E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy wytwarzania i kontroli oprzyrządowania odlewniczego i form

MTL.01.  Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego-  Modelarz odlewniczy 721104 i Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑zasobu, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie

WprowadzenieDiSN77sYkWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film instruktażowy - tutorial, wizualizacja modelu w grafice 3D, schemat interaktywny, rzeczywistość wirtualna oraz e‑book.

Film instruktażowy - tutorial

Film instruktażowy - tutorialDE8ItT92bFilm instruktażowy - tutorial prezentuje stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej.

Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:

RXmVxZq97OTmY
Przykładowy ekran filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

R1AXKTcv31Wt9
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

RcHKSK8MiWeIG
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1a2lws0QJQb3
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RFzS5VB7OBOuE
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

R6OuM0uoVAwwW
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1LJfX8mHgF2h
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RGfxN4ken5wnI
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

RBiHZ0BEPH6Fb
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1Qj9FXOPsQ5T
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wizualizacja grafiki w modelu 3D

WizualizacjaDrPQCRHcwWizualizacja składa się z modeli 3D, które za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać.

RJj41sAiJ0Nn1
Przykładowy wygląd modelu 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.

R1DdhuSojCHEb
Ikona widoku pozycji wyjściowej modelu 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obok ikony przekreślonej kamery znajduje się ikona pauza. Kliknięcie na nią powoduje zatrzymanie wizualizacji w danym położeniu.

R160leQafur30
Ikona pauzy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Schemat interaktywny

Schemat interaktywnyDNU80zuIqSchemat interaktywny składa się z grafiki (schematu), na którym umieszczone są znaczniki do kliknięcia.

Ry0xoKuUM1XEi
Przykładowy wygląd schematu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdy z elementów schematu interaktywnego posiada numer. Po jego kliknięciu rozwija się podpis z ewentualnym opisem i panelem audio.

R11LCoMR2wM3N
Przykładowy wygląd po wybraniu punktu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnym lewym rogu schematu znajduje się numeracja.

RC2f4B4EEc9gb
Numeracja schematu interaktywnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby ukryć widok numeracji, należy kliknąć na ikonę przekreślonego oka.

R1KwXgG3pHJUE
Ikona przekreślonego oka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w ikonę oka, przekreślenie zniknie.

RivvxNkGGrevv
Ikona oka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rzeczywistość wirtualna

Rzeczywistość wirtualnaDaOOVfZKxRzeczywistość wirtualna to komputerowa kreacja procesu wykonywania połączeń mechanicznych za pomocą różnych metod spawania. Użytkownik wciela się w postać pracownika realizującego proces wykonania spoiny. Prezentacja odbywa się w widoku pierwszoosobowym. Obrót kamery wykonuje się poprzez przytrzymanie prawego przycisku myszy w dowolnym obszarze okna wirtualnej rzeczywistości, i przeciągnięciu w wybranym kierunku.

R1CVYGuD8bUHW
Przykładowy kadr z wirtualnej rzeczywistości
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dokładny opis działania wirtualnej rzeczywistości znajduje się nad nią w postaci rozwijanego okna.

E‑book

Aby wyświetlić e‑bookDDo9u2A91e‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.

R1Pni1zIpNfhb
Przykładowa okładka e‑booka
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wewnątrz e‑booka znajduje się spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Na dole każdej strony znajduje się przycisk „Następna strona” a pod nim tytuł następnego punktu spisu treści, który również przenosi na następną stronę.

RWcOKZ4PXqNTI
Przykładowy przycisk przechodzenia do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnych stronach, na górze e‑booka znajduje się przycisk „Poprzednia strona” a pod nim tytuł poprzedniego punktu spisu treści, który również pozwala na powrót do poprzedniej strony.

R16NHOa6o0x9M
Przykładowy przycisk przechodzenia do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

E‑book zawiera słownik pojęć pozwalający na zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑booka. Daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

R1HmpdByf5O3O
Wyszukiwarka fraz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDU3uL7pGKInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RfAp54mYDYFTx
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R17AlpwjcQy5v
Przykładowe ćwiczenie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

R5JAyumDTs5g9
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćD19SsDtMRSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Re1ewKpCsnKNQ
Wyszukiwarka pojęć
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

R1cjN3UWQ5cg9
Przykładowe pojęcie w słowniku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD1TbldEOOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDw8zujWRGPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDwMvCB8TqNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑zasobie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści