E-materiały do kształcenia zawodowego

Przychodzi pacjent do apteki

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Weronika Guzenda, Monika Matecka, Arleta Matschay, Szymon Tomczak, Magdalena Waszyk‑Nowaczyk

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk, Agnieszka Karbownik

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Przychodzi pacjent do apteki

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.09.6.1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych;

MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania;

MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa;

MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów:
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego;

MED.09.6.8) stosuje przepisy prawa dotyczące wydawania produktów leczniczych i pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego;

MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece;

MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne nie są ze sobą powiązane. Osoba ucząca się może zapoznać się z nimi w dowolnej kolejności.

W sekwencjach filmowych „Komunikacja z pacjentem” zaprezentowane zostały kompetencje psychospołeczne niezbędne do pracy technika farmaceutycznego wchodzącego w relacje z pacjentem. Do kompetencji tych należy m.in. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu, skuteczne komunikowanie się, konstruktywne radzenie sobie ze stresem. Ponadto wskazano najczęstsze błędy komunikacyjne popełniane podczas wykonywania zadań zawodowych.

Natomiast w grze wcielanie się w rolę „Dobór preparatów leczniczych OTC” zaprezentowany został dobór preparatów OTC przez technika farmaceutycznego uzależniony od tego, z jaką dolegliwością zgłasza się pacjent do apteki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Komunikacja z pacjentem

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W czterech sekwencjach filmowych „Komunikacja z pacjentem” zaprezentowane zostały kompetencje psychospołeczne niezbędne do pracy technika farmaceutycznego wchodzącego w relacje z pacjentem. Do kompetencji tych należy m.in. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu, skuteczne komunikowanie się, konstruktywne radzenie sobie ze stresem. Ponadto wskazano najczęstsze błędy komunikacyjne popełniane podczas wykonywania zadań zawodowych. Przedstawiono również zadania i kompetencje zawodowe technika farmaceutycznego w zakresie prowadzenia obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa. Pomiędzy sekwencjami pojawiają się zadania aktywizujące dla uczącego się.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece.

Sekwencje filmowe nie są powiązane z grą wcielanie się w rolę, dlatego osoba ucząca się może zapoznać się z tym materiałem multimedialnym w wybranym przez siebie momencie. Kolejność zapoznania się z materiałami zależy od potrzeb edukacyjnych i preferencji uczącego się.

Sekwencje filmowe są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • dobieraniem w pary.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opanowanie zasad prawidłowej komunikacji językowej i niejęzykowej

  • poznanie metod aktywnego słuchania podczas realizacji zadań zawodowych wraz z rodzajem pytań zadawanych pacjentowi i sposobem ich formułowania,

  • zapoznanie się z najczęstszymi błędami komunikacyjnymi podczas realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi uczący się może zdobytą dzięki temu wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przygotowanie schematu postępowania technika farmaceutycznego w wybranej sytuacji, np. zbierania wywiadu w aptece, nawiązywania i podtrzymywania kontaktu, postępowania w trudnych sytuacjach komunikacji z pacjentem –radzenia sobie z pojawiającym się wtedy stresem itp.;

  • przygotowanie infografiki (na temat np. „Rodzaje stosowanych pytań podczas zbierania wywiadu w aptece”, „Bariery niejęzykowe w komunikacji z pacjentem”, „Zasady komunikacji werbalnej w relacjach zawodowych technik farmaceuta – pacjent” itp.);

  • opracowanie formularza obrazującego elementy protokołu SCHOLAR‑MAC i przyporządkowane do nich propozycje pytań. Można poprzez wycięcie elementów i pytań utworzyć układankę, która pozwoli metodą odpowiedniego dopasowania utrwalać sobie cały schemat;

  • utworzenie mapy myśli na temat np. rodzajów barier komunikacyjnych, konstruktywnego radzenia sobie ze stresem w sytuacjach komunikowania się z pacjentem;

  • przygotowanie fiszek lub krzyżówki na temat np. komunikacji werbalnej i niewerbalnej, metod aktywnego słuchania, błędów komunikacji podczas wykonywania zadań zawodowych, elementów protokołu SCHOLAR‑MAC itp.


Tytuł materiału multimedialnego

Dobór preparatów leczniczych OTC

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę „Dobór preparatów leczniczych OTC” wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu doboru preparatu OTC w zależności od tego, z jaką dolegliwością zgłasza się pacjent do apteki. Dobierając preparat, trzeba uwzględnić substancję czynną oraz dawkę i postać tego preparatu. Ważne jest też udzielanie najistotniejszych informacji o leku, w tym o jego działaniu, dawkowaniu, sposobie przyjmowania, najczęstszych działaniach niepożądanych i najpoważniejszych interakcjach – zgodnie z treścią ulotki. Dolegliwości i problemy zdrowotne zgłaszane przez pacjentów w grze związane są z układem oddechowym, mięśniowym, kostnym, trawiennym, moczowo‑płciowym, krążenia i nerwowym.

Gra składa się z siedmiu etapów. Każdy poziom dotyczy innej dolegliwości i problemu zdrowotnego. Na każdym etapie gry gracz ma jedno życie. Traci je po udzieleniu nieprawidłowej odpowiedzi. Wówczas wraca do tego samego pytania. W przypadku ponownego udzielenia nieprawidłowej odpowiedzi na tym etapie gry gracz cofa się do jej początku. Aby przejść do kolejnego etapu gry, gracz musi ukończyć etap poprzedni. Zaliczenie gry wymaga pomyślnego przejścia wszystkich jej etapów. Nie ma możliwości pominięcia żadnego z pytań.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.

Gra wcielanie się w rolę jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • zadaniem z lukami,

  • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie,

  • uzupełnianiem podpisów obrazka,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • dobieranie preparatów OTC w zależności od dolegliwości zgłaszanych przez pacjenta,

  • wskazywanie najistotniejszych informacji o leku, w tym o jego działaniu, dawkowaniu, sposobie przyjmowania, najczęstszych działaniach niepożądanych i najpoważniejszych interakcjach – zgodnie z treścią ulotki,

  • komunikowanie się z pacjentem, w tym umiejętność zbierania wywiadu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z grą uczący się może zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • opracowanie infografik dotyczących np. wskazań do stosowania leku zawierającego węglanu wapnia, skutków niedoboru witaminy D3 dla organizmu, preparatów stosowanych w leczeniu kaszlu;

  • przygotowanie notatek z informacjami uzyskanymi dzięki grze, np. opisanie schematu zbierania wywiadu z pacjentem lub przedstawienie doboru preparatu OTC dla pacjenta zgłaszającego się do apteki z wybraną dolegliwością, np. ze strony układu krążenia. Na podstawie tych informacji osoba ucząca się może opracować fiszki;

  • przygotowanie schematu (np. dotyczącego zbierania wywiadu z pacjentem podczas wizyty w aptece);

  • utworzenie opisu przypadku wraz z uwzględnieniem nieprawidłowości w komunikowaniu się w relacji: technik farmaceutyczny – pacjent i propozycją rozwiązań;

  • opracowanie mapy myśli (np. „Jakie elementy komunikacji ułatwiają porozumiewanie się w relacji: pacjent zgłaszający się do apteki z problemem zdrowotnym – technik farmaceutyczny?”, „Przekazywanie pacjentowi pojawiającemu się w aptece informacji o leku”, „Dobieranie preparatów OTC w zależności od dolegliwości” itp.).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Przychodzi pacjent do apteki”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z piętnastu pytań, w tym: jedenastu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzą oraz czterech pytań wielokrotnego wyboru z wieloma poprawnymi odpowiedziami.

Test ma zróżnicowany poziom trudności: pięć pytań jest łatwych, sześć jest średnio trudnych, cztery są trudne. Odpowiadając na pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, osoba ucząca się wybiera jedną odpowiedź właściwą spośród trzech możliwych. Przy pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma prawidłowymi odpowiedziami osoba ucząca się wybiera kilka odpowiedzi spośród czterech.

Uczący się rozwiązuje dziesięć zadań wybranych losowo spośród piętnastu. Czas na rozwiązanie testu to 15 min (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia testu to 50%.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje kompetencje psychospołeczne i zasady prowadzenia wywiadu zgodnie z protokołem SCHOLAR‑MAC. W teście pojawiają się również pytania dotyczące doboru odpowiedniego preparatu OTC do wskazanej przez pacjenta dolegliwości, zaleceń udzielanych pacjentowi w przypadku wydawania preparatów, ich działań niepożądanych.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałami multimedialnymi:

  • sekwencjami filmowymi „Komunikacja z pacjentem”,

  • grą wcielanie się w rolę „Dobór preparatów leczniczych OTC”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Wizyta w aptece”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma przyporządkować do poszczególnych elementów struktury wizyty pacjenta w aptece właściwe zachowania technika farmaceutycznego. Jest to zadnie łatwe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane ze strukturą wizyty pacjenta w aptece i z zachowaniem technika farmaceutycznego wobec pacjenta.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – sekwencjami filmowymi „Komunikacja z pacjentem”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Preparaty w leczeniu kaszlu”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu, w którym są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe nazwy i wstawić je w odpowiednie miejsca oznaczone luką. Jest to zadanie łatwe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje preparaty stosowane w leczeniu kaszlu.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – grą wcielanie się w rolę „Dobór preparatów leczniczych OTC”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Wskazania do stosowania preparatów”

Opis materiału sprawdzającego

Osoba ucząca się musi określić, czy trzy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe. Jest to zadanie średnio trudne.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z decyzją o wskazaniach do stosowania wybranych preparatów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – grą wcielanie się w rolę „Dobór preparatów leczniczych OTC”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Preparaty stosowane w dolegliwościach ze strony układu trawiennego”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się musi uporządkować preparaty, przypisując je prawidłowo do dwóch rodzajów dolegliwości. Jest to zadanie trudne.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje stosowanie wybranych preparatów w dolegliwościach ze strony układu trawiennego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – grą wcielanie się w rolę „Dobór preparatów leczniczych OTC”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Działanie leków w dolegliwościach ze strony układu moczowo‑płciowego”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma uzupełnić podpisy pod czterema obrazkami przedstawiającymi leki stosowane w przypadku danego rodzaju infekcji. Jest to zadanie średnio trudne.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje stosowanie leków w wybranych dolegliwościach ze strony układu moczowo‑płciowego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – grą wcielanie się w rolę „Dobór preparatów leczniczych OTC”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału