E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy wytwarzania i kontroli oprzyrządowania odlewniczego i form

MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego-  Modelarz odlewniczy 721104 i Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDiSN77sYkWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Film instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczejDE8ItT92bFilm instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej film instruktażowy - tutorial, który przedstawia stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej. Zasób Wizualizacja modelu w grafice 3D Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowegoDrPQCRHcwWizualizacja modelu w grafice 3D Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego to wizualizacja modelu w grafice 3D, która w dokładny sposób przybliża części i samą formę odlewniczą. Zasób Schemat interaktywny Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczychDNU80zuIqSchemat interaktywny Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych to schematy prezentujące klasyfikację oprzyrządowania odlewniczego oraz proces wytwarzania modeli. Zasób Rzeczywistość wirtualna Łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawaniaDaOOVfZKxRzeczywistość wirtualna Łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawania to rzeczywistość wirtualna, która , przedstawia jeden ze sposobów wykonywania oprzyrządowania odlewniczego. Zasób E‑book Składniki mas formierskich, oprzyrządowanie odlewniczeDDo9u2A91E‑book Składniki mas formierskich, oprzyrządowanie odlewnicze to e‑book przybliżający charakterystykę składników mas formierskich i oprzyrządowania odlewniczego.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDU3uL7pGKInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑zasobie.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD19SsDtMRSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD1TbldEOOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDw8zujWRGPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDwMvCB8TqNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

    • Instrukcja użytkowaniaDa2HC9W1BInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie modelarz odlewniczy oraz technik odlewnik.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy  – tutorial, wizualizacja modelu w grafice 3D, schemat interaktywny, rzeczywistość wirtualna oraz E‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu procesów wytwarzania i kontroli oprzyrządowania odlewniczego i form.

  • Film instruktażowy – tutorial – „Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej” pokaże Ci, w jaki sposób należy wykonać formę odlewniczą.

  • Wizualizacja modelu w grafice 3D – „Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego” pokaże Ci, na czym polega formowanie ręczne i maszynowe.

  • Schemat interaktywny – „Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych” pokaże Ci, jak należy wykonać i skontrolować model odlewniczy.

  • Dzięki rzeczywistości wirtualnej – „Łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawania” zapoznasz się z procesem spawania.

  • E‑book „Składniki mas formierskich i oprzyrządowanie odlewnicze” opisuje oprzyrządowanie odlewnicze oraz materiały konstrukcyjne.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj film instruktażowy‑tutorial, wizualizację grafiki w modelu 3D, schemat interaktywny, rzeczywistość wirtualną oraz E‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział „co się do ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów – zajrzyj do słownika pojęć – tam znajdziesz ich znaczenie słów.

  3. Zastanawiaj się, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli tam ich nie znajdziesz,  w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Sprawdź, czy już wiesz to, o czym opowiada prezentowany materiał. Jeśli wiesz, to nie jest to powód, żeby zakończyć samodzielnie uczenie się z podanych materiałów, pozwolą Ci one bowiem przypomnieć sobie lub utrwalić wiedzę.

  5. Przejrzałeś – uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

  6. Zapisuj zasadnicze hasła z filmu, wizualizacji, schematu, rzeczywistości oraz E‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  7. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj – zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy masz wątpliwości.

  8. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  9. Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią „żonglował” (żonglerka – kontrolowana zmiana miejsca obiektów fizycznych lub używanie dawek wiedzy w różnych sytuacjach i kontekstach). To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Praca samodzielna

Sam, pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • zapoznać się, w jaki sposób należy sporządzać i kontrolować sposób wykonania modeli odlewniczych;

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach;

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie, jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, poprzez zapisywanie „zdobytych” danych;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RRXbH9wSgQNMs