E-materiały do kształcenia zawodowego

Charakterystyka, właściwości i przydatność rolnicza gleby

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – rolnik 601003

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik rolnik 314207

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik agrobiznesu 331402

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: rolnik (kod cyfrowy zawodu 601003), technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207) i technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402): wykonywanie prac związanych z prowadzeniem produkcji roślinnej, ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze zagadnienia dotyczące budowy gleby, rodzajów gleb występujących w Polsce, ich klas oraz przydatności rolniczej.

  • Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Atlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnychDv84we9qpAtlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnych

Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie typów gleb,

  • ocenianie wartości rolniczej gleb,

  • określanie rodzajów gleb występujących w klasach bonitacyjnych.

Galeria zdjęć Typy gleb na podstawie profiluD1lvt7dMOGaleria zdjęć Typy gleb na podstawie profilu

Praca z galerią zdjęć pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie elementów profili glebowych,

  • określanie wpływu poszczególnych poziomów profilu na żyzność i urodzajność gleby,

  • rozpoznawanie typu gleby na podstawie profilu.

Plansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarychDjbJtpShHPlansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarych

Praca z planszą interaktywną pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • określanie wymagań glebowych oraz klimatycznych do uprawy roślin,

  • dobieranie roślin do uprawy w określonych warunkach glebowych oraz w określonych warunkach klimatycznych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD4pnTHzG0Interaktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy na temat gleby rolniczej.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDt48KPCKsSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDBFfCHb4sPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDXEPZAU9TPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD17aJM1YoNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej gleby rolniczej.

Instrukcja użytkowaniaDoj8PjFreInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • atlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnych z ćwiczeniami 1–3,

  • galeria zdjęć Typy gleb na podstawie profilu z ćwiczeniami 4–6,

  • plansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarych z ćwiczeniami 7–9.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Atlas interaktywny Typy gleb występujące w poszczególnych klasach bonitacyjnych

Zapoznaj się ze wszystkimi informacjami zawartymi w atlasie oraz przygotuj po trzy pytania i odpowiedzi do każdego z przydzielonych zagadnień:

  • rodzaje gleb w Polsce,

  • typy gleb,

  • cechy charakterystyczne różnych rodzajów gleb,

  • rozmieszczenie różnych rodzajów gleb w Polsce.

Na początku zajęć przekaż listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzuć do urny. Wspólnie z pozostałymi uczniami ustal reguły gry, np.:

  • obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,

  • uczniowie nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania,

  • osoba, która poprawnie odpowie na pytanie, otrzymuje 2 punkty,

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt,

  • limit czasu na udzielenie odpowiedzi wynosi 1 minutę.

2. Galeria zdjęć Typy gleb na podstawie profilu

Przygotuj mapę myśli do przydzielonych zagadnień:

  • budowa profilu glebowego,

  • typy genetyczne gleb,

  • powierzchniowa struktura gleb w Polsce.

Do wykonania zadanie wykorzystaj materiały z galerii zdjęć i innych dostępnych źródeł. Możesz też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji. Na zajęciach osoby, które opracowywały to samo zagadnienie, porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.

3. Plansza interaktywna Rolnicze gleby w oparciu o ich przydatność do produkcji roślin jarych

Zapoznaj się z informacjami zawartymi na planszy interaktywnej, przygotuj notatki, które będą pomocne w dyskusji na temat przydatności gleb do produkcji roślin jarych. Podczas dyskusji na kolejnej lekcji uczniowie przedstawiają swoje spostrzeżenia. W ten sposób porządkują wiedzę zdobytą samodzielnie, poszerzają ją i weryfikują.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

5. Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat rodzajów gleb w Polsce zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści