Podsumowanie - dzieło sztuki, dziedziny oraz tematyka
Tematyka dzieł sztuki
RMfaAT6xndjdD
Zdjęcie przedstawia fotokolaż zrobiony na bazie zdjęcia wielkiego miasta. Na całej jego powierzchni, zwłaszcza na niebie, które zajmuje 2/3 obrazu zostały nieregularnie umieszczone zdjęcia rzeźb, malarstwa, fotografii i innych dziedzin sztuki. Wszystkie mają podobne formaty, są porozrzucanymi po obrazie prostokątami.
Fotokolaż
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RPPOUGMK733ZB
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Obraz jest jak księga, którą możemy czytać. Musimy jednak poznać język malarstwa, żeby móc odczytywać dzieła ze zrozumieniem. Jednym z ważniejszych elementów, który możemy wyczytać z obrazu, jest temat, który obraz przedstawia. Wiele tematów nasuwa się samo, możemy je odnaleźć wokół siebie, w naszym codziennym życiu.
Obrazy, których tematem jest martwa natura, skomponowane są z nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów. Przedstawienia przedmiotów codziennego użytku znane były już w starożytnej Grecji i Rzymie. Wykonywano je w postaci malowideł ściennych, mozaik i obrazów tablicowych.
W obrazach martwej natury można zaobserwować, że elementy tworzą kompozycję zamkniętą, wyraźnie zaznaczony motyw główny umieszczony jest w centrum obrazu, który skupia całą uwagę.
Polecenie 2
R1NQ8OGSFNT3R
Zapoznaj się z poniższą galerią. Wypisz elementy, jakie zostały przedstawione na obrazach, pogrupuj je na przykład na: przedmioty, warzywa, owoce, kwiaty lub inne.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
ROSxPvSXPTJZ7
Ilustracja przedstawia obraz nieznanego malarza zatytułowany „Martwa natura z ze szklaną misą i wazami”. Na kamiennych blokach stoją od lewej: szklana misa z owocami, ustawiony bokiem smukły dzbanek z nakrywką i uszkiem z lewej strony oraz gliniany, pękaty garnek wypełniony po brzegi drobnymi owocami, z lewej strony garnka oparta jest okrągła przykrywka. W szklanej misie znajdują się jabłka, figi i winogrona. Naczynia stoją na tle szarej, kamiennej ściany.
Martwa natura ze szklaną misą i wazami
Źródło: autor nieznany, licencja: CC BY 3.0.
R1H7wWvSli410
Ilustracja przedstawia obraz Caravaggio [czytaj: karawadżio] pt. „Kosz z owocami”. Dzieło powstało w 1597 roku. Na drewnianym stole o brązowym blacie stoi wiklinowy kosz z owocami, które zostały zerwane razem z liśćmi. Od lewej na kiści białych winogron leżą dwie cytryny z dwoma listkami, czerwono‑żółte jabłko, granat, brzoskwinia, gruszka, na środku kiść granatowych winogron oraz dwie figi. Winogrona położono razem z gałązką, na której znajdują się liście, jeden z nich bardzo przywiędły. Kosz z owocami znajduje się na żółto‑białym tle.
Caravaggio [czytaj: karawadżio] "Kosz z owocami" 1597 r
Źródło: Kosz z owocami, 1597, licencja: CC BY 3.0.
R1429r82WRbyc
Obraz przestawia stół przykryty szarym obrusem we wzory, na którym ułożono talerze i misy z różnymi produktami spożywczym. Na wzorzystych, złoto - białych talerzach leżą od lewej: duży, pomarańczowy krab, plasterki sera, krewetki, z prawej wielki rak z wąsami, szczypcami. Na brzegu stołu z przodu ułożono płaskie placki , na środku przykryta serwetką leży okrągła bułka, przy niej srebrny nóż z rzeźbioną rączką, na prawym rogu stołu ustawiono głęboki talerz z białymi kurzymi jajkami i nakrapianymi przepiórczymi. Obok miski z krewetkami na srebrnym lichtarzu umieszczono miseczkę, w której znajduje się biała sól usypana w niewielki kopczyk. Tło stanowią przekrojone na pół trzy krążki żółtego sera, ułożone w piramidę, od największego po najmniejszy. Po prawej stronie stoi karafka i ciemny chleb. Po lewej stronie okrągły bochenek chleba, smukły kieliszek napełniony różowym winem i szklany dzbanek. Tło jest ciemne. Światło padające na stół sprawia, że obiekty wyłaniają się z ciemnego tła.
Clara Peeters [czytaj: klara piters] "Martwa natura z krabem, krewetkami, i homarem"
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R165ynZH6dEPF
Ilustracja przedstawia obraz Paula Cézanne'a [czytaj: pola sezana] „Wazon, cukiernica i jabłka”. Ujęcie z góry na brązowy blat stolika, na którym ustawiono wazon we wzory, białą cukiernicę i biały, okrągły talerz z czterema jabłkami. Trzy owoce leżą obok. Kolory nakładane są szerokim pędzlem, pozostawiającym fakturę. Wszystkie elementy obwiedzione zostały czarnym i niebieskim konturem.
Paul Cézanne [czytaj: pol sezan] Wazon, cukiernica i jabłka
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
RfDkCHD4YaaKh
Ilustracja przedstawia obraz „Wazon i naczynia na stole”. Praca ukazuje ułożoną na tle zielono‑czerwonej udrapowanej tkaniny, martwą naturę. Na blacie stołu stoi od lewej biały dzbanek do herbaty, deska do krojenia, czerwony wazon z zielonym ornamentem, w którym stoją tulipany, zielona filiżanka na zielonym spodku. Na blacie przed nimi leżą również dwa okrągłe, zielono‑czerwone owoce i korek do karafki. W tle, po prawej stronie obrazu znajduje się różowa ściana. Trójwymiarowość przedstawionych w kompozycji elementów ukazana została przy pomocy płaskich, trójkątnych, kwadratowych, prostokątnych elementów, które budują poszczególne przedmioty. Dzieło utrzymane jest w wąskiej gamie barw, która ogranicza się jedynie do zieleni, różów i czerwieni.
Ilustracja interaktywna przedstawia marmurową rzeźbę głowy cesarza rzymskiego Konstantyna Wielkiego, wykonaną z białego marmuru. Cesarz jest ukazany z przodu czyli w ujęciu en face [czyt. ą fas], z szeroko otwartymi oczami skierowanymi lekko do góry. Ma podzielony podbródek i duży nos. Włosy mężczyzny są krótkie, kręcone, uszy ma odkryte. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Twarz pokazana z przodu to ujęcie en face [czyt. ą fas].
Konstantyn I Wielki wódz i cesarz rzymski IV w. n.e.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
To klasyczne przedstawienie postaci, w którym ważne jest podobieństwo i oddanie charakteru modela.
Jest to jedno z najpopularniejszych przedstawień w rysunku, malarstwie, rzeźbie, grafice, fotografii.
Od czasów renesansu portret stał się niezależnym gatunkiem malarstwa.
R1eg85U8FRGsS1
Obraz przedstawia młodą, piękną kobietę, o jasnej twarzy w ujęciu en trois quarts [czytaj: trła katr], trzymającą na lewym przedramieniu gronostaja (łasicę). Prawą rękę ma położoną na zwierzęciu. Gronostaj unosi głowę i patrzy w lewą stronę. Głowa kobiety zwrócona jest również w tę samą stronę ale w odwrotnym kierunku do ustawienia ciała. Ubrana jest w prostą suknię z rozciętymi rękawami z głębokim dekoltem w kwadrat. Suknia jest niebieska, rozcięte rękawy czerwone z pomarańczowym podbiciem. Rękawy zdobi granatowy haft roślinny. Kobieta ma gładko uczesane włosy, spięte z tyłu, przykryte przezroczystym, brązowym czepkiem, zapiętym pod brodą. Odkryte czoło jest przewiązane czarną, wąską tasiemką. Szyję kobiety dekorują podwójnie zawinięte, czarne korale, opuszczone na dużym, kwadratowym dekolcie. Tło obrazu jest czarne.
Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem" przedstawia portret Cecylii Gallerani ok. 1490, olej na desce, Muzeum Narodowe w Krakowie
Źródło: domena publiczna.
Zapoznaj się z poniższymi portretami. Niektóre z nich odwzorowując wygląd zewnętrzny postaci, ukazują też cechy jej osobowości. Zwykle są to kompozycje zamknięte z modelem w centrum obrazu.
Zapoznaj się z niektórymi przykładami portretów z różnych epok.
RJAB3DPB8JCFZ
Obraz przedstawia popiersie młodej dziewczyny, na głowie ma ona ciemnoniebieski turban zwieńczony żółtą tkaniną. Ubrana jest w kurtkę z grubej tkaniny w kolorze ciemnej ochry lub brązu. Dziewczyna ma w uchu kolczyk z perłą. Twarz jej oświetla światło padające z lewej strony. Połyskujące refleksy światła widoczne są na perłowej zawieszce kolczyka. Tło obrazu jest ciemne.
Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny z informacją:
1. Postać odwraca głowę w stronę widza i wygląda tak, jakby zerkała przez ramię. Ramiona ukazane są z boku.
Obraz przedstawia popiersie młodej dziewczyny, na głowie ma ona ciemnoniebieski turban zwieńczony żółtą tkaniną. Ubrana jest w kurtkę z grubej tkaniny w kolorze ciemnej ochry lub brązu. Dziewczyna ma w uchu kolczyk z perłą. Twarz jej oświetla światło padające z lewej strony. Połyskujące refleksy światła widoczne są na perłowej zawieszce kolczyka. Tło obrazu jest ciemne.
Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny z informacją:
1. Postać odwraca głowę w stronę widza i wygląda tak, jakby zerkała przez ramię. Ramiona ukazane są z boku.
Johannes Vermeer [johanes wermir] "Dziewczyna z perłą", Muzeum Mauritshuis w Hadze
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
RB97GS3KNJGO31
Ilustracja przedstawia młodą kobietę ukazaną do piersi. Ma ciemnobrązowe, zaczesane do tyłu włosy z przedziałkiem pośrodku głowy, niebieskie oczy z rozmytymi tęczówkami. Ma się wrażenie, jakby odbijało się w nich szare tło obrazu. Nad oczami unoszą się cienkie kreski łukowatych brwi. Drobne usta układają się w delikatnym uśmiechu. Ubrana jest w niebiesko‑szarą bluzkę z wąskim, białym kołnierzem. Głowa osadzona na długiej szyi delikatnie przechyla się w prawą stronę. Artysta, tworząc portret, nie dba o realizm przedstawienia i proporcje. Cała postać jest wydłużona, co podkreśla jej subtelny, delikatny charakter. Malarz chciał, aby całe skupienie odbiorcy pozostało na postaci dziewczyny, dlatego tło obrazu tworzą rozmyte, szare plamy. Podzielił je na trzy części: dwie duże, szare płaszczyzny i mały fragment ciemnej czerwieni w dolnym, lewym rogu. Dominantę stanowi jasna, ciepła plama twarzy i szyi modelki, namalowana przy pomocy żółci, pomarańczy i jasnych czerwieni. Artysta swój obraz stworzył przy pomocy drobnych pociągnięć pędzla.
Amadeo Modigliani [czytaj: amadeo modiliani] "Dziewczyna w marynarskiej bluzce" obraz na płótnie, 1918 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
RT72FS54ALLTC
Zapoznaj się z opisem obrazu „Dziewczyna w marynarskiej bluzce”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
Tekst do uzupełnienia: Portret „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” przedstawia młodą dziewczynę o nienaturalnie wydłużonych proporcjach. Przeważnie ludzie „Tu uzupełnij.”
Jej twarz jest „Tu uzupełnij” namalowana, jednak wyraża głębokie emocje.
Amedeo Modigliani w portrecie „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” prezentuje „Tu uzupełnij” podejście do tematu portretowania.
Możliwe odpowiedzi: 1. realistycznie, 2. abstrakcyjne, 3. tak wyglądają, 4. realistyczne, 5. tak nie wyglądają, 6. nierealistycznie, 7. abstrakcyjnego, 8. nierealistyczne.
Zapoznaj się z opisem obrazu „Dziewczyna w marynarskiej bluzce”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
Tekst do uzupełnienia: Portret „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” przedstawia młodą dziewczynę o nienaturalnie wydłużonych proporcjach. Przeważnie ludzie „Tu uzupełnij.”
Jej twarz jest „Tu uzupełnij” namalowana, jednak wyraża głębokie emocje.
Amedeo Modigliani w portrecie „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” prezentuje „Tu uzupełnij” podejście do tematu portretowania.
Możliwe odpowiedzi: 1. realistycznie, 2. abstrakcyjne, 3. tak wyglądają, 4. realistyczne, 5. tak nie wyglądają, 6. nierealistycznie, 7. abstrakcyjnego, 8. nierealistyczne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na proporcje: portret nie przedstawia wiernego odzwierciedlenia postaci. Zwróć również, aby użyć właściwej formy gramatycznej.
Do wpisania po kolei: tak nie wyglądają; nierealistycznie; nierealistyczne.
Ćwiczenie 1
R19FD63GQ2OJV
Zapoznaj się z opisem obrazu „Dziewczyna w marynarskiej bluzce”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
Tekst do uzupełnienia: Portret „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” przedstawia młodą dziewczynę o nienaturalnie wydłużonych proporcjach. Przeważnie ludzie „Tu uzupełnij.”
Jej twarz jest „Tu uzupełnij” namalowana, jednak wyraża głębokie emocje.
Amedeo Modigliani w portrecie „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” prezentuje „Tu uzupełnij” podejście do tematu portretowania.
Możliwe odpowiedzi: 1. realistycznie, 2. abstrakcyjne, 3. tak wyglądają, 4. realistyczne, 5. tak nie wyglądają, 6. nierealistycznie, 7. abstrakcyjnego, 8. nierealistyczne.
Zapoznaj się z opisem obrazu „Dziewczyna w marynarskiej bluzce”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
Tekst do uzupełnienia: Portret „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” przedstawia młodą dziewczynę o nienaturalnie wydłużonych proporcjach. Przeważnie ludzie „Tu uzupełnij.”
Jej twarz jest „Tu uzupełnij” namalowana, jednak wyraża głębokie emocje.
Amedeo Modigliani w portrecie „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” prezentuje „Tu uzupełnij” podejście do tematu portretowania.
Możliwe odpowiedzi: 1. realistycznie, 2. abstrakcyjne, 3. tak wyglądają, 4. realistyczne, 5. tak nie wyglądają, 6. nierealistycznie, 7. abstrakcyjnego, 8. nierealistyczne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na opis proporcji w opisie: portret nie przedstawia wiernego odzwierciedlenia postaci. Zwróć również, aby użyć właściwej formy gramatycznej.
Do wpisania po kolei: tak nie wyglądają; nierealistycznie; nierealistyczne.
R1GX8L6X7UVJN1
Ilustracja przedstawia kompozycję, w której miesza się abstrakcja z malarstwem figuratywnym. Płótno pokryte jest geometrycznymi kształtami, stworzonymi z czerwonych, cienkich linii, które układają się w uproszczoną postać człowieka o wielkiej okrągłej głowie, z wielkiej głowy wychodzą linie. Oczy stanowią dwa czarne kółka. Tło jest żółto‑pomarańczowe plama wypływa z lewej strony i zalewa większą część obrazu. Okala ją jasnobeżowa plama z widoczną strukturą włókien płótna. Krawędź zetknięcia obu plam artysta przykrył namalowanym szerokim gestem, poszarpanym pasem białej farby.
Paul Klee [czytaj: paul kli] "Portret tego, który zrozumiał", 1934 r.
Źródło: printerest.com, licencja: CC BY 2.0.
Ćwiczenie 2
R1F8SGLT4KV82
Zapoznaj się z opisem obrazu „Portret tego, który zrozumiał”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
„Portret tego, który zrozumiał” to „Tu uzupełnij”.
Ku takiemu odczytaniu obrazu ukierunkowuje nas „Tu uzupełnij.”
Odbieramy wtedy dwie czarne kropki jako „Tu uzupełnij”, a pionową załamaną kreskę jako nos.
„Portret tego, który zrozumiał" Paula Klee to przykład „Tu uzupełnij” malarstwa portretowego.
Możliwe odpowiedzi: 1. oczy, 2. dziurki w nosie, 3. abstrakcyjnego, 4. realizm, 5. realistycznego, 6. tytuł, 7. nierealistycznego, 8. abstrakcja, 9. miejsce powstania dzieła.
Zapoznaj się z opisem obrazu „Portret tego, który zrozumiał”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
„Portret tego, który zrozumiał” to „Tu uzupełnij”.
Ku takiemu odczytaniu obrazu ukierunkowuje nas „Tu uzupełnij.”
Odbieramy wtedy dwie czarne kropki jako „Tu uzupełnij”, a pionową załamaną kreskę jako nos.
„Portret tego, który zrozumiał" Paula Klee to przykład „Tu uzupełnij” malarstwa portretowego.
Możliwe odpowiedzi: 1. oczy, 2. dziurki w nosie, 3. abstrakcyjnego, 4. realizm, 5. realistycznego, 6. tytuł, 7. nierealistycznego, 8. abstrakcja, 9. miejsce powstania dzieła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że ilustracja przedstawia dzieło nierealistyczne. Zwróć również, aby użyć właściwej formy gramatycznej.
Do wpisania w kolejności: abstrakcja; tytuł; oczy; abstrakcyjnego.
Ćwiczenie 2
R3CCRAO5D547H
Zapoznaj się z opisem obrazu „Portret tego, który zrozumiał”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
„Portret tego, który zrozumiał” to „Tu uzupełnij”.
Ku takiemu odczytaniu obrazu ukierunkowuje nas „Tu uzupełnij.”
Odbieramy wtedy dwie czarne kropki jako „Tu uzupełnij”, a pionową załamaną kreskę jako nos.
„Portret tego, który zrozumiał" Paula Klee to przykład „Tu uzupełnij” malarstwa portretowego.
Możliwe odpowiedzi: 1. oczy, 2. dziurki w nosie, 3. abstrakcyjnego, 4. realizm, 5. realistycznego, 6. tytuł, 7. nierealistycznego, 8. abstrakcja, 9. miejsce powstania dzieła.
Zapoznaj się z opisem obrazu „Portret tego, który zrozumiał”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami.
„Portret tego, który zrozumiał” to „Tu uzupełnij”.
Ku takiemu odczytaniu obrazu ukierunkowuje nas „Tu uzupełnij.”
Odbieramy wtedy dwie czarne kropki jako „Tu uzupełnij”, a pionową załamaną kreskę jako nos.
„Portret tego, który zrozumiał" Paula Klee to przykład „Tu uzupełnij” malarstwa portretowego.
Możliwe odpowiedzi: 1. oczy, 2. dziurki w nosie, 3. abstrakcyjnego, 4. realizm, 5. realistycznego, 6. tytuł, 7. nierealistycznego, 8. abstrakcja, 9. miejsce powstania dzieła.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że ilustracja przedstawia dzieło nierealistyczne. Zwróć również, aby użyć właściwej formy gramatycznej.
Do wpisania w kolejności: abstrakcja; tytuł; oczy; abstrakcyjnego.
R1CN69cutFZUJ
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Olgi Boznańskiej” autorstwa Łucji Bałzukiewicz. Ukazuje kobietę z prawego profilu, o ciemnych włosach, poważnej twarzy. Związane w kok włosy odsłaniają ucho. Boznańska ubrana jest skromnie, w czarne odzienie i zieloną apaszkę zakrywającą szyję. Lekko uniesiona głowa zdecydowanie kieruje wzrok przed siebie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Profil to ujęcie twarzy z boku.
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Olgi Boznańskiej” autorstwa Łucji Bałzukiewicz. Ukazuje kobietę z prawego profilu, o ciemnych włosach, poważnej twarzy. Związane w kok włosy odsłaniają ucho. Boznańska ubrana jest skromnie, w czarne odzienie i zieloną apaszkę zakrywającą szyję. Lekko uniesiona głowa zdecydowanie kieruje wzrok przed siebie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Profil to ujęcie twarzy z boku.
Łucja Bałzukiewicz, "Portret Olgi Boznańskiej", 1909 r., Muzeum Narodowe, Warszawa
Źródło: domena publiczna. Muzeum Narodowe w Warszawie.
Jan Van Eyck
czytaj: jan wan ajk
R1C2H7QUBQLUA1
Obraz przedstawia dwoje małżonków. Giovanni di Nicolao Arnolfini [czyt. dżiowanni di nikolao arnolfini] i jego żona Giovanna Cenani [czyt. dżiowanna cenani] stoją we wnętrzu pokoju oświetlanego światłem wpadającym przez okno z lewej strony. Na parapecie okna i komodzie stojącej pod nim leżą pomarańczowe owoce. Kobieta w zaawansowanej ciąży jest ubrana w zieloną suknię z trenem, przepasaną pod piersiami brązowym paskiem. Lewą rękę trzyma na brzuchu, materiał układa się w fałdy. Suknia ma wycięcia na ręce obszyte szarym futrem. Pod spodem kobieta nosi jeszcze drugą, niebieską suknię, widać tylko jej rękawy. Na głowie ma białą chustę wykończoną koronką, włosy są całkowicie pod nią schowane. Jej blada, pucołowata twarz zwrócona jest w kierunku męża stojącego po jej prawej stronie i któremu podaje prawą dłoń. Mąż ubrany jest w ciemnofioletową pelerynę wykończoną brązowym futrem. Na głowie ma duży czarny kapelusz z szerokim rondem. Poważną twarz ma zwróconą na wprost, a oczy lekko przymknięte. Unosi prawą dłoń w geście powitania, lewą przytrzymuje dłoń żony. Za kobietą, po prawej, znajduje się łoże z baldachimem pokryte czerwoną tkaniną, przy którym wisi mała miotełka. Na ścianie, z tyłu między małżonkami wisi okrągłe i wypukłe lustro, w którym odbija się scena obrazu. Można w nim dostrzec dwie osoby stojące w drzwiach pokoju, w tym malarza tej sceny. Nad lustrem, na suficie, wisi metalowy, bogato zdobiony żyrandol, na którym pali się tylko jedna świeca. Między małżonkami stoi kudłaty, brązowy, mały piesek. Obok męża leżą saboty, a za małżonkami klapki domowe kobiety. Nad zwierciadłem znajduje się napis - sygnatura malarza, pod nim ława przykryta czerwonym suknem. Ściany pomieszczenia są beżowe, sufit drewniany.
Jan van Eyck [czytaj: jan wan ajk], „Portret małżonków Arnolfinich", 1434 r., olej na desce, National Gallery [czyt. naszynal galery], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Jan van EyckJan Van EyckJan van Eyck swoim portretom nadawał cechy scen religijnych lub rodzajowych.
Zwracał uwagę na nastrój i charakterystykę otoczenia, w którym każdy przedmiot posiadał swoje symboliczne znaczenie.
Takim obrazem był np. „Portret małżonków Arnolfinich
Ilustrację, na której znajduje się obraz - możesz zobaczyć obok. To przykład portretu podwójnego.
Z kolei obraz Diego VelazquezaVelazquezaVelazqueza , który znajduje się na ilustracji poniżej - jest przykładem portretu zbiorowego.
Velazqueza
czytaj: welaskeza
R1O0Zj1q9l3Gp
Ilustracja interaktywna infantkę Małgorzatę, która jest przygotowywana przez damy dworu do pozowania malarzowi. Dziewczynka stoi w centralnej części płótna. Ubrana jest w białą, jedwabną suknię. Otaczają ją dwórki. Po lewej, jedna z dwórek ubrana jest w ciemnozieloną, aksamitną suknię. Druga stoi po prawej stronie w jedwabnej, szarej sukni. Nieco bliżej widza, w prawym rogu obrazu stoi karlica ubrana w ciemnoniebieską suknię wykończoną białą lamówką. Obok niej stoi mały chłopiec, który trzyma nogę na leżącym psie. Na drugim planie stoją dwie postacie zajęte rozmową. Za nimi, w głębi pomieszczenia, w otwartych na oścież drzwiach, stoi mężczyzna. Po lewej stronie za sztalugami stoi sam malarz. Wychyla się, patrząc na widza. Artysta ubrany jest w ciemny strój. Na tylnej ścianie wisi lustro, w której odbija się para królewska. Pomieszczenie jest ciemne. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami:
1. Na obrazie pojawia się sylwetka malarza przy pracy nad obrazem, a w lustrze odbija się obraz pary królewskiej, stojącej za kadrem.
2. Jest to portret zbiorowy, w którego centrum znajduje się pięcioletnia córka Filipa IV, ówczesnego króla Hiszpanii w otoczeniu dwórek.
Ilustracja interaktywna infantkę Małgorzatę, która jest przygotowywana przez damy dworu do pozowania malarzowi. Dziewczynka stoi w centralnej części płótna. Ubrana jest w białą, jedwabną suknię. Otaczają ją dwórki. Po lewej, jedna z dwórek ubrana jest w ciemnozieloną, aksamitną suknię. Druga stoi po prawej stronie w jedwabnej, szarej sukni. Nieco bliżej widza, w prawym rogu obrazu stoi karlica ubrana w ciemnoniebieską suknię wykończoną białą lamówką. Obok niej stoi mały chłopiec, który trzyma nogę na leżącym psie. Na drugim planie stoją dwie postacie zajęte rozmową. Za nimi, w głębi pomieszczenia, w otwartych na oścież drzwiach, stoi mężczyzna. Po lewej stronie za sztalugami stoi sam malarz. Wychyla się, patrząc na widza. Artysta ubrany jest w ciemny strój. Na tylnej ścianie wisi lustro, w której odbija się para królewska. Pomieszczenie jest ciemne. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami:
1. Na obrazie pojawia się sylwetka malarza przy pracy nad obrazem, a w lustrze odbija się obraz pary królewskiej, stojącej za kadrem.
2. Jest to portret zbiorowy, w którego centrum znajduje się pięcioletnia córka Filipa IV, ówczesnego króla Hiszpanii w otoczeniu dwórek.
Diego Velázquez [czytaj: welaskez] "Panny dworskie 1656 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna. olej na płótnie, Muzeum Prado w Madrycie.
Ćwiczenie 3
R1FP5LVJ7ZBH1
Jakie typy portretów prezentują poniższe dzieła: „Panny dworskie”, „Polski jeździec”.
Jakie typy portretów prezentują poniższe dzieła: „Panny dworskie”, „Polski jeździec”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na ilość osób portretowanych w każdym prezentowanym dziele oraz na obecność konia na jednym z nich.
Portret zbiorowy - ilustracja, na której znajduje się wiele postaci. Portret nieoficjalny - ilustracja, na której znajduje się portret kobiety. Portret konny - ilustracja, na której znajduje się postać na koniu.
Ćwiczenie 3
R1QT2AKZRGD52
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: Portret zbiorowy to taki portret, na którym znajdują się przynajmniej ...
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że portret podwójny jest wtedy, gdy znajdują się na nim dwie postaci.
3
Dla zainteresowanych
To ćwiczenie jest okazją do sprawdzenia umiejętności kojarzenia treści opisów z pojęciami.
Ćwiczenie 4
Rc3dnVu4Hch1V
Przyporządkuj określenie do odpowiadającej mu definicji. Portret pamięciowy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 - Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Proporcje twarzy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Portret zbiorowy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Autoportret, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Popiersie, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Portrecista, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Przyporządkuj określenie do odpowiadającej mu definicji. Portret pamięciowy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 - Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Proporcje twarzy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Portret zbiorowy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Autoportret, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Popiersie, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Portrecista, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Źródło: online-skills.
Przeczytaj uważnie wyjaśnienia i skojarz z pojęciami - w opisach są wyraźne nawiązania do nich.
Portret pamięciowy - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. Portrecista - Osoba, która tworzy portret. Popiersie - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. Autoportret - Portret własny artysty. Portret zbiorowy - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. Proporcje twarzy - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi.
Ćwiczenie 4
R1AZZZJDZ5JZA
Dopasuj pojęcie do wyjaśnienia - połącz w pary.
Dopasuj pojęcie do wyjaśnienia - połącz w pary.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przeczytaj uważnie wyjaśnienia i skojarz z pojęciami - w opisach są wyraźne nawiązania do nich.
Portret pamięciowy - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. Portrecista - Osoba, która tworzy portret. Popiersie - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. Autoportret - Portret własny artysty. Portret zbiorowy - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. Proporcje twarzy - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi.
Portret w fotografii
RMOTeJScl7AV91
Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę w potarganych, dłuższych, siwych włosach. Ma sumiaste wąsy. Ubrany jest w tweedową [czyt. tłidową] marynarkę. Jego twarz jest poorana zmarszczkami, oczy wyrażają rozbawienie.
Portret Alberta Einsteina [czyt. ajnsztajna], 1947
Portret jest również klasycznym tematem w fotografii.
Zdjęcie Alberta Einsteina (czytaj: ainsztajna) autorstwa Orrena Jacka Turnera [czytaj: orena dżaka tenera] jest jednym z najczęściej reprodukowanych portretów sławnego fizyka.
Ćwiczenie 5
R1Jrlam0uREOp
Połącz ilustrację z rodzajem ujęcia twarzy na portrecie.
Połącz ilustrację z rodzajem ujęcia twarzy na portrecie.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Najpierw dopasuj te określeni, które są dla Ciebie oczywiste. Zwróć uwagę, że na jednym z portretów postać jest ukazana z boku, na jednym dokładnie na wprost, na jednym - jakby się oglądała do tyłu, na jednym - lekko z boku.
en face - ilustracja, na której znajduje się rzeźba głowy mężczyzny; półprofil - ilustracja, na której znajduje się portret mężczyzny ujętym lekko z boku; en trois quarts - ilustracja, na której znajduje się portret młodej dziewczyny, która odwraca głowę w kierunku do widza; profil - ilustracja, na której znajduje się portret kobiety, którą widzimy wyłącznie z boku.
Ćwiczenie 5
R5ep6wWxK18i0
Połącz w pary nazwy rodzajów portretowania z ich definicjami.
Połącz w pary nazwy rodzajów portretowania z ich definicjami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Najpierw dopasuj te określeni, które są dla Ciebie oczywiste. Zwróć uwagę, że jeden z opisów dotyczy portretu z boku, jedne - dokładnie na wprost, jeden - jakby postać oglądała się do tyłu, jeden - lekko z boku, jeden - dotyczy twarzy lekko odwróconej w bok.
en face - twarz pokazana z przodu; półprofil - twarz ukazana w lekkim zwrocie w prawo lub lewo; en trois quarts - twarz ukazana tak, jakby postać zerkała na widza przez ramię; profil - twarz pokazana z boku.
Autoportret
Szczególnym rodzajem portretu jest autoportret. W obrazie tym artysta maluje samego siebie. Niektórzy malują swoje portrety wiele razy i dzięki temu uzyskujemy wiele informacji. Takim artystą był na przykład Vincet van GoghVincenta van GoghaVincet van Gogh [ czytaj: winsent wan - choh] w galerii poniżej znajdują się jego dwa autoportrety. Poza tym w galerii autoportretów znajdziesz Marcello Baciareli'egoMarcello Baciareli'egoMarcello Baciareli'ego,
Marcello Baciareli'ego
czytaj: marczelo bacziarelego
Vincenta van Gogha
czytaj: wincenta wan goga
Rl0nrQDAFAZPZ
Ilustracja interaktywna przedstawia „Autoportret” Marcella Baciarelliego [czyt. marczella baczareljego]. Ukazuje malarza w półprofilu. Jest ubrany w płaszcz obszyty futrem i czapkę konfederatkę także obszytą futrem. Z boku spod czapki wychodzą kręcone, jasne włosy. Pod szyją ma zawiązaną białą apaszkę. Lewa dłoń w geście retorycznym skierowana jest na zewnątrz. Również poza obraz kieruje się wzrok artysty. Tło obrazu jest ciemnozielone. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Twarz jest ukazana w lekkim zwrocie w prawo. Głowa jest nieznacznie obrócona w bok, prawy profil jest bardziej oświetlony..
Ilustracja interaktywna przedstawia „Autoportret” Marcella Baciarelliego [czyt. marczella baczareljego]. Ukazuje malarza w półprofilu. Jest ubrany w płaszcz obszyty futrem i czapkę konfederatkę także obszytą futrem. Z boku spod czapki wychodzą kręcone, jasne włosy. Pod szyją ma zawiązaną białą apaszkę. Lewa dłoń w geście retorycznym skierowana jest na zewnątrz. Również poza obraz kieruje się wzrok artysty. Tło obrazu jest ciemnozielone. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Twarz jest ukazana w lekkim zwrocie w prawo. Głowa jest nieznacznie obrócona w bok, prawy profil jest bardziej oświetlony..
Marcello Baciarelli [czyt. marczello baczareli] "Autoportret", ok. 1790 r., Muzeum Narodowe, Warszawa
Źródło: domena publiczna. Muzeum Narodowe w Warszawie.
R1ZyIA1MPHNKP
Ilustracja przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Został ujęty w półprofilu, ma rudą brodę i krótkie włosy, zaczesane do góry. Twarz pociągła, poorana zmarszczkami z bujnym, rudym zarostem. Oczy niebieskie, patrzą przenikliwie w dal, usta zaciśnięte. Mężczyzna nosi szaro‑niebieską marynarkę, kamizelkę i bladoróżową koszulę. Tło obrazu jest zielono‑niebiesko‑białe, namalowane krótkimi pociągnięciami pędzla, sprawia wrażenie, jakby falowało za postacią.
Vincent van Gogh [czytaj: winsent wan choh] „Autoportret”, 1889 r., Paryż
Źródło: domena publiczna.
R1dziUPSrpDVr
Ilustracja przedstawia mężczyznę w średnim wieku ujętym z półprofilu, skierowanego w lewą stronę. Ubrany jest w zielony, gruby żakiet, a na głowie ma niebieską czapkę z futrzanym daszkiem, podwiniętym do góry. Lewe ucho malarza jest przewiązane bandażem. W tle znajduje się fragment wnętrza, w którym wisi obraz i znajdują się sztalugi. Po prawej stronie znajduje się fragment szaroniebieskich drzwi.
Vincent van Gogh [czytaj: winsent wan choh], "Autoportret z zabandażowanym uchem" 1889 r., Courtauld Gallery [czytaj: kurtold galery], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 3
RV3JZM2QF3PTA1
Ilustracja przedstawia aparat fotograficzny. Znajduje się on na stole.
Aparat fotograficzny i zdjęcia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RQBSD82XMVAXR
Zrób zdjęcia wybranej osobie (mogą być autoportrety). Pamiętaj o odpowiednim wyborze ujęcia – przedstaw portretowaną osobę z profilu, en face lub en trois quarts. Wykorzystaj też atrybut, który może być trzymany w ręce. Modela możesz umieścić na tle okna albo wykorzystać samą ramę. Pracę dodaj do portfolio. Nadaj tytuł fotografii i wpisz w polu poniżej. Potrzebne będą: - aparat, - lustro, - różne przedmioty mogące być atrybutem, np. książka, piłka, kalkulator.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R141S9SD7Q3U8
Ilustracja przedstawia lustro we framudze. Jest ono prostokątne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RnECAasrLv9hg
Zaprojektuj wykonanie autoportretu. Napisz w polu poniżej jakie ujęcia zaplanujesz (minimum trzy).
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
en face
czytaj: ą fas
en trios quarts
czytaj: ą trła kart
Ćwiczenie 6
R1LFPQ8F7M4BC
Wymień cztery dziedziny twórczości plastycznej zajmujące się portretowaniem
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W tym ćwiczeniu jest pięć odpowiedzi poprawnych. Zwróć uwagę, że dwie z wymienionych dziedzin pełnią funkcje użytkowe.
Obraz Lucasa Cranacha "Nimfa" przedstawia nagą kobietę odpoczywającą na trawie w lesie nad wijącą się rzeczką. Pod głową ma złożoną suknię, założyła nogę na nogę i rękę pod głowę - śpi. Ma młode ciało, delikatne, jakby trochę przeźroczyste. W prawym rogu stoi wysokie drzewo, o szeroki pień oparto kołczan ze strzałami. Przy drzewie znajdują się dwie kuropatwy, szukające ziaren. Po lewej stronie widać skałę i krzewy. W tle znajduje się źródło, które rozlewa się w meandrującą rzeczkę, którą otacza zieleń.
Lucas Cranach [czytaj: lukas kranach], "Nimfa:, 1430‑1434 r., Muzeum Narodowe Thyssen‑Bornemisza [czytaj: tisen bornemisa], Madryt, Hiszpania; fot. krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
Akt jest to przedstawienie nagiego ciała ludzkiego w sztuce, zazwyczaj wykonane w oparciu o studium z natury. Akt jest jednym z najważniejszych tematów malarskich w dziejach sztuki, oraz podstawowym tematem rzeźby.
Akt może pojawić się jako samodzielny temat bądź jako część większej kompozycji. Jest uważany za podstawę artystycznego wykształcenia.
Tematem może być także scena rodzajowa, czyli przedstawienie codziennego życia, obyczajów, obrzędów, pracy, wypoczynku i zabawy. Zwykle anonimowe osoby przedstawione są podczas wykonywania zwykłych czynności.
Niżej zamieszczono obraz Pietera Bruegla Starszego przedstawiający alegoryczną scenę walki karnawału z postem. Można to dzieło odczytywać również jako wierny zapis tego, co działo się w czasie karnawału na placu nowożytnego miasta. W tłumie jest także postać błazna. Możemy zauważyć wiele szczegółów, np.: atrybuty błazna: czapkę z oślimi uszami lub kogucim grzebieniem, dzwonki przyczepione do kolorowego kubraka i czapki, barwny, jaskrawy ubiór czy berło nazywane cepem.
Bruegla
czytaj: pitera brogla
R1cXmpy81jwjE
Ilustracja przedstawia rynek średniowiecznego miasta, na którym kotłuje się tłum ludzi. Są tam kobiety i mężczyźni oraz dzieci, wszyscy coś robię Lewa strona obrazu to Karnawał, a prawa - Post. Na pierwszym planie znajdują się dwaj mężczyźni: jeden otyły siedzi na beczce, trzyma w prawej ręce rożen z głową prosięcia, pieczoną kaczką i kiełbasą. Po przeciwnej stronie znajduje się wychudzona postać - uosobienie Postu. Siedzi ona na tronie na czerwonej platformie na kółkach, którą ciągną kobieta i mnich. Na platformie porozrzucane są suchary i precle. Postać w prawej ręce trzyma łopatę piekarską, na której leżą dwa śledzie. Ubrana jest w szary habit, przepasany różańcem, a na głowie ma ul. Obu postaciom towarzyszy grono zwolenników. Kobiety i mężczyźni znajdujący się na obrazie wykonu różne czynności: grają w kości, noszą worki, młócą cepami zboże, ciągną wózki, rozmawiają, grają na instrumentach, smażą jajecznicę, zbierają datki, kłócą się, krzyczą, stoją w kolejce do straganu, tańczą. Wśród ludzi są osoby kalekie bez nóg i rąk, podpierają się prowizorycznymi kulami. Między ludźmi biegają dzieci, przy studni stoi świnia oraz w koszyku leżą nieżywe duże ryby. Przy karczmie kłębi się wielu ludzi. Po stronie Postu znajdują się postacie z klekotkami. Nieco powyżej ukazany jest człowiek bez nogi, a nad nim krzycząca kobieta. W koszyku na plecach ma małpkę. Z kościoła bocznymi drzwiami wychodzi tłum pokutników. W centrum obrazu błazen z pochodnią prowadzi parę poważnych przechodniów. W tle znajdują się kamieniczki miasta zbudowane z cegieł. W prawym rogu widać fragment kościoła, do którego wchodzą i wychodzą ludzie.
Pieter Bruegel [czytaj: piter brohel] "Walka karnawału z postem” 1559 r
Źródło: Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Rf1CC0oVuWL4Q1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pietera Bruegela Starszego „Taniec chłopski”. Po lewej stronie obrazu znajduje się grajek z dudami. Towarzyszy mu postać z dzbanem wina. U jego boku tańczy kobieta z dziewczynką. Za nimi, przy stole chłopi żywo rozmawiają przy kuflach. Po prawej stronie postacie są większe, tańczą trzymając się za ręce. W tle wszyscy się bawią. Przy ulicy stoją wiejskie domy, a na horyzoncie widnieje kościół z wieżą. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z nutą - ósemką. Po odwróceniu obrazu pojawia się informacja: odgłosy wiejskiego wesela i odtwarza się nagranie muzyczne o weselnym charakterze, zagranym na instrumentach ludowych. Słychać także gwar rozmów.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pietera Bruegela Starszego „Taniec chłopski”. Po lewej stronie obrazu znajduje się grajek z dudami. Towarzyszy mu postać z dzbanem wina. U jego boku tańczy kobieta z dziewczynką. Za nimi, przy stole chłopi żywo rozmawiają przy kuflach. Po prawej stronie postacie są większe, tańczą trzymając się za ręce. W tle wszyscy się bawią. Przy ulicy stoją wiejskie domy, a na horyzoncie widnieje kościół z wieżą. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z nutą - ósemką. Po odwróceniu obrazu pojawia się informacja: odgłosy wiejskiego wesela i odtwarza się nagranie muzyczne o weselnym charakterze, zagranym na instrumentach ludowych. Słychać także gwar rozmów.
Źródło: Pieter Bruegel, Taniec chłopski, licencja: CC BY 3.0.
RBmttRMuQdoSc
Ilustracja przedstawia fragment uliczki średniowiecznego miasteczka. Ulica ciągnie się bardzo daleko. Na pierwszym planie znajduje się niewielki plac nad kanałem, otoczony kamieniczkami, na którym bawią się dzieci, jest ich bardzo dużo. Są tam chłopcy i dziewczynki. Do zabawy wykorzystują różne przedmioty, m.in. kawałki drewna, kości, obręcze, beczki, kije. Bawią się w grupach i pojedynczo, gonią się, przewracają, biją, skaczą, siedzą, gimnastykują się, przeciągają sznurek, rozmawiają gestykulując. Nad kanałem na łące stoją dziewczynki, które kręcą się w kółko, ich spódnice ładnie wirują. W tle znajduje się budynek z drewnianym gankiem z przodu i arkadami. Z budynku po lewej stronie wyglądają gapie. Zabawy ciągną się w głąb ulicy zajmującej prawą część obrazu.
Pieter Bruegel [czytaj: piter brohel] "Zabawy dziecięce" 1560 r., olej na desce
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Poniżej „Święto trąbek” Aleksandra Gierymskiego. Malarz na tle pięknego pejzażu ukazał scenę rodzajową, przedstawiającą żydowskie święto.
R1SAZVe2ouF131
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Święto trąbek I”, autorstwa Aleksandra Gierymskiego. Płótno ukazuje judaistyczny obrzęd oczyszczenia z grzechu. Na pierwszym planie, po prawej stronie płótna znajduje się port na rzece, pełen przycumowanych łodzi i tratew. Po lewej stronie, na piaszczystym brzegu artysta namalował tłum rozproszonych postaci, modlących się żydów w długich, ciemnych płaszczach. Niektórzy z nich modlą się pojedynczo, stojąc z otwartymi książkami w rękach, inni natomiast zgromadzeni są w grupkach. Dalej, nad brzegiem znajduje się kilka domków otoczonych drzewami. W tle za rzeką rozciąga się pas rudawych pól zwieńczony lasem, nad którym góruje żółto‑złote niebo poprzecinane pasami niebiesko‑różowych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Artysta przy pomocy ciepłej palety barw ukazał nastrój zapadającego zmierzchu.
Źródło: Aleksander Gierymski, Święto trąbek I, 1880 r., dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Ilustracja przedstawia nagą kobietę, Wenus, stojącą na wielkiej muszli w otoczeniu trzech osób. Kobieta jest rudowłosa, zgrabna i bardzo piękna, łono przykrywa włosami, prawą ręką zakrywa piersi. Po prawej stroni stoi kobieta również rudowłosa, ubrana w kwiecistą suknię, w ręku trzyma powiewającą pelerynę, którą zamierza osłonić nagość Wenus. Z lewej strony unoszą się w powietrzu dwie postacie ze skrzydłami, naga kobieta i mężczyzna są okryci jedynie zwojami szarego materiału. Mężczyzna dmucha na Wenus. Dookoła nich krążą w powietrzu bladoróżowe kwiatki. Centralna, tytułowa postać zbliża się do brzegu na muszli dzięki wiatrowi. Tło stanowi morze i niebo, z prawej strony widać brzeg i rosnące na nim długie drzewa.
Malarstwo historyczne przedstawia sceny związane z wydarzeniami historycznymi dotyczącymi dziejów państw, narodów i wybitnych osobistości.
RtsukeeeHwnyi
Ilustracja przedstawia scenę hołdu pruskiego, która odbyła się w 1525 r. na dziedzińcu Wawelu w Krakowie. Na podeście przykrytym czerwonym suknem siedzi król Polski Zygmunt I Stary w złotym stroju, w koronie na głowie, przed nim klęczy z ręką wyciągniętą na Biblii w srebrnej zbroi mistrz zakonu krzyżackiego Albrecht Hohenzollern. Trzyma w ręku chorągiew z czarnym orłem na białym tle. Za mistrzem klęczą dwaj dworzanie, przytrzymujący płaszcz. Za nimi siedzi królowa Bona w zielono‑złotej sukni z koroną na głowie i berłem w ręku. Po prawej stronie, za królem stoi na stołku, ubrany w czerwoną suknię pięcioletni syn króla Zygmunt August, który słucha z uwagą odzianego na czarno Piotra Opalińskiego, ochmistrza dworu. Za nimi infule biskupiej biskup krakowski Piotr Tomicki. Przed królewiczem siedzi zadumany błazen Stańczyk w czerwonym kostiumie w czapce błazeńskiej na głowie. Podparł głowę prawą ręką i zdaje się nad czymś głęboko zastanawiać. Scenę otaczają liczni dworzanie, duchowni, kobiety. Wszyscy przyglądają się scenie z uwagą.W lewym dolnym rogu Bartolomeo Berrecci trzyma dokumenty z królewską pieczęcią.
Jan Matejko "Hołd pruski" obraz powstał w 1822 r. znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
Eugène Delacroix
czytaj: użen delakrła
RyatBERkT3AKt1
Ilustracja przedstawia obraz Eugène Delacroix [czytaj: użen delakrła] „Wolność wiodąca lud na barykady”. Na polu walki, leżą zabici mężczyźni, za nimi biegną do walki mężczyźni, których prowadzi kobieta, trzymająca w prawej ręce flagę niebiesko‑biało- czerwoną w lewej karabin z bagnetem. Odwróciła głowę i patrzy w lewo na biegnących za nią mężczyzn. Nosi ciemnożółtą suknię przewiązaną czerwoną szarfą, rękawy zsunęły się z ramion obnażając piersi. Mężczyźni otaczający kobietę noszą codzienne ubrania, nie mają mundurów. Wśród nich są dwaj chłopcy, jeden trzyma patyk, biegnie krzycząc, drugi z dwoma pistoletamiDwaj z prawej strony kobiety, to dorośli, W oddali widoczne są budynki. Tło stanowi ciemne niebo i kłębiący się dookoła dym.
Eugène Delacroix [czytaj: użen delakrła] "Wolność wiodąca lud na barykady" 1830 r., Luwr, Francja
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Czasem malarze przedstawiali abstrakcyjne idee i pojęcia, jako postacie ludzkie. To tzw. personifikacja, czyli uosobienie. Obraz Eugène DelacroixEugène DelacroixEugène Delacroix pod tytułem „Wolność wiodąca lud na barykady” z 1830 r., przedstawia uosobienie wolności w postaci kobiety ze sztandarem.
Szczególnym rodzajem malarstwa historycznego jest malarstwo batalistyczne, czyli dotyczące scen wojennych oraz życia ludzi uczestniczących w walkach.
R1El1X2MeQeG7
Ilustracja przedstawia obraz Piotra Michałowskiego „Szarża w wąwozie Somosierra”. Ukazuje żołnierzy w mundurach ułańskich przeprawiających się konno przez przełęcz, w oddali widać łuny pożarów. Kolumna zatacza łuk i zanika w głębi. Wokół oddziału wznoszą się tumany rdzawobrunatnego kurzu. Kolorystyka dzieła jest ciepła, dominują w niej czerwienie, rdzawe brązy i żółcienie. Ciemniejsze tony znajdują się w dole dzieła.
Piotr Michałowski „Szarża w wąwozie Somosierra” o. 1837 r. Muzeum Narodowe w Krakowie
Tematyka religijna związana jest z postaciami religijnymi, ich życiem i sposobami ich przedstawienia. W okresie średniowiecza sztuka była niemal wyłącznie religijna. W późniejszych okresach sztuki można również spotkać dzieła podejmujące tematykę religijną.
R1D22XR71POBB
Ilustracja przedstawia Ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim w Krakowie. Podstawę Ołtarza stanowi przedstawienie drzewa genealogicznego Chrystusa i Maryi. Szafę nastawy zdobią cztery skrzydła, z których dwa (zewnętrzne) są nieruchome. Otwarta szafa obrazuje tajemnice Radości Maryi - od Zwiastowania do Zesłania Ducha Świętego - na skrzydłach, z wielką plastyczną sceną Zaśnięcia Maryi Panny w otoczeniu Apostołów - w centrum, Wniebowzięciem i Koronacją w asyście św. Wojciecha i św. Stanisława - powyżej.
Wit Stwosz Ołtarz Mariacki w Kościele Mariackim w Krakowie
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
RAN4DC156POD1
Ilustracja przedstawia ikonę Andrzeja Rublowa „Trójca Święta”. Ukazuje anioły przy stole, pochylone nad pucharem, w którym znajduje się głowa baranka. Aniołowie reprezentują trzy Osoby Boskie - Ojca Syna i Ducha Świętego. Każda z postaci trzyma laskę, atrybut anioła - symbol posłania . W tle widoczne są trzy elementy: namiot Abrahama (również świątynia), dąb Mamre i skała.
Andriej Rublow „Trójca Święta”, tempera na desce, ok. 1410–1427 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
R3zl9isIL3jBl
Zdjęcie przedstawia rzeźbę Matki Boskiej. Maryja została ukazana na tronie. W prawej ręce trzyma jabłko, a lewą podtrzymuje Dzieciątko, które wykonuje gest błogosławieństwa. Matka Jezusa odziana jest w długą tunikę do stóp o długich rękawach, ponadto ma zawieszoną na ramionach tzw. palię . Fałdy szat są gęste, dobrze widoczny jest zarys kolan i nóg Marii oraz Dzieciątka pod materiałem rzeźby. Głowa Matki Bożej jest okryta welonem, twarz i uszy są odsłonięte. Jezus odziany jest w długie szaty. Jego głowę otacza ozdobna aureola. Jezus trzyma w lewej ręce księgę, którą lekko przytula do piersi. Księga zdobiona jest kamieniami szlachetnymi. Jezus leży w poprzek i spogląda na Matkę.
Tzw. Złota Madonna z Essen, rzeźba w drewnie pokryta złotą blachą, ok. 980 r.
Źródło: Detlef thomas, licencja: CC BY-SA 2.5.
R1NSoyYomDjLA
Zdjęcie przedstawia rzeźbę Marii. Matka Boska trzyma na kolanach ciało martwego Jezusa. Jezus odchylony jest ku lewej krawędzi głową, oczy ma półzamknięte, usta lekko rozwarte, widoczne włosy z koroną cierniową lekko falujące, spływające w stronę karku i brody. Widoczna rana pod lewą piersią, z której wypływa krew. Ręce złożone na krzyż na tunice oplatającej pas. Krew spływa po udach i kolanach. Widoczne na dłoniach rany od gwoździ. Bolejąca Matka lewą dłonią chwyta za spód woalki, opadający na wysokość mostka. Patrzy z bolejącym wzrokiem na ciało syna. Szaty długie, zakrywające całe ciało, falujące, koloru białego, niebieskiego ze złotymi opaskami.
Martin Vavřík [czytaj: martin wawżik] „ Křivákova Pietà" [czytaj: kżiwakowa pieta] wykonana w Czechach, między 1390–1400 r.,
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Ilustracja przedstawia obraz Wasyla Kandinsky’ego „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”. Ukazuje abstrakcyjną pracę złożoną z plam i linii, swobodnie rozmieszczonych, o różnej wielkości. Plamy sprawiają wrażenie dynamicznych, delikatnych. Ich układ jest luźny, ale można spostrzec, że sprawiają wrażenie kierunku z lewego dolnego do prawego rogu. Tło jest jasne, kremowe, a plamy są wykonane w różnych odcieniach i barwach.
Źródło: Wassily Kandinsky, „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”, 1910, miejsce nieznane,, dostępny w internecie: culture.ru, domena publiczna.
R1300qH5sLkxD1
Ilustracja przedstawia obraz Thea van Doesburga „Counter Composition XV”. Ukazuje on abstrakcyjne dzieło, podzielone skośną siatką z wydzielonymi czterema polami o większej powierzchni w kolorach: czerwonym, czarnym, żółty i niebieskim.
Theo van Doesburg [czytaj: teo fon duszberch] " Counter Composition " [czytaj: konter kompozyszyn], 1925 r., Muzeum Sztuki, Łódź
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
Abstrakcja - to zupełne odejście od przedstawiania rzeczywistości. Akwarela na ilustracji powyżej jest pierwszym obrazem tego rodzaju. Jej autorem jest Wasilly Kandinsky [czytaj: wasili kandinski].
Abstrakcja może mieć różne oblicza. Oprócz wrażeniowej tak zwanej lirycznej, gorącej formy wypływającej z gestu, czyli abstrakcji niegeometrycznej, może być również kompozycją z linii, figur i brył geometrycznych. Taki rodzaj abstrakcji nosi nazwę abstrakcji geometrycznej - jak na ilustracji znajdującej się obok.
R10ZYST3adgGa
Ilustracja przedstawia obraz László Moholy‑Nagy[czytaj: laszlo moholi nodżi] „A 18”. Ukazuje różne, kolorowe geometryczne kształty, przenikające się i nachodzące na siebie. Przestrzeń podzielona jest na trzy pola: dolny, lewy róg zajmuje czarny trójkąt, a w górnej części tło dzieli się pionowo na dwie jasne płaszczyzny.
László Moholy‑Nagy[czytaj: laszlo moholi nodżi] "A 18" 1927 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikiart.org, domena publiczna.
Ilustracja przedstawia krajobraz nad rzeką w piękny, słoneczny dzień. Na wzgórzu nad rzeką wznosi się niewielki pałacyk z okrągłą basztą, do którego prowadzi ścieżka od rzeki. Wokół rosną drzewa. Pałacyk odbija się w leniwie płynącej wodzie. Na pierwszym planie, po drugiej stronie rzeki pasą się i wylegują cztery krowy. Środkiem rzeki płynie niewielka łódź z trojgiem ludzi.
Jan Niepomucen Głowacki "Pałac w Zarzeczu" 1832 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Pejzaż w malarstwie to przedstawienie krajobrazu. Wrażenie przestrzeni budowane bywa często poprzez zastosowanie perspektywy zbieżnej, a także powietrznej i malarskiej.
Kompozycja otwarta najczęściej stosowana w malarstwie pejzażowym sugeruje, że obraz jest jedynie fragmentem większej całości, wykraczającej poza jego ramy.
RsdgnNqd4Skxp
Obraz przedstawia trzech malarzy siedzących tyłem do widza, jeden za drugim na wzgórzu i malujących górski krajobraz. Na pierwszym planie widać powalony pień, obok skórzaną torbę na przybory malarskie. W centrum obrazu znajduje się malarz siedzący pod parasolem przed sztalugą. Prawą ręką maluje coś na płótnie, w lewej trzyma paletę z farbami, przed nim, w oddali widać jeszcze dwóch malarzy, ostatni nie ma parasola, za to wyróżnia się czerwoną koszulą . Wszyscy trzej siedzą przy sztalugach, mają kapelusze słomkowe na głowach. W tle widać ciemne góry. Połowę obrazu zajmuje pochmurne niebo z ciemnymi chmurami zbierającymi się nad górami.
Winslow Homer [czyt. Łinzloł Homer] "Artyści malujący w White Mountains" [czyt. łajt mołtajns]
Źródło: 1868, Portland Museum of Art, domena publiczna.
RkEUe5YGJHRB9
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Pożar Izby Lordów i Izby Gmin”, autorstwa Wiliama Turnera [czytaj: łyliama ternera]. Płótno ukazuje żółto‑pomarańczową łunę pożaru unoszącą się nad rzeką. Ogień odbija się w falach. W dolnej partii kompozycji artysta przy pomocy ciemnych czerwieni, granatów i brązów namalował zatokę z portem. Horyzont zamyka most z arkadami, który ginie w płomieniach szalejącego w centrum pejzażu ognia. Obraz namalowany został szybkimi, dynamicznymi pociągnięciami pędzla. Kontrast pomiędzy gorącymi żółciami i oranżami płomieni, a chłodnym błękitem nieba, potęguje grozę ukazanego przez artystę żywiołu.
Wiliam Turner [czytaj: łyliam terner] "Pożar Izby Lordów i Izby Gmin" 1834 r
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
Niektóre pejzaże są wzbogacane postaciami ludzkimi bądź sylwetkami zwierząt, które uzupełniają kompozycję, ale nie wprowadzają nowych znaczeń do głównego przesłania dzieła. Te dodatkowe komponenty to tzw. sztafaż.
RdNw9NccXKDAU
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Las Fontainebleau [czytaj: fątęblo]”, autorstwa Jean Baptiste Camille Corot [czytaj: żą baptist kamij koro]. Płótno ukazuje pejzaż wiejski. Na pierwszym planie znajduje się staw otoczony porośniętymi roślinnością głazami. Na drugim brzegu artysta namalował zagajnik z rozłożystymi, liściastymi drzewami. Po lewej stronie kompozycji, nad taflą wody zatrzymała się łaciata, biało‑brązowa krowa. Po prawej stronie znajduje się reszta idącego do wodopoju stada. Nad pejzażem góruje niebieskie niebo zasnute kłębami gęstych, białych chmur. Obraz jest typowym przykładem sztafażu, gdzie umieszczone w pejzażu postacie ludzi i zwierząt, stanowią jedynie jego element, a nie główny temat dzieła. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, wąskiej gamie barw z dominantą zieleni.
Jean Baptiste Camille Corot [czytaj: żą baptist kamij koro] "Las Fontainebleau " [czytaj: fątęblo] 1834 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Ważne!
Malarstwo pejzażowe ma swoją długą historię, choć początkowo przez wiele stuleci krajobraz pojawiał się jedynie jako tło przedstawień historycznych lub religijnych. Dopiero w XVI wieku jego rola wzrosła i zaczęto odwzorowywać naturę jedynie dla jej piękna.
W Polsce malarstwo pejzażowe rozwinęło się najpełniej w II połowie XIX wieku.
R1a26nROcZdly
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Pole maków”, autorstwa Claude'a Moneta [czytaj: kloda mone]. Dzieło ukazuje dwie kobiety spacerujące z dziećmi po łące pełnej wysokich, szaro‑zielonych traw i czerwonych maków. Kobiety wędrują w dużej odległości od siebie. Pierwsza, znajdująca się z przodu, ubrana jest w jasnofioletową suknię oraz żółty kapelusz z ciemną wstążką. W dłoni trzyma jasnoniebieską parasolkę. Obok niej stąpa dziecko w kapelusiku. Druga postać znajduje się w oddali, na szczycie ukwieconego pagórka. Ubrana jest w ciemną suknię i jasny kapelusz. Jej też towarzyszy dziecko. Na horyzoncie artysta namalował kępy zielonych drzew, pomiędzy którymi pośrodku kompozycji znajduje się wysoki, biały domek z czerwonym dachem. Nad pejzażem widać niebieskie niebo zasnute kłębami gęstych, białych chmur. Obraz namalowany został techniką puentylistyczną, przy pomocy drobnych pociągnięć pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą płaszczyzn swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój uchwyconego pejzażu. Kompozycja utrzymana została w ciepłej, przygaszonej gamie barw z akcentami czerwieni maków.
Claude Monet [czytaj: klod mone] "Pole Maków"
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RRBE8PNGXNNDP
Obraz przedstawia wędrowca stojącego nad rzeką. Na pierwszym planie, z prawej strony obrazu, znajduje się mężczyzna opierający się o zakrzywiony kij. Po lewej stronie widoczny jest mostek i rzeczka, która pod nim płynie. W oddali budynki.
Eugeniusz Zak, "Pejzaż z wędrowcem", 1916, Muzeum Sztuki w Łodzi
Źródło: wikimedia.commons.org, domena publiczna.
R1LMUR3UXFCOH1
Na obrazie wiejska chata i studnia z żurawiem. Na pierwszym planie znajduje się studnia, przy której stoi kobieta w czerwonym fartuchu, trzymająca wiadro. Na podwórku pasą się kury. Na drugim planie, za kobietą, znajduje się wiejska chata z białymi ścianami i słomianym dachem. W tle widoczny jest liściasty las.
Antoni Gramatyka, "Pejzaż wiejski", 1880 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Podział typów pejzaży malarskich ze względu na sposób przedstawienia:
pejzaż realistyczny, czyli odtworzenie otaczającej nas rzeczywistości (przykład na ilustracji obok);
pejzaż fantastyczny czyli ten, który powstał w wyobraźni artysty, a następnie został przeniesiony na obraz (przykład na ilustracji powyżej)
W latach 70‑tych i 80‑tych XIX wieku pejzaż stał się głównym tematem francuskich impresjonistów.
RJ5qYsYPMWMAt1
Ilustracja przedstawia obraz Claude'a Moneta [czytaj: kloda moneta] „Impresja. Wschód słońca”. Ukazuje zatokę portową ze statkami w tle. Na wodzie płyną łodzie. Na niebie, lekko z prawej strony znajduje się czerwono‑pomarańczowe wschodzące słońce, odbijające się w tafli wody. Obraz utrzymany jest w niebiesko‑szarej, mglistej tonacji z pomarańczowym niebem w górnej partii dzieła. Zamglone powietrze o wschodzie słońca pozwala, dzięki zastosowaniu plam koloru, dostrzec wszystkie widoczne szczegóły portu. Szarawe tony, rozłożone szeroko i swobodnie, oddają efekt porannej mgły. Szerokie pociągnięcia pędzla rozcieńczonej, pomarańczowej farby, przez która prześwituje biały grunt, dają efekt blasku odbijającego się od tafli wody światła wschodzącego słońca. Obraz robi wrażenie szkicu, gdyż przedmioty są tylko zasugerowane swobodnymi maźnięciami pędzla.
Claude Monet [czytaj: klod mone] "Impresja. Wschód słońca" 1872 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Impresjonizm był kierunkiem w sztuce, w którym twórcy odrzucali tematykę historyczną, mitologiczną, biblijną, nie interesowały ich zagadnienia społeczne. Artyści dążyli do uchwycenia ulotnej chwili, wrażenia związanego z działaniem zmieniającej się przyrody. Liczył się sposób malowania - szybki, aby uchwycić dany moment. Dlatego artyści zwracali uwagę przede wszystkim na kolor i grę świateł. Obserwowali przyrodę, malowali najczęściej pejzaże, ludzi podczas odpoczynku.
Pejzaż marynistyczny, czyli marina
Pejzaż marynistyczny przedstawia morze, scenę rozgrywającą się na morzu (także z ukazaniem okrętów).
Ryae6M1ArgHqo
Ilustracja przedstawia okręty żaglowe na tle zbliżającej się burzy morskiej. W centrum marynistycznej kompozycji znajduje się łódź żaglowa, przechylona w prawo, gdyż napiera na nią ogromna fala zbliżającej się burzy, w oddali widać dwa żaglowce z opuszczonymi żaglami. Burza nadchodzi z lewej strony, na niebie kłębią się czarne chmury, po prawej stronie widać jeszcze kawałek bezchmurnego nieba i spokojnego morza. Łódź znajdująca się na pierwszym planie ma rozwinięty, żółtawy żagiel. Żaglowiec jest oświetlony światłem słońca, przebijającego się przez nadciągające skłębione, ciężkie chmury. Zamknięta kompozycja odznacza się dużą dynamiką. Artysta z niezwykłym realizmem ukazał grozę nadchodzącego sztormu. Dzieło utrzymane jest w chłodnej szaro‑niebiesko‑zielonej tonacji z wyraźnym akcentem ciepłej żółci żagla w centrum.
William Turner [czytaj: łyliam terner] „Holenderskie statki w wichurze” 1801 r., National Gallery [czytaj: naszynal galery] Londyn
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
R1SB5bN6TvMMJ
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Port w Bordeaux” [czytaj: bordo]”, autorstwa Eugène Boudin. Marynistyczna kompozycja ukazuje port pełen zacumowanych żaglowców oraz łódek, nad którymi górują wysokie, szpiczaste maszty. Sylwetki statków odbijają się na drobno pofalowanej powierzchni wody. Gdzieniegdzie, na łodziach ukazane zostały małe sylwetki ludzi. Nad pejzażem góruje niebiesko‑szare niebo zasnute rozmytymi kłębami chmur. Obraz namalowany został luźnymi pociągnięciami pędzla. Malarz nie skupiał się na detalu. Za pomocą swobodnie nakładanego koloru starał się oddać nastrój pejzażu. Kompozycja utrzymana została w chłodnej, wąskiej gamie błękitów, czerni i szarości rozświetlanych jedynie biało‑żółtymi przetarciami chmur.
Eugène Boudin [czytaj: ożin bodę] „Port w Bordeaux” [czytaj: bordo] 1874 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Weduta
RHjSrWRSI7TE01
Ilustracja przedstawia obraz Giovanniego Antonio Canala [czytaj: dżiowaniego antonio kanala] „Regaty na Grand Canal " [czytaj: grą kanal]. Ukazuje Wielki Kanał w Wenecji, który wypełniony jest licznymi gondolami. Przy brzegu czeka tłum osób. Symetrycznie, po obu stronach kanału, znajdują się budynki miejskie, ukazane w perspektywie zbieżnej. Lewa strona jest jasna - oświetlona promieniami słońca. Prawa pozostaje w cieniu. Tłem jest pogodne niebo z obłokami.
Giovanni Antonio Canal [czytaj: dżiowani antonio kanal] "Regaty na Grand Canal " [czytaj: grą kanal] 1740 r. Galeria Narodowa w Londynie
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Weduta to przedstawienie ogólnego widoku miasta (panoramy) lub jego fragmentu, często z postaciami ludzi, tworzącymi jego klimat.
Malarze pejzaży miejskich posługiwali się z reguły perspektywą zbieżną (z punktem zbiegu na horyzoncie), lub boczną (z dwoma punktami zbiegu).
R1JRtrv1ntlNy
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Bulwar Montmarte [czytaj: mąmart]”, autorstwa Camille Pissarro [czytaj: kamij pisaro]. Otwarta kompozycja ukazuje zatłoczoną ulicę w dużym XIX wiecznym mieście, widzianą z góry. Przez środek obrazu biegnie szeroka ulica, otoczona z dwóch stron wysokimi kamienicami o jasnych elewacjach. Obie strony drogi zdobią szpalery drzew o wąskich pniach i drobnych, bezlistnych koronach. Chodniki zapełnia tłum przechodniów, natomiast po ulicy jadą konne bryczki. Pośrodku miejskiej ulicy stoją zapalone latarnie miejskie. Obraz namalowany został przy pomocy drobnych pociągnięć pędzla. Kompozycja utrzymana jest chłodnej, przygaszonej gamie szarości i błękitów ocieplonych gdzieniegdzie rdzawymi czerwieniami i ugrami.
Camille Pissarro [czytaj: kamij pisaro] "Bulwar Montmarte " [czytaj: mąmart] 1897 r., obraz olejny na płótnie, Muzeum Sztuki Metropolitan w Nowym Jorku
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Ciekawostka
Do wykreślania perspektyw przy malowaniu wedut i widoków architektury używano często kamery otworkowej camera obscuracamera obscuracamera obscura .
Malarz kładł papier na szybie odbijającej odwrócony obraz widoku i przerysowywał go.
R5223BJ7A9SVM
Ilustracja przedstawia fragment holenderskiego miasta Delft i nabrzeże rzeki oraz portu. Na pierwszym planie jest piaszczysty brzeg rzeki, na nim stoją dwie zajęte rozmową postaci kobiece. Obok przy łodzi stoi kilka osób - matka z dzieckiem, dwóch mężczyzn i kobieta. Do przeciwległego brzegu przycumowano żaglowe łodzie. W tle rozciąga się miasto otoczone murami, widoczne są dachy domów i wieże kościołow. Najbardziej oświetlona jest wieża kościoła. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Obraz przedstawia rodzinne miasto artysty. Historycy sztuki przypuszczają, że podczas malowania tego obrazu Johannes Vermeer [johanes wermir] stosował prototyp aparatu fotograficznego – camera obscura. To czarna skrzynka z niewielkim otworem, przez który wpadające promienie słoneczne projektują na tylnej ścianie odwrócony obraz tego, co znajduje się na zewnątrz.
Ilustracja przedstawia fragment holenderskiego miasta Delft i nabrzeże rzeki oraz portu. Na pierwszym planie jest piaszczysty brzeg rzeki, na nim stoją dwie zajęte rozmową postaci kobiece. Obok przy łodzi stoi kilka osób - matka z dzieckiem, dwóch mężczyzn i kobieta. Do przeciwległego brzegu przycumowano żaglowe łodzie. W tle rozciąga się miasto otoczone murami, widoczne są dachy domów i wieże kościołow. Najbardziej oświetlona jest wieża kościoła. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Obraz przedstawia rodzinne miasto artysty. Historycy sztuki przypuszczają, że podczas malowania tego obrazu Johannes Vermeer [johanes wermir] stosował prototyp aparatu fotograficznego – camera obscura. To czarna skrzynka z niewielkim otworem, przez który wpadające promienie słoneczne projektują na tylnej ścianie odwrócony obraz tego, co znajduje się na zewnątrz.
Johannes Vermeer [johanes wermir] "Widok Delftu" 1658 - 1661 r., olej na płótnie, muzeum Mauritshuis [czytaj: małritjus] Haga
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
camera obscura
czytaj: kamera obskura
Ćwiczenie 7
RONUD82MPR2A9
Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym różne rodzaje pejzażu. Przyporządkuj określenia do reprodukcji.
Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym różne rodzaje pejzażu. Przyporządkuj określenia do reprodukcji.
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Weduta to pejzaż miejski, marina to pejzaż morski, sztafaż to pejzaż z postacią ludzką lub zwierzęcą, nokturn to pejzaż nocny.
Marina - ilustracja, na której znajduje się statek na morzu. Nokturn - ilustracja, na której znajduje się pejzaż nocny w ciemnych barwach. Sztafaż - ilustracja, na której znajduje się pejzaż z niewielkich rozmiarów postacią ludzką. Weduta - ilustracja, na której znajduje się widok ulicy z zabudowaniami po jej obydwu stronach.
Ćwiczenie 7
R1ENFMHQHN543
Dopasuj rodzaj pejzażu do jego opisu.
Dopasuj rodzaj pejzażu do jego opisu.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zacznij od tych opisów, które są dla Ciebie jednoznaczne. Pomocny może być słownik i treść materiału dotycząca pejzażu.
Nokturn - to pejzaż nocny. Sztafaż - to pejzaż z niewielkich rozmiarów postacią ludzką. Weduta - to pejzaż miejski. Marina - to pejzaż morski.
barwy lokalne
barwy lokalne – naturalne kolory przedmiotu
j00000003KB2v27_000tp002
Claude Monet (1840 – 1926) [czyt. klod mone] – francuski malarz; jeden z twórców i głównych przedstawicieli impresjonizmu; do jego najbardziej znanych obrazów należą: Impresja, wschód słońca (1872), Muzeum d'Orsay w Paryżu (1893), Maki (1875)
Auguste Renoir
Auguste Renoir (1841 – 1919) [czyt. oguste renuła] – francuski malarz i rzeźbiarz; jeden z twórców i głównych przedstawicieli impresjonizmu; do jego najbardziej znanych obrazów należą: Bal w Moulin de la Galette (1876), Śniadanie wioślarzy (1881), Dwie siostry na tarasie (1881)
Polecenie 4
RG4PENB7QEL8E
1. Z dowolnego albumu o malarstwie, który znajdziesz w bibliotece szkolnej (np. Irena Kossowska, Łukasz Kossowski, Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2010) wynotuj nazwiska trzech polskich malarzy pejzażystów tworzących w drugiej połowie XIX wieku i na przełomie wieków XIX i XX.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RV2TT2ZEZF6ED
2. Wyszukaj w źródłach internetowych pejzaże wraz z ich opisami i wybierz dwa. Stwórz notatkę, w której uwzględnisz następujące dane katalogowe obrazów: autor i tytuł obrazu;; rok powstania; technika malarska; wymiary obrazu; miejsce przechowywania.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R7V6CTBK66EZM
3. Odszukaj w źródłach internetowych informacje na temat pejzażu malarskiego. Zrób notatkę, w której znajdą się odpowiedzi na poniższe pytania: Kiedy artyści zainteresowali się pejzażem jako tematem malarskim? Czy pejzaż zawsze był tematem samodzielnym, czy też początkowo pojawiał się na obrazach jedynie jako tło innych przedstawień? Jakich? W którym wieku malarstwo krajobrazowe cieszyło się największym zainteresowaniem malarzy? Twórcy jakiego kierunku malarskiego, rozwijającego się we Francji w drugiej połowie XIX wieku, szczególnie interesowali się krajobrazem? Kiedy malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w Polsce?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1ABU8JHGC3F6
1. Z dowolnego albumu o malarstwie, który znajdziesz w bibliotece szkolnej (np. Irena Kossowska, Łukasz Kossowski, Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2010) wynotuj nazwiska trzech polskich malarzy pejzażystów tworzących w drugiej połowie XIX wieku i na przełomie wieków XIX i XX.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RVZFUXQK7765T
2. Wyszukaj w źródłach internetowych pejzaże wraz z ich opisami i wybierz dwa. Stwórz notatkę, w której uwzględnisz następujące dane katalogowe obrazów: autor i tytuł obrazu;; rok powstania; technika malarska; wymiary obrazu; miejsce przechowywania.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RB7M2ENNO5BPA
3. Odszukaj w źródłach internetowych informacje na temat pejzażu malarskiego. Zrób notatkę, w której znajdą się odpowiedzi na poniższe pytania: Kiedy artyści zainteresowali się pejzażem jako tematem malarskim? Czy pejzaż zawsze był tematem samodzielnym, czy też początkowo pojawiał się na obrazach jedynie jako tło innych przedstawień? Jakich? W którym wieku malarstwo krajobrazowe cieszyło się największym zainteresowaniem malarzy? Twórcy jakiego kierunku malarskiego, rozwijającego się we Francji w drugiej połowie XIX wieku, szczególnie interesowali się krajobrazem? Kiedy malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w Polsce?
wskazać i omówić przykłady dzieł malarskich przedstawiających martwą naturę, pejzaż, portret, scenę rodzajową, abstrakcję, marinę, nokturn, wedutę;
rozróżniać cechy i rodzaje kompozycji i odnajdywać je w naturze oraz w dziełach mistrzów;
rozpoznawać i krótko charakteryzować użyte środki wyrazu plastycznego w dziełach przez artystów;
rozpoznawać dzieła odwołujące się do rzeczywistości i zrywające z rzeczywistością (malarstwo fantastyczne, tematyka sakralna, mitologiczna, abstrakcja);
wskazać, w jaki sposób w dziele sztuki została wyrażona ekspresja;
opisać uczucia, które towarzyszą Ci przy odbiorze dzieła;
rozpozawać tematykę dzieł malarskich;
wykonać portret fotograficzny z zachowaniem zasad kompozycji, odpowiedniego oświetlenia, w ciekawym ujęciu charakteryzującym modela.
oderwanie od obrazowania rzeczywistości; także dzieło sztuki stanowiące zazwyczaj kompozycję linii, plam, brył i płaszczyzn
abstrakcjonizm, sztuka abstrakcyjna
abstrakcjonizm, sztuka abstrakcyjna
termin określający sztukę oderwaną od obrazowania rzeczywistości; dzieło abstrakcyjne jest autonomiczną, odrębną rzeczywistością, zbudowaną z układów linii, form, barw lub brył
akt
akt
przedstawienie nagiego ciała ludzkiego w sztuce, zazwyczaj wykonane w oparciu o studium z żywego modela; akt jest jednym z najważniejszych tematów malarskich i fotograficznych w dziejach sztuki, oraz podstawowym tematem rzeźby; akt może pojawić się jako samodzielny temat bądź jako część większej kompozycji. Jest uważany za podstawę artystycznego wykształcenia
autoportret
autoportret
portret własny; portret artysty wykonany przez niego samego; może nim być obraz, rzeźba, fotografia; pierwsze autoportrety pojawiły się w średniowieczu, a rozpowszechniły się pod koniec tej epoki; na początku renesansu artyści swoje autoportrety włączali do malowanych przez siebie scen
dzieło sztuki
dzieło sztuki
wytwór człowieka, zawierający funkcję estetyczną – nastawienie na wywołanie przeżycia estetycznego i ukonstytuowanie się w nim wartości estetycznych
graffiti
graffiti
to obrazy, napisy, rysunki umieszczane najczęściej w przestrzeni publicznej (np. na murach, płotach, ścianach, pociągach) za pomocą sprayu – farby w aerozolu lub markerów; mogą być malowane z ręki lub przy użyciu wykonanych wcześniej szablonów, często tworzone są bez odpowiednich zezwoleń
impresjonizm
impresjonizm
kierunek w sztuce powstały we Francji w drugiej połowie XIX w.; artyści malowali w plenerze, zwracając uwagę na wpływ światła na kolor i stosując kadry, do których inspiracją była fotografia
kinematografia
kinematografia
dziedzina działalności człowieka związana z produkcją oraz rozpowszechnianiem filmów
komiks
komiks
rodzaj opowieści prowadzonej za pomocą obrazów sekwencyjnych, tzn. takich, które celowo zestawione obok siebie tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens
kompozycja
kompozycja
sposób powiązania elementów formalnych dzieła tak, by tworzyły całość zgodną z intencją twórcy
martwa natura
martwa natura
kompozycja, w której najczęściej ukazywane są nieożywione przedmioty dobrane ze względów kompozycyjno‑estetycznych lub symbolicznych
malarstwo
malarstwo
dziedzina sztuk plastycznych, której istotą jest posługiwanie się linią i barwą lub jedynie plamą barwną na płótnie
martwa natura
martwa natura
kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych przedmiotów
matryca
matryca
forma, którą opracowuje artysta grafik, służąca do powielania odbitek; wykonana jest z różnych materiałów, uzależnionych od techniki graficznej, przykładowo może to być klocek drzeworytniczy lub płyta miedziorytnicza
murale
murale
to rodzaj wielkoformatowego malowidła ściennego, którego treść może mieć charakter edukacyjny, patriotyczny, upamiętniający, dekoracyjny, reklamowy; murale są pracochłonne – wykonywane kilka dni lub tygodni, ich autor nie jest anonimowy i działa legalnie
nowe media
nowe media
w sztuce to nowe środki wyrazu artystycznego, wykorzystujące do przekazu artystycznego najnowsze technologie, opierające się na zapisie cyfrowym
pejzaż
pejzaż
w sztukach plastycznych to dzieło, którego głównym tematem są rzeczywiste lub wyobrażone przez artystę widoki krajobrazu
pejzażowe malarstwo
pejzażowe malarstwo
inaczej: malarstwo krajobrazowe – gatunek malarstwa obejmujący przedstawienia, których głównym tematem jest rzeczywisty lub fantastyczny widok natury
portret
portret
wyobrażenie, przedstawienie, podobizna konkretnego człowieka
prekursor
prekursor
człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, jakiś kierunek, itp.
relief
relief
kompozycja rzeźbiarska wykonana na płycie kamiennej, drewnianej lub metalowej z pozostawieniem w niej tła; relief może być: płaski, wypukły lub wklęsły
street art
street art
to angielskie określenie na sztukę ulicy; są to działania artystyczne realizowane w przestrzeni publicznej; do street artustreet artstreet artu należą między innymi: graffitigraffitigraffiti, murale, wlepki
studium rysunkowe
studium rysunkowe
wnikliwe przedstawienie studiowanego obiektu, zjawiska w oparciu o pogłębioną obserwację, często poprzedzone szkicami
szkic
szkic
szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty
styl
styl
zespół cech charakterystycznych dla sztuki danej epoki, regionu lub artysty
sztuka
sztuka
(łac. ars, gr. techne) w kulturze starożytnej Grecji: specyficzna ludzka działalność, wytwarzanie przedmiotów oparte na praktycznej wiedzy; według Arystotelesa sztuki uzupełniają przyrodę (np. architektura) lub ją naśladują (np. rzeźba)
sztuka użytkowa
sztuka użytkowa
wytwarzanie przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych, także takie przedmioty
sztuki wizualne
sztuki wizualne
wszystkie dziedziny twórczości artystycznej, które odbierane są poprzez wzrok, zarówno tradycyjne jak i nowe; słowo wizualny oznacza wzrokowy, dostrzegalny (z łac. videre – widzieć)
środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego
elementy, jakimi twórcy posługują się tworząc dzieło sztuki, charakterystyczne dla danej dziedziny, są to, m.in.: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, faktura, światło, bryła
tematyka dzieła
tematyka dzieła
ogół zagadnień poruszanych w dziele artystycznym; może to być np. martwa natura, portret, autoportret, pejzaż, scena rodzajowa, scena mitologiczna, scena religijna, itd.
unikatowy
unikatowy
wyjątkowy, niepowtarzalny
weduta
weduta
w malarstwie, rysunku i grafice przedstawienie ogólnego widoku miasta lub jego fragmentu
wlepka
wlepka
to mała, samoprzylepna forma plastyczna w postaci karteczki z rysunkiem, grafiką, tekstem, służąca ingerencji w przestrzeń publiczną; przylepiana na ogół bez zezwolenia – np. w środkach komunikacji miejskiej, w podziemnych przejściach, na znakach drogowych
wzornictwo przemysłowe
wzornictwo przemysłowe
projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku; zaczęło kształtować się wraz z rozwojem produkcji masowej w krajach wysoko uprzemysłowionych