencje filmowe) do indywidualnych potrzeb uczniów. Przykładowo:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji filmowych;
podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą stopniowo zapoznawać się z sekwencjami filmowymi (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I sekwencja + zadania, II sekwencja + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.
Przydatne linki do stron internetowych:
www.ore.edu.pl
www.laski.edu.pl
www.pfron.org.pl
www.pzn.org.pl
Przydatna bibliografia:
Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.
Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.
Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.
Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.
Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.
Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści