E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy wytwarzania i kontroli oprzyrządowania odlewniczego i form

MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego - Modelarz odlewniczy 721104, Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Celem e‑materiału jest zapoznanie ucznia z zagadnieniem procesów wytwarzania i kontroli oprzyrządowania odlewniczego i form, obejmującym następującą tematykę: stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej, narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego, podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych, łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawania, składniki mas formierskich, oprzyrządowanie odlewnicze. Uczeń zapozna się również ze słownikiem pojęć związanych z omawianą tematyką oraz sprawdzi swoją wiedzę.

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik przemysłu metalurgicznego.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji

MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego wyodrębnionej w zawodach modelarz odlewniczy 721104 i technik odlewnik 311705

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego:

  • wykonywania oprzyrządowania odlewniczego;

  • wykonywania form metalowych;

  • konserwacji i naprawy oprzyrządowania odlewniczego i form metalowych;

  • kontroli jakości wykonania oprzyrządowania odlewniczego i form metalowych.

Efekty kształcenia

MTL.01.2 Podstawy odlewnictwa

Uczeń:
3) charakteryzuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające,
7) wykonuje połączenia mechaniczne,
12) charakteryzuje proces sporządzania różnych rodzajów mas formierskich i rdzeniowych,
13) charakteryzuje metody wykonania form jednorazowych;

MTL.01.3.Wykonywanie oprzyrządowania odlewniczego z drewna, tworzyw drewnopochodnych, tworzyw niemetalowych oraz metalu

Uczeń:
1) odczytuje oznaczenia i symbole graficzne dotyczące oprzyrządowania odlewniczego stosowane w dokumentacji technicznej i technologicznej,
2)  przygotowuje materiały do wykonania oprzyrządowania odlewniczego;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑zasobu

  1. WprowadzenieDiSN77sYkWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
    Film instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczejDE8ItT92bFilm instruktażowy - tutorial Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej film instruktażowy - tutorial, który przedstawia stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej.
    Zasób Wizualizacja modelu w grafice 3D Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowegoDrPQCRHcwWizualizacja modelu w grafice 3D Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego to wizualizacja modelu w grafice 3D, która w dokładny sposób przybliża zarówno formę odlewniczą jak i narzędzia oraz maszyny potrzebne do jej wytworzenia.
    Zasób Schemat interaktywny Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczychDNU80zuIqSchemat interaktywny Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych to schematy prezentujące klasyfikację oprzyrządowania odlewniczego oraz proces wytwarzania modeli.
    Zasób Rzeczywistość wirtualna Łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawaniaDaOOVfZKxRzeczywistość wirtualna Łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawania to rzeczywistość wirtualna, która przedstawia jeden ze sposobów wykonywania oprzyrządowania odlewniczego.
    Zasób E‑book Składniki mas formierskich, oprzyrządowanie odlewniczeDDo9u2A91E‑book Składniki mas formierskich, oprzyrządowanie odlewnicze to e‑book przybliżający charakterystykę składników mas formierskich i oprzyrządowania odlewniczego.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDU3uL7pGKInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑zasobie.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD19SsDtMRSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD1TbldEOOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDw8zujWRGPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDwMvCB8TqNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

    • Instrukcja użytkowaniaDa2HC9W1BInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Film instruktażowy - tutorial „Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy, prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące form odlewniczych oraz oprzyrządowania odlewniczego.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4- osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu instrukcję wykonywania form odlewniczych różnymi metodami krok po kroku.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę dla wykonującego formę. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejny krok, jaki powinna wykonać osoba wykonująca formę. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką poradę wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap instrukcji sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy instrukcja jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów Na tym etapie grupy jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia instrukcji wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Wizualizacja modelu w grafice 3D „Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji wizualizację.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu filmu uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z rodzajami narzędzi i przyrządów formierskich do formowania ręcznego i maszynowego.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie i przedstawienie listy zagadnień, które należałoby omówić podczas prezentacji przydzielonego podtematu. Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta o obejrzany materiał filmowy.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień sugerując, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat rodzajów narzędzi i przyrządów formierskich do formowania ręcznego i maszynowego. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, oceną opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Schemat interaktywny „Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych”
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej schemat przedstawiający wykonanie i kontrolę modeli odlewniczych.

  • Nauczyciel wyznacza kilka tematów związanych z tym procesem.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela poszczególne tematy.

  • Grupy uczniów w oparciu o przydzielony temat mają za zadanie przygotować mapy myśli, zamieszczając na niej jak największą liczbę pojęć związanych z danym tematem.

  • Grupy prezentują swoje mapy myśli podczas zajęć, omawiając co, dlaczego i w jaki sposób połączyli pojęcia zamieszczone na tej mapie

  • Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej opisy dotyczące wykonania i kontroli modeli odlewniczych.

Rzeczywistość wirtualna „Łączenia materiałów z wykorzystaniem metody spawania”
  • Przed pokazem rzeczywistości wirtualnej nauczyciel wyświetla na tablicy, w jaki sposób wygląda stanowisko pracy spawacza. Prosi uczniów o zwrócenie uwagi na to, co wchodzi w jego skład.

  • Uczniowie sporządzają notatki.

  • Następnie nauczyciel pokazuje uczniom rzeczywistość wirtualną.

  • Po pokazie wirtualnej rzeczywistości uczniowie zostają podzieleni na kilka grup czteroosobowych.

  • Każda grupa otrzymuje kartkę A4 i ma na niej opisać, jak wygląda stanowisko spawacza.

  • Na zakończenie nauczyciel przypomina jak wygląda stanowisko spawacza.

  • Uczniowie uzupełniają brakujące treści.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

E‑book „Składniki mas formierskich, oprzyrządowanie odlewnicze”
  • Wykorzystanie E‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom). Dlatego przed lekcją uczniowie w domu zapoznają się z treścią E‑booka.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book „Składniki mas formierskich i oprzyrządowanie odlewnicze”.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w E‑booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).

  • W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy - tutorial „Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia w jaki sposób należy wykonywać formy odlewnicze.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat kolejnych etapów tworzenia instrukcji wykonywania form odlewniczych. Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: „Sklasyfikuj formy odlewnicze.”; „Na czym polega wykonanie formy technologią traconych modeli?”; „Jakie informacje można odczytać z dokumentacji technologicznej?”.

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne etapy tworzenia modeli różnymi technologiami.

  • Karteczki nie są ponumerowane, a zadaniem uczniów jest ich ułożenie we właściwej kolejności w ciągu 10 minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwej według nich kolejności.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Wizualizacja modelu w grafice 3D „Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego”
  • Nauczyciel korzysta z wizualizacji 3D jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z budową różnych typów maszyn i urządzeń do transportu i urabiania kopalin (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji wizualizacji 3D przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: model odlewniczy, sito formierskie, układ zasilania odlewu, gładzik, strzelarka, płyta podmodelowa itp.

  • W dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Schemat interaktywny „Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych”
  • Nauczyciel korzysta ze schematu jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje dane stanowisko związane z organizacją wykonania i kontroli modeli odlewniczych (to samo zadanie może otrzymać więcej niż jedna osoba) i podczas prezentacji schematu przez nauczyciela skupia się na odpowiednim sklasyfikowaniu oprzyrządowania odlewniczego.

  • W dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących dany temat.

  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej animację przedstawiającą oprzyrządowanie odlewnicze oraz materiały stosowane do produkcji modeli. Omawia zawartość e‑materiału.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w animacji.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał „Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych” stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

Rzeczywistość wirtualna „Łączenia materiałów z wykorzystaniem metody spawania”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom wirtualną rzeczywistość.

  • Nauczyciel pyta uczniów w jaki sposób zorganizowane jest stanowisko spawacza, jakie urządzenia się na nim używa, wypisuje ich nazwy oraz omawia funkcje.

  • Zadanie uczniów będzie polegało na wybraniu sobie jednego urządzenia stosowanego na stanowisku oraz opisaniu jego funkcji.

  • Po upływie 15 minut uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas wykonywania zadania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.

E‑book „Składniki mas formierskich, oprzyrządowanie odlewnicze”
  • Podczas zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book – „Składniki mas formierskich i oprzyrządowanie odlewnicze”. Omawia zawartość e‑materiału.

  • Uczniowie mają możliwość zapoznania się ze składnikami mas formierskich oraz oprzyrządowaniem odlewniczym.

  • Każda grupa otrzymuje zestaw pytań i w oparciu o e‑materiał „Składniki mas formierskich i oprzyrządowanie odlewnicze” uwzględniając treści zawarte w E‑booku stara się poprawnie odpowiedzieć na te pytania.

  • Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) może uzupełnić informacje. Ewentualne błędy koryguje nauczyciel.

  • Na zakończenie lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami

Praca indywidualna

Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem instruktażowym - tutorialem - „Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej”, wizualizacją modelu w grafice 3D – „Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego”, schematem interaktywnym – „Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych”, rzeczywistością wirtualną – „Łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawania” oraz E‑book – „Składniki mas formierskich i oprzyrządowanie odlewnicze”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do scharakteryzowania procesów wytwarzania i kontroli oprzyrządowania odlewniczego i form.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Wykonaj pomiar parametrów reologicznych płuczki wiertniczej. Zaplanuj, w jaki sposób wykonasz połączenie materiałów metodą spawania.

  • Uczeń planuje metodykę spawania, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności? Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach

Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: formy odlewnicze, oprzyrządowanie odlewnicze oraz technologia wykonywania modeli.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań. Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film instruktażowy - tutorial - „Stanowisko oraz materiały niezbędne do wykonania formy odlewniczej”, wizualizację modelu w grafice 3D – „Narzędzia i przyrządy formierskie do formowania ręcznego i maszynowego”, schemat interaktywny – „Podstawy wykonywania i kontroli modeli odlewniczych”, rzeczywistość wirtualną – „Łączenie materiałów z wykorzystaniem metody spawania” oraz E‑book – „Składniki mas formierskich i oprzyrządowanie odlewnicze”. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat procesów wytwarzania i kontroli oprzyrządowania odlewniczego i form.

Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R11kADxE6gIFb
(Uzupełnij).