E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozwój psychomotoryczny dziecka i jego wspomaganie

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Rozwój psychomotoryczny dziecka i jego wspomaganie

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.04.2.3) przedstawia rozwój dziecka w różnych okresach życia:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;

SPO.04.5.2) ocenia rozwój psychomotoryczny dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych:
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka;

SPO.04.5.5) włącza zabawki w proces wychowawczo‑dydaktyczny:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)2) wyjaśnia rolę zabawek w procesie dydaktycznym;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;

SPO.04.5.6) wybiera zabawy dostosowane do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka w zakresie poszczególnych sfer rozwojowych:
SPO.04.5.6)1) wyjaśnia pojęcie: zabawa;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)4) organizuje środowisko do zabaw eksploracyjnych i twórczych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)7) prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych oraz dostosowane do wieku dziecka.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:

  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;

  • prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane. Film edukacyjny Rozwój psychomotoryczny dziecka przedstawia informacje o rozwoju psychomotorycznym dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych. Uwzględniono okres noworodkowy i niemowlęcy. Zaprezentowano zadania opiekunki dziecięcej związane z dbaniem o rozwój dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także oceną rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych oraz dbaniem o rozwój dziecka przez jego stymulowanie. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej.
Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie rozwoju psychomotorycznego małego dziecka. Może być też wprowadzeniem lub uzupełnieniem wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej Zmiany rozwojowe u małego dziecka.

Grafika interaktywna Zmiany rozwojowe u małego dziecka przedstawia szczegółowy opis zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego u dziecka w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. W materiale zaprezentowano również zadania rozwojowe w każdym z wymienionych okresów rozwojowych. Grafika zawiera szczegółowy opis rozwoju ruchowego, procesów sensorycznych i czynności percepcyjnych, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych, a także rozwój mowy w podziale na poszczególne miesiące życia dziecka.
Grafika może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się na temat zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w następujących okresach rozwojowych: niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i wieku przedszkolnym. Może stanowić rozszerzenie informacji zawartych w filmie edukacyjnym „Rozwój psychomotoryczny dziecka, jak również być podstawą do rozumienia wiedzy przedstawionej w planszy interaktywnej Klasyfikacja rodzajów zabaw oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/ zabaw tematycznych.

Plansza interaktywna Klasyfikacja rodzajów zabaw może stanowić osobny materiał edukacyjny zwiększający wiedzę osoby uczącej się z zakresu klasyfikacji rodzajów zabaw wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka. Ponadto materiał może stanowić materiał do podsumowań i pracy samokształceniowej poprzez przedstawione w nim definicje i funkcje zabawy, a także szczegółowy opis i przykłady poszczególnych rodzajów zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych, ruchowych i manipulacyjnych.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych umożliwia osobie uczącej się planowanie i projektowanie wyposażenia kącika czytelniczego, przyrodniczego, artystycznego i konstrukcyjnego dla dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. W pierwszym etapie zadaniem osoby uczącej się jest prawidłowe dobranie elementów i pomocy dydaktycznych, które powinny znaleźć się w odpowiednich kącikach tematycznych. W drugim etapie uczący się musi je przyporządkować do kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa i okresie przedszkolnym.

Z materiałami multimedialnymi osoby uczące mogą zapoznać się w dowolnej kolejności, chociaż zapoznanie się najpierw z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną pozwoli uczącemu się na zrozumienie funkcjonowania dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych, a także poznanie jego możliwości w zakresie rozwoju psychomotorycznego i społeczno‑emocjonalnego. W dalszej kolejności proponuje się zapoznanie z materiałami przedstawionymi w planszy interaktywnej, w której znajduje się klasyfikacja, opis i podział zabaw z konkretnymi przykładami zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych, ruchowych i manipulacyjnych. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może stanowić sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu klasyfikacji zabaw wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka i wyposażenia kącików zainteresowań.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane przy powtórkach lub podczas przygotowywania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Rozwój psychomotoryczny dziecka

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny Rozwój psychomotoryczny dziecka przedstawia specyfikę zmian zachodzących u noworodków i niemowląt w zakresie rozwoju psychomotorycznego. Wiedza ta jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.

Film prezentuje podstawowe informacje z zakresu zmian w rozwoju u małego dziecka, zaczynając od okresu noworodkowego z uwzględnieniem przebiegu adaptacji do samodzielnego życia poza organizmem matki wraz z odruchami bezwarunkowymi, typowymi dla tej fazy rozwoju. W dalszej części materiału znajduje się opis zmian zachodzących w rozwoju dziecka u dziecka od 2. do 12. miesiąca życia.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną Zmiany rozwojowe u małego dziecka.

Materiał powiązany jest interaktywnym materiałem sprawdzającym: krzyżówka Okresy rozwojowe dziecka.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;

  • prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka;

  • ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych;

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy.

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, podczas przygotowywania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego oraz do poszerzenia i utrwalenia materiału dotyczącego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat (np. skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka), opracować plakat lub mapę myśli (np. dotyczącą charakterystycznych cech dla rozwoju psychoruchowego u dziecka od urodzenia do 12. miesiąca życia), czy przygotować fiszki opisujące etapy rozwoju psychomotorycznego.

Po obejrzeniu filmu uczący się, korzystając z literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę, plakat lub ulotkę dotyczącą charakterystyki zmian rozwojowych u noworodka (w wersji dla rodziców i opiekunów),

  • grę dydaktyczną związaną z charakterystyka rozwoju psychomotorycznego małego dziecka,

  • scenariusz spotkania z rodzicami na temat zauważonych nieprawidłowości w rozwoju dziecka.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat cech charakterystycznych dla poszczególnych okresów rozwojowych małego dziecka,

  • przygotowania plakatu (np. charakterystyka rozwoju dziecka od urodzenia do 6. miesiąca życia);

  • stworzenia mapy myśli (np. zalety i wady stymulowania rozwoju niemowląt);

  • opracowania grafu lub schematu (np. zadania opiekunki dziecięcej związane z oceną rozwoju psychoruchowego dziecka);

  • pracy nad projektem (np. przetrwałe odruchy bezwarunkowe i ich wpływ na rozwój dziecka);

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z zasadami prowadzenia obserwacji rozwoju psychomotorycznego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Zmiany rozwojowe u małego dziecka

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna Zmiany rozwojowe u małego dziecka przedstawia:

  • zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie niemowlęcym,

  • zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie wczesnego dzieciństwa,

  • zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w wieku przedszkolnym.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka.

Zawiera rozszerzenie oraz uzupełnienie informacji na temat zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa, a także w wieku przedszkolnym.

Materiał powiązany jest także z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie typu prawda czy fałsz Rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny dziecka.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • określanie zadań rozwojowych w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym;

  • prezentowanie kluczowych zmian zachodzących w rozwoju dziecka w różnych okresach rozwojowych;

  • analizowanie zmian zachodzących w rozwoju ruchowym, emocjonalnym, mowy oraz procesów sensorycznych i czynności percepcyjnych u małego dziecka;

  • obserwowanie i ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych;

  • planowanie i prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka;

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy. Grafika interaktywna może pomóc w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć grafikę interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych.

Po analizie grafiki interaktywnej może opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat różnic i zmian w poszczególnych okresach rozwojowych małego dziecka.
Osoba ucząca się może także przygotować:

  • broszurę lub ulotkę (np. czynniki wpływające na rozwój mowy u dziecka),

  • prezentację multimedialną (np. zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego u dziecka w różnych okresach rozwojowych),

  • plakat (np. rozwój mowy u małego dziecka a czytanie dziecku książeczek),

  • graf lub schemat (np. cechy charakterystyczne dla rozwoju dziecka we wczesnym dzieciństwie).

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy,

  • utrwalenia podstawowych pojęć związanych z rozwojem psychomotorycznym u małego dziecka,

  • opracowania mapy myśli dotyczącej charakterystyki okresu niemowlęcego i zmian charakterystycznych dla tego okresu rozwojowego,

  • opracowania prezentacji na temat zadań rozwojowych w wieku przedszkolnym,

  • przygotowania plakatu (np. związek między zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych dziecka a jego rozwojem),

  • stworzenia mapy myśli (np. rozwój ruchowy małego dziecka),

  • opracowania grafu lub schematu (np. rozwój ruchowy małego dziecka),

  • pracy nad projektem (np. opracowanie wzoru dokumentacji dotyczącej obserwacji dziecka),

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z rozpoznawaniem nieprawidłowości w rozwoju małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Klasyfikacja rodzajów zabaw

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna przedstawia definicję i funkcje zabawy oraz opis i prezentację graficzną poszczególnych rodzajów zabaw. Przedstawiona klasyfikacja zabaw i ich podział jest według P.A. Rudnika i M. Kwiatkowskiej, zwracając uwagę na zabawy tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne, ruchowe i manipulacyjne.

Plansza interaktywna „Klasyfikacja rodzajów zabaw” zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące dzieci w wieku do lat 3 podczas różnych rodzajów aktywności zabawowych, a także pomoce i sprzęty, które mogą być używane w danej zabawie.

Materiał powiązany jest z:

  • grafiką interaktywną Zmiany rozwojowe u małego dziecka,

  • filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka,

  • programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych.

Materiał powiązany jest także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie dobierania w pary Rozpoznawanie rodzajów zabaw,

  • zadani z lukami Aktywność zabawowa dziecka,

  • uzupełnianie podpisów obrazka Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)2) wyjaśnia rolę zabawek w procesie dydaktycznym;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6)1) wyjaśnia pojęcie: zabawa;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)7) prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych oraz dostosowane do wieku dziecka.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wyjaśnienie pojęcia zabawa,

  • wskazywanie funkcji zabawy,

  • rozróżnianie rodzajów zabaw,

  • podawanie przykładów aktywności zabawowej dziecka dostosowanych do odpowiednich rodzajów zabaw.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy. Może także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego, a nawet w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej rodzajów aktywności zabawowej podejmowanej przez małe dzieci.

Uczący się, korzystając indywidualnie z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę czy ulotkę informacyjną dla rodziców dzieci do lat 3, dotyczącą dobierania zabaw do możliwości i etapów rozwojowych dziecka,

  • grę dydaktyczną na temat planowania zabaw ruchowych z małym dzieckiem.

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do egzaminu eksternistycznego zawodowego,

  • opracowania prezentacji na temat zasad obowiązujących podczas zabawy z małym dzieckiem,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • opracowania plakatu (np. klasyfikacja zabaw w ujęciu różnych autorów),

  • przygotowania prezentacji multimedialnej (np. charakterystyka rodzajów zabaw).

Materiał może być pomocny w utrwalaniu podstawowych pojęć z zakresu doboru aktywności zabawowej do wieku dziecka z uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego.


Tytuł materiału multimedialnego

Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę osoby opiekunki dziecięcej, która planuje i projektuje cztery kąciki zainteresowań i zabaw tematycznych dla małego dziecka.

W programie występują dwa poziomy trudności. Na poziomie pierwszym zadaniem uczącego się jest dobranie pomocy dydaktycznych dla dzieci do wybranego kącika tematycznego: czytelniczy, przyrodniczy, artystyczny i konstrukcyjny. Na drugim poziomie należy podzielić pomoce dydaktyczne, uwzględniając wiek dziecka, czyli okres wczesnego dzieciństwa i okres przedszkolny.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może stanowić sprawdzenie stopnia zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu wyposażenia kącików tematycznych w odpowiednie elementy i pomoce, które będą wpływały na stymulowanie rozwoju małego dziecka. Może też zostać wykorzystany przy powtórkach lub egzaminem zawodowym eksternistycznym.

Materiał jest powiązany treściowo z:

  • grafiką interaktywną Zmiany rozwojowe u małego dziecka,

  • filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka,

  • planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw.

Materiały te mogą stanowić wprowadzenie do programu, mogą także porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu podejmowania aktywności zabawowej przez małe dziecko w odpowiednim kąciku zainteresowań dostosowanym do jego wieku.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie powiązany jest również z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie Wyposażenie kącików zainteresowań,

  • uzupełnianie podpisów obrazka Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)4) organizuje środowisko do zabaw eksploracyjnych i twórczych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie wyposażenia kącików zainteresowań dla dzieci,

  • dobieranie i przyporządkowywanie pomocy dydaktycznych dla dzieci do odpowiedniego kącika: czytelniczego, przyrodniczego, artystycznego i konstrukcyjnego,

  • dobieranie pomocy dydaktycznych do wieku dziecka, uwzględniając okres wczesnego dzieciństwa i okres przedszkolny.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy. Może także pomóc w przygotowaniach egzaminu zawodowego eksternistycznego, a nawet w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Stanowi formę pracy samokształceniowej.

Osoba ucząca się może samodzielnie wykonać zadania zaprezentowane w programie i dokonać analizy informacji w nim zawartych. Może także samodzielnie rozwiązać zadania i opracować:

  • broszurę informacyjną lub plakat dotyczący rodzajów kącików zainteresowań,

  • prezentację multimedialną (np. rodzaje kącików tematycznych dla dziecka w okresie przedszkolnym),

  • schemat lub graf (np. lista niezbędnych elementów, stanowiących wyposażenie kącika artystycznego),

  • broszurę (np. przykładowe wyposażenie kącika przyrodniczego).

Aby lepiej utrwalić i zrozumieć materiał, uczący się może go zilustrować, przygotowując:

  • pajęczynę lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie zasad dotyczących przygotowywania wyposażenia kącików tematycznych),

  • gry słowne (np. ostatnia litera/pierwsza litera),

  • rebusy rysunkowe (np. rodzaje kącików zainteresowań),

  • niedokończone zdania (np. wiek dziecka a wyposażenie kącików zainteresowań).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Rozpoznawanie rodzajów zabaw

Opis materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary to ćwiczenie interaktywne o łatwym stopniu trudności, złożone z 5 par: tekst‑tekst. Zadanie polega na przyporządkowaniu i odpowiednim połączeniu w pary właściwych rodzajów zabaw do ich opisów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozróżniania rodzajów zabaw.

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:

  • SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie Wyposażenie kącików zainteresowań

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie to ćwiczenie interaktywne o średnim stopniu trudności. Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie odpowiednich elementów wyposażenia do kącików tematycznych: czytelniczego, przyrodniczego, konstrukcyjnego i artystycznego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu projektowania i wyposażenia kącików zainteresowań i tematycznych odpowiednich dla małego dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Aktywność zabawowa dziecka

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami to ćwiczenie interaktywne o łatwym poziomie trudności. Uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne informacje. Materiał sprawdzający dotyczy klasyfikacji zabaw oraz doboru odpowiednich rodzajów zabaw i pomocy do wieku dziecka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu klasyfikacji zabaw i doboru odpowiedniego rodzaju zabawy i pomocy dydaktycznych do wieku dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka Okresy rozwojowe dziecka

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma za zadanie rozwiązać krzyżówkę dotyczącą okresów rozwojowych dziecka. Krzyżówka składa się z sześciu haseł o łatwym stopniu trudności, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne.

Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem krzyżówki.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących okresów rozwojowych człowieka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu zdjęć, które przedstawiają dzieci podczas zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych lub same obrazy przedstawiające pomoce dydaktyczne i zabawki. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazwy odpowiedniej pomocy dydaktycznej do grafiki. Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z:

  • planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw,

  • programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu projektowania kącików zainteresowań/tematycznych, odpowiednich dla małego dziecka oraz doboru pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi do lat 3.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny dziecka

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu zdań. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z zaprezentowanych zdań dotyczących rozwoju dziecka jest prawdziwe, a które fałszywe. To zadanie o dużym stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną Zmiany rozwojowe u małego dziecka.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu zmian zachodzących w rozwoju fizycznym i psychicznym oraz w obszarze kontaktów społecznych w różnych okresach rozwojowych dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału